سمفونی نهم بتهوون در 200 سالگی خود، اثر هنری انقلابی دو قرن شادی، حسن نیت را به وجود آورده است
در اوایل سال 1824، 30 نفر از اعضای جامعه موسیقی وین نامه‌ای به لودویگ ون بتهوون ارسال کردند و از آهنگساز بزرگ درخواست کردند که در برنامه‌هایش برای نمایش جدیدترین اثرش در برلین تجدید نظر کند و در عوض اولین سمفونی را در وین اجرا کند. بتهوون از سال 1792 در وین زندگی می کرد، زمانی که زادگاه خود، بن، آلمان را ترک کرد تا به عنوان آهنگساز فعالیت کند. بتهوون به شهرت جهانی رسید، اما در دهه 1820 مورد توجه حامیان هنر وین قرار نگرفت که در آن زمان به آواها و سبک‌های آهنگسازان ایتالیایی علاقه داشتند. بتهوون ده سال بود که در برابر مخاطبان وینی ظاهر نشده بود، اما او از احساسات نامه تحت تأثیر قرار گرفت و موافقت کرد که کار جدید خود، سمفونی شماره 9 را در د مینور، در شهر وین عرضه کند. اولین اجرا در 7 مه 1824 در تئاتر کارنتنرتور بود. برگزارکنندگان کنسرت به مردم قول دادند که آهنگساز افسانه ای – و به طور افسانه ای ضد اجتماعی – در اجرای جدیدترین سمفونی خود حضور خواهد داشت. در واقع، در تمام طول اجرا، همان طور که مینارد سولومون در زندگینامه تحسین شده خود از بتهوون توصیف کرده، او روی صحنه بود و پشت به تماشاگران داشت.
موسیقی چوپان تنها
چوپانی، کاری پر مشقت برای مردانی است که عمری را در زیر باران و خورشید و گرما و سرما می گذرانند، ..................... مراتع نابود می شوند ، هزینه ها بسیار است و مسئولیت بسیار دشوار ! بارها گوسفند یا بره ای را در بغل و آغوش چوپان دیده ام که پایش زخم برداشته است ، سگ های ولگرد آنان را آزرده اند و گاه در مسیر یافتن مرتع با مشکلات بسیار مواجه شده اند ............................. قطعه چوپان تنها اثر جیمز لاست است که بارها اجرا و نواخته شده است....
سونات مهتاب اثر بتهوون
هنگامی که سونات "مهتاب" برای اولین بار منتشر شد، صفحه تقدیم آن به زبان ایتالیایی بود و کنتس جولی گیکیاردی، که بتهوون عاشق او شده بود از آن زمان به نام جولیتا شناخته شده است..............این قطعه یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های بتهوون برای پیانو است و حتی در زمان خودش نیز محبوبیت زیادی داشت. بتهوون سونات مهتاب را در اوایل سی سالگی خود نوشت، پس از اینکه کار سفارشی اش را به پایان رساند.... ..مهتاب بر فراز دریاچه اورمیه پرتره ای از ماه بر فراز دریاچه ارومیه در 18 آگوست 2005 در منطقه باری آذربایجان ایران است
دولتمند خالف آوازخوان تاجیک درگذشت
دولتمند خالوف موسیقی دان و خواننده مردمی تاجیک دیروز در گذشت دولتمند خالوف، موسیقی‌دان سرشناس تاجیک و برجسته‌ترین صاحب سبک موسیقی محلی جنوب تاجیک به نام فلک، در سال 1950 در روستای داغستان، ناحیه شورآباد تاجیکستان، در خانواده‌ای بافرهنگ و کشاورز به دنیا آمد. اولین مربیان او پدرش خان محمد و برادرش نظرعلی بودند. او در مدرسه موسیقی و دانشکده هنر تاجیکستان تحصیل کرده است. اولین کنسرت خالوف، از تلویزیون دولتی تلویزیون شوروی در سال 1963 شمسی هنگامی که او 13 سال داشت پخش شد. او از 28 سالگی اشعار مولانا را در کار خود به کار برده است و چند سال پیش به دلیل استفاده از اشعار مولانا در موسیقی خود مدال طلای فرانسه را در زمان صدارت ژاک شیراک دریافت کرد. همان طور که خالوف خود را وقف موسیقی فولکلور تاجیکستان و اشعار مولانا کرده است، از اشعار معاصر نیز استفاده می کند و حتی کنسرت هایی با ارکسترهای سمفونیک و گروه های کر برگزار می کرد. دولتمند استاد گروه فلک تاجیکی است و رهبری مقام های تاجیکی را بر عهده دارد.او توانایی اجرا و نواختن چند ساز را داشت و در هنرستان موسیقی دوشنبه در شش مقام آموزش دیده بود، به دلیل آثارش بر روی دوتار ر، قیجک و سه تار که سازهای محبوب آسیای میانه هستند، شهرت داشت. موسیقی تاجیک از 6 مقام و فلک تشکیل شده است. فلک موسیقی فولکلور است که سنت ها و آوازهای موسیقی آنها قرن هاست که به صورت شفاهی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. دولتمند چندین بار برای شرکت در جشنواره موسیقی فجر به ایران سفر کرده و اجراهای متعددی نیز روی صحنه برده است. برخی از آلبوم های او در ایران نیز منتشر شده است ، دواتمند خالوف ترانه بهار آمد را با اشعار و موسیقی خودش ایفا کرده است. دولتمند خالوف دیروز در 73 سالگی به علت بیماری سرطان درگذشت
اوزاوا سیجی ، تایتان دنیای موسیقی کلاسیک درگذشت
اوزاوا سیجی ، تایتان دنیای موسیقی کلاسیک ، در 6 فوریه 2024 از نارسایی قلبی درگذشت. یکی از مشهورترین رهبران ارکستر دوران مدرن ، اوزاوا سیجی در میان نخبگان موسیقی به دنیا نیامده است.
مرا بخوان تا بخوابم ، خاطرات صفی الدین اورموی از ملاقات با هلاگو و زندگی اش در بغداد
صفی الدین اورموی موسیقیدان و موسیقی شناس دارای دو کتاب در زمینه تئوری و عملی موسیقی است، کتاب الادوار او اثری تاثیر گذار در موسیقی خاورمیانه بوده است. صفی الدین اورموی در زمان حیات خود زمانی که در کتابخانه های خلفای بغداد استخدام شد، ، ابتدا به عنوان خطاط و کاتب شناخته می شد. آخرین خلیفه عباسی، المستعصم استعدادهای موسیقی او را کشف کرد و در نتیجه جایگاه، نفوذ و ثروت صفی الدین به طور قابل توجهی افزایش یافت. این امر او را قادر ساخت که نه تنها از فتح خونین و ویرانگر بغداد توسط مغول در فتح بغداد جان سالم به در ببرد، بلکه توانست به جایگاه های بلند مرتبه ای در دستگاه هولاگوخان صعود کند. او در یک شرح زندگی‌نامه‌ای جذاب ، که در مقاله ترجمه شده است، از ملاقاتی با هولاگو می‌گوید که در طی آن او با موسیقی خود، فاتح مغول را رام می کند. اگرچه ثروت او در اواخر عمرش بسیار کم شد ، اما داستان او قدرت موسیقی را در سطوح مختلف نشان می دهد. *** صفی الدین عبدالمؤمن بن یوسف الاورموی ، موسیقیدان، موسیقی شناس، آهنگساز و خوشنویس مشهور، حدود چهار سال قبل از مرگش، شرح حال کوتاه از بخشی از زندگی خود را در نوشته ای نقل شده در"الوافی الصفدی" و "فوات الوفایات الکتبی" ارائه کرد; هر دو کتاب از عزالدین حسن الاربیلی نقل می کنند که در سال 689/1290 با صفی الدین در تبریز ملاقات کرد.
برایم بخوان ، برایم موسیقی خلق کن تا بخوابم ، گفتگوی صفی الدین اورموی با هلاگو خان مغول
موسیقی و توان بی حد صفی الدین اورموی در آن حد بود که او را قادر ساخت که نه تنها از فتح خونین و ویرانگر مغول در سال 656/1258 بر معتصم بالله خلیفه عباسی جان سالم به در ببرد، بلکه توانست به ارتفاعات جدیدی صعود کند. او در یک شرح زندگی‌نامه‌ای از ملاقات با هولاگو خان می‌گوید که در طی آن او می‌تواند با موسیقی خود، فاتح مغول را مجذوب خود نماید .
صفی الدین اورموی و نظریه موسیقی
صفی الدین نسبت های بین اعداد را بسیار سیستماتیک مطالعه کرد، فواصل ایجاد شده با این نسبت ها را نام برد، آنها را طبقه بندی کرد و فواصل همخوان و ناهماهنگ را به تفصیل توضیح داد. پس از فارابی، در هیچ ادواری، تقسیمات چهار وجهی به این صورت دقیق بررسی نشده بود. صفی الدین همه تقسیمات ممکن را نشان داد و همخوان ترین آنها را اشاره کرد. چهار وجهی را با چهار فاصله و قسم پنج وجهی ذکر کرده و صامت ها را توضیح داده است. برخی از نویسندگانی که از او پیروی می کردند از این موضوع به دلیل پیچیده و پر از جزئیات پرهیز کردند و چیزی جز پیمودن همان مسیری که صفی الدین را استاد خود می خواندند و او را ستودند انجام ندادند.
هیوله
علی‌اکبر شکارچی نوازنده کمانچه آهنگساز و استاد موسیقی سنتی و موسیقی لری است. وی در 6 فروردین 1328 در روستای ایستگاه چم سنگر شهرستان خرم آباد استان لرستان متولد شد. نواختن کمانچه را از کودکی تحت تأثیر نوازندگان محلی آغاز کرد و پس ازاخذ دیپلم و خدمت سربازی در سن 20 سالگی به تهران رفت و در سال 1350 از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل گردید و جهت فراگیری ردیف‌های سازی و آوازی و قطعات ضربی از محضر استادان داریوش صفوت، نورعلی خان برومند، محمود کریمی، یوسف فروتن، سعید هرمزی و جلال ذوالفنون بهره برد. علی اکبر شکارچی در طول این سالها همواره از محضر استاد خود علی اصغر بهاری سود می‌برد. شکارچی در سال 1356 در اولین آزمون موسیقی باربد نفر اول رشته نوازندگی کمانچه شد.
شمع ها در کنار سوگنوایی در غم شهدای کرمان
شمع هایی برای شهدا بیافروختیم و سوگنوا در غم شهدای شهر کرمان نواختیم................ و این مویه ی ما است
آنا
گوزومون نورو، گوزل آنا بویوتدون سن منی یانا یانا گوزومون نورو، جانیم آنا بویوتدون سن منی یانا یانا اودلوسان گون کیمی، بیر قاینار حایات کیمی بورجلویام من سنه، سنه بیر اولاد کیمی
عالیم قاسم اف با پیراهن سیاه و سوزو ناله در دفاع از فلسطین خواند.
"عالیم قاسم اف" که با صدای سحر انگیز خود در ثبت جهانی موسیقی ترکان آذربایجان در یونسکو سنگ تمام گذاشته بود اینبار در آستانه جشن چئله گجه سی به استانبول رفته و چند کنسرتی را دررثای کشته شدن انسانهای بیگناه در سرزمین مقدس فلسطین اجرا کرد.اینبار پس از تراژدی قره باغ ،عالم قاسم اف با گروه هنری خود با سیاهپوشی تن و روان، توام با سوز و اندوه اجراهای به یادمانی داشت که بصورت زنده از شبکه اختصاصی موزیک ،تی آر تی پخش شد.
موسیقی مرغ - تویوق
لا پول ؛ همان مرغ یا تویوق اقر ژان فیلیپ رامو تئوریسین و موسیقی و آهنگساز فرانسوی است که تصویر موسیقایی مرغ را به نمایش می گذارد ؛ نقاشی های ویدئو اثر هنرمند روس میخاییل رودنیک هستند که موسیقی توسط آنیلا آنیو پیانیست اجرا می شود
سمفونی آخر الزمان از آناتولی لیادوف
"از آخرالزمان" از آخرین آثار تکمیل شده آناتولی لیادوف است . مضامین آن ، به دور از منابع عامیانه، به طیف تصاویر هنر مدرنیستی نزدیکتر است. نقاشی سمفونیک "از آخرالزمان"، که در آن لیادوف به منبع "مکاشفه ایوان متکلم" روی آورد، جایگاه استثنایی در میراث آهنگساز دارد. در مقایسه با سایر آثار سمفونیک، به دلیل پیچیدگی بیشتر ساختار رسمی و زبان مودال- هارمونیک و گسترش قابل توجه وسایل ارکسترال متمایز است. تعدادی از اپیزودهای متناوب و کاملاً متضاد با لحظات فیگوراتیو برنامه مطابقت دارد. «و دیدم فرشته‌ی نیرومند دیگری که مانند ابری پوشیده از آسمان نازل می‌شد، بر سرش رنگین کمان بود و صورتش مانند خورشید و پاهایش مانند ستون‌های آتش بود. کتابی باز در دست داشت. و پای راست خود را بر دریا و پای چپ خود را بر خشکی گذاشت. و با صدای بلند مانند شیری که غرش می کند فریاد زد. و چون فریاد زد، آن هفت رعد با صدای خود سخن گفتند...» این اثر توسط ارکستر سمفونیک آکادمیک دولتی اتحاد جماهیر شوروی به رهبری اوگنی سوتلانوف اجرا گردیده است.
صبح پاییزی با اجرای نوکتورن های پیانویی شوپن
فردریک شوپن بین سال‌های 1827 و 1846تعداد 21 موسیقی شبانه برای تکنوازی پیانو را نوشت. آنها عموماً جزو بهترین آثار تک‌نوازی کوتاه برای این پیانو محسوب می‌شوند و جایگاه مهمی در رپرتوار کنسرت‌های معاصر دارند. اگرچه شوپن موسیقی شبانه را اختراع نکرد، اما آن را محبوب کرد
موسیقی باله ی دریاچه قو
باله جادویی چایکوفسکی داستان عشق محکوم به فنای پرنس زیگفرید و پرنسس اودت را روایت می کند. شاهزاده زیگفرید یک شب برای شکار بیرون می رود و گروهی از قوها را تعقیب می کند - یکی از آنها تبدیل به یک زن جوان به نام اودت می شود که توضیح می دهد که او و همراهانش توسط بارون فون روتبارت شیطانی به قو تبدیل شده اند. این طلسم تنها در صورتی شکسته می شود که کسی که قبلاً هرگز عاشق نشده است سوگند به عشق بی پایان، قسم بخورد و به او قول ازدواج بدهد. شاهزاده عشق خود را به اودت اعلام می کند و قول می دهد برای همیشه وفادار بماند. در یک جشن بزرگ در کاخ، شاهزاده باید یک عروس انتخاب کند - اما او فقط می تواند به اودت فکر کند. ناگهان یک هیاهو آمدن دو مهمان را اعلام می کند - اودت است! شاهزاده با او می رقصد و از او خواستگاری می کند. اما اودت نیست - زن مرموز دختر فون روتبارت شیطانی، اودیل است. اودت شاهد تمام صحنه بوده است. زیگفرید خیلی دیر متوجه اشتباه خود می شود. زیگفرید به دنبال اودت به سمت دریاچه می رود و از او طلب بخشش می کند. او می گوید که او را می بخشد اما هیچ چیز نمی تواند این واقعیت را که او عهدش را شکسته است تغییر دهد. آنها تصمیم می گیرند با هم بمیرند. عاشقان خود را به دریاچه می اندازند.
