خبر های ویژه

بمناسبت ۲۷ اردیبهشت روز جهانی ارتباطات -هیچ توسعه ،برنامه، تصمیم وتنویر افکار مردم بدون پشتوانه ارتباطات و رسانه امکان پذیر نیست.

26 اردیبهشت 1403

لزوم حمایت از رسانه هایی که در تبریز ، توان رقابت در سطوح ملی را دارند.

20 اردیبهشت 1403

بانک جهانی زنگ خطری را در مورد «واژگونی تاریخی» توسعه برای فقیرترین کشورها به صدا در می آورد

28 فروردین 1403

برای مایاها، خورشید گرفتگی نشانه برخوردهای آسمانی بود - و ستاره شناسان آنها سوابق پیچیده ای را برای پیش بینی آنها نگه داشتند.

17 فروردین 1403

تغییرات آب و هوایی به ظهور و نابودی امپراتوری نئوآسوری، ابرقدرت دنیای باستان دامن زد.

17 اسفند 1402

آنچه امپراتوری عثمانی می تواند در مورد پیامدهای تغییرات آب و هوایی به ما بیاموزد - و چگونه خشکسالی می تواند مردم را ریشه کن کند و به جنگ دامن بزند.

17 اسفند 1402

ماه رمضان در مدارس آمریکایی معرفی می شود

17 اسفند 1402

کووید-19 اثر خود را بر روی مغز باقی می گذارد

10 اسفند 1402

روزگاری که ۱۱ کنسولگری در تبریز و ۷ سفارتخانه درتهران نبض سیاست خارجی ایران بودند.

10 اسفند 1402

"مغز من را ربوده است" - تیمی از متخصصان راه هایی برای کمک به جوانان معتاد به رسانه های اجتماعی برای کاهش ولع پیدا کردند.

30 بهمن 1402

بودجه برای پناهندگان مدت هاست که سیاسی شده است - اقدامات تنبیهی علیه انروا و فلسطینی ها با این الگو مطابقت دارد.

12 بهمن 1402

رشد بازار جهانی خودروهای برقی در سال جاری با کاهش یارانه ها کاهش می یابد

30 دی 1402

اولین شاهکارهای هوش مصنوعی

5 دی 1402

شیوه‌های معماری افغانستان با نگاهی به معماری اسلامی

3 دی 1402

تحقیقات رو به افزایش اثرات مضر استفاده از رسانه های اجتماعی بر سلامت روان، از جمله تصویر بدن و ایجاد اختلالات خوردن را مستند می کند

1 دی 1402

یادداشتی کوتاه برای قدر دانی از تصمیم دیوان عدالت اداری

29 آذر 1402

20 اردیبهشت 1403

لزوم حمایت از رسانه هایی که در تبریز ، توان رقابت در سطوح ملی را دارند.

دکتر محمد فرج پور باسمنجی

اگر به مندرجات و محتوی خبرگزاری‌ها و مطبوعات مهم کشورهای توسعه یافته نگاهی کنیم به عینه می‌بینیم که یک توازن و تناسب در درج و انعکاس اخبار و رخدادهای پایتخت و شهرهای بزرگ دیده می شود.چرا که سردبیران و مدیران رسانه های نوشتاری،شنیداری و دیداری علاوه بر درج اتفاقات اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی پایتخت و مرکز سیاسی کشورشان ،نیم نگاهی نیز به رخدادهای شهرهای بزرگ و کوچک هم می اندازند. آنها دریافته اند رسانه هایی که در گستره عمومی فعالیت می کنند و به زبان روزنامه نگاری ما سراسری هستند برای حفظ مخاطبان خود در گوشه و کنار کشور ،به این مناطق نیز بایستی پرداخت کنند. تا تناسبی در چاپ و نشر اخبار و گزارش‌ها ی مناطق مختلف ایجاد شود.در واقع تعدد اخبار و گزارش های متنوع "گزارش از مکان" در رسانه های جامع نگر اهمیت مضاعفی دارد. که این امر علاوه بر حفظ مخاطب به دیده شدن مناطق دور و نزدیک در سطوح ملی نیز کمک شایانی می کند.متاسفانه ۹۰ درصد مطبوعات و خبرگزاری‌ها و آژانس های صوتی و تصویری کشورمان در تهران مستقر اند و بهای لازم به اخبار و رخدادهای خارج از پایتخت چندان داده نمی‌شود

تبریز امروز:

نگاه به نشریات محلی

اگر به مندرجات و محتوی خبرگزاری‌ها و مطبوعات مهم کشورهای توسعه یافته نگاهی کنیم به عینه می‌بینیم که یک توازن و تناسب در درج و انعکاس اخبار و رخدادهای پایتخت و شهرهای بزرگ دیده می شود.چرا که سردبیران و مدیران رسانه های نوشتاری،شنیداری و دیداری علاوه بر درج اتفاقات اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی پایتخت و مرکز سیاسی کشورشان ،نیم نگاهی نیز به رخدادهای شهرهای بزرگ و کوچک هم می اندازند. آنها دریافته اند رسانه هایی که در گستره عمومی فعالیت می کنند و به زبان روزنامه نگاری ما سراسری هستند برای حفظ مخاطبان خود در گوشه و کنار کشور ،به این مناطق نیز بایستی پرداخت کنند. تا تناسبی در چاپ و نشر اخبار و گزارش‌ها ی مناطق مختلف ایجاد شود.در واقع تعدد اخبار و گزارش های متنوع "گزارش از مکان" در رسانه های جامع نگر اهمیت مضاعفی دارد.
که این امر علاوه بر حفظ مخاطب به دیده شدن مناطق دور و نزدیک در سطوح ملی نیز کمک شایانی می کند.متاسفانه ۹۰ درصد مطبوعات و خبرگزاری‌ها و آژانس های صوتی و تصویری کشورمان در تهران مستقر اند و بهای لازم به اخبار و رخدادهای خارج از پایتخت چندان داده نمی‌شود.در کلاسهای درس روزنامه نگاری این مثال را به دانشجویان عرض میکنم
که اگر یکنفر بر اثر تصادف در اتوبانی در تهران کشته بشود اکثر رسانه های ملی به آن پرداخت می کنند ولی اگر در جاده سواحلی ارس بر اثر واژگونی اتوموبیلی ۵ نفر کشته بشوند انعکاس چندانی در رسانه های پایتخت نخواهد داشت.
که هم ناشی از ضعف خبرنگاری محلی است و هم از بی توجهی رسانه های مرکز به پیرامون ناشی می شود.چه بسا درج خبر واژگونی اتوموبیل بدلیل باریک و غیر استاندارد بودن جاده ساحلی ارس می تواند در وزارت راه نظر کارشناسان را بر لزوم تعریض جاده و یا نصب علائم رانندگی ...بخود جلب کند و در برنامه های کاری آتی توسعه، مد نظر قرار گیرد.بهانه این یاداشت درج خبر بازدید معاون رییس جمهوری زیمباوه از مجتمع تراکتور سازی و تمایل این کشور در خرید محصولات صنعتی آن است که ۱۰ اردی بهشت اتفاق افتاده و در فضای رسانه ای تبریز منتشر شده است که این خبر کهنه ۷ روز پیش را روز نامه دنیای اقتصاد با عکس و با آب و تاب بعد از یک هفته ۱۷ اردی بهشت منتشر کرده است.
البته بی اعتنایی روزنامه دنیای اقتصاد در سال های اخیر به رخدادهای اقتصادی و صنعتی خطه آذربایجان و بویژه شهر صنعتی تبریز پایانی ندارد
طوریکه در طول سال بطور منظم ویژه نامه مختص استان اصفهان یا شهرهای بزرگ منتشر و بصورت ضمیمه سراسری کاغذی و آنلاین در کشور توزیع و نشرمی شود و یا درج اخبار کلانشهرها ی کشور در این روزنامه خیلی بیشتر از تبریز است که شاید ضعف از نمایندگی و خبرنگاری آن روز در آذربایجان شرقی است. ولی روز نامه دنیای اقتصاد که پرتیراژترین و پرخواننده ترین روز نامه اقتصادی کشور را با خود یدک می کشد در این سال‌ها از چنین فرصت هایی برای شهر بزرگ اقتصادی تبریز در جوار مرزهای شمال غرب قایل نیست.و این یک تبعیض رسانه ای از دنیای اقتصاداست.
《هربرت شیلر》پژوهشگر ارتباطات معتقد است:
که حضور مناطق در رسانه هایی که گستره دیده شدن در پایتخت و چشم تصمیم گیرندگان و مدیران ارشد را دارند این امکان را فراهم می کند تا اول از همه توجهات ملی به این مناطق پیرامونی بیشتر شود و هم می تواند به جهت اخذ امکانات و بودجه های ملی برای رفع مسائل و مشکلات مناطق تاثیر گذار باشد.
با این حال هنوز حسرت داشتن یک رسانه ملی
به مرکزیت تبریز را در سینه ها داریم.و ما نتوانسته ایم مثل شهرهای بزرگ، بخشی از مشکلات و دغدغه های محلی خود را با انعکاس رسانه ای و با مدد قدرت قلم و تصویر و تولید محتوی مناسب و اثر بخش حل و فصل نماییم. ودر این راستا تقویت پایگاه‌های خبری و روزنامه های یومیه تبریز که قدرت سخت افزاری و نرم افزاری لازم را دارند و از پشتوانه مالی و نیروی انسانی کاری و جولان تولید و انتشار اخبارمتنوع و با اسلوب و متدهای روزنامه نگاری را تا اندازه ای در سطوح ملی دارا هستند و می توان با برند کردن و برجسته سازی آنها به جولان رخدادهای مهم منطقه در انبوه تولیدات رسانه ای کشور همت گماشت با حمایت افکار عمومی منطقه ،استانداری و ارشاد می توانند تا اندازه ای خلا های موجود را پر نمایند.
■محمد فرج پور باسمنجی
●معلم روزنامه نگاری

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت