مردم ايران با تعاليم نهجالبلاغه انقلاب کردند ولي اکنون طعم اجرائي شدن فرمانهاي اميرالمؤمنين عليهالسلام که در سرتاسر نهجالبلاغه ثبت است را نميچشند. رئيس جمهور پزشکيان در مصاحبه ديروزش که اولين مصاحبه با خبرنگاران رسانههاي داخلي و خارجي بود، برنامه روشني که نشان بدهد قرار است محوريترين تعليم نهجالبلاغه يعني عدالت در زندگي مردم ايران جاري شود ارائه نداد. از کسي که در تبليغات انتخاباتي رياست جمهوري و مناظرههايش با رقبا به پيروي از مولاي متقيان گردن خود را گرو گذاشت و قول داد به آنچه از نهجالبلاغه در آن کارزار انتخاباتي ميخواند عمل کند، هنوز هم وعده ميدهد و در عین حال که از حرفهاي خود عدول نکرده ولي نشانهاي از عمل به آن وعدهها در زندگي مردم و عرصه اقتصادي ديده نميشود. جامعه با رئيس جمهور شدن دکتر پزشکيان قدري آرام شده، مردم تا حدودي اميدوارند، رئيس جمهور و بعضي از دولتمردانش ميگويند به وعدههائي که در انتخابات دادهايم وفاداريم ولي اين کافي نيست. از انتخابات 15 تير، دو ماه و نيم و از پايان مرداد که زمان استقرار دولت چهاردهم بود، يکماه گذشته. درست است که اين مدت براي عملي شدن بسياري از وعدهها کافي نيست ولي براي متوقف ساختن روشهاي نادرست گذشته، جلوگيري کردن از اقدامات غلط و ممانعت از گران شدنها زمان مناسبي است. مردم ميپرسند چرا تغييري به وجود نيامده؟ ايران، کشور ثروتمندي است و ثروتهاي انباشته زيادي در کشور وجود دارد. با استفاده از اين ثروتهاي انباشته و با توليد ثروت از امکانات فراواني که داريم ميتوان فقرزدائي کرد. کمر مردم، زير فشار مالياتهاي سنگين که بر طبقات متوسط و ضعيف تحميل شده، شکسته است. اقليت مرفه بيدرد با جيبهاي مالامال از پولهاي بادآورده مشغول عيش و نوشند و فاصله طبقاتي هر روز بيشتر ميشود. در همين شهريورماه که اولين ماه دولت چهاردهم بود، تعدادي از اقلام مورد نياز زندگي روزمره مردم ازجمله نان گران شدند. اين افزايش قيمتها براي کساني که حقوق نجومي دريافت ميکنند و کساني که درآمدهاي کلان و بيحساب و کتاب دارند اصلاً مهم نيست ولي کارمندان و کارگران و اقشار ضعيف را به خاک سیاه مينشاند. در کشوري که نفت دارد، غير از صاحبان مشاغل پردرآمد و بنگاههاي پرثروت، بقيه مردم بايد از پرداخت ماليات معاف باشند. ميگوئيد در فروش نفت مشکل داريم؟ اين مشکل را با تغيير سياست خارجي برطرف کنيد تا بتوانيد نفت را بفروشيد. تا زماني که مشکلاتي از قبيل تحريمها، افايتياف و نامتوازن بودن سياست خارجي برطرف نشوند، يا نميتوانيد نفت بفروشيد و يا مجبور هستيد آن را به زير قيمت بفروشيد و حتي براي وصول قيمت آن نيز گرفتاريهاي زيادي داشته باشيد. اين، هم به ضرر کشور است و هم مردم را هر روز فقيرتر ميکند. آقاي رئيس جمهور! شما در مصاحبهتان بر وفاق ملي مثل هميشه تکيه کرديد، چيزي که فينفسه مطلوب و به نفع کشور است ولي تحقق چنين آرماني با حضور عناصر افراطي در بدنه مديريتي دولت و باز بودن دست آنها در دستگاههاي تصميمساز و مؤثر در چرخش امور کشور امکانپذير نيست. با حضور اين افراد، وفاق ملي فقط يک سراب و سخن گفتن از آن فقط يک شعار خواهد بود. انتظار اين نيست که با کسي به جدال و برخورد و دعواهاي مرسوم گذشته بپردازيد، روش شما در پرهيز از منازعات روش پسنديدهایست ولي براي موفقيت در پيشبرد اهدافتان به رفع موانع موجود بر سر راه وفاق ملي نياز داريد و حضور افراطيون، بزرگترين مانع بر سر اين راه است. اين را هم بدانيد که آرامش نسبي کنوني مردم تا زماني دوام خواهد داشت که از برآورده شدن خواستههايشان در زمينه تغييرات مورد انتظار نااميد نشوند. تسهيل در ارتباطات، کاهش فشارهاي مادي، جاري شدن عدالت، رعايت حقوق شهروندي و کرامت انساني، در زمره اولين انتظارات مردم قرار دارند. اينها پيشنيازهاي مهمي هم دارند که هنوز نشانهاي از روي آوردن به تأمين آنها در اقدامات شما ديده نميشود. شما براي بهتر صحبت کردن با مردم و مطلع شدن از خواستههاي ملت به شکستن قالبهاي معمول مصاحبههاي رسمي رؤساي جمهور قبل از خودتان نياز داريد. براي مصاحبه با رسانه ملي در قالب هميشگي اين رسانه محصور نمانيد. ترتيبي بدهيد هر بار حداقل يک خبرنگار آزاد از ساير رسانهها هم در مصاحبهتان با رسانه ملي حضور داشته باشد تا بتوانيد از دغدغههاي مردم آگاه شويد.
این مردم جان به لب رسیدهی آمل از غصهی سد انحرافی و زبالهزار جاده هراز و شیرابه و سفرههای زیرزمینی و سموم بیرویهی کشاورزی و سونامی سرطان مازندران و خیابانهای تنگ و ترافیک و آسفالتهای معیوب کوچهها و سگهای هار ولگرد و تخریب بافت تاریخی شهر و آلودگی شهرک صنعتی و دود سوختن شالیزارها و جنگلخواری و تغییر کاربریهای غیرمجاز و برجهای بلند وسط کوچه های باریک و غم نان و غم نان و غم نان... دیگر طاقت این دسته گل تازه برآب رفتهی حضرات را نداشتند.
مسئله هویت امت اسلامی، مسئلهای اساسی و فراتر از ملیت است و مرزهای جغرافیایی، حقیقت و هویت امت اسلامی را تغییر نمیدهد. این خلاف تعالیم اسلامی است که یک مسلمان از رنج مسلمانی دیگر در غزه یا دیگر نقاط جهان غافل باشد.
يک عضو «هيأت مديره هتلداران ايران» گفته است: «هتلهاي 4 و 5 ستاره و ويلاهاي بزرگ و گرانقيمت در تمام تعطيلات کاملاً پر و هتلهاي 1 و 2 و 3 ستاره و ويلاهاي ارزانقيمت در تمام تعطيلات گذشته ظرفيت خالي داشتند. طبقه متوسطي ديگر وجود ندارد».
از موقوفات ربع رشیدی برای احداث بیمارستان می توان بهره برد و پایه گذاری فرهنگ و استفاده صحیح از موقوفات و بروز کردن آن در تغییرات جامعه و فرهنگ ها را جایگاه بخشید!
براي وارد شدن ضربههاي کاري به منافع ملي کشورمان، نياز چنداني به دسيسههاي روسها و فضاسازيهاي تبليغاتي اروپائيها و آمريکائيها نيست. در شرايطي که وزير خارجه کشورمان رسماً ارسال موشک به روسيه را تکذيب ميکند و حتي مقامات آمريکائي در تازهترين اخبار خود گفتهاند موشکهاي ايران به روسيه ارسال شده اما هنوز مورد استفاده قرار نگرفته، از يکطرف رسانه ملي از زبان يک کارشناس جوان که در تلويزيون حضور يافت ارسال موشک از ايران به روسيه را در راستاي نظم جديد جهاني و تقابل پيمان مشترک ايران و روسيه با آمريکا ارزيابي کرد
در يکي از سالهاي دهه 80 سخنگوي وقت وزارتخارجه در يک افطاري ماه مبارک رمضان مهمان روزنامه جمهوري اسلامي بود. از آن فرصت غيررسمي استفاده کردم و از آقاي سخنگو پرسيدم: آيا شما هم مثل ما فکر ميکنيد و در عمل به اين نتيجه رسيدهايد که سخنگو بودن بدترين شغل است؟ بدون معطلي و بطوري که گوئي مدتهاست ميخواست رازي را فاش کند و منتظر فرصت بود، گفت: بله، دقيقاً همينطور است.
در این گزارش، که نتیجه تلاش شبانه روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری است، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت و بررسیها، این نتایج را درپی داشت :
دکترمحمد مصدق در چنین روزی در ۲۸ مردادماه ۱۳۳۲ با کودتای تحت آمریکایی - انگلیسی و با کمک الواط و اراذل از نخست وزیری ایران خلع و خاکستر این تیرگی سرزمین بزرگ را پوشاند
در تمام مقاطع، زيارت اربعين به صورت «پيادهروي» صورت ميگرفت و جنبه «راهپيمائي» نداشت. آنچه در سالهاي اخير مرسوم شده، کاملاً جديد است و ابعاد ويژه سياسي، تبليغاتي و تا حدودي بينالمللي به خود گرفته است. مشخص است که اين نوع زيارت اربعين با طراحي دولتها و صرف امکانات، تسهيلات و هزينههاي اختصاص يافته توسط بودجههاي عمومي شکل گرفته و هر ساله گسترش بيشتري مييابد. البته عدهاي از مردم هم بودجهها و امکاناتي را در اين راه صرف ميکنند و خود نيز به عنوان نيروهاي خدمتگزار به زائران خدمت ميکنند که اين از نقاط قوت زيارت اربعين و يادآور پذيرائي عاشقانه عشاير عرب مسير نجف به کربلا و بغداد به کربلا در گوشههاي دور و نزديک است. اگر زيارت اربعين در همين چارچوب مردمي برگزار شود و نقش دولتها فقط تأمين امنيت و انجام خدمات رسمي از قبيل گذرنامه، ويزا و باز نگهداشتن مسيرها باشد، زيارت اربعين حسيني به همان صورتي که اقتضاي ذاتي آنست برگزار خواهد شد و اين ميراث ارزشمند معنوي ادامه حيات خواهد داد بدون آنکه گرفتار گزندها و آفات مختلف شود. تاريخ هميشه اين هشدار را به ملتها گوشزد کرده که ورود دولتها به امور عبادي و معنوي، به آسيب ديدن آن امور منجر خواهد شد. کار دولتها تمشيت و سامان دادن به امور مادي زندگي مردم، نظارت بر انجام صحيح داد و ستد و تأمين امنيت جامعه است نه پرداختن به مناسک و دخالت در امور مرتبط با روابط افراد با خدا. اينها را خود مردم ميتوانند به نحو احسن انجام دهند. به همين جهت در کشور ما ترتيب دادن مهمانيهاي 10کيلومتري خياباني و دخالت در زيارت اربعين و تبديل کردن آن به راهپيمائي و بهرهبرداريهاي سياسي و تبليغاتي از آن، خارج از وظايف دولت و حکمراني است کمااينکه صرف بيتالمال براي اين امور توجيهي ندارد. دولت و افرادي که مسئوليت حکمراني را برعهده دارند بايد به اقتصاد سر و سامان بدهند، معيشت مردم را درست کنند، براي بچههاي فاقد مدرسه سيستان و بلوچستان و ايلام و بشاگرد و چهارمحال و بختياري مدرسه بسازند، زندگي زنان بيسرپرست را ساماندهي کنند، کودکان خياباني را به کودکستان و دبستان ببرند، کارتنخوابها را دريابند، به مستأجراني که به دليل نداشتن اجارهخانه با اسباب و وسائل زندگيشان در کوچه و خيابان بلاتکليف هستند برسند، فقر را از کشور ريشهکن کنند، معتادان را نجات بدهند و عموم مردم را به رفاه نسبي برسانند. تا زماني که دولتها به اين تکاليف حتمي و قطعي عمل نکردهاند و جامعه را از نابسامانيها نجات ندادهاند، نميتوانند بيتالمال را براي امور عبادي و مستحبات هزينه کنند. ترديدي نيست که امام حسين عليهالسلام وقتي از عملکرد دولتي که به نام اسلام برپا شده خشنود خواهد شد که مشکلات زندگي مردم را برطرف کرده باشد يا درصدد برطرف کردن آن باشد. تکريم واقعي اربعين اينست.
تمام سالهای پس از انقلاب، تحولات عظیمی در شاخصهای زیرساختی ایجاد شده است؛ با همه اینها همچنان مسائل بنیادی و ریشهای ما حل نشده و سطح رضایت عمومی مردم پایین است و آسیبهای اجتماعی فزونی پیدا کرده و مهاجرت نیروهای کارآمد شتاب گرفته و امید به آینده روشن کمرنگ شده و وضعیت فقر و محرومیت، زیبنده جامعه ایرانی نیست.
در جريان بررسيهائي که در کميسيونهای مختلف مجلس درباره وزراي پيشنهادي دولت چهاردهم با حضور خود افراد پيشنهادشده صورت گرفت، اتفاقاتي افتاده که قابل تأمل و براي افکار عمومي شايان توجه است. ازجمله اخباري که از اين کميسيونها منتشر شده، يکي اينست که از فلان وزير پيشنهادي سؤال شده آيا شما درباره اقداماتي که در دوره حضورتان در مجلس شوراي اسلامي کردهايد و سخناني که گفتهايد و نامهاي که امضا کردهايد همچنان بر همان نظر هستيد؟ او در جواب گفت: «من از آن اقدامات پشيمانم.» اگر اين خبر درست باشد، با توجه به ويژگيهاي اين شخص، ترديدي وجود ندارد که اين ابراز پشيماني با اين هدف صورت گرفته که بتواند از مجلس براي راه يافتن به وزارتخانه مورد نظر رأي اعتماد بگيرد. با قطع نظر از اين که روش کميسيونهاي مجلس در اين زمينه منطقي است يا نوعي تفتيش عقايد محسوب ميشود، جايگاه وزارت ايجاب ميکند کسي که براي چنين مسئوليتي اعلام آمادگي ميکند به خاطر کسب رأي اعتماد حاضر نشود از آنچه ميفهمد عدول کند و طبق ميل کساني که تصميمگيري درباره راه يافتن يا عدم راه يافتن او به وزارتخانه برعهده آنهاست سخن بگويد. اين، دقيقاً از مصاديق نفاق است و با شرافت مورد نياز کسي که قرار است تصدي يک وزارتخانه در نظام جمهوري اسلامي را برعهده بگيرد منافات دارد. کسي که از گذشته خود ابراز پشيماني ميکند اگر اين ابراز پشيماني را قبل از مطرح شدن موضوع تصدي او بر يک وزارتخانه و نيازش به رأي اعتماد مجلس انجام داده بود، در اين مرحله به او ايرادي وارد نبود، اما کسي که در تمام سالهاي فعاليت سياسي خود حتي در همين انتخابات رياست جمهوري اخير بر مواضع هميشگي خود پافشاري کرده نميتوان ابراز پشيماني امروزش را واقعي دانست. ابراز پشيماني مصلحتي نيز نه در شأن مسئول يک وزارتخانه است و نه براي جامعهاي که قرار است براساس عدالت، صداقت، تقوا و درستکاري اداره شود سودي خواهد داشت. نه خود اين افراد بايد مرتکب چنين کاري شوند و نه مجلس بايد آنان را به موضعي بکشاند که وادار شوند به چنين شيوهاي پناه ببرند. جامعه نيز نميتواند به کساني که با اين قبيل شگردها ميخواهند عهدهدار يک وزارتخانه شوند و بخشي از مديريت کلان جامعه را در مجموعه دولت برعهده بگيرند اعتماد کند. وزير، از مديران سطح عالي کشور است و بايد تجسم صداقت، عدالت، تقوا و درستکاري باشد و هرگز سخني برخلاف اعتقاد قلبي خود نگويد. فقط با اين ويژگيهاست که يک وزير ميتواند از عهده مسئوليتي که برعهده ميگيرد برآيد. افرادي که در انتخابات، عليه رئيس جمهور فعلي فعال بودند هم ورودشان به کابينه اين رئيس جمهور نوعي نفاق است. در طرف مقابل، اين خبر را هم از بعضي کميسيونهاي مجلس داشتيم که فلان وزير پيشنهادي در جواب سؤالي درباره آنچه در فلان زمان گفته بود با صراحت اعلام کرد هماکنون نيز بر همان عقيده هستم و هيچ تغييري در نظرم به وجود نيامده است. با قطع نظر از صحت و سقم عقيده و نظر اين شخص درباره موضوع مورد سؤال، آنچه قابل توجه است ثبات عقيده و صداقت اوست. اين ويژگيها براي کساني که از آنها برخوردار باشند چنان شرافتي به همراه دارد که چه وزير باشند و چه نباشند از اين گوهر ارزشمند برخوردارند. نه فقط وزير بلکه تمام کارگزاران يک نظام ارزشي و ديني و انقلابي بايد از اين شرافت برخوردار باشند و اين گوهر ارزشمند بخشي از ذات آنها باشد. اين، اقتضاي ذاتي نظام جمهوري اسلامي است و اگر امروز مردم ما با يک نظام حکومتي به نام جمهوري اسلامي مواجهند که براي تحقق خواستههايشان دچار مشکل است به اين دليل است که بسياري از مديران و کارگزارانش فاقد اين ويژگيها هستند. ما راهي غير از اين نداريم که در روشهاي مديريتي و به ويژه انتظاراتمان از مديران تجديد نظر کنيم و به آزادانديشي براي آحاد مردم جامعه اصالت قائل باشيم. فقط در اينصورت است که هرگز کسي حاضر نميشود شرافت را براي رسيدن به وزارت بفروشد.
امروز 24 مردادماه، سالروز آغاز سلطه گروه تکفيری-تروريستي طالبان بر افغانستان است. سه سال قبل در چنين روزي با موافقت و حمايت آمريکا، اشرف غني رئيس جمهور دستنشانده افغانستان در چارچوب توافقي که با دولت آمريکا صورت گرفته بود با يک فروند هواپيما کابل را به مقصد امارات ترک و حکومت را به گروه طالبان واگذار کرد،
کابینه پيشنهادي رئيس جمهور پزشکيان هر نام و عنواني داشته باشد، اين واقعيت را نميتوان درباره آن کتمان کرد که کابينه تغيير نيست. جماعتي که براي رئيس جمهور شدن دکتر پزشکيان به صحنه آمدند، به ويژه در مرحله دوم انتخابات، به اميد ايجاد تغيير آمدند. آنها خواهان تغيير در سياست خارجي، تغيير در وضعيت اقتصادي، تغيير در شرايط حقوق شهروندي، برطرف کردن موانع ايجاد شده بر سر راه آزاديهاي مشروع و برچيدن بساط انحصارطلبيها بودند. اينها همه خواستههاي قانوني در چارچوب قانون اساسي نظام جمهوري اسلامي هستند که با وعدههاي انتخاباتي رئيس جمهور پزشکيان همخواني دارند. کابينهاي که بتواند اين خواستهها را برآورده کند، الزاماً بايد کابينهاي غيرسهميهاي باشد و در نهايت آزادي و اختيار انتخاب شده باشد........................... بخش فرهنگ، شامل وزارتخانههاي علوم، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامي، به نصاب نسبي مقبوليت نزديک است هرچند در عمل با توجه به موانع موجود هنوز نميتوان از ميزان کارائي آن سخني گفت. بخش اقتصادي، شامل وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعي باضافه مشاور عالي رئيس جمهور که گويا فرمانده اين مجموعه است، بعيد است بتواند از عهده حل مشکلات اقتصادي موجود برآيد. مشخص نبودن تکليف بانک مرکزي و پايدار بودن موانعي از قبيل تحريمها، افايتياف و وجود مافياهاي غولآسا (با انواع مختلف سياسي، اقتصادي، امنيتي و...) عواملي هستند که بعيد است بخش اقتصادي کابينه چهاردهم بتواند بر آنها غلبه کند. بخش امنيتي کابينه، تفاوت محسوسي با دولت قبل ندارد. بخش سياست خارجي با توجه به اينکه سکاندارش يکي از همکاران وزير امور خارجه دولتهاي يازدهم و دوازدهم است و طبق اعتراف خود آن وزير سهم وزارتخانه متبوعش در تصميمگيريها صفر بوده، در اين دولت نيز چيزي بيشتر از صفر نخواهد بود. مهمتر اينکه شوراي راهبردي سياست خارجي اخيراً با اضافه شدن رقيب اصلي دکتر پزشکيان، قدرت بيشتري يافته و ميتواند با سابقهاي که به عنوان دولت سايه در 13 سال گذشته داشته، سايه سنگين خود را بر سياست خارجي دولت چهاردهم بگستراند و يک زمستان سرد را بر آن حاکم کند. بخشهاي ديگر کابينه پيشنهادي نيز حال و روز بهتري ندارند و در مجموع از اين کابينه، پيام تغيير شنيده نميشود. حداکثر کاري که اين دولت شايد بتواند انجام دهد، تمديد وضعيت موجود و گذشته است. اين، البته معلوم نيست خواسته رئيس جمهور پزشکيان باشد ولي دولتمردان بعد از جلوس بر مسند حکمراني معمولاً به اين نتيجه ميرسند که ميان آنچه فکر ميکردند با آنچه واقعيت دارد تفاوت از زمين تا آسمان است.
نفوذيها با دو چهره مشغول فعاليت هستند؛ يکي چهره پنهان و ديگري آشکار اما با ظاهري فريبنده و منافقانه. صاحبان چهرههاي پنهان، عوامل عملياتي هستند و چهرههاي آشکار، عوامل زمينهسازند. اين گروه دوم خطرناکترند و کار اصلي را اينها انجام ميدهند. ويژگيهاي گروه دوم، تندرويهاي همراه با ظاهرالصلاح بودن و قيافه و سخن مذهبي و خود را سوپرانقلابي جا زدن است. قيافه و زبان و قلم افراطيهاي خوداسلامپندار و انقلابينما بايد علائم اصلي نفوذي بودن تلقي شوند. امروز در بدنه حکمراني، در بدنه حوزهها، در دانشگاهها، در رسانهها و در لايههاي مختلف مذهبي جامعه و بظاهر انقلابي جامعه ما نفوذيها جا خوش کردهاند. شناسائي اين نفوذيها و پاکسازي جامعه از آنها يکي از مهمترين وظايف مسئولين نظام جمهوري اسلامي است.
لیست اعلامی وزیران ممکن است تغییر یابد
از رئيس جمهور پزشکيان با توجه به تدين، صفاي باطن، اخلاص، فراجناحي بودن و از همه مهمتر برکتي که در وجود خود با نهجالبلاغهخوان بودنش دارد، بسيار بعيد است کابينه خود را گرفتار وابستگان کند و کشور را از شايستگان محروم نمايد. ميدانيم که فشارها براي تحميل سهميهها زياد است ولي کسي که حدود 20 سال در مجلس و دولت با تمام وجودش تلخيهاي عوارض منفي وابستگان به جناحها را چشيده، حالا که در معرض امتحان قرار گرفته به چيزي کمتر از چشاندن طعم شيرين شايستگان در جايگاه حکمراني به مردم رضايت نخواهد داد.
در مناظرات و تبليغات انتخاباتي رياست جمهوري چهاردهم، دو نکته در سخنان دکتر پزشکيان از ساير مطالب برجستهتر بودند؛ يکي استفاده از کارشناسان و ديگري تکيه بر تعاليم به يادگار مانده از اميرالمؤمنين عليهالسلام در نهجالبلاغه به ويژه در مورد کارگزاران دولت اسلامي و رعايت حال اقشار ضعيف مردم. بايد پذيرفت که اين دو نکته براي پيشبرد امور حکمراني بسيار مهم و کارسازند و اگر توسط دولت چهاردهم رعايت شوند بسياري از مشکلات موجود برطرف خواهند شد.
انقلاب مشروطه در واقع مجموعه تلاشها و کوشش ها بصورت نظری و عملی است که یک قرن و ربع در ایران آغاز شد و هدف اصلی آن محدود کردن قدرت شاهان ؛استقرار نظام پارلمانی ؛ شکل گیری دموکراسی؛ استقرار قانون؛ آزادی مطبوعات و عدالت قضایی در ایران بود. منشا این تحولات در واقع دو شهر تبریز و تهران محسوب می شد.تبریز بدلیل خاستگاه قاجارها که ۷ نفر بودند و ۱۳۷ سال حکومت کردند و این شهر کهن در واقع مهمترین شهر سیاسی و آذربایجان هم مهمترین ایالت ایران بودند .و بدلیل دروازه ورود هرنوع اولین های تمدن و اندیشه با مردان تاثیر گذار آن نقش ممتازی در شکل گیری و پیروزی نهضت مشروطه و به لرزه در آوردن استبداد داخلی و خارجی ایفا کردند.در نهضت مشروطه نقش انديشه ورزان بسیار مهم بود که آخوند زاده و طالب اف و رهبران فکری و مذهبی در تبریز نقش ممتازی در این بزرگترین تحول تاریخ معاصر سرزمین ما داشتند. در کنار آنها وجود مطبوعات آزاد و قوی در تبریز و روزنامه نگاران صاحب منش و انتشار پیشرفتها و استقرار قانون در کشورهای اروپا و همچنین درج مقالات روشنفکری نیز در شکل گیری و اشاعه آن در کل کشور کارساز شدند.در کنار این عوامل تاریخ نویسان معتقدند نبرد مسلحانه و تشکیل فوج های مبارز به فرماندهی ستارخان و باقرخان در تبریز نیز از علل اصلی سقوط استبداد داخلی بود. زمین گیر شدن قشون دولتی به فرماندهی عین الدوله در اطراف تبریز و همچنین فتح تهران مدیون این مبارزات مسلحانه فرزندان غیور تبریز است.تشکیل انجمن ها نیز در رشد این جریانات آزادی مهم بودند و انجمن ایالتی آذربایجان و جلسات سری و شبانه آنها در خانه مشروطه نیز شعله های قیام مردمی را از تبریز و آذربایجان به تمام کشور از جمله تهران می کشاند که خلاصه منصفان و گواهان و تاریخ نویسان نقش تبریز و آذربایجان را در نهضت مشروطه پایه و اساس شکل گیری و تداوم و پیروزی نیم بند آن و استقرار پارلمان و قانون و آزادیهای سیاسی می دانند.
وی ادامه داد: در این چشمانداز ایران برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت قضایی، تامین اجتماعی، فرصتهای برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهرهمند از محیطزیست مطلوب است. پزشکیان تاکید کرد: ایرانی که فعال، مسئولیتپذیر، ایثارگر، مومن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانیبودن است و تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقهای براساس تعالیم اسلامی و اندیشههای امام راحل؛ دارای تعامل سازنده و موثر با جهان بر اصول عزت، حکمت و مصلحت.
اکنون دو سال است که طرح ساعت تابستانی - زمستانی یا همان عقب کشیدن ساعت از اول بهار تا آخر تابستان به منظور امکان بهره مندی بیشتر از روشنایی روز ،براساس مصوبه ی مجلس یازدهم لغو و ساعت زمستانی و تابستانی تعریف خود را در برنامه کاری ادارات و موسسات دولتی به شکل رسمی از زمان دولت مرحوم آقای ریسی از دست داده است !
