7 مهر 1402
شهر ییوو ، شهری در سطح شهرستان در استان ژجیانگ در شرق چین، که به عنوان پایتخت کالای کوچک جهان شناخته می شود، سالانه بیش از 500 هزار بازرگان را از خارج از کشور جذب می کند. بیش از 15هزار تاجر خارجی از بیش از 100 کشور و منطقه به طور دائم در این شهر اقامت دارند و بیش از 1.8 میلیون نوع کالای کوچک از طریق تقسیم کار و شبکه همکاری فرامرزی به بیش از 210 کشور و منطقه در سراسر جهان از "منطقه تجاری شهر ییوو" فروخته می شود. ......................... شهر ییوو عمدتاً محصولات سنتی کارگری کامپکت مانند اسباب بازی ها و اقلام الکترومکانیکی روزمره مانند قطعات سخت افزاری را صادر می کند. معمولاً ما به کاربرد یا عملکرد اقلام توجه می کنیم، با نادیده گرفتن مدل عملیاتی بدیع که در آن فرهنگ عینیت می یابد یا اشیاء در چارچوب رونق صنعت فرهنگی جهانی رسانه ای می شوند. این بدان معناست که هنگامی که اشیا به رسانه تبدیل شوند، نه تنها ارزش استفاده و ارزش مبادله ای خواهند داشت، بلکه از نظر فرهنگی نیز ارزشمند هستند.
تبریز امروز:
نوشته ژانگ کایبان - از مجله علوم اجتماعی معاصر چین
یک تاجر در غرفه صادراتی خود در بازار تجارت بینالمللی ییوو، کف زدنها را مرتب میکند. عکس: CFP
شهر ییوو ، شهری در سطح شهرستان در استان ژجیانگ در شرق چین، که به عنوان پایتخت کالای کوچک جهان شناخته می شود، سالانه بیش از 500 هزار بازرگان را از خارج از کشور جذب می کند. بیش از 15هزار تاجر خارجی از بیش از 100 کشور و منطقه به طور دائم در این شهر اقامت دارند و بیش از 1.8 میلیون نوع کالای کوچک از طریق تقسیم کار و شبکه همکاری فرامرزی به بیش از 210 کشور و منطقه در سراسر جهان از "منطقه تجاری شهر ییوو" فروخته می شود.
به این ترتیب، شهر ییوو عمیقاً در ابتکار کمربند و جاده چین (BRI) مشارکت داشته است. به طور خاص، قطار باری " شهر ییوو - سین جیانگ - اروپا" بازارهای کشورهای کمربند و جاده را گسترش داده و به عنوان یک نقطه اتکای تجارت بین المللی در امتداد مسیرهای BRI عمل کرده است. شهر ییوو به دلیل برتری خود در تجارت بین المللی، ارتباطات گسترده ای با بسیاری از کشورهای در امتداد کمربند و جاده از نظر منابع مادی، فرهنگ، سرمایه، اطلاعات و غیره برقرار کرده است و پایه محکمی برای ارتباطات فرهنگی بین شهرهای چین و چین -کشورهای دیگر ایجاد کرده است. .
در شهر ییوو، تجارت پر رونق و محیط اجتماعی هماهنگ، شهر را به یک میدان آزمایشی برای رشد فرهنگهای متنوع نمونهای واقعی از یک شهر مدرن «جاده ابریشم» تبدیل کرده است. از منظر پیوندهای مردمی تحت چارچوب BRI، شهر ییوو در مبادلات فرهنگی، ارتباطات و ادغام بین چین و کشورهای خارجی ارجحیت دارد. این شهر به عنوان مرکزی برای تعاملات محلی، به طور یکپارچه در گفتگوهای جهانی ادغام می شود و وجهه ملی چین را به طور موثر به عنوان یک نیروی غیر دولتی قدرتمند ارتقا می دهد.
شیوه های ارتباط بین المللی شهر ییوو یک چشم انداز اطلاعاتی را شکل می دهد که شامل تجار خارجی، کالاهای کوچک و شهر به عنوان عناصر متوسط است. همچنین یک اکوسیستم نشانهشناختی برای تولید، گردش و گسترش تصویر چین به صورت محلی است.
