خبر های ویژه

چرا دو قله کوه کوچک به یکی از مشهورترین تصاویر اینترنت تبدیل شدند

23 آبان 1404

چرا طلا امسال از بیت‌کوین جلوتر است؟

13 مهر 1404

چرا باید جداً دست از شوخی کردن در محیط کار بردارید؟

3 مهر 1404

راول لوپز می‌خواهد مد آمریکایی باشد

30 شهریور 1404

مالتوسِ بدفهمیده‌شده: متفکر انگلیسی که نامش مترادف با بدبینی و سیاهی است، اما برای امروز درس‌هایی دارد

8 شهریور 1404

جنگ جهانی اول، در کانون توجه

22 تیر 1404

قانون GENIUS: این قانون جدید رمزارزی در آمریکا ممکن است زمینه‌ساز بحران مالی جهانی بعدی شود

15 تیر 1404

«فرمان هفت کوه» و ارتباط آن با افراط‌گرایی سیاسی در آمریکا

15 تیر 1404

مدارس غیرانتفاعی : آموزش یا تجارت

9 تیر 1404

اسرائیل، ایران و ایالات متحده: چرا سال ۲۰۲۵ نقطه عطفی برای نظم بین‌المللی است

3 تیر 1404

میراث فرهنگی و درگیری‌های مسلحانه

31 خرداد 1404

ما از ۱۵۰۰ کودک فلوریدایی درباره تلفن‌های همراه و سلامت روان آن‌ها نظرسنجی کردیم – یافته‌ها نشان می‌دهد ممنوعیت تلفن همراه در مدارس ممکن است تأثیراتی مهم اما محدود داشته باشد

21 خرداد 1404

آیا مهریه عند المطالبه را به مهریه عند العقد  می توان  تعبیر و تعریف کرد!

17 خرداد 1404

نشان‌ها و شعار پاپ لئو چهاردهم چه چیزی درباره تعهد او به آرمان‌های سنت آگوستین نشان می‌دهد

26 اردیبهشت 1404

میم‌ها و درگیری: مطالعه‌ای نشان می‌دهد که افزایش تصاویر و جعل‌ها می‌تواند مقدم بر خشونت‌های سیاسی و بین‌المللی باشد

4 اردیبهشت 1404

پاپ فرانسیس: رهبری که عمیقاً دغدغه فقرا را داشت و درهای کلیسای کاتولیک را گشود

1 اردیبهشت 1404

23 آبان 1404

چرا دو قله کوه کوچک به یکی از مشهورترین تصاویر اینترنت تبدیل شدند

برای همه شما بارها پیش آمده است: در حالی که منتظر بارگذاری یک وبسایت هستید، جعبه ای را میبینید که یک رشته کوه کوچک در آن جایی که باید یک تصویر باشد، نشان داده شده. این آیکن نماد «تصویر گمشده» است. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا این منظره به طور جهانی پذیرفته شده است؟ من به عنوان یک پژوهشگر در حوزه «علوم انسانی محیطزیستی»، به نحوه ظهور نمادهای طبیعت بکر در زندگی روزمره توجه میکنم. این آیکن کوه کوچک – که گاهی با یک خورشید یا ابر در پسزمینه، و گاهی با خط ضربدر یا به شکل شکسته نشان داده میشود – به نماد استاندارد در سراسر پلتفرم های دیجیتال تبدیل شده تا چیزی گمشده یا چیزی در راه را نشان دهد. این نماد در زمینه های مختلفی ظاهر میشود و هرچه بیشتر به دنبال آن بگردید، بیشتر آن را خواهید دید. شما در مایکروسافت ورد یا پاورپوینت روی آن کلیک میکنید تا عکسی اضافه کنید. میتوانید یک پوستر طنز از این آیکن بخرید و روی دیوارتان نصب کنید. من حتی چند روز پیش نسخه ای از آن را در نمایشگر اطلاعات و سرگرمی خودروی سوبارویم به عنوان جایگزین لوگوی یک ایستگاه رادیویی دیدم. پس چرا این تصویر خاص از قلۀ کوه ها؟ و از کجا آمده است؟

تبریز امروز:

پیک کوهستان

برای همه شما بارها پیش آمده است: در حالی که منتظر بارگذاری یک وبسایت هستید، جعبه ای را میبینید که یک رشته کوه کوچک در آن جایی که باید یک تصویر باشد، نشان داده شده. این آیکن نماد «تصویر گمشده» است.

اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا این منظره به طور جهانی پذیرفته شده است؟

من به عنوان یک پژوهشگر در حوزه «علوم انسانی محیطزیستی»، به نحوه ظهور نمادهای طبیعت بکر در زندگی روزمره توجه میکنم.

