23 آبان 1402
دیوالی، جشنی محبوب برای هندوها، جینها، بوداییها و سیکها، در آماواسیا یا روز ماه نو، ماه کارتیک در تقویم سنتی قمری هند است، که معمولاً در اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر برگزار میشود، آنها در سراسر جهان جشن ها را با روشن کردن لامپ های خاکی به نام دیه، آتش بازی، نمایش چراغ های برقی رنگی و تبادل هدایا به خانه های خود می آورند. در شمال هند نیز این تاریخ آغاز سال جدید است. این روز به طور ویژه به پرستش لاکشمی، الهه هندوهای سعادت و خوشبختی اختصاص دارد.
تبریز امروز:
جفری دی. لانگ
استاد دین و مطالعات آسیایی، کالج الیزابت تاون
دیوالی، جشنی محبوب برای هندوها، جینها، بوداییها و سیکها، در آماواسیا یا روز ماه نو، ماه کارتیک در تقویم سنتی قمری هند است، که معمولاً در اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر برگزار میشود،
آنها در سراسر جهان جشن ها را با روشن کردن لامپ های خاکی به نام دیه، آتش بازی، نمایش چراغ های برقی رنگی و تبادل هدایا به خانه های خود می آورند. در شمال هند نیز این تاریخ آغاز سال جدید است.
این روز به طور ویژه به پرستش لاکشمی، الهه هندوهای سعادت و خوشبختی اختصاص دارد.
لاکشمی کیست؟
در تصاویر مدرن، لاکشمی معمولاً با ساری قرمز یا سبز به تصویر کشیده می شود. دو دست از چهار دست بالایی او گل نیلوفر آبی را در دست گرفته است، در حالی که دست راست پایین او با ژست «نترس» یا ابهایا مودرا بالا رفته است.
دست چپ پایین او به سمت پایین است و کف دستش رو به بیرون است و سکه های طلایی از آن می افتند. او روی یک گل نیلوفر قرمز بزرگ می نشیند یا می ایستد. اغلب، دو فیل پشت سر او هستند که خرطومشان را بالا آورده اند. همانطور که شاعر پاتریشیا موناگان می نویسد، گاهی اوقات این فیل ها "آب را از کوزه های دور شکم به او دوش می دهند."
اعتقاد بر این است که لاکشمی همسر ویشنو است که حافظ نظم کیهانی یا دارما است. به عنوان شاکتی یا قدرت ویشنو، لاکشمی برابر و بخشی جدایی ناپذیر از وجود اوست.
در سنت سریوایشناوا هندوئیسم، لاکشمی و ویشنو یک خدای واحد را تشکیل می دهند که به نام لاکشمی نارایانا شناخته می شود. اعتقاد بر این است که لاکشمی به عنوان شری نیز شناخته می شود، بین فداییان انسانی خود و ویشنو میانجیگری می کند.
خاستگاه لاکشمی
عبادت کنندگان در سراسر جهان در دیوالی به الهه لاکشمی دعا می کنند. RapidEye/Collection E+ از طریق Getty Images
طبق منابعی که من به عنوان محقق سنت های هندو، جین و بودایی مطالعه کرده ام، شری در واقع اولین نامی است که در متون هندو به این الهه داده شده است. این کلمه در اصل به معنای شکوه و جلال است و به همه چیزهای فرخنده اشاره دارد: همه چیزهای خوب و زیبا در زندگی. از سوی دیگر، نام لاکشمی به نشانه، نقش یا جلوه ای از شری اشاره دارد. به نظر می رسد که این دو کلمه به دو الهه متمایز در قدیمی ترین ادبیات هندو، وداها اشاره دارد.
با این حال، در قرن اول، که دوره نگارش «پوراناها» یا افسانه باستانی خدایان هندو است، به نظر می رسد که این دو خدا در یک الهه واحد، معروف به شری، لاکشمی یا شری لاکشمی ادغام شده اند.
داستان های زیادی در مورد منشا لاکشمی وجود دارد. در محبوبترین آنها، از قرن پنجم ویشنو پورانا، زمانی که دیوها و آسوراها، خدایان و ضد خدایان، آن را برای به دست آوردن آمریتا، اکسیر جاودانگی، از اقیانوس بیرون میآورند. در منبع دیگر - گارودا پورانا، متن قرن نهم - گفته می شود که او دختر حکیم ودایی بهریگو و همسرش خیاتی است.
کسانی که آرزوی رفاه در سال جدید را دارند به لاکشمی نمازهای خاص می خوانند و در خانه های خود دیه های سبک می خوانند تا الهه آنها را ملاقات کند و برکت دهد.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.