نقش بازرگانان خارجی
تصویر ملی محصول تعاملات فراملی است. در سطح خرد، این تصوری است که در میان مبادلات بینالمللی مردم به مردم به طور متقابل تعبیه شده است. در شهر ییوو، ادراک چین از دریچه خارجی از طریق ارتباطات راهبردی بین بازرگانان خارجی مقیم یا بازدیدکننده و مردم چین در فعالیتهای اقتصادی و تجاری ایجاد شد.
تصویر ملت در «داستانهای جاده ابریشم» یک موضوع انحصاری است که در ییوو اتفاق میافتد. داستان ها عنصر اساسی همه فرهنگ های بشری و وسیله ای اساسی هستند که به وسیله آن تجارب مشترک را سازماندهی و به اشتراک می گذاریم و به آنها معنا می بخشیم. «داستانهای جاده ابریشم» که توسط بازرگانان خارجی در ییوو گفته میشود، تفسیرهای فردی از آنچه در شهر میبینند، میشنوند و احساس میکنند است.
خواه باز کردن یک رستوران، شرکت در تجارت خارجی، یا انجام کارهای خیریه، روایتهای کوچک و متنوعی در هر مسیر زندگی فردی هستند. این روایات حاوی مفاهیم غنی، با تجربیاتی است که شامل افراد واقعی، حوادث واقعی و اشیاء ملموس است. هر داستان بینش های دقیق و حالات تازه و سرزنده ای را نشان می دهد که آنها را از روایت های بزرگ رسانه های سنتی متمایز می کند. داستانها تصویری ساده از چین ارائه میکنند که برای مخاطبان بینالمللی آسانتر قابل درک است.
دادههای نظرسنجی نشان میدهد که بازرگانان کشورهای آسیایی و آفریقایی در امتداد کمربند و جاده درباره ییو و چین از طریق شبکههای آشنایان خود میدانند، زیرا اغلب اطلاعات مرتبط آنلاین در کشورهای خودشان وجود ندارد. علاوه بر این، خارجیها وقتی سعی میکنند به وبسایتهای چینی پیمایش کنند، با موانع زبانی مواجه میشوند و افراد اغلب فاقد تجربه سفر و فرهنگی در چین هستند. بنابراین، دانش و تجربه آنها از چین از تماسهای درون شاخههای دولتی در ییوو، همتایان چینی آنها و مردم عادی چین ناشی میشود.
پلت فرم های خدماتی مانند مرکز خدمات تجارت بین المللی شهر ییوو، "خانه تجار جهان"، مرکز خدمات خارجی دفتر بازرگانی شهر ییوو، و مرکز ترجمه تلفنی چند زبانه، یک اکوسیستم ارتباطی سناریو و زندگی محور را برای تجارت، فرهنگ ایجاد کرده اند. و رفاه عمومی بازرگانان خارجی در شهر ییوو با تمرکز بر تجارت کالاهای کوچک، در روابط قوی یا ضعیف با یکدیگر پیوند دارند و در همکاری و رقابت سودمند فزاینده ای مشارکت می کنند.
تصویر چین که توسط بازرگانان خارجی ساخته شده است شامل تجربیات آنها در این کشور در سطوح مختلف، با ویژگی های مختلف و در زمینه های مختلف است. این چند بعدی است و تصویر ملی یکنواخت ایجاد شده توسط نهادهای رسانه ای را به چالش می کشد. این تصویر شخصیتر معمولاً دوستداشتنی و جذاب است، بدون فاصله یا محدودیتهای ارتباطی از سوی خبرگزاریها. از زاویه روابط ارتباطی، شبکه های آشنایی می توانند اعتماد در ارتباطات را افزایش دهند و ارتباطات خارجی از تصویر چین را بهتر کنند ،هدفمند و تقسیم بندی شده است.
پتانسیل ارتباطی اشیا
تحقیقات انسانشناختی درباره «سیر زندگی» تولید، گردش و مصرف کالا نشان میدهد که اشیا دارای ویژگیهای اجتماعی و ابتکار هستند - درست مانند انسانها، به جای اینکه صرفاً به انسان تکیه کنند. اهمیت نمادین ارزشهای فرهنگی و نظمهای اجتماعی در مورد اشیا صدق میکند و به نوبه خود بر جامعه بشری تأثیر دارد. با این حال معنای اجتماعی کالاها پیوسته تغییر می کند. هنگام استفاده، اقلام معنای جدیدی پیدا می کنند یا معنای جدیدی به آنها داده می شود.
ییوو عمدتاً محصولات سنتی کارگری کامپکت مانند اسباب بازی ها و اقلام الکترومکانیکی روزمره مانند قطعات سخت افزاری را صادر می کند. معمولاً ما به کاربرد یا عملکرد اقلام توجه می کنیم، با نادیده گرفتن مدل عملیاتی بدیع که در آن فرهنگ عینیت می یابد یا اشیاء در چارچوب رونق صنعت فرهنگی جهانی رسانه ای می شوند. این بدان معناست که هنگامی که اشیا به رسانه تبدیل شوند، نه تنها ارزش استفاده و ارزش مبادله ای خواهند داشت، بلکه از نظر فرهنگی نیز ارزشمند هستند.
امروزه فرهنگ که پیش از این بازنمایی بود، اکنون بخشی از زندگی اقتصادی و روزمره شده است. به عنوان مثال، موسیقی به عنوان پس زمینه در مراکز خرید و هتل ها عمل می کند و شخصیت های کارتونی لباس های ورزشی را تزئین می کنند. در زندگی روزمره، رسانه های فرهنگی و کالاهای تولیدی با هم ترکیب می شوند. مجموعهای از تصاویر یا نمادهای فرهنگی از متون روایی بازنمایی مانند فیلمها و رمانها برداشته شدهاند و اکنون در ملزومات روزمره مانند جاکلیدی، آهنربای یخچال، مسواک، لوازم جانبی، تیشرت و کولهپشتی ظاهر میشوند. از طریق تجارت بین المللی، آنها مجدداً در زمان و مکان سایر کشورها گنجانده می شوند.
هنگامی که اشیا به رسانه تبدیل می شوند، ما نه تنها وارد دنیای ابزارهای قابل اجرا می شویم، بلکه متوجه معنای آنها نیز می شویم. در عصر پر رونق صنعت فرهنگی جهانی، کالاهای کوچک از شهر ییوو دارای پتانسیل میانجیسازی هستند. از آنجایی که مردم در آرزوی زندگی بهتر هستند، روند زیبایی شناسی زندگی روزمره غالب شده است. اهداف، الحاقات و کارکردهای کالاهای کوچک به طور فزاینده ای مد، برند محور و شخصی می شوند.
با تزریق عناصر مد، خلاقانه و فرهنگی بیشتر به محصولات، مزیت ییوو در ترویج مبادلات مردم به مردم در میان ساخت BRI به یک مزیت تحقیق، توسعه و طراحی تبدیل میشود که سنتهای فرهنگی چینی و غربی و عادات مصرف را در نظر میگیرد. بنابراین، کالاهای کوچک به حامل های جدیدی تبدیل می شوند که نمادهای فرهنگی چینی را صادر می کنند.
در نتیجه فرهنگ چینی در قالب خدمات اوقات فراغت، لوازم اداری، غذا، پوشاک، کفش و مواردی از این دست در سراسر جهان گسترش یافته است. نمادهای چینی در زندگی روزمره در خارج از کشور کاشته می شوند، به ابزارهای مفید متصل می شوند و به "شریک های" معمولی برای مردم محلی تبدیل می شوند. فرهنگ چینی با نفوذ به بنیاد اقتصادی کشورهای خارجی، تأثیر ظریفی بر اقتصاد و زندگی روزمره آنها می گذارد.
شهر به عنوان یک رسانه
اگر ارتباطدهی کالاهای کوچک نشاندهنده جهانیشدن فرهنگ باشد، ساخت اجتماعی متوسطمحور ییوو به این معناست که محیط مادی شهر، از جمله میدانها، ساختمانها، بناهای تاریخی و خیابانها نیز به رسانههای فرهنگی تبدیل شدهاند. این یک منطق دگرگونی دیالکتیکی است: تصاویر فرهنگی به مواد تبدیل می شوند در حالی که جوهرها به تصویرهای فرهنگی تبدیل می شوند. به عبارت دیگر، رسانه ها به اشیا تبدیل می شوند در حالی که اشیا به رسانه تبدیل می شوند. خود شهر در حال حاضر یک رسانه است.
از منظر انتشار تصویر چین، شهر ییوو یک رسانه منحصر به فرد است که تجار خارجی با پیشینه های فرهنگی متنوع در زندگی روزمره تحت سلطه فرهنگ چینی غوطه ور هستند، با مردم چین در همه جا ارتباط برقرار می کنند و ابتکار عمل را برای ایجاد فضاهای نمایشی در این شهر به دست می گیرند. .
این فضاهای خصوصی، انضمامی و شخصی روزانه، فضاهای اساسی برای تجار خارجی برای تطبیق خود و ساختن هویت های جامعه، و همچنین گره هایی برای ارتباط آنها با جامعه، محل و جهان است.
فعالیتهای تجاری در ییوو به خودی خود مبادلات اقتصادی و تجاری چین-خارجی و همچنین فرآیندهایی است که در آن ارزشهای فرهنگی چینی و خارجی با هم برخورد میکنند و ادغام میشوند. آنها وسایل نقلیه ای هستند که توسط آنها "داستان های جاده ابریشم" ساخته می شود و از طریق چند گروه نقش مانند دولت های محلی، کارمندان شرکت ها، ساکنان جامعه، و بازرگانان خارجی ورودی ارتباط برقرار می کنند.
در شیوههای ارتباطی متمایز بینالمللی خود، شهر ییوو به طور فعال خود را با خواستههای ملی و استراتژی کلی ملی چین همسو میکند و داستانهای جاده ابریشم را از طریق روایتهای محلی تحقق میبخشد. این ارتباط خارجی تصویر چین را با جوامع محلی خاص، سازمان های اجتماعی و حتی زندگی فردی و احساسات شخصی مرتبط می کند. به عبارت دیگر، به ابتکار موضوعات ارتباطی غیردولتی بازی می دهد و از پتانسیل ارتباط بین المللی مقامات محلی، سازمان های رسانه ای، بازارها و افراد برای نمایندگی چین روح ملی به جهان با استفاده از روایات محلی. استفاده می کند.
به عنوان مثال، روزنامه تجاری شهر ییوو یک نسخه انگلیسی با یک ستون ویژه با عنوان "خرید جهانی، فروش جهانی" راه اندازی کرد که به مصاحبه با بازرگانان خارجی در شهر ییوو اختصاص دارد. این روزنامه همچنین با رسانه های چینی فعال در خارج از کشور همکاری کرد تا به ترتیب در ایالات متحده، کانادا، فرانسه، برزیل و تایلند نسخه ویژه ای در مورد شهر ییوو معرفی کند. هر سال بیش از 1600 صفحه در خارج از کشور منتشر می شود که همچنان تصویر شهر ییوو را به جهان خارج منتشر می کند.
روایتهای محلی شهر ییوو یک محیط شهری منحصر به فرد بومی ایجاد میکند و شهر را به فضایی نمایشی تبدیل میکند که در آن تجار خارجی درگیر زندگی محلی هستند و در نتیجه تصویر چین از «بودن در شهر ییوو» را گسترش میدهد. در مقایسه با تصویر ملی چین که توسط نمادهای بازنمایی مانند متون و ویدئوها شکل گرفته است، تصویر شهر به عنوان یک رسانه ملموس و مستقیم است و تجربه حسی غوطه ور شدن در فضای شهر را برجسته می کند.
شهر ییوو به عنوان یکی از 10 شهر برتر که بیشترین نمایشگاه های تجاری را در چین برگزار می کند، رویدادهایی مانند: نمایشگاه بین المللی کالا، نمایشگاه تجاری محصولات فرهنگی و گردشگری و نمایشگاه بین المللی محصولات جنگلی را به صورت سالانه ارائه می دهد. با استفاده از این شهر به عنوان رسانه، آنها از موسسات کشورهای کمربند و جاده مانند روسیه، ایران و جمهوری چک که در چین مستقر هستند دعوت می کنند تا به طور مشترک سالن های تجاری، سمینارهای تجاری فرهنگی و غیره را برگزار کنند. با این کار، بسترهایی برای تعامل فرهنگی بین چین و کشورهای کمربند و جاده ایجاد می شود. گزارشهای شرکتکنندگان بینالمللی و سپس رسانههای جهانی، شهرت و شهرت ییوو و در نتیجه فرهنگ چینی را افزایش میدهد.
ژانگ کایبین از موسسه فرهنگ جاده ابریشم و سینولوژی بین المللی در دانشگاه ژجیانگ
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.