پیانو سولو و هنر تصویر پردازی هوش مصنوعی
موسیقی دبوسی اغلب به عنوان "امپرسیونیست" توصیف می شود، اما او اغلب این عنوان را رد می کرد. در هر صورت، موسیقی او همتای مناسبی برای نمایش بصری مضامینی است که الهام‌بخش آهنگ‌های او هستند. هر صحنه در این ویدیو موضوع آهنگ را به تصویر می کشد:
گل های زرد پاییزی شلغم حکم آباد با موسیقی فولکلور ژاپنی کوتو
باغات حکم آباد سال هاست که رنگ می بازند ، خزان پاییز بر روی باغ در حال وزیدن است؛ همه در تلاش برای تبدیل آنها به برج و بارو و ساختمان هستند، آنها بی هیچ توقعی به رنج کشاورزان تبریز ایستاده اند و زیبایی عطیمی را برای شهر ایجاد کرده اند..... فصل گل شلغم فرا رسیده است و موسیقی کوتو آن را همراهی می کند
پائیز ، کنسرتو ویلن چهار فصل از آنتونیو ویوالدی
هوای لطیف در اوج لطافت شاعرانه و روح انگیز دور میکند روستائیان را از رقص، از آواز و همه سرمست می نسیم خزانی
چگونه بازی‌های ویدیویی مانند «استارفیلد» نسل جدیدی از طرفداران موسیقی کلاسیک را ایجاد می‌کنند
"استارفیلد" یکی از مورد توجه ترین بازی های ویدئویی در تاریخ اخیر است. این بازی که در 6 سپتامبر 2023 منتشر شد، به بازیکنان این امکان را می دهد که شخصیت و فضاپیمای خود را بسازند، به هر یک از هزاران سیاره یا بیشتر سفر کنند و قوس های داستانی متعددی را دنبال کنند. کارگردان صوتی، مارک لمپرت، موسیقی بازی را به عنوان "همدم بازیکن"، با "حس ابعاد " که "باید کاملاً تنظیم می شد" در مورد طراحی صدای استارفیلد توصیف کرد، و آن را حماسی خوانده است . موسیقی متن برای فضای بیرونی از کره زمین در بسیاری از فیلم های "جنگ ستارگان"، "2001: یک ادیسه فضایی" و "میان ستاره ای"، ظاهر شده است. اما موسیقی تعاملی "استارفیلد" توسط آهنگساز آینون زور کار متفاوتی انجام می دهد: با استفاده از ساختار زبان موسیقی که یک منظره صوتی متفکرانه را پرورش می دهد، شنونده را به وسعت فضا پرتاب می کند در حالی که کنجکاو، معصوم و محدود باقی می ماند. اگر چشمان خود را ببندید، می توانید تصور کنید که موسیقی در سالن کنسرت اجرا می شود. این دقیقاً همان چیزی است که قبل از انتشار بازی اتفاق افتاد، زمانی که ارکستر سمفونیک لندن "استارفیلد سوئیت " را در مقابل تماشاگرانی در تئاتر الکساندرا پالاس ، یکی از معتبرترین سالن‌های کنسرت جهان اجرا کرد.
یادم رفت زندگی کنم
از این همه دویدن در زندگی بدون توقف فراموش کردم که زندگی فقط برای یک لحظه زندگی می شود از این که بخواهم در همه چیز اولین باشم! یادم رفت زندگی کنم
اکنون، ماه رنگ پریده بر مزارع می تابد
اکنون، ماه رنگ پریده بر مزارع می تابد مردم آرام و کم حرف می زنند لازم نیست به من بگی پسر، چون میدونم آره وقتی در جنوب وقت خواب است باد ملایمی از میان درختان کاج می وزد مردم آنجا زندگی راحتی دارند
سمفونی اول ماه می ؛ سمفونی شماره 3 دیمیتری شوستاکویچ
سمفونی ماه می بیانگر روح جشن توسعه مسالمت آمیز است... این بدان معنا نیست که موسیقی در سمفونی ماه مه تماماً تجلیل کننده و جشن است. توسعه مسالمت آمیز شدیدترین مبارزه است.
تنیـده یادِ تو در تار و پـودم میـهن ای میـهن…باصدای احمد ظاهر
سال‌هایی که به صنف ۱۰ و ۱۱ رسیده بودم و کم‌کم شعر می‌خواندم و کتاب می‌جستم، «تنیده یاد تو در تار و پودم» را در لای کتاب‌ها یافتم و ابوالقاسم لاهوتی کرمانشاهی را شناختم؛ کسی که صادقانه وطنش را دوست داشت اما عقایدش او را دور از وطن ساخت و لاهوتی را مبدل به شاعر میهن‌سرا و حماسی کرد. شعری که لاهوتی برای وطنش خودش ایران و کرمانشاه سروده بود؛ شعری که برای هر میهنی هم‌خوانی دارد و احساس لطیفی در این شعر موج می‌زد که هر وطن‌یافته‌یی را به وجد می‌آورد.