این آیکن کوه کوچک – که گاهی با یک خورشید یا ابر در پسزمینه، و گاهی با خط ضربدر یا به شکل شکسته نشان داده میشود – به نماد استاندارد در سراسر پلتفرم های دیجیتال تبدیل شده تا چیزی گمشده یا چیزی در راه را نشان دهد. این نماد در زمینه های مختلفی ظاهر میشود و هرچه بیشتر به دنبال آن بگردید، بیشتر آن را خواهید دید.

شما در مایکروسافت ورد یا پاورپوینت روی آن کلیک میکنید تا عکسی اضافه کنید. میتوانید یک پوستر طنز از این آیکن بخرید و روی دیوارتان نصب کنید. من حتی چند روز پیش نسخه ای از آن را در نمایشگر اطلاعات و سرگرمی خودروی سوبارویم به عنوان جایگزین لوگوی یک ایستگاه رادیویی دیدم.

پس چرا این تصویر خاص از قلۀ کوه ها؟ و از کجا آمده است؟

رسیدن به یک راه حل مشترک

پیک کوه

این آیکن جایگزین را میتوان نوعی «همگرایی نشانه شناختی» در نظر گرفت، یعنی زمانی که یک نماد در زمینه های مختلف معنای یکسانی پیدا میکند. برای مثال، ذره بین به طور گسترده به معنای «جستجو» فهمیده میشود، در حالی که تصویر یک برگ به معنای «دوستدار محیطزیست» است.

این همچنین به چیزی به نام «تکامل طراحی همگرا» مرتبط است، یعنی زمانی که موجودات زنده یا فرهنگها – حتی اگر ارتباط کمی با هم داشته باشند یا هیچ ارتباطی نداشته باشند – به شکل یا راه حل مشابهی برای چیزی میرسند.

در زیست شناسی تکاملی، میتوانید تکامل طراحی همگرا را در خفاش ها، پرندگان و حشرات ببینید که همگی از بال استفاده میکنند اما هرکدام به شیوۀ خاص خود آن را توسعه داده اند. خانه های روی پایه (خانه های چوبی مرتفع) در فرهنگ های مختلف در سراسر جهان به عنوان راهی برای ساخت خانه های بادوام در کنار سواحل و رودخانه ها پدید آمدند. اخیراً نیز مهندسان در نقاط مختلف جهان بدنه های هواپیمای مشابهی را به طور مستقل از یکدیگر طراحی کردهاند.

به هر دلیلی، این کوه کوچک در تمام پلتفرمها جواب داد تا معانی باز و گسترده ای را برانگیزد: توسعه دهندگان اولیه وب به یک راهنمای ساده و سریع نیاز داشتند تا نشان دهند چیز دیگری باید یا میتواند در آنجا باشد.

بسته به زمینه، یک کوه کوچک ممکن است از کاربر دعوت کند تا تصویری را در یک سند وارد کند؛ ممکن است به این معنی باشد که یک تصویر در حال بارگذاری است، یا در حال آپلود شدن است؛ یا میتواند به این معنی باشد که یک تصویر گمشده یا خراب است.

سفر به اعماق تاریخچه یک کوه

نمادهای روی یک دوربین

اما از میان میلیون ها امکان، چرا یک کوه؟

در سال ۱۹۹۴، یک طراح بصری به نام «مارش چمبرلین» یک گرافیک متشکل از سه شکل رنگی را به عنوان جایگزینی برای یک تصویر گمشده یا لینک شکسته برای مرورگر وب «نت اسکیپ نوی گیتور» ایجاد کرد. این اشکال روی یک تکه کاغذ با گوشهای پاره شده ظاهر میشدند. اگرچه این کاغذ پاره گاهی اوقات همراه با کوه ظاهر میشود، اما مشخص نیست که چه زمانی مربع، دایره و مثلث به یک کوه تبدیل شدند.

کاربران در «استک اکسچنج»، یک انجمن برای توسعهدهندگان، پیشنهاد میکنند که آیکن قله کوه ممکن است به آیکن «حالت منظره» روی دیال دوربینهای SLR ژاپنی بازگردد. این قابلیتی است که دیافراگم را طوری تنظیم میکند تا عمق میدان را به حداکثر برساند تا هم پیشزمینه و هم پسزمینه در فوکوس باشند.

حالت صحنۀ منظره – که در بسیاری از دوربینهای دیجیتال دهه ۱۹۹۰ قابل مشاهده بود – به طور کلی با دو قله کوه نشان داده میشد، با این ایده که کاربر دوربین به طور شهودی میداند که از این تنظیم در فضای باز استفاده کند.

بینش دیگری از بحث استک اکسچنج ظهور کرد: این آیکن شباهتی به تصویر پسزمینۀ ویندوز ایکسپی به نام «بلیس» (Bliss) دارد. اگر در سالهای پس از ۲۰۰۱ یک کامپیوتر شخصی داشتید، احتمالاً تپههای سبز نوردان با آسمان آبی و ابرهای پراکنده را به خاطر میآورید.

