9 آذر 1403
روکسی جاچنکو، ستاره مشهور استرالیایی و "فرهنگ روابط عمومی" گفته است که از این که دخترش، پیکسی کورتیس، را به یک کودک تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی تبدیل کرده، پشیمان است. اکانت اینستاگرام این دختر 13 ساله مدتها توسط مادرش برای کسب درآمد از طریق حمایتهای مالی برند و کسبوکارهای آنلاین مانند Pixie's Bows و Pixie's Toys استفاده میشد. اما جاچنکو اکنون میگوید این پول ارزش تأثیرات منفی شخصیت عمومی پیکسی را نداشت، که شامل آزار و اذیت در مدرسه میشد. این اعتراف، همراه با تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت رسانه های اجتماعی برای افراد زیر 16 سال، یادآوری به موقعی برای والدین است که در مورد نحوه اشتراک گذاری تصاویر فرزندان خود به صورت آنلاین - حتی برای ما که قصد نداریم فرزندان خود را اینفلوئنسرها بسازیم - فکر کنند.
تبریز امروز:
کاترین جین آرچر
مدرس ارشد، ارتباطات، دانشگاه ادیت کوان
ژیزل وودلی
محقق و دانشجوی دکتری، دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشگاه ادیت کوان
کاترین لنگتون
دانشیار پژوهشی، دانشکده هنر و آموزش / دانشکده آموزش، دانشگاه دیکین
روکسی جاچنکو، ستاره مشهور استرالیایی و "فرهنگ روابط عمومی" گفته است که از این که دخترش، پیکسی کورتیس، را به یک کودک تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی تبدیل کرده، پشیمان است.
اکانت اینستاگرام این دختر 13 ساله مدتها توسط مادرش برای کسب درآمد از طریق حمایتهای مالی برند و کسبوکارهای آنلاین مانند Pixie's Bows و Pixie's Toys استفاده میشد. اما جاچنکو اکنون میگوید این پول ارزش تأثیرات منفی شخصیت عمومی پیکسی را نداشت، که شامل آزار و اذیت در مدرسه میشد.
این اعتراف، همراه با تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت رسانه های اجتماعی برای افراد زیر 16 سال، یادآوری به موقعی برای والدین است که در مورد نحوه اشتراک گذاری تصاویر فرزندان خود به صورت آنلاین - حتی برای ما که قصد نداریم فرزندان خود را اینفلوئنسرها بسازیم - فکر کنند.
دیدگاه والدین در مورد "اشتراک گذاری"
یک نظرسنجی در سال 2019 از 613 والدین استرالیایی (عمدتا مادران) نشان داد که 15٪ حداقل یک بار در هفته تصاویر فرزندان خود را در فیس بوک ارسال می کنند، در حالی که 13٪ حداقل هر هفته در اینستاگرام پست می کنند. تنها 20 درصد گفتند که هرگز تصاویر را در فیس بوک به اشتراک نمی گذارند و 37 درصد هرگز آنها را در اینستاگرام به اشتراک نمی گذارند.
تحقیقات نشان میدهد والدینی که تصمیم میگیرند تصاویر فرزندان خود را به اشتراک نگذارند، اغلب به دلیل نگرانی در مورد حریم خصوصی و عواقب آتی هستند.
با این حال، «اینفلوئنسرهای» والدین، به احتمال زیاد این کار را انجام می دهند – و اغلب از خطرات احتمالی آن آگاه نیستند. با این وجود، تعدادی از آنها اکنون در حال عقب نشینی از این عمل هستند و جایگزین هایی برای پست کردن تصاویر فرزندان خود به صورت آنلاین ارائه می دهند.
طبق تحقیقات یکی از ما (کاترین)، بسیاری از والدین استرالیایی میدانند که تصاویر و جزئیات فرزندانشان (مانند نام، آدرس و مدرسه) میتواند اطلاعات حساسی در نظر گرفته شود.
آنها این اطلاعات قابل شناسایی را با خطرات ناشی از بازیگران بد (مانند پدوفیل ها) مرتبط می دانند که می توانند فرزندان خود را به صورت آنلاین و آفلاین شناسایی و دنبال کنند. این نگرانیها با گزارشهای رسانهها از چنین حوادثی بیشتر شده است.
بسیاری از والدین از استراتژی هایی برای به حداقل رساندن خطر استفاده می کنند، مانند محو کردن صورت کودکان در پست های آنلاین یا پوشاندن آنها با ایموجی ها. آنها همچنین ممکن است تصویر را برش دهند یا از کودک بخواهند برای محافظت از هویت خود از دوربین دور شود.
با این حال، برخی از افراد ممکن است همچنان بتوانند کودک مورد نظر را شناسایی کنند، مانند تغذیه تصویر از طریق جستجوی آنلاین تصویر و ابزارهای هوش مصنوعی خاص. فراداده یک تصویر همچنین ممکن است شامل جزئیاتی مانند مکان و زمان گرفتن عکس باشد که ردیابی آن را آسانتر میکند.
متعادل کردن ریسک ها با منافع
اگرچه نگرانی ها واضح است، به اشتراک گذاری تصاویر فرزندان خود در فضاهای آنلاین نیز می تواند مزایای زیادی برای خانواده ها داشته باشد.
با کاهش اطلاعاتی که در مورد فرزندان خود به اشتراک می گذارند، والدین ممکن است فرصت های کسب حمایت اجتماعی از همسالان و جشن گرفتن نقاط عطف مهم در زندگی فرزندان خود را از دست بدهند. از این گذشته، بسیاری از خانواده ها از پلتفرم های رسانه های اجتماعی به عنوان آلبوم های خانوادگی دیجیتال و ابزاری برای آرشیو خاطرات کلیدی استفاده می کنند.
تحقیقات کاترین همچنین نشان داد که خانوادهها - به ویژه آنهایی که دارای پیشینههای فرهنگی متنوع هستند - ممکن است از این پلتفرمها برای حفظ ارتباطات مهم با عزیزانی که در خارج از کشور زندگی میکنند استفاده کنند.
به طور مشابه، والدینی از ساختارهای خانوادگی غیرسنتی، مانند والدین همجنس، اغلب به رسانه های اجتماعی به عنوان فضاهای مهمی برای اشتراک گذاری، حمایت و عادی سازی تجربه خود از زندگی خانوادگی وابسته هستند.
قبل از ارسال پست چه چیزی از خود بپرسید
علیرغم ممنوعیت رسانههای اجتماعی برای کودکان زیر 16 سال، به نظر نمیرسد استرالیا از طریق قوانینی مانند قانون حقوق تصویر کودکان، از فرانسه در کاهش اشتراکگذاری پیروی کند.
در فرانسه، هدف این قانون مقابله با خطرات اشتراکگذاری با رعایت حق حریم خصوصی کودکان است. این بدان معناست که حفاظت از حریم خصوصی کودکان یکی از وظایف قانونی والدین است - و اینکه کودکان از نظر قانونی نیاز به مشورت دارند.
با این وجود، چندین چیز وجود دارد که والدین می توانند قبل از به اشتراک گذاشتن داده های فرزندشان، از جمله تصاویر، در نظر بگیرند
و ویدئو به عنوان مثال، آنها می توانند:
1. قبل از ارسال پست درباره کودک (اگر به اندازه کافی بزرگ شده باشد) رضایت بگیرید
2. با دقت به اشتراک بگذارید. سعی کنید کمتر از طریق راه های عمومی به اشتراک بگذارید، یا بیشتر مراقب مخاطبان خود باشید. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات قابل شناسایی مانند آرم مدرسه در تصاویر نمایش داده نمی شود. حتی می توانید متادیتای عکس را حذف کنید
3. سیاست ها و اقدامات مؤسساتی را که ممکن است فرزندتان بخشی از آنها باشد، مرور کنید. بررسی کنید که آیا آنها رضایت کودکان را قبل از گرفتن ویدیو یا تصاویر عکاسی میخواهند - و همچنین گزینههایی برای انصراف
4. با فرزند، شریک زندگی خود و سایر اعضای خانواده (مانند پدربزرگ و مادربزرگ) در مورد رویکردی که هنگام اشتراک گذاری تصاویر فرزندتان احساس راحتی می کند، گفتگو کنید. ممکن است از دوستان و اعضای خانواده بخواهید که اشتراکگذاری غیر ضروری را کاهش دهند
5. بهجای رسانههای اجتماعی، آگاهانه برنامههای محافظتشده با رمز عبور یا پلتفرمهای آنلاین را برای اشتراکگذاری عکسها با خانواده و دوستان انتخاب کنید.
6. به طور منظم تنظیمات حریم خصوصی ارائه شده هر پلتفرم را بررسی کنید و به طور هدفمند از این ویژگی ها استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید حساب فیس بوک خود را روی "خصوصی" تنظیم کنید، یا فقط در گروه های خصوصی فیس بوک شرکت کنید.
ارسال محتوا به صورت آنلاین با طیف وسیعی از خطرات همراه است که برخی از آنها در مواجهه با فناوری های در حال توسعه ناشناخته باقی می مانند. اما می تواند مزایای بی شماری نیز داشته باشد. مهم است که همه اعضای خانواده این تفاوت های ظریف را در نظر بگیرند و مسئولیت تصمیم گیری متعادل و آگاهانه در مورد شیوه های آنلاین خود را به اشتراک بگذارند
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.