5 دی 1404
در اوایل دههی ۱۹۹۰، هنگامی که عبدالوحید بخاری دانشجوی هنر در پایتخت ازبکستان، تاشکند بود، یکی از استادان کتابی دربارهی سفالگری سنتی ازبک به او داد. او در آن کتاب آموخت که زادگاهش، بخارا، روزگاری صنعت سفالگری پررونقی داشت، تا اینکه بازرگانان روس در دههی ۱۸۸۰ بازار محلی را از ظروف چینی تولید انبوه پر کردند. بخاری تعریف کرد: «صنعتگران و سفالگران بخارایی بازار خود را از دست دادند و پس از چند سال ورشکست شدند که به ناپدید شدن سفالگری سنتی بخارا انجامید.» او که پس از آشنایی با این هنر از دست رفته دلشکسته شده بود، احیای تولید سفالهای آبی بخارا را رسالت زندگی خود قرار داد. او در موزهها به جستجوی نمونههای قدیمی پرداخت و از صنعتگران مناطق همسایه که این هنر در آنها باقی مانده بود، پرس و جو کرد. سرانجام، سبک سفالگری زادگاهش را بازآفرینی کرد و یک کارگاه ساخت. اما همیشه آرزو داشت مدرسهای بسازد تا این دانش را به نسل بعد منتقل کند. این پاییز، بخارا میزبان اولین نمایشگاه بینالمللی بزرگ هنری آسیای مرکزی، «بینال بخارا»، با اهدافی بسیار شبیه به اهداف بخاری بود: ترویج نوزایی هنر آسیای مرکزی.
تبریز امروز:
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.