این عکس استوک توسط عکاس نشنال جئوگرافیک، «چارلز اُریِر»، گرفته شد. سپس در سال ۱۹۹۸ توسط شرکت کوربیس متعلق به بیل گیتس خریداری شد. این تپۀ خالی در این عکس، به دلیل انتخاب آن به عنوان تصویر پیشفرز دسکتاپ ویندوز ایکسپی، به نمادی شناخته شده تبدیل شد.

«بلیس» به طور گسترده به عنوان عمومیترین عکسهای استوک درک شد، به همان شکلی که آیکن جایگزین به طور جهانی به معنای «تصویر گمشده» فهمیده شد. و من فکر نمیکنم این یک تصادف باشد که هر دوی آنها کوه یا تپه و آسمان را به نمایش میگذارند.

کوهها و آسمانها مرموز و پر از احتمالات هستند، حتی اگر دستنیافتنی به نظر برسند.

معمای کوهها

نقاشی قله کوه

به مجموعه نقاشیهای هنرمند ژاپنی، هوکوسای، از دهه ۱۸۳۰ با عنوان «۳۶ چشمانداز از کوه فوجی» فکر کنید – معروفترین آنها احتمالاً «موج بزرگ کاناگاوا» است، جایی که یک کوه فوجی کوچک در پسزمینه دیده میشود. هر نقاشی این کوه نمادین را از چشماندازهای مختلف و مملو از جزئیات کوچک به تصویر میکشد؛ همگی حال و هوایی از رمز و راز دارند.

تعجب نمیکنم اگر آیکن منظره روی آن دیالهای دوربین ژاپنی، به عنوان ارجاعی مینیمال به کوه فوجی، بلندترین کوه ژاپن، پدید آمده باشد. از برخی چشماندازها، کوه فوجی پشت یک شیب کوچکتر قد علم میکند. و شرکت عکاسی ژاپنی فوجیفیلم حتی نام این کوه را برای برند خود وام گرفته است.

زیباییشناسی فریبنده کوهها مرا به یاد ترجمه «گری اسنایدر»، نویسنده محیطزیست، در سال ۱۹۶۵ از «اشعار کوه سرد» اثر «هان شان» انداخت. هان شان – که نامش به معنای واقعی کلمه «کوه سرد» است – یک شاعر بودایی چینی بود که در اواخر قرن هشتم زندگی میکرد. «شان» به «کوه» ترجمه میشود و با نویسه چینی 山 نشان داده میشود که خود شبیه یک کوه است.

اشعار هان شان، که خود معماههای کوچکی هستند، در جنبههای حیرت انگیز کوه ها غرق شدهاند:

کوه سرد خانه ای است
بدون تیر یا دیوار.
شش در چپ و راست گشوده است
تالارش آسمانی آبی است.
اتاقها همگی خالی و مبهم است.
دیوار شرقی بر دیوار غربی میکوبد
در مرکز هیچ چیزی نیست.

نقطه کلیدی، رمز و راز است

من فکر میکنم کوهها به عنوان نمایشی جهانی از چیزی نادیده و آرزویی عمل میکنند – چه در یک شعر باشد و چه در یک مرورگر اینترنت کند – زیرا مردم میتوانند یک کوه را ببینند و در این فکر فرو بروند که چه چیزی ممکن است در آنجا باشد.

آیکن جایگزین کاری را انجام میدهد که کوهها برای هزارهها انجام دادهاند: آنها به عنوان آنچه «مارگارت گرابوویچ»، فیلسوف محیطزیست، آن را «ابژه میل» مینامد، عمل میکنند. از نظر گرابوویچ، کوهها به عنوان مکانهایی برای تأمل، کاوش و گاهی فتح وجود دارند.

ابهام ذاتی این آیکن جایگزین در قالب آن نهفته است: کوهها اغلب به عنوان مکانهای دور، دوردست و ترسناک در نظر گرفته میشوند. در عین حال، این قلههای کوچک در انواع موقعیتهای معمولی رایانهای ظاهر میشوند. این آیکن حتی میتواند نشانه کنجکاویبرانگیزی از این باشد که انسانها چگونه نمیتوانند کمک کنند که «طبیعت-مثبت» باشند، حتی زمانی که پشت کامپیوتر یا تلفن هستند.

این آیکن کوچک حاوی مطالب زیادی است، و در عین حال میتواند به طور متناقضی به این معنی باشد که چیزی برای دیدن وجود ندارد.

با نگاه کردن به آن از این منظر، یک مثال از همگرایی نشانهشناختی به یک تمثیل کوچک از زندگی دیجیتال در مقیاس بزرگ تبدیل میشود: یک طبیعت بکر از احتمالات، با چیزهای بسیار زیادی که درست خارج از دسترس هستند.

 
 
 

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت