خبر های ویژه

جنگ جهانی اول، در کانون توجه

22 تیر 1404

قانون GENIUS: این قانون جدید رمزارزی در آمریکا ممکن است زمینه‌ساز بحران مالی جهانی بعدی شود

15 تیر 1404

«فرمان هفت کوه» و ارتباط آن با افراط‌گرایی سیاسی در آمریکا

15 تیر 1404

مدارس غیرانتفاعی : آموزش یا تجارت

9 تیر 1404

اسرائیل، ایران و ایالات متحده: چرا سال ۲۰۲۵ نقطه عطفی برای نظم بین‌المللی است

3 تیر 1404

میراث فرهنگی و درگیری‌های مسلحانه

31 خرداد 1404

ما از ۱۵۰۰ کودک فلوریدایی درباره تلفن‌های همراه و سلامت روان آن‌ها نظرسنجی کردیم – یافته‌ها نشان می‌دهد ممنوعیت تلفن همراه در مدارس ممکن است تأثیراتی مهم اما محدود داشته باشد

21 خرداد 1404

آیا مهریه عند المطالبه را به مهریه عند العقد  می توان  تعبیر و تعریف کرد!

17 خرداد 1404

نشان‌ها و شعار پاپ لئو چهاردهم چه چیزی درباره تعهد او به آرمان‌های سنت آگوستین نشان می‌دهد

26 اردیبهشت 1404

میم‌ها و درگیری: مطالعه‌ای نشان می‌دهد که افزایش تصاویر و جعل‌ها می‌تواند مقدم بر خشونت‌های سیاسی و بین‌المللی باشد

4 اردیبهشت 1404

پاپ فرانسیس: رهبری که عمیقاً دغدغه فقرا را داشت و درهای کلیسای کاتولیک را گشود

1 اردیبهشت 1404

آمریکایی فقیر یا ثروتمند همه زودتر می میرند، حتی اگر ثروت در آمریکا بیش از اروپا سال‌های عمر بخرد

21 فروردین 1404

تنها بودن فوایدی دارد – روان‌شناسی که روایت «اپیدمی تنهایی» را بازنویسی می‌کند

15 فروردین 1404

حشرات همه‌جا در کشاورزی و پژوهش حضور دارند – اما توجه به رفاه آن‌ها تازه در حال گسترش است

15 فروردین 1404

چرا پیاده‌روی به ما کمک می‌کند فکر کنیم - چه بیهوده است که برای نوشتن بنشینی وقتی برای زندگی کردن بلند نشده‌ای!

1 فروردین 1404

آیا شایعه‌پراکنی برای ما خوب است؟

1 فروردین 1404

15 مهر 1402

سه میمون حکمت : کور ، لال و کر! یادگیری شکست دادن شر: نمادگرایی سه میمون خردمند

اولی چشمانش را بسته ، دومی دهان و سومی گوش هایش را!

اولین اثری از وجود آنها به بزرگ چینی قرن پنجم کنفوسیوس در کتاب "مصاحبه های کنفوسیوس" مربوط می شود. قاعده ای که قرن ها بعد توسط فیلسوف آلمانی نیچه با جمله «وقتی نگاهت برای مدت طولانی به ته پرتگاه نفوذ می کند، ورطه نیز به درون تو نفوذ می کند» بازتفسیر شد، به این معنی که وقتی با شر مواجه شدی ، شر نیز می تواند ترا در بر بگیرد!

تبریز امروز:

سه میمون - خردمند

این سه میمون که یکی چشمان خود را بسته و دیگری دست بر دهان نهاده و دیگری هیچ چیز را نمی بیند، چه می خواهند بگویند! آنها از کجا می آیند و معنای آنها چیست؟ کشف این سه میمون عرفانی قدرت و خرد را به ارمغان می آورد.

تخمین منشا دقیق این سه میمون خردمند دشوار است.

در داستان ها آمده است ، راهبی به نام ژوان‌زانگ، یکی از مهم‌ترین مترجمان چینی بود که در قرن هفتم خود را وارد آیین بودا کرد. طبق افسانه، این راهب در طول سفرهای خود همیشه با یک میمون همراه بود، به خصوص زمانی که چین را برای کاوش در هند در جستجوی متون جدید بودایی برای ترجمه ترک کرد. اگرچه این او نبود که این سه میمون عرفانی را مطرح  ساخت ، اما آنها را به چین معرفی کرد و به محبوبیت آنها کمک کرد.

اولین اثری از وجود آنها به بزرگ چینی قرن پنجم کنفوسیوس در کتاب "مصاحبه های کنفوسیوس" مربوط می شود. قاعده ای که قرن ها بعد توسط فیلسوف آلمانی نیچه با جمله «وقتی نگاهت برای مدت طولانی به ته پرتگاه نفوذ می کند، ورطه نیز به درون تو نفوذ می کند» بازتفسیر شد، به این معنی که وقتی با شر مواجه شدی ، شر نیز می تواند ترا در بر بگیرد!

یک افسانه دیگر فرض می کند که این سه میمون از نسل باورهای ژاپنی کوشین هستند. دومی مبتنی بر این ایده است که هر انسانی بخشی از شر را خواهد داشت که توسط سه "نهاد" شیطانی به نام "سانشی" نمایش داده می شود.

هر شصت روز، سانشی ها بدن ما را برای توبه از اعمال شیطانی خود به خدایی بالاتر به نام تن-تی تحویل می دهند . دومی انسانها را با کوتاه کردن عمرشان برحسب شدت اعمالشان مجازات می‌کرد. با اتخاذ یک رفتار خوب، مشابه رفتار سه میمون عرفانی است که می توان از مجازات دوری کرد.

اگر منشأ این استعاره بیشتر چینی باشد، استفاده از سه میمون کوچک در دکوراسیون ایده یک مجسمه‌ساز ژاپنی به نام هیداری جینگورو است که در قرن شانزدهم معابد نیکو در ژاپن را تزئین کرد.

معنی سه میمون
این سه میمون "سانزارو" نامیده می شوند. در ژاپنی "سان" به معنی سه و "سارو" میمون است. با گذشت زمان، سارو به زارو تبدیل می‌شود و به همین دلیل نام آن به آن می‌رسد. علاوه بر این، زارو یک شکل منفی نیز به ارمغان می‌آورد، به همین دلیل است که می‌توان نمادگرایی سه میمون را به «ندیدن، نشنیدن و صحبت نکردن» تعبیر کرد.

این میمون ها هر کدام نام خود را دارند: میزارو برای نابینایان، کیکازارو برای ناشنواها و ایوازارو برای گنگ ها.

اگر نماد اول سه میمون عرفانی را در نظر بگیریم به معنای «هیچ ندیدن، چیزی نشنیدن و چیزی نگفتن» است. اما آیا این کمی خیلی ساده نیست؟

طبق فرقه کوشین، این سه میمون می تواند به معنای «نخواستن دیدن چیزی که می تواند مشکل ساز باشد، نخواستن گفتن در مورد چیزی که می دانی تا خطر نکنی و نخواستن شنیدن  تا بتوانی طوری رفتار کنی که انگار نه انگار. تو نمی دانی".

یکی دیگر از رویکردهای بودایی شامل ایده شر است: «بد ندیدن، بد نشنیدن و بد نگفتن». گویی هر بار که شاهد اتفاق بد یا شنیدن بدی هستیم، بدنمان می تواند آن را مانند اسفنج جذب کند.

بنابراین، این سه میمون کوچولو فراخوانی برای امتناع از انحراف و نادیده گرفتن رفتار نادرست دیگران به جای تقبیح آن خواهند بود، گویی از همه چیز اطراف خود آگاه هستیم، اما ترجیح دادیم به خودمان امکان دسترسی به آنها ندهیم.

داستان میمون چهارم
بله، ما گاهی مجسمه هایی با 4 میمون را می بینیم، اما شماره 4 خیلی دیرتر در معادله آمده است.

این چهارمین میمون که شیزارو نام دارد، اغلب در حالی به تصویر کشیده می‌شود که بازوهایش را روی هم می‌گذارد یا فاقش را می‌پوشاند تا نشان دهد که پرهیز می‌کند. در سنت بودایی، این بدان معنی است که فرد نباید آسیبی وارد کند و با افکار پیش پا افتاده، اغلب خوشایند ، منحرف نشود.

سه میمون نمادی قوی، سه میمون خردمند حاوی نمادی کامل برای تزریق انرژی مثبت به درون آدمی هستند.

گفته می شود که مهاتما گاندی که به خاطر زندگی روزمره و خالی از سطحی نگری شهرت دارد، با نگه داشتن مجسمه کوچکی از این سه میمون، یک استثنای ماتریالیستی را ایجاد کرد.

چه انتخاب فلسفی باشد و چه صرفاً زیبایی شناختی، این سه میمون کوچک ژاپنی می توانند نگهبانان کاملی برای بهتر شدن به صورت روزانه باشند و یادآوری کنند که همه انتخاب های ما عواقبی برای دیگران دارد.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت