25 اسفند 1403
در مسابقه هنری سالانه نمایشگاه ایالتی کلرادو جوایزی را در تمامی دستههای معمول مانند نقاشی، تکه دوزی و مجسمهسازی اهدا کرد. اما یکی از شرکتکنندگان، جیسون ام. آلن از پوئبلو وست، کلرادو، اثر خود را با قلممو یا گل خلق نکرد. او اثرش را با استفاده از Midjourney، یک برنامه هوش مصنوعی که خطوط متن را به گرافیکهای فوق واقعگرایانه تبدیل میکند، خلق کرد. اثر آلن، «Théâtre D’opéra Spatial»، در بخش هنرمندان نوظهور دیجیتال نمایشگاه برنده جایزه اول شد و به یکی از اولین آثار تولید شده توسط هوش مصنوعی تبدیل شد که چنین جایزهای را کسب کرده است. این موضوع واکنشهای شدیدی از سوی هنرمندان به دنبال داشت که او را متهم به تقلب کردند. آلن در مصاحبه تلفنی خود دفاع کرد و گفت که به وضوح اعلام کرده بود اثرش با استفاده از هوش مصنوعی خلق شده و هیچ کس را در مورد منشأ آن فریب نداده است. او گفت: «قصد عذرخواهی ندارم. من برنده شدم و هیچ قانونی را زیر پا نگذاشتم.» هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی سالهاست که وجود دارد، اما ابزارهایی که منتشر شدهاند — با نامهایی مانند DALL-E 2، Midjourney و Stable Diffusion — این امکان را برای افراد مبتدی فراهم کردهاند که با تایپ چند کلمه در یک جعبه متن، آثار پیچیده، انتزاعی یا فوق واقعگرایانه خلق کنند. این برنامهها بسیاری از هنرمندان انسانی را نگران آینده خود کردهاند — چرا کسی باید برای هنر پول بدهد وقتی میتواند خودش آن را تولید کند؟ این موضوع همچنین بحثهای شدیدی درباره اخلاقیات هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی ایجاد کرده و با مخالفت افرادی مواجه شده است که ادعا میکنند این برنامهها اساساً نوعی پیشرفته از سرقت ادبی هستند. آلن، ۳۹ ساله، امسال شروع به آزمایش با هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی کرد. او استودیویی به نام Incarnate Games دارد که بازیهای رومیزی تولید میکند و کنجکاو بود که چگونه نسل جدید تولیدکنندگان تصاویر هوش مصنوعی در مقایسه با هنرمندان انسانی که آثارشان را سفارش میداد، عمل میکنند. او به یک سرور چت Discord دعوت شد که در آن افراد Midjourney را آزمایش میکردند. این برنامه از فرآیندی پیچیده به نام «diffusion» استفاده میکند تا متن را به تصاویر سفارشی تبدیل کند. کاربران یک سری کلمات را تایپ میکنند و ربات در عرض چند ثانیه یک تصویر تولید میکند.
تبریز امروز:
«من برنده شدم و هیچ قانونی را زیر پا نگذاشتم»، خالق اثر هنری میگوید. جیسون آلن با اثر تولید شده توسط هوش مصنوعی به نام «Théâtre D’opéra Spatial» در بخش دیجیتال نمایشگاه ایالتی کلرادو مقام اول را کسب کرد.
در مسابقه هنری سالانه نمایشگاه ایالتی کلرادو جوایزی را در تمامی دستههای معمول مانند نقاشی، تکه دوزی و مجسمهسازی اهدا کرد. اما یکی از شرکتکنندگان، جیسون ام. آلن از پوئبلو وست، کلرادو، اثر خود را با قلممو یا گل خلق نکرد. او اثرش را با استفاده از Midjourney، یک برنامه هوش مصنوعی که خطوط متن را به گرافیکهای فوق واقعگرایانه تبدیل میکند، خلق کرد.
اثر آلن، «Théâtre D’opéra Spatial»، در بخش هنرمندان نوظهور دیجیتال نمایشگاه برنده جایزه اول شد و به یکی از اولین آثار تولید شده توسط هوش مصنوعی تبدیل شد که چنین جایزهای را کسب کرده است. این موضوع واکنشهای شدیدی از سوی هنرمندان به دنبال داشت که او را متهم به تقلب کردند.
آلن در مصاحبه تلفنی خود دفاع کرد و گفت که به وضوح اعلام کرده بود اثرش با استفاده از هوش مصنوعی خلق شده و هیچ کس را در مورد منشأ آن فریب نداده است. او گفت: «قصد عذرخواهی ندارم. من برنده شدم و هیچ قانونی را زیر پا نگذاشتم.»
هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی سالهاست که وجود دارد، اما ابزارهایی که منتشر شدهاند — با نامهایی مانند DALL-E 2، Midjourney و Stable Diffusion — این امکان را برای افراد مبتدی فراهم کردهاند که با تایپ چند کلمه در یک جعبه متن، آثار پیچیده، انتزاعی یا فوق واقعگرایانه خلق کنند.
این برنامهها بسیاری از هنرمندان انسانی را نگران آینده خود کردهاند — چرا کسی باید برای هنر پول بدهد وقتی میتواند خودش آن را تولید کند؟ این موضوع همچنین بحثهای شدیدی درباره اخلاقیات هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی ایجاد کرده و با مخالفت افرادی مواجه شده است که ادعا میکنند این برنامهها اساساً نوعی پیشرفته از سرقت ادبی هستند.
آلن، ۳۹ ساله، امسال شروع به آزمایش با هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی کرد. او استودیویی به نام Incarnate Games دارد که بازیهای رومیزی تولید میکند و کنجکاو بود که چگونه نسل جدید تولیدکنندگان تصاویر هوش مصنوعی در مقایسه با هنرمندان انسانی که آثارشان را سفارش میداد، عمل میکنند.
او به یک سرور چت Discord دعوت شد که در آن افراد Midjourney را آزمایش میکردند. این برنامه از فرآیندی پیچیده به نام «diffusion» استفاده میکند تا متن را به تصاویر سفارشی تبدیل کند. کاربران یک سری کلمات را تایپ میکنند و ربات در عرض چند ثانیه یک تصویر تولید میکند.
آلن به این برنامه علاقهمند شد و صدها تصویر ایجاد کرد و از واقعگرایی آنها شگفتزده شد. او ایده ارسال یکی از آثارش به نمایشگاه ایالتی کلرادو را داشت که بخشی برای «هنر دیجیتال/عکاسی دستکاری شده دیجیتال» داشت. او تصویر را روی بوم چاپ کرد و به داوران ارائه داد.
چند هفته بعد، او دید که یک روبان آبی کنار اثرش آویزان شده است. او برنده بخش شده بود و جایزه ۳۰۰ دلاری را دریافت کرد.
پس از برنده شدن، آلن عکس اثر برنده خود را در سرور چت Midjourney منتشر کرد. این عکس به توییتر راه یافت و واکنشهای خشمگینانهای را برانگیخت. برخی کاربران توییتر نوشتند: «ما شاهد مرگ هنر هستیم» و «این واقعاً ناخوشایند است.»
با این حال، برخی هنرمندان از آلن دفاع کردند و گفتند که استفاده از هوش مصنوعی برای خلق یک اثر هیچ تفاوتی با استفاده از فتوشاپ یا سایر ابزارهای دستکاری تصویر دیجیتال ندارد و هنوز هم خلاقیت انسانی برای ایجاد متن مناسب برای تولید یک اثر برنده جایزه لازم است.
اولگا روباک، سخنگوی وزارت کشاورزی کلرادو که بر نمایشگاه ایالتی نظارت دارد، گفت که آلن به اندازه کافی مشارکت Midjourney را در زمان ارسال اثرش افشا کرده بود. قوانین این بخش اجازه میداد که هر «عمل هنری که از فناوری دیجیتال به عنوان بخشی از فرآیند خلاقیت یا ارائه استفاده میکند» شرکت کند.
جنجال بر سر فناوریهای جدید هنری چیز جدیدی نیست. بسیاری از نقاشان در زمان اختراع دوربین، آن را تحقیر هنر انسانی میدانستند. در قرن بیستم نیز ابزارهای ویرایش دیجیتال و برنامههای طراحی به کمک کامپیوتر به دلیل نیاز کم به مهارت انسانها، توسط برخی مورد انتقاد قرار گرفتند.
آنچه که برخی منتقدان معتقدند این ابزارهای هوش مصنوعی جدید را متفاوت میکند، این است که آنها با scraping میلیونها تصویر از وب باز و آموزش الگوریتمها برای تشخیص الگوها و روابط در آن تصاویر و تولید تصاویر جدید به همان سبک کار میکنند. این بدان معناست که هنرمندانی که آثار خود را در اینترنت آپلود میکنند، ممکن است ناخواسته به آموزش رقبای الگوریتمی خود کمک کنند.
آلن، برنده روبان آبی، گفت که با هنرمندانی که نگران از دست دادن شغل خود به دلیل ابزارهای هوش مصنوعی هستند، همدردی میکند. اما او گفت که خشم آنها باید به سمت شرکتهایی باشد که انتخاب میکنند هنرمندان انسانی را با ابزارهای هوش مصنوعی جایگزین کنند، نه افرادی که از DALL-E 2 یا Midjourney برای خلق هنر استفاده میکنند.
او گفت: «این نباید محکومیت خود فناوری باشد. اخلاق در فناوری نیست، بلکه در مردم است.»
و او از هنرمندان خواست تا بر مخالفت خود با هوش مصنوعی غلبه کنند، حتی اگر فقط به عنوان یک استراتژی مقابله باشد.
آلن گفت: «این متوقف نخواهد شد. هنر مرده است، دوست من. همهچیز تمام شد. هوش مصنوعی برنده شد و انسانها باختند.»
کوین روس یک ستوننویس فناوری و نویسنده کتاب «Futureproof: 9 Rules for Humans in the Age of Automation» است.
این مقاله در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۲۲ در بخش B، صفحه ۱ نسخه چاپی نیویورک تایمز با عنوان «Creating Art By Typing
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.