جواب اين سؤال که براي مديريت کشور، اخلاق لازم است يا کارشناس بودن؟ اينست که هردو لازمند. يک معلم اخلاق ميتواند جامعه را بر مبناي رفتارهاي سالم به سوي هنجارمند شدن به پيش ببرد ولي نميتواند به اقتصاد و صنعت و سياست سروسامان بدهد. يک کارشناس هم اگر اخلاقمدار نباشد فقط ميتواند به پيشرفت تکبُعدي جامعه کمک کند در حالي که آن جامعه از نظر رفتاري ممکن است دچار مشکلات زيادي باشد. اخلاق و کارشناسي اگر کنار هم قرار بگيرند، همديگر را کامل ميکنند و جامعه را در هردو بُعد مادي و معنوي به پيش ميبرند. مظهر اخلاق در تعاملات اجتماعي، صداقت است. کارشناسان رشتههاي مختلف و افراد کاربلد اگر در جوهر وجودي خود صداقت اندوخته باشند، موفقترين کارگزاران براي رشد و تعالي کشور خواهند بود. روي ديگر اين سکه، بازیگري سياسي است. وقتي صداقت نباشد، بازيگري سياسي جايش را ميگيرد و عرصه مديريت کشور را آلوده ميکند و کارشناسي و کاربلد بودن را نيز از خاصيت مياندازد. به همين دليل نبايد ترديد کرد که ميان اخلاق و کارشناسي، در عين حال که اين دو لازم و ملزوم همديگرند، اخلاق براي مديريت جامعه اولويت دارد. وقتي جامعه اخلاقمدار باشد، کارشناسان بر مبناي تعهد اخلاقي به وظايف خود عمل ميکنند و هرگز براي کشور و براي هيچيک از مردم کم نميگذارند، ولي اگر اخلاق نباشد، خطر بزرگي جامعه را تهديد ميکند. مردم اگر در کارگزاران صداقت نبينند، اعتمادشان را از دست ميدهند و با از دست رفتن اعتماد همه چيز از دست ميرود. در اين زمينه، فرازي از سخنان شهيد مظلوم آيتالله بهشتي که هم در مديريت و هم در اخلاق، نمونه روزگار خود بود، ميتواند راهگشا باشد. او ميگفت: «خطر در آنجاست که اين مردم به جاي اينکه در محيط برخوردهاي صادقانه قرار بگيرند، در محيط بازيهاي سياسي قرار بگيرند. بنده بازيهاي سياسي را بزرگترين خطر براي اين انقلاب ميدانم. اگر اين مردم ديدند روزنامههاي ما عرصه تاخت و تاز بازيگران سياسي است، بازيگران قلم، محافل ما عرصه بازيگران سياسي است، بازيگران سخن، مقامات و ادارات و مؤسسات ما جاي بازيگران سياسي است، بازيگران قدرت، اگر اين شد، بنده معتقدم آن وقت مردم نااميد و مأيوس ميشوند. همه مردمي که به اين انقلاب اعتقاد دارند بايد تلاش کنند چنين جوي در اين جامعه به وجود نيايد و اگر هم يک ذرهاي به وجود آمده از بين برود».
بعد از آنهمه وعده درباره شنيدن صداي کساني که صدايشان شنيده نميشود، حالا مردم انتظار دارند در فهرست اسامي وزرا و ساير اعضاي دولت چهاردهم نام افرادي را ببينند که واقعاً مردمي باشند
- فعالیت مراکز دولتی در سراسر کشور در روز شنبه از ساعت ۶ تا ۱۰ صبح است. -درپی افزایش کمسابقه دمای هوا و تداوم گرمای شدید و به منظور حفظ سلامتی هموطنان، فعالیت همه مراکز دولتی و بانکها در سراسر کشور (به جز مراکز خدمات امدادی و اورژانسی) در تاریخ شنبه ۶ مرداد از ساعت ۶ تا ۱۰ صبح خواهد بود. -همچنین دورکاری برای کارکنانی که به خاطر شرایط جسمی امکان حضور در محل کار ندارند، بلامانع است. -با توجه به تصمیمگیری های استانی و اعلام ساعات کار روز شنبه از طرف برخی استانداریها، ساعت کاری قطعی و لازم الرعایه برای همه دستگاه ها در سراسر کشور صرفاً ساعت ۶ تا ۱۰ صبح خواهد بود.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.