خبر های ویژه

آیا رئیس‌جمهور باید یک رهبر اخلاقی باشد؟

29 بهمن 1403

نوجوانانی که به همراهان هوش مصنوعی روی می‌آورند، عشق را به‌عنوان چیزی آسان، بی‌قیدوشرط و همیشه در دسترس بازتعریف می‌کنند

27 بهمن 1403

نیویورکر ۱۰۰ ساله شد: چگونه یک ایده بلندپروازانه در یک بازی پوکر به یک امپراتوری نشر تبدیل شد

23 بهمن 1403

مهندسی اجتماعی: دانشجویان در این دوره از تفکر سیستمی برای کمک به حل حقوق بشر، بیماری و بی خانمانی استفاده می کنند

9 بهمن 1403

الیگارشی چیست و آیا ایالات متحده آماده تبدیل شدن به آن است؟

5 بهمن 1403

چگونه دموکراسی را اصلاح کنیم؟ ممکن است افلاطون فیلسوف باستان پاسخی داشته باشد

2 بهمن 1403

برگی از تاثیر تبریز در تاریخ،میرزا تقی خان در دارالسلطنه تبریز امیر کبیر شد

22 دی 1403

از آنجایی که تعداد بیشتری از آمریکایی ها با والدین خود "هیچ ارتباطی" ندارند، در قلب "شاه لیر" شکسپیر با مشکل مواجه می شوند.

15 دی 1403

3 نکته در مورد بردباری - و نابردباری - از غزالی، محقق اسلامی قرون وسطی

12 دی 1403

«راه جنگاور» چیست؟ هنرجویان در این درس درباره فضیلت و اخلاق خشونت به بررسی هنرهای جنگ و صلح می پردازند

21 آذر 1403

یک مارپیچ رو به بالا - بر اساس تحقیقات روانشناسی، چگونه اعمال کوچک مهربانی و ارتباط واقعاً می تواند جهان را تغییر دهد

13 آذر 1403

دنیای آنلاین همیشه امن نیست. در اینجا مواردی است که قبل از ارسال عکس های فرزندتان باید بدانید

9 آذر 1403

رمزارز پس از انتخاب ترامپ در حال افزایش است - اما آیا این یک سرمایه گذاری مناسب است؟

1 آذر 1403

سم زدایی دیجیتال

13 آبان 1403

سنت آگوستین با جنگ های فرهنگی غریبه نبود - و در مورد امروز حرف هایی برای گفتن دارد

11 آبان 1403

چیدمان با فاصله اجتماعی در قدیمی ترین شهرهای جهان به تمدن اولیه کمک کرد تا از بیماری ها فرار کنند

28 مهر 1403

2 بهمن 1403

چگونه دموکراسی را اصلاح کنیم؟ ممکن است افلاطون فیلسوف باستان پاسخی داشته باشد

متیو دانکامب دانشیار فلسفه، دانشگاه ناتینگهام

جمهوری، شناخته شده ترین اثر افلاطون فیلسوف یونان باستان، که در حدود 375 قبل از میلاد تألیف شد، اندیشه سیاسی غرب را شکل داده است. یونان اکنون به عنوان "مهد دموکراسی" شناخته می شود. نه تنها اولین دموکراسی در جهان در آتن بود، بلکه خود این کلمه از دموس (مردم) و کراتوس (حکومت) یونانی گرفته شده است. با این حال، جمهوری افلاطون بی وقفه علیه دموکراسی بحث می کند. با توجه به اینکه غربی‌ها معمولاً فکر می‌کنند که زندگی در یک دموکراسی بسیار مهم است، ممکن است شگفت‌انگیز باشد. تقریباً همه کشورهای غربی دموکراتیک هستند. در انتخابات اخیر در ایالات متحده، هم رای دهندگان ترامپ و هم رای دهندگان هریس ادعا کردند که از دموکراسی دفاع می کنند. و در بریتانیا، دولت فعلی کارگر متعهد شده است که حق رای را به نوجوانان 16 ساله تعمیم دهد. پس استدلال افلاطون چه بود؟ و آیا می تواند کلید درک این موضوع باشد که چرا در سراسر غرب، اعتماد به دموکراسی در حال کاهش است؟ استدلال های افلاطون علیه دموکراسی در جمهوری توسط فیلسوف سقراط، معلم و مربی او بیان شده است. اما سیستمی که سقراط آن را رد می‌کند، یعنی دموکراسی آتنی قرن پنجم و چهارم پیش از میلاد، تفاوت چشمگیری با دموکراسی نمایندگی معاصر دارد. در دموکراسی آتن، فقط شهروندان مرد می توانستند در مورد قوانین رأی دهند و مقامات را انتخاب کنند. مردان نیز باید در برخی سمت‌های رسمی که به‌طور تصادفی و با قرعه‌کشی انتخاب می‌شدند، نوبت می‌گرفتند. زنان، بردگان و بیگانگان با وجود اینکه بیشتر جمعیت را تشکیل می دادند، حرفی برای گفتن نداشتند. دموکراسی آتن می تواند وحشیانه باشد. هر سال شهروندان می توانستند به مدت ده سال به تبعید فردی از شهر رأی دهند و رژیم دموکراتیک تصمیمات وحشتناکی مانند اعدام خود سقراط یا دستور قتل عام عمومی می گرفت.

تبریز امروز:

افلاطون - ترامپ - هریس

جمهوری، شناخته شده ترین اثر افلاطون فیلسوف یونان باستان، که در حدود 375 قبل از میلاد تألیف شد، اندیشه سیاسی غرب را شکل داده است. یونان اکنون به عنوان "مهد دموکراسی" شناخته می شود. نه تنها اولین دموکراسی در جهان در آتن بود، بلکه خود این کلمه از دموس (مردم) و کراتوس (حکومت) یونانی گرفته شده است. با این حال، جمهوری افلاطون بی وقفه علیه دموکراسی بحث می کند.

با توجه به اینکه غربی‌ها معمولاً فکر می‌کنند که زندگی در یک دموکراسی بسیار مهم است، ممکن است شگفت‌انگیز باشد. تقریباً همه کشورهای غربی دموکراتیک هستند. در انتخابات اخیر در ایالات متحده، هم رای دهندگان ترامپ و هم رای دهندگان هریس ادعا کردند که از دموکراسی دفاع می کنند. و در بریتانیا، دولت فعلی کارگر متعهد شده است که حق رای را به نوجوانان 16 ساله تعمیم دهد.

پس استدلال افلاطون چه بود؟ و آیا می تواند کلید درک این موضوع باشد که چرا در سراسر غرب، اعتماد به دموکراسی در حال کاهش است؟ استدلال های افلاطون علیه دموکراسی در جمهوری توسط فیلسوف سقراط، معلم و مربی او بیان شده است. اما سیستمی که سقراط آن را رد می‌کند، یعنی دموکراسی آتنی قرن پنجم و چهارم پیش از میلاد، تفاوت چشمگیری با دموکراسی نمایندگی معاصر دارد.

در دموکراسی آتن، فقط شهروندان مرد می توانستند در مورد قوانین رأی دهند و مقامات را انتخاب کنند. مردان نیز باید در برخی سمت‌های رسمی که به‌طور تصادفی و با قرعه‌کشی انتخاب می‌شدند، نوبت می‌گرفتند.

زنان، بردگان و بیگانگان با وجود اینکه بیشتر جمعیت را تشکیل می دادند، حرفی برای گفتن نداشتند. دموکراسی آتن می تواند وحشیانه باشد. هر سال شهروندان می توانستند به مدت ده سال به تبعید فردی از شهر رأی دهند و رژیم دموکراتیک تصمیمات وحشتناکی مانند اعدام خود سقراط یا دستور قتل عام عمومی می گرفت.

نقاشی دیواری رافائل مدرسه آتن، که فیلسوفان ارسطو و افلاطون را در مرکز به تصویر می کشد. ویاچسلاو لوپاتین / شاتر استوک

نقاشی دیواری رافائل مدرسه آتن، که فیلسوفان ارسطو و افلاطون را در مرکز به تصویر می کشد. ویاچسلاو لوپاتین / شاتر استوک
اما سقراط بر بی عدالتی های دموکراسی آتن تمرکز نمی کند. استدلال او ساده تر و کلی تر است. حکم یک تجارت ماهرانه است. و مانند هر تجارت دیگری، او استدلال می کند، همه افراد استعداد یا آموزش لازم را ندارند که در آن مهارت داشته باشند.

تصور کنید وقتی مسافران سوار هواپیما می‌شوند، یک انتخابات کوچک داشته باشند تا یکی از آنها را برای خلبانی پرواز انتخاب کنند. هر خلبان واجد شرایط و باتجربه ای که اتفاقاً در این پرواز حضور داشته باشد، ممکن است بتواند یک مورد خوب را ایجاد کند که باید پرواز کند.

اما اگر علیرغم اینکه خلبانی عالی هستند، نمی توانستند ادعای خود را مطرح کنند، چه؟ اگر برخی از مسافران دیگر استدلال کنند که شما نمی توانید هوانوردی را یاد بگیرید و هر کسی می تواند این کار را انجام دهد، چه؟ یا به دروغ ادعا کرد که خلبان ها همیشه به نمودارها نگاه می کردند و کارهایی را انجام می دادند و واقعاً به نگرانی های مسافران روزمره اهمیت نمی دادند. یا از طریق رشوه، معامله یا دروغ، بیشترین سهم رای مسافران را جمع آوری کرد.

در نگاه اول، این تشبیه، که من از مشابهی در جمهوری اقتباس کرده‌ام، به نظر می‌رسد که می‌گوید دموکراسی رهبران ماهر در حکومت را تضمین نمی‌کند. اما سیستم های دیگر این کار را نمی کنند. یک ایالت ممکن است خوش شانس باشد و پادشاهی با استعدادی برای حکومت کردن داشته باشد، اما به همان اندازه احتمال دارد که دولت بدشانس باشد و دیکتاتوری بی‌کفایت و بی‌کفایت را به دست بیاورد.

تصور کنید وقتی مسافران سوار هواپیما می شدند، مجبور می شدند یکی از مسافران را برای خلبانی پرواز انتخاب کنند.

تصور کنید وقتی مسافران سوار هواپیما می شدند، مجبور می شدند یکی از مسافران را برای خلبانی پرواز انتخاب کنند. ProStockStudio/Shutterstock
بنابراین، سقراط به استدلالی نیاز دارد که بهتر علیه دموکراسی هدف قرار گیرد. کتاب‌های II-IV جمهوری استدلال متمرکزتری ارائه می‌کنند. سقراط در آن می گوید که حکمرانی یک تجارت ماهرانه است که اکثریت مردم فاقد آن هستند. فقط کسانی که در تجارت ماهر هستند باید حکومت کنند. اما در یک دموکراسی، اکثریت حکومت می کند، بنابراین ما نباید دموکراسی داشته باشیم.

به نظر می رسد این نسخه از استدلال علیه دموکراسی ها به طور کلی کار می کند، نه فقط نسخه آتنی و نه فقط نسخه های مدرن. همانطور که در پرواز با هواپیما، در مورد حکومت یک کشور نیز. همانطور که می خواهیم خلبانان ماهر، نه اکثریت، هواپیما را به پرواز درآورند، ما می خواهیم حاکمان ماهر، نه اکثریت، بر ما حکومت کنند.

حفره هایی در این استدلال
این استدلال سه مشکل آشکار دارد. اول، آیا واقعاً حکمرانی مهارتی مانند پرواز با هواپیما است؟ این مهارت به چه معناست؟ پاسخ افلاطون، که حکم ماهرانه اساساً مستلزم آگاهی از آنچه او به عنوان «آنچه واقعاً خوب است» از آن یاد می کند، چندان قانع کننده به نظر نمی رسد.

ثانیاً، حتی اگر حکم کردن یک مهارت باشد، نتیجه آن این نیست که اکثر مردم فاقد این مهارت هستند. بسیاری از حاکمان ماهر هستند که در همه جنبه های زندگی تصمیم می گیرند، نه فقط در سیاست. در واقع، ممکن است فکر کنیم که تصمیمات جمعی می توانند ماهرانه تر باشند، زیرا احتمال کمتری دارد که منعکس کننده دانش، تجربه یا تعصبات یک گروه کوچک باشند.

موزاییکی که آکادمی افلاطون را از پمپئی به تصویر می کشد. موزه ملی باستان شناسی ناپل

موزاییکی که آکادمی افلاطون را از پمپئی به تصویر می کشد. موزه ملی باستان شناسی ناپل
سوم، حتی اگر حکمرانی یک تجارت ماهرانه باشد، و اکثر مردم فاقد این مهارت باشند، دلایلی وجود دارد که شامل کسانی می‌شود که فاقد مهارت در تصمیم‌گیری سیاسی هستند. شاید بتوانیم با گنجاندن آنها در این مهارت به آنها آموزش دهیم. شاید عادلانه‌تر باشد که همه یا بیشتر افراد را در تصمیم‌گیری بگنجانیم، و انصاف ممکن است مهم‌تر از همیشه گرفتن «بهترین» تصمیم باشد.

اگرچه سقراط درست می‌گوید که دموکراسی‌ها گاهی اوقات حاکمان غیر ماهری را تحویل می‌دهند که تصمیم‌های بد، حتی شرورانه می‌گیرند، به این معنی نیست که ما باید دموکراسی را رد کنیم.

فرض کنید ما نتیجه‌گیری سقراط را می‌پذیریم که فقط آنهایی که در دولت‌داری مهارت دارند باید حکومت کنند و اکثریت در دولت‌داری مهارت ندارند. ما می‌توانیم با پرورش مهارت‌های سیاسی همه، برای استفاده بهینه از استعدادها و تجربیات همه، دموکراسی را حفظ کنیم، در حالی که به یاد داشته باشیم که عادلانه است که مردم در تصمیم‌هایی که بر آنها تأثیر می‌گذارد، نظر داشته باشند.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت