وی در باره مهندسی می گوید:.مهندسی به معنی کاربرد علم و حرفهای است که در آن دانش ریاضی و علوم طبیعی کسب شده است و به عبارت دیگر مهندسی، طراحی و اجرای راه حلهایی است که قبلا وجود نداشته است. دانشمندان، دنیایی که موجود است را کشف می کنند ولی مهندسان دنیایی را میآفرینند که پیش از این وجود نداشته است. علم مهندسی به دنبال شکل دادن به طبیعت است و برای تأمین نیازها و خواستههای بشر دنیا را تغییر میدهد اما در این میان با محدودیتهایی شامل وضع قوانین، آئین نامهها، سیاستها و هزینهها روبرست.این دانشمند تبریزی توسعه پایدار، ارتقای سلامت، کاهش آسیبپذیری و افزایش لذت از زندگی را به عنوان چهار چالش اساسی مهندسی برمی شمرد و می گوید: توسعه و گسترش کار و علوم الکترونیکی، علوم هوافضا، تأمین آب سالم، تصویربرداری، کامپیوتر و اینترنت از دستاوردهای افتخار آمیز مهندسین است. در ادامه مطلب نظر دانشگاه تهران را هم در باره وی با هم مرور خواهیم کرد. دکتر پرویز جبّهدار مارالانی می گوید:من همیشه دانشگاه تهران را خانه خودم دانستهام و دانشجویان را از بچههایم بیشتر دیدهام و با آنها وقت گذراندهام. بنابراین برای من دانشگاه یک مکان صرف برای تدریس نیست.دانشگاه همه وجود من است.
مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی که روز جمعه در سن چهل سالگی درگذشت، برای همکارانش به عنوان یک استاد در دینامیک و هندسه سطوح پیچیده - که یکی از تحسینکنندگان آن را "ریاضیات علمی تخیلی" مینامید - و برای دختر جوانش، آناهیتا، به عنوان یک هنرمند شناخته میشد. در خانه خانوادگی، نزدیک دانشگاه استنفورد، میرزاخانی ساعتها با بومهای کاغذی بزرگ روی زمین میگذراند، ایدهها را طراحی میکرد، نمودارها و فرمولها را رسم میکرد، که اغلب باعث میشد آناهیتا، فریاد بزند: "اوه، مامان دوباره نقاشی میکند!"
فیلم اسرار سطح: دیدگاه ریاضی مریم میرزاخانی که در کانادا، ایران و ایالات متحده فیلمبرداری شده است، به بررسی زندگی و کار ریاضی مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی-آمریکایی میپردازد که به یک ستاره درخشان در این حوزه تبدیل شد. در سال ۲۰۱۴، او اولین زن و اولین ایرانی بود که موفق به دریافت بالاترین جایزه ریاضیات، مدال فیلدز، شد.
۱۹ اردی بهشت ۱۴۰ امین سالروز طلوع آفتاب تابناک یکی از پیشگامان توسعه فرهنگ و هنر سرزمین ایران است.زنده یاد جبار باغچه بان که هنوز در هر شهر و روستا به بزرگی می ستایند و خدماتش را ارج می نهند و اماکنی را به نامش آذین می بندند و مباهات می کنند. او که می گفت: باغچه اطفال در هر شهر و روستا باید به روی کودکان گشوده شوند و قصه ها، سرودها، نمایشنامه ها، بازیها و خلاصه فرهنگ و هنر ایران زمین بی آلایش و با فوت و فن کودکانه آموزش داده شود. تااستعداد های کودکان و نوباوه گان شکوفا گردد وبرای ساختن ایران آستین ها بالا زده شود.باغچه بان می گفت:در نظرمن سرزمینی که هنر در آن زنده نباشد هیچ فرقی با چراگاه ندارد.به نظر باغچه بان هر قوم و ملتی به همان اندازه زنده است که هنر در سرزمینش زنده باشد.باغچه بان را فیوضات در تبریز به چهره ملی کودکان و ناشنوایان اشتهار کرد. شادروان ابوالقاسم فیوضات که وقتی رییس فرهنگ و معارف اذربایجان بود به گسترش مدارس و مکتبخانه های رسمی اطفال در تبریز همت زیادی گذاشت.در آخر دوره قاجار، فیوضات معتقد بود که راه نجات ایران از خرافات و جهالت و عقب ماندگی آموزش،و تعلیم و تربیت خرد سالان و نوباوه گان است . وی تعریف نبوغ و هنر "جبار عسگر اوغلی که بعدها شهرت باغچه بان نام گرفت را در ایروان شنیده بود. لذا در ۳۴ سالگی وی را به تبریز دعوت کرد و جلسات متعددی با جبار داشت و از وی خواست اندوخته های خود در سرزمین تزار و اقمارش را در حوزه آموزش کودکان در تبریز نیز اجرا کند.باغچه بان در مرند و تبریز /اوشاقلار باغچه سی را راه انداخت و در سال ۱۳۰۲ باغچه اطفال را در تبریز شکل داد و بعد با جذب چند نفر ناشنوا اولین کودکستان ناشنوایان ایران را راه انداخت.
اربعین درگذشت مادر گرامی تان را خدمت جنابعالی و خانواده محترم تسلیت عرض می نماییم؛ از خداوند متعال صبر برای بازماندگان و آرامش برای روح مرحوم خواستاریم همکاران بازنشسته داروسازی شهید قاضی
شبکههای جهانی خبری در شبانه روز گذشته به خبر در گذشت استاد ممتاز دانشگاههای تهران،رم،کلمبیا و ونکوور پرداختند.پروفسور دکتر منیرطه " ۱۳۰۹ تبریز ۱۴۰۴ ونکوور کانادا"آشنا به زبان های ترکی آذربایجانی، فارسی،انگلیسی،ایتالیایی دانش آموخته دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و دکترای زبان ایتالیایی از دانشگاه معتبر رم بود.وی سال های قبل از انقلاب ابتدا به ایجاد رشته زبان و ادبیات ایتالیایی در دانشگاه تهران اقدام کرد و بعدها رئیس دپارتمان زبانهای خارجی دانشگاه تهران را عهده دار شد و پس از انقلاب ابتدا به ایتالیا رفت و سپس به کانادا مهاجرت کرد و سالهای سال در دانشگاه های معتبر بریتش کلمبیا و ونکوور کانادا در دکتری زبانهای انگلیسی ،ایتالیایی و فارسی برای دانشجویان ملیت های مختلف تدریس می کرد. منیر طه در یونسکو در جمع بزرگان دانشمند زن جهان از وجهه ای ممتازی برخوردار بود و در صدر محافل حوزه علمی زنان در آمریکای شمالی می نشست. و در محافل بینالمللی علمی زنان در اروپا و آمریکا مشارکت جدی داشت. همچنین باید گفت: منیر طه تبریزی نخستین زن ترانهسرای ایرانی بود که از او با لقب «نخستین زن ترانهسرای ایرانی» یاد شدهاست،و در تاریخ معاصر موسیقی و ادبیات ایران جایگاه خاص و برجسته ای یافته است.
دوست و همکار ما ، انسان خردمند و گرانقدر و پاک آقای خداوردی یوسفی به لقا الله پیوست و آسمانی شد درگذشت ایشان را خدمت خانواده و دوستان محترم تسلیت عرض می نماییم از خداوند متعال صبر برای بازماندگان و آرامش برای روح آن مرحوم خواستاریم. همکاران بازنشسته داروسازی شهید قاضی
درگذشت پدر و اربعین ایشان را خدمت جنابعالی و خانواده محترم تسلیت عرض می نماییم؛ از خداوند متعال صبر برای بازماندگان و آرامش برای روح آن مرحوم خواستاریم همکاران بازنشسته داروسازی شهید قاضی
ادبیات باید بیوقفه تکرار شود تا نسلهای تازه هم به آن اعتقاد پیدا کنند. داستان، چیزی بیش از سرگرمی و چیزی بیش از ورزش فکری است که اندیشه را هشیار و روحیهٔ نقادانه را بیدار میکند، ضرورتی است اجتنابناپذیر برای آنکه تمدن همچنان ادامه یابد و بهترین جنبههای انسانی را در ما بازآفرینی و حفظ کند. دنیای بدون ادبیات، دنیایی فاقد آرزوها و آرمانها و جسارتهای زندگی خواهد بود، دنیایی خواهد بود پر از "آدم کوکی" های محروم از آنچه انسان را بهراستی انسان میکند: توانایی خروج از جلد خود و ورود به جلد دیگری و دیگران. به برکت ادبیات است که زندگی دروغین را به زندگی واقعی خود اضافه میکنیم. زیرا میتوانیم نقشآفرینِ ماجراهای بزرگ شویم و شور و هیجان بزرگی را تجربه کنیم که هیچگاه زندگیِ واقعی به ما نخواهد بخشید. از اینرو، باید به خیالپردازی، خواندن و نوشتن ادامه دهیم. مؤثرترین شیوهای که برای کاستن از آلام خود، غلبه بر دلواپسیِ گذشتِ زمان، و تبدیل ناممکن به ممکن یافتهایم........................با بیش از ۵۰ اثر در کارنامهاش ـ که بسیاری از آنها به زبانهای مختلف ترجمه شدهاند ـ بارگاس یوسا در سال ۲۰۱۰ جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد؛ داوران آن زمان او را «داستانسرایی خدادادی» توصیف کردند. توصیفهای او از استبداد، خشونت و مردسالاری با زبانی غنی و تصویری، وی را به ستارهای در جنبش ادبی "بوم" آمریکای لاتین بدل کرد که توجه جهانیان را به این قاره جلب کرد.
استاد علی سلیمی از چهرههای ماندگار موسیقی ایران و آذربایجان ،نوازنده؛ آهنگساز و رهبر وقت ارکستر آذربایجانی رادیو ایران در دهه چهل بود که با هنرمندی و پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر او صدها قطعه موسیقی و آهنگ فاخر ایرانی و آذربابجانی در طول سالها از شبکه سراسری رادیو ایران تهیه و پخش شد و مصاحبه های زیادی را با اهل هنر و موسیقی انجام داد و به معرفی آثار موسیقیایی آنها در سطح ملی پرداخت.وی پس از انقلاب رئیس گروه موسیقی رادیو و تلویزیون تبریز در دهه ۶۰ شد که با اجرای دهها موسیقی و ساخت آهنگ های فاخر ؛ نامی بزرگ در موسیقی عالم شرق یافت و تندیس وی در یونسکو بعنوان یکی از نام آوران موسیقی آذربایجانی نصب گردید. اصل و نسب استاد سلیمی از روستای میهماندوست اردبیل است ولی بدلیل مهاجرت خانواده اش به باکو برای کار در آن شهر تولد یافته و دوره نوجوانی را در آن شهر بندری گذرانده است.و آهنگ های "آیریلیق ؛ سیزه سلام گتیرمیشم و گئجه لر "از آثار فاخرش بارها از شبکه های رادیو و تلویزیون سراسری و محلی ایران و ملل همسایه پخش شده است.● تولید آثار موسیقیایی و آهنگ های ساخته شده زنده یاد علی سلیمی دورانی بی وقفه در قبل و پس از انقلاب اسلامی را داشته است. ........................به پاس تلاشهای ماندگار این هنرمند مردمی در سال ۶۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت وقت؛ دکتری موسیقی و نشان درجه ۱ فرهنگ و هنر را به استاد علی سلیمی عطا کردند. استاد علی سلیمی متولد ۱۳۰۱ در باکو مرکز جمهوری آذربایجان در یک خانواده مهاجر اردبیلی ،پس از عمری پربار و تأثیر گذار در زندگی موسیقیایی مردم و بودن در کنار شادیها و رنج و آلام آنها و با یادگارهای ماندگار هنری در ۲ اردیبهشت سال ۱۳۷۶ در تبریز به دیار باقی شتافت ، امروزه هنرمندان موسیقی شرق در سفر به تبریز سری هم به محل آرمیدن صده ها عارف،شاعر،ادیب و هنرمند می زنند و یاد و خاطره این جمع بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین را گرامی میدارند
اما همگان در غبطه بودند آیا کسی دوست و همکاری گرانقدر همچون استاد دکتر جمشید جمشیدی می توانست داشته باشد؟ صراحت بیان و تسلطش بر ادبیات عزای دینی و سنت ها نشان می داد که او چه مرد پر توان و دنیادیده ای بوده است .......... من هرگز دوستی همچون دکتر جمشیدی نداشته ام همچنانکه همچون ارسطو نیز نداشتم ! همه در حال گریستن بودند و ..... و ارسطو نقاب خاک بر صورت کشید در حالی که دکتر جمشیدی دوست و همکار شریفش برمزارش اشک می ریخت ! هفته گذشت دکتر جمشیدی از نخبگان مهندسی و پایه گذاران دانشکده فنی و از نمادهای شرافت مهندسی چشم از جهان فرو بست ! امکان حضور در مراسم سوگ او را نیافتم ! اما تنها به چیزی که می اندیشیدم این بود ! این خاک و این سرزمین گرانبها ، آیا مردی همچون او را داشت که در رسای دوستش، همسان با او شیون کند و فریاد برکشد! خداوند بزرگ روحش را در صلح و آرامش بدارد ! فرهیخته ای از میان ما پر کشید و رفت !
زنده یاد استاد بیگجه خانی از اساتید علم مکرر درخواست داشت که به او نگاه و اندیشه های بزرگان ترک موسیقی عالم شرق از جمله ابو نصر محمد فارابی،عبدالقادر مراغه ای،صفی الدین ارومی را با زبان ساده بیان کنند تا روحش جلا یابد و اندیشه های آنها را در الحان و ساز و موسیقی و شادی روح و روان مردم، در قالب ساز و نواز و آهنگ و نوا به اوج برساند. در میان نوازندگان و هنرمندان موسیقی ایران نام استاد "غلامحسین بیگجه خانی"بعنوان احیا کننده تار نوازی مکتب موسیقی تبریز بیش از همه شنیده میشود ومیدرخشد. از متن مردم برخاسته ،خود ساخته ، ساده و صمیمی با ایل ،تبار و مردمش بود. و بدون اینکه دانشگاهی ببیند یا دوره های آکادمیک موسیقی را بگذراند بصورت عملی و تجربی و دهان به دهان و دقت در هنرنمایی دست و زبان بزرگان، فوت و فن این هنر را از نوازندگان و سرایندگان موسیقی در کوچه و بازار و در محافل هنری و خانگی یاد گرفته بود.در روزگاری که از وسایل الکترونیکی و مدرن ضبط صدا و تصویر و انتشار آن در گستره عمومی خبری نبود کنسرتهایی که در باغ گلستان و بالا باغ ، تالار ارک تبریز برپا می نمود سینه به سینه و در نوارهای قدیمی دست به دست می گشت و در بین اقوام و ملیت های مختلفی منتشر میشد.در بین ترکان قفقازو آنادولی و سواحل خزر و آسیای مرکزی تا ترکان اویغورستان چین آوازه ای بلند یافته بود.در رادیو های کشورهای همسایه آثار بی نظیرش پخش می شد.زندگی آرام و ساده ای داشت هیچ وقت غرور در وجودش شکل نگرفت و به مردمش پشت و پا نکرد.پله پله و قدم به قدم در این وادی پخته و آبدیده شده بود در میان تشویق های هنر دوستان در تبریز،تهران،شیراز،نیشابور. مراغه و هرجای گستره سرزمینی ایران بزرگ، تصانیف ماندگار با همنوازیهای دلکش اش ،داشته های مکتب تار موسیقی تبریز را به رخ می کشاند در جشن هنر شیراز آواز افشاری چون بلبلان غزلخوان شگفتی همگان را بر انگیخت با شناخت بی نظیرش از موسیقی دستگاهی به اجراهای با حال و با هوای قالب بیات ترک و سه گاه همگان را مجذوب و ضبط و پخش آن در شبکه های ملی تلویزیون آوازه اش را به یونسکو و پاریس می کشاند و بقول نورعلی برومند مضراب زدن بیگجه خوانی همچون گنجشکی که دانه از زمین بر میدارد که مضراب تند و در عین حال آرام و نرم دلها را می ربایاند. بیگجه خانی نام بزرگی یافته و بخشی از آلام و دردهای مردم در آوازها و سرودها و نوازندگی این مرد وارسته و هنرمند نمود عینی می یافت.به اذعان دوستان هم معاصرش ،هیچگاه دنبال شهرت و ثروت نبود و در به رخ کشاندن داشته های غنی ادبی و فولکلور وغنای فرهنگی و هنری زاد و بومش لحظه ای کوتاهی نکرد.هم در حکومت یکساله دموکراتها در تبریز ،هم در دوره پهلوی اول و دوم و هم در انقلاب اسلامی کارش را با جدیت دنبال کرد.و هدف او هنر برای عموم و شادی آنها و کاستن از آلام و در های مردم بود.
ثمینه باغچه بان با سپری کردن ۹۸ سال عمر پر برکت،ان قدم به ۱۰۰ سالگی برمی دارد. رئیس جمهور پزشکیان ۲۱ فروردین خانم مهاجرانی را با پیامی به نیکوداشت این زن شایسته تبریزی در خانه اندیشمندان علوم انسانی فرستاد. امسال ۵۹ امین سالمرگ زنده یاد شادروان جبار باغچه بان موسس اولین باغچه اطفال و اولین کودکستان ایران در مرند و تبریز است. در عکس ثمینه باغچه بان ۲۰ سال پیش در کنار مجسمه پدرش در کوی باغچه بان تبریز دیده می شود.در سمت راست فرج پور باسمنجی در نگارش مقدماتی زندگی باغچه بان برای یک فیلم مستند در کنار دختر باغچه بان همکاری داشت.. ثمینه باغچه بان متولد ۱۳۰۶تبریز و نويسنده بنام کودکان است و تاکنون چند کتاب از جمله پل چوبی و نوروزها و بادبادک ها را منتشر کرده است.دویدم و دویدم اثر وی را یونیسف سازمان حمایت از کودکان ملل متحد بعنوان اثر جهانی برای بچه هاي ملل منتشر کرده است. ثمینه در سال ۵۰ سازمان ملی رفاه ناشنوایان و بعدها رشته دوره تربیت کارشناس متخصص شنوا سنجی را در دانشگاه وقت ملی راه اندازی کرده است.
«سئویملی میترا، گونشین مهرینه بنزر سئومکله پارلایاسان، آد گونون موبارک» توفیق
رابرت مکچسنی، چهرهی سرشناس مطالعات رسانهای، بنیانگذار مشترک «فری پرس» (Free Press) و مدافع خستگیناپذیر دموکراسی، در ۲۵ مارس ۲۰۲۵ در سن ۷۲ سالگی درگذشت. او که بیش از ۲۵ سال حامی و همکار «کامن دریمز» (Common Dreams) بود، تأثیری ژرف بر درک عمومی از نقش رسانهها در اقتصاد سیاسی و دموکراسی گذاشت. پژوهشگری که رسانههای سرمایهداری را به چالش کشید مکچسنی نویسندهی دهها کتاب تأثیرگذار بود، از جمله: «رسانهی ثروتمند، دموکراسی فقیر» (۲۰۰۰) — نقدی تند بر انحصار شرکتی در رسانهها «مرگ و زندگی روزنامهنگاری آمریکایی» (۲۰۱۰، با همکاری جان نیکولز) — بررسی بحران روزنامهنگاری مستقل «قطع ارتباط دیجیتال» (۲۰۱۳) — تحلیل چگونگی تبدیل اینترنت از ابزار دموکراسی به ابزار سرمایهداری
دکتر سیروس برادران شکوهی استاد ممتاز دانشگاه تبریز در ۸۸ سالگی دارفانی را وداع گفت.او به اعتراف اهل علم ،دانشنامه تاریخ و تمدن آذربایجان بود. ابتدا زندگینامه استاد را از زبان خود بخوانیم.سال 1315 در کوی سرخاب تبریز متولد شدم.بعد از گرفتن دیپلم،آموزگار شدم. دورهء لیسانس رشته تاریخ و جغرافیا را در دانشگاه تبریز طی کردم.رشتهء فوق لیسانس تاریخ را هم خدمت استادان بزرگوارم،زندهیادان دکتر زریاب خوئی، دکتر محمد اسماعیل رضوانی،دکتر خانبابا بیانی و...در دانشگاه تهران گذراندم.بعد از آن،در دانشگاه آنکارا در رشتهء تاریخ دکترا گرفتم.بعد هم،ابتدا در دانشگاه مشهد و سپس در دانشگاه تبریز مشغول تدریس شدم.
درگذشت مادر عزیزتان را خدمت جنابعالی و خانواده محترم تسلیت عرض می نماییم؛ از خداوند متعال صبر برای بازماندگان و آرامش برای روح آن مرحوم خواستارم. توفیق وحیدی آذر
درگذشت مادر عزیزتان بانو قمر رضاپور درگذشت را خدمت جنابعالی و خانواده محترم تسلیت عرض می نماییم؛ از خداوند متعال صبر برای بازماندگان و آرامش برای روح آن مرحوم خواستاریم. همکاران بازنشسته داروسازی شهید قاضی
درگذشت برادر بزرگوارتان آقای محمدعلی جودت سعیدآباد را خدمت جنابعالی و خاندان محترم جودت تسلیت عرض می نماییم؛ از خداوند متعال صبر برای بازماندگان و آرامش برای روح مرحوم خواستاریم . بازنشستگان داروسازی شهید قاضی
مردان بزرگ با کارهای منحصر بفرد و ماندگار شناخته می شوند. بعضی از آنها با تلفیق آموخته های آکادمیک با تجربیات شغلی و هنری دست به کارهای ماندگار می زنند که آثار آنها برای میلیونها نفر روشنایی میبخشد. مهندس رحمان گلزار شبستری از فرزندان دیار هنرخیز آذربایجان که ۳ سال پیش درچنین روزهایی در سن ۹۲ سالگی در آمریکا به دیار باقی شتافت. از این هنرمندان و مهندسان برجسته ای است که نامش در تاریخ عمران و آبادانی ایران ثبت شده است.وی دانش آموخته مهندسی معماری از دانشگاه تهران در دهه چهل است.که نقشه های بزرگی برای خانه دار کردن مردم ایران در سر داشت.اروپا دیده وآمریکا سفر کرده بود.انگلیسی را همچون ترکی زبان مادری اش صحبت می کرد.و معتقد بود که هر ایرانی باید سرپناهی مناسب و استاندارد برای خود و خانواده اش داشته باشد و بخش بزرگی از این نیاز ،روی دوش مهندسان است که مسئولیت اجتماعی بیشتری دارند. وی با فراست و کیاست خود در سال ۴۵ دست به طراحی و ساخت مجتمع بزرگ مسکونی، ویلایی و تجاری اکباتان تهران در میلیونها متر زمین غرب تهران زد که تا ۹ ریشتر مقاوم در مقابل زلزله داشت و در نوع خود بزرگترین و مدرنترین شهرک مسکونی وقت خارمیانه بود.
