9 اردیبهشت 1402
این خودروی معمولی آخرین رانندگی خود را بین 10 و 15 سالگی خود بر روی زمین انجام می دهد. در این مرحله، اکثریت قریب به اتفاق برای بازیافت یا فروش برای قطعات فرستاده می شوند. اما برای چند خودرو، اجاره دوم در انتظار است، زیرا درصد قابل توجهی از خودروهای مستعمل کشورهای ثروتمندتر به کشورهای در حال توسعه برای چند سال رانندگی دیگر در جاده ها صادر می شود.
تبریز امروز:
دانیل مرینو
ویرایشگر دانشیار و مجری مشترک پادکست هفتگی مکالمه، گفتگو
فستیوال گادوین بواتنگ
پژوهشگر فوق دکتری، مرکز توسعه پایدار شهری، موسسه زمین، دانشگاه کلمبیا
پل بلدسو
مدرس استاد دانشگاه آمریکا
این خودروی معمولی آخرین رانندگی خود را بین 10 و 15 سالگی خود بر روی زمین انجام می دهد. در این مرحله، اکثریت قریب به اتفاق برای بازیافت یا فروش برای قطعات فرستاده می شوند. اما برای چند خودرو، اجاره دوم در انتظار است، زیرا درصد قابل توجهی از خودروهای مستعمل کشورهای ثروتمندتر به کشورهای در حال توسعه برای چند سال رانندگی دیگر در جاده ها صادر می شود.
در کشورهای سرتاسر آفریقا و آمریکای لاتین، ماشینهای مستعمل قدیمی از مکانهایی مانند ایالات متحده و اروپا، دسترسی حیاتی به حملونقل را برای افرادی فراهم میکنند که در غیر این صورت قادر به خرید وسایل نقلیه خود نیستند. در حالی که این روند عمر این خودروها را افزایش می دهد، این عمل به ویژه در مورد آلودگی و ایمنی مسافران بدون اشکال نیست.
در این قسمت از هفته نامه گفتگو، با دو محقق در مورد اینکه چرا کشورهای ثروتمندتر خودروهای فرسوده صادر می کنند، چه تاثیراتی بر کشورهای در حال توسعه دارند و اینکه آیا محدودیت های واردات به طور موثری از افزایش آلودگی و تصادفات ناشی از این عمل جلوگیری می کند، صحبت می شود.
پل بلدسو استاد کمکی در مرکز سیاست زیست محیطی در دانشگاه آمریکایی در ایالات متحده است، جایی که او در انرژی، منابع طبیعی و تغییرات آب و هوایی تخصص دارد.
او میگوید که «با ارزانتر شدن خرید و کارکرد وسایل نقلیه الکتریکی، روند بازنشستگی خودروهایی که هنوز کار میکنند از جادهها تسریع میشود. و بنابراین هنگامی که این اتفاق بیفتد، ممکن است شاهد هجوم عظیمی از وسایل نقلیه موتور احتراقی کارکرده باشید که وارد بازار ثانویه می شوند. بلدسو نگران است که بدون اتخاذ سیاست های کافی، کشورهای در حال توسعه ممکن است در نتیجه در دهه آینده شاهد افزایش سرسام آور آلودگی باشند.
گادوین بواتنگ یک پژوهشگر در مرکز توسعه پایدار شهری در دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده است که توسعه پایدار در آفریقا را از طریق دریچه پسااستعماری مطالعه می کند و به موضوع خودروهای قدیمی نگاه کرده است.
بواتنگ توضیح میدهد: «بین سالهای 2015 تا 2018 حدود 14 میلیون خودروی فرسوده از اتحادیه اروپا، ژاپن و ایالات متحده صادر شد که 40 درصد آنها به کشورهای آفریقایی ختم شدند. فقط در غنا، به ازای هر صد وسیله نقلیه در جاده ها، 80 تا 90 وسیله نقلیه فرسوده است.
در حالی که گادوین بواتنگ تشخیص داد که خودروهای فرسوده شکاف مهمی را در ارائه فرصت های حمل و نقل در غنا پر می کنند، او می گوید بیش از 50 درصد خودروهای دست دوم بالای 15 سال عمر دارند. بنابراین آنها واقعاً پیر و بسیار آلوده هستند. و برای هدر دادن همه چیز، آنها تمایل دارند تغییراتی در این وسایل نقلیه انجام دهند که باعث آلودگی بیشتر آنها می شود."
در تلاش برای مبارزه با آسیبهای خودروهای قدیمی، در سال 2020، غنا قانون جدیدی را با هدف محدود کردن واردات خودروهای بیش از 10 سال تصویب کرد. با توجه به اینکه انتظار می رود صادرات خودروهای قدیمی با تسخیر خودروهای الکتریکی بر بازارهای غربی افزایش یابد، سیاست هایی مانند قانون غنا که در سال 2020 تصویب شد ممکن است مرتبط تر شود.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.