22 مرداد 1404
دولت مرکزی چین در 28 جولای یارانه مراقبت از کودک را معرفی کرد که سالانه 3000 یوان (حدود 312 پوند) برای هر کودک زیر سه سال در اختیار خانوادهها قرار میدهد. این اعلامیه چند روز پس از رونمایی از برنامههایی برای گسترش آموزش رایگان پیشدبستانی در سراسر کشور منتشر شد.
تبریز امروز:
مینگ گائو
پژوهشگر مطالعات شرق آسیا، دانشگاه لوند
دولت مرکزی چین در 28 جولای یارانه مراقبت از کودک را معرفی کرد که سالانه 3000 یوان (حدود 312 پوند) برای هر کودک زیر سه سال در اختیار خانوادهها قرار میدهد. این اعلامیه چند روز پس از رونمایی از برنامههایی برای گسترش آموزش رایگان پیشدبستانی در سراسر کشور منتشر شد.
این تحولات نشاندهنده تغییر نسبت به سالهای گذشته است، زمانی که دولت تا حد زیادی موضوع رسیدگی به کاهش نرخ زاد و ولد چین را به مقامات محلی واگذار کرده بود. بسیاری از این تلاشها، که از مشوقهای نقدی گرفته تا یارانههای مسکن را شامل میشود، تفاوت چندانی ایجاد نکردهاند. پکن با مداخله مستقیم، نشان داده است که این وضعیت را فوری میداند.
زنان چینی کمتری تصمیم به بچهدار شدن میگیرند و جوانان بیشتری ازدواج را به تأخیر میاندازند یا از آن صرف نظر میکنند. این امر به وضعیتی منجر شده است که جمعیت چین برای سومین سال متوالی در سال 2024 کاهش یابد. جمعیت رو به پیری و کاهش نیروی کار، چالشهای بلندمدتی را برای رشد اقتصادی چین و همچنین سیستمهای مراقبتهای بهداشتی و بازنشستگی آن ایجاد میکند.
پیش از اجرای اخیر طرح دولت مرکزی، مناطق مختلف چین در حال آزمایش سیاستهایی برای افزایش نرخ زاد و ولد بودند. این سیاستها شامل پرداختهای یکباره برای فرزندان دوم یا سوم، کمکهزینههای ماهانه و یارانههای مسکن و آموزش شغلی میشود.
یکی از چشمگیرترین سیاستهای محلی از هوهوت، پایتخت استان مغولستان داخلی، آغاز شد. در مارس ۲۰۲۵، مقامات آنجا شروع به ارائه کمکهزینه تا سقف ۱۰۰۰۰۰ یوان (۱۰۴۰۰ پوند) به خانوادهها برای داشتن فرزند دوم و سوم کردند که سالانه تا ده سالگی فرزندان پرداخت میشود.
مقامات برخی از شهرهای دیگر، از جمله هانگژو در شرق چین، کوپنهای مراقبت از کودک یا یارانههایی برای مهدکودک ارائه دادهاند. سیاستهایی مانند این باعث افزایش اندک تعداد زاد و ولد در چند منطقه شده است. اما استقبال عموماً کم است و هیچکدام نتوانستهاند تصویر ملی را تغییر دهند.
والدین فرزندان خود را تا مهدکودکی در پکن همراهی میکنند. رومن پیلیپی / EPA
دلایل متعددی وجود دارد که چرا سیاستهای مبتنی بر مشوقها تغییری ایجاد نکردهاند. اول، یارانهها عموماً اندک هستند - اغلب معادل فقط چند صد دلار آمریکا. این مبلغ به سختی میتواند هزینه بزرگ کردن یک کودک در مناطق شهری چین را کاهش دهد.
چین در میان گرانترین کشورهای جهان برای بزرگ کردن کودک قرار دارد و از ایالات متحده و ژاپن پیشی گرفته است. در واقع، گزارش سال ۲۰۲۴ موسسه تحقیقات جمعیتی یووا مستقر در پکن نشان داد که میانگین هزینه بزرگ کردن یک کودک در چین تا سن ۱۸ سالگی ۵۳۸۰۰۰ یوان (۵۹۲۷۵ پوند) است. این بیش از ۶.۳ برابر تولید ناخالص داخلی سرانه چین است.
این بار چنان گسترده احساس میشود که مردم چین به شوخی از کودکان به عنوان تونجینشو یاد میکنند که به معنای "جانوران طلاخوار" است.
دوم، مشوقها عمدتاً به مسائل عمیقتری نمیپردازند. این موارد شامل مسکن گران، فشارهای شدید تحصیلی، کمبود مراقبت از کودک و برخی از محیطهای کاری است که زنان را به دلیل مرخصی گرفتن جریمه میکند. بسیاری از زنان چینی از اینکه صرفاً به دلیل بچهدار شدن از کار خود اخراج شوند، میترسند.
برخی از مقامات محلی تلاش کردهاند تا با واقعیتهای ساختاری که فرزندآوری و بزرگ کردن فرزند را در چین دشوار میکند، مقابله کنند و تا حدودی نیز موفق بودهاند. به عنوان مثال، در تیانمن، والدین فرزند سوم میتوانند ۱۶۵۰۰ دلار آمریکا (۱۲۵۰۰ پوند) از خانه جدید خود مطالبه کنند.
با این حال، این سیاستها محدود به مناطق و روستاهای خاص یا محدود به گروههای منتخب است. حمایتها همچنان پراکنده و ناکافی است، در حالی که چشمانداز گسترش این ابتکارات جزئی در سراسر کشور بسیار کم است.
سوم، نابرابری جنسیتی در چین هنوز عمیقاً ریشه دوانده است. زنان بیشتر بار مراقبت از کودک و کارهای خانه را به دوش میکشند و سیاستهای مرخصی والدین نشاندهنده این عدم تعادل است. در حالی که مادران مجاز به ۱۲۸ تا ۱۵۸ روز مرخصی زایمان هستند، پدران تنها تعداد انگشتشماری دریافت میکنند - که این میزان در هر استان کمی متفاوت است. با وجود درخواستهای عمومی برای مرخصی برابر والدین، تغییرات قانونی عمده دور از دسترس به نظر میرسد.
این عوامل در کنار هم وضعیتی را ایجاد کردهاند که در آن، مانند شرق آسیا به طور کلی، بسیاری از جوانان در چین به سادگی علاقهای به ازدواج یا بچهدار شدن ندارند.
طبق یک نظرسنجی آنلاین از سال ۲۰۲۲، حدود ۹۰ درصد از پاسخدهندگان در چین گفتند که حتی اگر یارانه سالانه ۱۲۰۰۰ یوان (۱۲۵۰ پوند) به آنها پیشنهاد شود، به داشتن فرزند بیشتر فکر نخواهند کرد - بسیار بیشتر از یارانه ۳۰۰۰ یوانی که اخیراً اعلام شده است.
آیا پکن خیلی دیر شده است؟
اقدامات جدید نشان میدهد که پکن کاهش نرخ زاد و ولد در چین را جدی میگیرد. اما ممکن است خیلی دیر شده باشد. کاهش باروری به سختی قابل جبران است، زیرا تحقیقات نشان میدهد که هنجارهای اجتماعی پس از تغییر از فرزندآوری، به سختی قابل بازگشت هستند.
کره جنوبی دهههاست که به شهروندان خود یارانههای سخاوتمندانه، حمایت از مسکن و مرخصی طولانی مدت والدین ارائه میدهد. با این حال، با وجود افزایش اخیر، نرخ زاد و ولد آن در میان پایینترینهای جهان باقی مانده است.
پیشبینیهای سازمان ملل متحد تصویر واضحی را نشان میدهد. پیشبینی میشود جمعیت چین بین سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۵۴، ۲۰۴ میلیون نفر کاهش یابد. این کشور میتواند تا پایان قرن، ۷۸۶ میلیون نفر را از دست بدهد و جمعیت خود را به سطحی که آخرین بار در دهه ۱۹۵۰ دیده شده بود، بازگرداند.
با این حال، اعلامیههای اخیر قابل توجه هستند. این اولین باری است که دولت مرکزی مستقیماً از ابزارهای مالی برای تشویق زاد و ولد استفاده کرده است و نشاندهنده اجماعی است که کاهش هزینههای آموزش پیشدبستانی میتواند به افزایش باروری کمک کند. این یک سابقه ایجاد میکند و اگر فوریت همچنان افزایش یابد، ممکن است اندازه و دامنه حمایت نیز افزایش یابد.
جمعیت چین به سرعت در حال پیر شدن است. وو هائو / EPA
با این حال، اگر چین امیدوار است اوضاع را تغییر دهد، به چیزی بیش از پول نقد نیاز خواهد داشت. فرزندپروری باید واقعاً عملی و حتی مطلوب شود. در کنار کمکهای مالی و پیشدبستانی رایگان، خانوادهها به زمان و حمایت نیروی کار نیاز دارند.
این همچنین به معنای مقابله با انتظارات فرهنگی است. بزرگ کردن کودک نباید فقط به عنوان یک شغل زنانه تلقی شود. یک تغییر فرهنگی واقعی لازم است - تغییری که فرزندپروری را یک مسئولیت مشترک بداند.
نسل من که تحت سیاست تک فرزندی متولد شد، در زمانی بزرگ شد که خواهر و برادرها به شدت جریمه میشدند. من یکی از آنها بودم. اما، همانطور که جریمهها جلوی همه کسانی که فرزند بیشتری میخواستند را نگرفت، پاداشهای نقدی هم به راحتی بسیاری از کسانی را که نمیخواهند متقاعد نمیکند.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.