استاد سیروس قمری سرخابی نویسنده،محقق علوم قرآنی،و صاحب نظر در رشته زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی در سن ۸۶ سالگی در تبریز به دیار باقی شتافت .وی در سال ۱۳۱۷ در محله سرخاب متولد شد و پس از تحصیل در مدارس پرورش ، خاقانی و طالبیه ، تفسیر و علوم قرآنی را درمحضر دانشمندان زبان و ادبیات عرب و الهیات دانشگاه تبریز یاد گرفت و کار ناشری و کتابفروشی اجدادش را ادامه داد . وی با حضور در محافل شعر و ادب و نشست و برخاست با اساتید دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز از جمله استاد حسن قاضی ،احمد شوقی نوبر،کارنگ،خیام پور،استاد سلیم،انرابی نژاد، سرکاراتی،جعفر شعار که همگی به رحمت ایزدی پیوسته اند با حوصله و پشتکار و مطالعه توانست انتشار کتب به زبان و ادبیات ترکی و آثار نویسندگان و شاعران و ادیبان آذربایجانی از جمله آثار و نسخ خطی را پس از ویرایش ومقابله و مشورت با اهل فن مبادرت به چاپ دیوان های سید عظیم شیروانی،نیر تبریزی،حیدر بابای استاد شهریار،فضولی، ،صراف،مختارنامه،اصلی و کرم و همچنین شاهنامه با ترجمه ترکی با ذوق و مترجمی چیره دست، صدها اثر فاخر دیگر را به زیور چاپ بسپارد
علاقه او به ریاضیات در یک تصادف خنده دار بیدار شد، زمانی که خانه روستایی آنها در حال بازسازی بود و دیوارها با کاغذ دیواری متشکل از ورق های سخنرانی میخائیل اوستروگرادسکی در مورد حساب دیفرانسیل و انتگرال پوشانده شد. سوفیا ساعتها صرف بررسی فرمولهای نامفهوم کرد، سعی کرد بفهمد چه چیزی در آنها پنهان است، سپس سالها مطالعه بود، زمانی که دختر همه چیز را در تصوراتش درک کرد و معلمان را با تیزبینی ذهن و منطق تفکر خود در چهارده سالگی تحت تأثیر قرار داد. . او عملا مثلثات را دوباره اختراع کرد.
درهر کوچه و بازار به تاسیس مدارس،اماکن تفریحی ورزشی و آموزشی،کتابخانه ها و مراکز مطالعه نوباوه گان و نوجوانان اقدام کنید. تعلیم و تربیت کودکان را جدی بگیرید. درس انسانیت،راستی، درستی ، شاد زیستن و خدمت به اجتماع ، بشریت ، اخلاق و تربیت صحیح را سرلوحه امور فرزندان خود کنید.آموزه های والای قرآن ، ادبیات، شعر ،علوم پایه و ریاضی را توام بچه ها بخوانند.زبانهای زنده ملل را آموزس ببینند .تا استعدادهای بچه هایمان شکوفا شود و برای آبادانی و آزادی وطن با جان و دل مایه بگذارند. اینها ورد سخنان زنده یاد محسن هشترودی با اولیای فرهنگ و مردم کوچه بازار بود.
تاراج میراث و ثروت معنوی تقی توکلی سال هاست که به لطیف الحیل در حال انجام است ،کارخانه هایی که خصوصی سازی و مال خود سازی می گردند و بناهای ملی همچون خانه های سازمانی ایل گولی در بدترین شکل مستهلک سازی می شوند و انتصاب ناتوان ترین مدیران در عرصه ی صنعتی ایده های توسعه و پیشروی در منطقه و کل آسیا را نابود می سازند
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.