1 فروردین 1402
برای بسیاری از مسلمانانی که در ماه رمضان امسال در مساجد سراسر جهان روزه خود را افطار می کنند، چیزی کم خواهد بود: پلاستیک! تجربه عمومی افطار - غذای بعد از غروب آفتاب که افراد با ایمان را در طول ماه مبارک از 22 مارس 2023 دور هم جمع می کند - اغلب استفاده از ظروف طراحی شده برای رویدادهای دسته جمعی مانند چاقو و چنگال پلاستیکی را به همراه بطری های آب ضروری می کند.. اما برای تشویق مسلمانان به توجه بیشتر به تأثیر ماه رمضان بر محیط زیست، مساجد به طور فزاینده ای اقلام یکبار مصرف قابل تجزیه را توزیع می کنند و برخی استفاده از پلاستیک را به طور کلی ممنوع می کنند.....بحران های زیست محیطی به طور نامتناسبی بر فقیرترین جمعیت جهان تأثیر می گذارد و دانشگاهیان آسیب پذیری های خاص جوامع مسلمان در سراسر جهان مانند قربانیان سیل ویرانگر پاکستان در سال 2022 را برجسته کرده اند. دانشگاهیان با برجسته کردن اصول اسلامی، سیاست ها و رویکردهای جامعه نشان دادند که چگونه اسلام می تواند الگویی برای حفظ محیط زیست باشد. این فشار برای آگاهی زیست محیطی فراتر از ماه رمضان است. مسلمانان در سالهای اخیر سعی کردهاند در فصول زیارتی در عاشورا و اربعین، شیوههای سبز را به شهرهای زیارتی عراق وارد کنند.
تبریز امروز:
تاریخ انتشار: 21 مارس 2023 ساعت 19:10 CET
نورزهرا زیدی
استادیار تاریخ، دانشگاه مریلند، شهرستان بالتیمور
مردان بطری های آب را از کوزه پر می کنند.
پلاستیک بله اما حداقل بطری ها در حال استفاده مجدد هستند. مروان نعمانی/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)
برای بسیاری از مسلمانانی که در ماه رمضان امسال در مساجد سراسر جهان روزه خود را افطار می کنند، چیزی کم خواهد بود: پلاستیک! تجربه عمومی افطار - غذای بعد از غروب آفتاب که افراد با ایمان را در طول ماه مبارک از 22 مارس 2023 دور هم جمع می کند - اغلب استفاده از ظروف طراحی شده برای رویدادهای دسته جمعی مانند چاقو و چنگال پلاستیکی را به همراه بطری های آب ضروری می کند..
اما برای تشویق مسلمانان به توجه بیشتر به تأثیر ماه رمضان بر محیط زیست، مساجد به طور فزاینده ای اقلام یکبار مصرف قابل تجزیه را توزیع می کنند و برخی استفاده از پلاستیک را به طور کلی ممنوع می کنند.
من به عنوان یک مورخ اسلام، این «سبز شدن» ماه رمضان را کاملاً منطبق با سنتهای دینی و بهویژه برگزاری ماه رمضان میدانم.
ماهی که در آن مسلمانان باید حتی از نوشیدن یک جرعه آب یا غذا از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب پرهیز کنند، این زمانی است که اهل ایمان به پاکسازی خود از افراط و تفریط و مادیات توجه کنند.
اما در سالهای اخیر، جوامع مسلمان در سراسر جهان از این دوره برای گردهمایی پیرامون موضوعات آگاهی اجتماعی استفاده کردهاند. و این شامل درک خطرات اسراف و پذیرش پیوند بین ماه رمضان و آگاهی زیست محیطی است.
ممنوعیت پلاستیک – اقدامی که توسط شورای مسلمانان بریتانیا به عنوان راهی برای مسلمانان برای «توجه به خلقت [خدا] و مراقبت از محیط زیست» تشویق شده است – تنها یک نمونه است.
افرادی که پلاستیک را از ساحل پاک می کنند
آگاهی زیست محیطی در جوامع مسلمان در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. یاسر چالید از طریق گتی ایماژ
بسیاری از مساجد و مراکز دیگر به طور کلی از خوردن عصرانه بزرگ یا ولخرجی جلوگیری می کنند. ترس این است که چنین رویدادهای عمومی باعث ضایعات و مصرف بیش از حد مواد غذایی می شود و اغلب به مواد غیرقابل تجزیه زیستی برای کارد و چنگال، بشقاب ها و بشقاب های سرو متکی هستند.
محیط زیست قرآنی
در حالی که حرکت به سوی آگاهی زیست محیطی در جوامع مسلمان در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، پیوندهای بین اسلام و پایداری را می توان در متون بنیادی این دین یافت.
دانشمندان از دیرباز بر اصولی که در قرآن آمده است تأکید کرده اند که حفظ، احترام به موجودات زنده و تنوع موجودات زنده را به عنوان یادآوری خلقت خداوند برجسته می کند.
قرآن مکرراً بر ایده «میزان»، نوعی تعادل کیهانی و طبیعی، و نقش انسان به عنوان مباشر و خلیفه یا «نایب خداوند» بر روی زمین تأکید میکند - اصطلاحاتی که تفسیری محیطی نیز دارند.
اخیراً فعالان محیط زیست اسلامی احادیث متعددی را برجسته کرده اند - سخنان پیامبر اسلام که پیروان دین را راهنمایی می کند - که تأکید می کند مسلمانان باید از افراط و تفریط پرهیز کنند، به منابع و موجودات زنده احترام بگذارند و در مصرف آن اعتدال کنند.
گرچه پیوندهای اسلام با محیطزیستگرایی از ابتدای ایمان وجود داشت، اما با آثار سید حسین نصر و مجموعهای از سخنرانیهای او در دانشگاه شیکاگو در سال 1966 نمایان شد. سخنرانیها و کتاب بعدی به نام «انسان» و طبیعت: بحران معنوی در انسان مدرن» هشدار داد که انسان ها رابطه خود را با طبیعت قطع کرده اند و بنابراین خود را در معرض خطر شدید زیست محیطی قرار داده اند.
نصر علم مدرن و غربی را به دلیل مادی گرایی، سودمندی و غیرانسانی بودن سرزنش کرد و مدعی شد که دیدگاه های سنتی نسبت به طبیعت را از بین برده است. نصر استدلال کرد که فلسفه اسلامی، متافیزیک، سنت علمی، هنر و ادبیات بر اهمیت معنوی طبیعت تأکید دارد. اما وی خاطرنشان کرد که عوامل متعدد معاصر، مانند مهاجرت گسترده از روستا به شهر و رهبری ضعیف و مستبد، جهان اسلام را از تحقق و اجرای دیدگاه اسلام نسبت به محیط طبیعی باز داشته است.
محققان و فعالان از جمله فضلون خالد، یکی از صداهای پیشرو در جهان در مورد اسلام و محیط زیست آثار نصر را در دهههای 1980 و 1990 گسترش دادند، . در سال 1994، خالد بنیاد اسلامی برای اکولوژی و علوم محیطی را تأسیس کرد.
سازمانی اختصاص داده شده به حفظ سیاره به عنوان زیستگاهی سالم برای همه موجودات زنده. خالد و دیگر دوستداران محیطزیست مسلمان پیشنهاد میکنند که نزدیک به 2 میلیارد پیرو اسلام نه از طریق مدلها و ایدئولوژیهای غربی، بلکه از درون سنتهای خودشان میتوانند در وظایف پایداری و برابری محیطزیست شرکت کنند،.
خالد و سایر دانشمندان برجسته با همکاری برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، المیزان را ایجاد کردند، پروژه ای جهانی برای رهبران مسلمان علاقه مند به تعهدات مذهبی مسلمانان به طبیعت. خالد در کتاب «نشانه های روی زمین: اسلام، مدرنیته و بحران آب و هوا» می نویسد: «روش اسلام این است که اعتقاد را با آیین رفتاری که به ماهیت جهان طبیعی توجه می کند، ادغام می کند».
فراتر از یک ماه مبارک رمضان
بحران های زیست محیطی به طور نامتناسبی بر فقیرترین جمعیت جهان تأثیر می گذارد و دانشگاهیان آسیب پذیری های خاص جوامع مسلمان در سراسر جهان مانند قربانیان سیل ویرانگر پاکستان در سال 2022 را برجسته کرده اند.
دانشگاهیان با برجسته کردن اصول اسلامی، سیاست ها و رویکردهای جامعه نشان دادند که چگونه اسلام می تواند الگویی برای حفظ محیط زیست باشد.
این فشار برای آگاهی زیست محیطی فراتر از ماه رمضان است. مسلمانان در سالهای اخیر سعی کردهاند در فصول زیارتی در عاشورا و اربعین، شیوههای سبز را به شهرهای زیارتی عراق وارد کنند.
هزاران نفر در مقابل یک زیارتگاه تجمع کردند
زائران حرم مطهر در کربلای عراق. یاسمین مردان از طریق گتی ایماژ
این شامل کمپین های آگاهی دهی برای تشویق 20 میلیون زائری است که سالانه از اربعین بازدید می کنند تا تن ها زباله ای را که هر سال بر جای می گذارند و آبراه های عراق را مسدود می کند، کاهش دهند. جنبش زائر سبز با استناد به دانش شیعیان و با تکیه بر گواهیهای رهبران جامعه، حمل کیسههای پارچهای و بطریهای آب قابل استفاده مجدد، کم کردن کارد و چنگالهای پلاستیکی و میزبانی از غرفههای دوستدار محیط زیست را در طول پیادهروی پیشنهاد میکند.
مشاغل و سازمان های غیرانتفاعی متعلق به مسلمانان به این تلاش های گسترده تر می پیوندند. ملانی التورک، بنیانگذار برند موفق حجاب Haute Hijab، به طور مرتب ایمان، مد، تجارت و محیط زیست را با برجسته کردن تمرکز این برند بر پایداری و تأثیرات زیستمحیطی به هم پیوند میدهد. مسلمانان سبز غیرانتفاعی واشنگتن دی سی، اولین "لفتار" - بازی با کلمه "افطار" - با استفاده از باقیمانده ها و ظروف قابل استفاده مجدد، پیشگام شدند.
این تلاشها تنها تعداد کمی از راههای متنوعی هستند که جوامع مسلمان به اثرات زیستمحیطی رسیدگی میکنند. سبز شدن ماه رمضان در یک گفتگوی گسترده تر در مورد اینکه چگونه جوامع می توانند با تغییرات آب و هوایی در چارچوب خود مقابله کنند، می گنجد.
اما محیطزیستگرایی اسلامی چیزی فراتر از توزیع چنگالهای پلاستیکی و بطریهای آب است – از ابتدا به یک جهانبینی ریشهدار در ایمان کمک میکند، و میتواند همچنان طرفداران را در مسیر حرکت به سمت محیطزیست راهنمایی کند، فضایی که در غیر این صورت ممکن است به حاشیه رانده شوند.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.