خبر های ویژه

کووید-19 اثر خود را بر روی مغز باقی می گذارد

10 اسفند 1402

روزگاری که ۱۱ کنسولگری در تبریز و ۷ سفارتخانه درتهران نبض سیاست خارجی ایران بودند.

10 اسفند 1402

"مغز من را ربوده است" - تیمی از متخصصان راه هایی برای کمک به جوانان معتاد به رسانه های اجتماعی برای کاهش ولع پیدا کردند.

30 بهمن 1402

بودجه برای پناهندگان مدت هاست که سیاسی شده است - اقدامات تنبیهی علیه انروا و فلسطینی ها با این الگو مطابقت دارد.

12 بهمن 1402

رشد بازار جهانی خودروهای برقی در سال جاری با کاهش یارانه ها کاهش می یابد

30 دی 1402

اولین شاهکارهای هوش مصنوعی

5 دی 1402

شیوه‌های معماری افغانستان با نگاهی به معماری اسلامی

3 دی 1402

تحقیقات رو به افزایش اثرات مضر استفاده از رسانه های اجتماعی بر سلامت روان، از جمله تصویر بدن و ایجاد اختلالات خوردن را مستند می کند

1 دی 1402

یادداشتی کوتاه برای قدر دانی از تصمیم دیوان عدالت اداری

29 آذر 1402

خندیدن برای ذهن و بدن شما مفید است - این چیزی است که تحقیقات نشان می دهد

28 آذر 1402

تربیت ملایم فرزند می تواند برای والدین بسیار سخت باشد

13 آذر 1402

علیرغم آنچه که اخبار می گویند، ما یک گونه خشن نیستیم

28 آبان 1402

چرا بیشتر شرکت‌های مواد غذایی، لوازم آرایش و زیبایی به طرح‌های بسته‌بندی مینیمالیستی روی می‌آورند

20 آبان 1402

شرکت مهره های قفل دار آقای کاتسوهیکو واکابایاشی

9 آبان 1402

زبان و بحران هویت برای فرزندان و نوه های مهاجران

9 آبان 1402

چگونه رسانه های اجتماعی مسئولیت صحت اخبار را کنار گذاشتند؟

26 مهر 1402

15 مهر 1402

سه میمون حکمت : کور ، لال و کر! یادگیری شکست دادن شر: نمادگرایی سه میمون خردمند

اولی چشمانش را بسته ، دومی دهان و سومی گوش هایش را!

اولین اثری از وجود آنها به بزرگ چینی قرن پنجم کنفوسیوس در کتاب "مصاحبه های کنفوسیوس" مربوط می شود. قاعده ای که قرن ها بعد توسط فیلسوف آلمانی نیچه با جمله «وقتی نگاهت برای مدت طولانی به ته پرتگاه نفوذ می کند، ورطه نیز به درون تو نفوذ می کند» بازتفسیر شد، به این معنی که وقتی با شر مواجه شدی ، شر نیز می تواند ترا در بر بگیرد!

تبریز امروز:

سه میمون - خردمند

این سه میمون که یکی چشمان خود را بسته و دیگری دست بر دهان نهاده و دیگری هیچ چیز را نمی بیند، چه می خواهند بگویند! آنها از کجا می آیند و معنای آنها چیست؟ کشف این سه میمون عرفانی قدرت و خرد را به ارمغان می آورد.

تخمین منشا دقیق این سه میمون خردمند دشوار است.

در داستان ها آمده است ، راهبی به نام ژوان‌زانگ، یکی از مهم‌ترین مترجمان چینی بود که در قرن هفتم خود را وارد آیین بودا کرد. طبق افسانه، این راهب در طول سفرهای خود همیشه با یک میمون همراه بود، به خصوص زمانی که چین را برای کاوش در هند در جستجوی متون جدید بودایی برای ترجمه ترک کرد. اگرچه این او نبود که این سه میمون عرفانی را مطرح  ساخت ، اما آنها را به چین معرفی کرد و به محبوبیت آنها کمک کرد.

اولین اثری از وجود آنها به بزرگ چینی قرن پنجم کنفوسیوس در کتاب "مصاحبه های کنفوسیوس" مربوط می شود. قاعده ای که قرن ها بعد توسط فیلسوف آلمانی نیچه با جمله «وقتی نگاهت برای مدت طولانی به ته پرتگاه نفوذ می کند، ورطه نیز به درون تو نفوذ می کند» بازتفسیر شد، به این معنی که وقتی با شر مواجه شدی ، شر نیز می تواند ترا در بر بگیرد!

یک افسانه دیگر فرض می کند که این سه میمون از نسل باورهای ژاپنی کوشین هستند. دومی مبتنی بر این ایده است که هر انسانی بخشی از شر را خواهد داشت که توسط سه "نهاد" شیطانی به نام "سانشی" نمایش داده می شود.

هر شصت روز، سانشی ها بدن ما را برای توبه از اعمال شیطانی خود به خدایی بالاتر به نام تن-تی تحویل می دهند . دومی انسانها را با کوتاه کردن عمرشان برحسب شدت اعمالشان مجازات می‌کرد. با اتخاذ یک رفتار خوب، مشابه رفتار سه میمون عرفانی است که می توان از مجازات دوری کرد.

اگر منشأ این استعاره بیشتر چینی باشد، استفاده از سه میمون کوچک در دکوراسیون ایده یک مجسمه‌ساز ژاپنی به نام هیداری جینگورو است که در قرن شانزدهم معابد نیکو در ژاپن را تزئین کرد.

معنی سه میمون
این سه میمون "سانزارو" نامیده می شوند. در ژاپنی "سان" به معنی سه و "سارو" میمون است. با گذشت زمان، سارو به زارو تبدیل می‌شود و به همین دلیل نام آن به آن می‌رسد. علاوه بر این، زارو یک شکل منفی نیز به ارمغان می‌آورد، به همین دلیل است که می‌توان نمادگرایی سه میمون را به «ندیدن، نشنیدن و صحبت نکردن» تعبیر کرد.

این میمون ها هر کدام نام خود را دارند: میزارو برای نابینایان، کیکازارو برای ناشنواها و ایوازارو برای گنگ ها.

اگر نماد اول سه میمون عرفانی را در نظر بگیریم به معنای «هیچ ندیدن، چیزی نشنیدن و چیزی نگفتن» است. اما آیا این کمی خیلی ساده نیست؟

طبق فرقه کوشین، این سه میمون می تواند به معنای «نخواستن دیدن چیزی که می تواند مشکل ساز باشد، نخواستن گفتن در مورد چیزی که می دانی تا خطر نکنی و نخواستن شنیدن  تا بتوانی طوری رفتار کنی که انگار نه انگار. تو نمی دانی".

یکی دیگر از رویکردهای بودایی شامل ایده شر است: «بد ندیدن، بد نشنیدن و بد نگفتن». گویی هر بار که شاهد اتفاق بد یا شنیدن بدی هستیم، بدنمان می تواند آن را مانند اسفنج جذب کند.

بنابراین، این سه میمون کوچولو فراخوانی برای امتناع از انحراف و نادیده گرفتن رفتار نادرست دیگران به جای تقبیح آن خواهند بود، گویی از همه چیز اطراف خود آگاه هستیم، اما ترجیح دادیم به خودمان امکان دسترسی به آنها ندهیم.

داستان میمون چهارم
بله، ما گاهی مجسمه هایی با 4 میمون را می بینیم، اما شماره 4 خیلی دیرتر در معادله آمده است.

این چهارمین میمون که شیزارو نام دارد، اغلب در حالی به تصویر کشیده می‌شود که بازوهایش را روی هم می‌گذارد یا فاقش را می‌پوشاند تا نشان دهد که پرهیز می‌کند. در سنت بودایی، این بدان معنی است که فرد نباید آسیبی وارد کند و با افکار پیش پا افتاده، اغلب خوشایند ، منحرف نشود.

سه میمون نمادی قوی، سه میمون خردمند حاوی نمادی کامل برای تزریق انرژی مثبت به درون آدمی هستند.

گفته می شود که مهاتما گاندی که به خاطر زندگی روزمره و خالی از سطحی نگری شهرت دارد، با نگه داشتن مجسمه کوچکی از این سه میمون، یک استثنای ماتریالیستی را ایجاد کرد.

چه انتخاب فلسفی باشد و چه صرفاً زیبایی شناختی، این سه میمون کوچک ژاپنی می توانند نگهبانان کاملی برای بهتر شدن به صورت روزانه باشند و یادآوری کنند که همه انتخاب های ما عواقبی برای دیگران دارد.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت