
تصویر: پروژه اخیر CIDCA در قرقیزستان بخشی از رویکرد جدید پکن به کمکهای خارجی است که از پروژههای زیرساختی بزرگ در چارچوب ابتکار کمربند و جاده به پروژههای کوچکتر و مردمی در همکاری با سازمانهای بینالمللی تغییر جهت داده است. (منبع: gov.kg)
به گزارش اوراسیانت چین در تلاش است تا حضور خود در آسیای مرکزی را گسترش دهد و امیدوار است از انحلال آژانس توسعه بینالمللی ایالات متحده (USAID) توسط دولت ترامپ و کاهش گسترده کمکهای خارجی آمریکا بهرهبرداری کند.
تاکنون، فعالیتهای چین در آسیای مرکزی عمدتاً به پروژههای زیرساختی بزرگ در چارچوب ابتکار کمربند و جاده (BRI) محدود بوده است. اما اکنون، چین به سمت پروژههای کوچکتر حرکت کرده و برنامههای محدودی را در سطح مردمی با همکاری سازمانهای بینالمللی راهاندازی میکند.
اولین ابتکار از این دست در ۱۶ مه رونمایی شد: پروژهای مشترک بین آژانس همکاری توسعه بینالمللی چین (CIDCA) و برنامه جهانی غذا (WFP) سازمان ملل متحد برای ارائه وعدههای غذایی به بیش از ۱۰۰,۰۰۰ دانشآموز در جنوب قرقیزستان. بیانیه WFP این پروژه را بهعنوان «اولین ابتکار چندجانبه» CIDCA در آسیای مرکزی تحت حمایت صندوق همکاری توسعه جهانی و جنوب-جنوب توصیف کرد.
بیانیه WFP به نقل از کوجیرو ناکای، نماینده WFP و مدیر کشوری، در مراسم افتتاحیه در یک مدرسه ابتدایی در شهر اوش، پایتخت جنوبی قرقیزستان، اعلام کرد: «WFP از این کمک جدید دولت چین سپاسگزار است. این حمایت به رفع کمبودهای جدی ریزمغذیها که بر کودکان دبستانی تأثیر میگذارد، کمک خواهد کرد.»
تا پایان سال، چین قرار است حدود ۱,۷۰۰ تن آرد گندم غنیشده، روغن نباتی، برنج و عدس به ۳۰۰ مدرسه در سه استان جنوبی قرقیزستان، یعنی اوش، جلالآباد و باتکن، تحویل دهد.
ابتکار قرقیزستان یکی از پروژههایی است که CIDCA آنها را «کوچک و زیبا» (S&B) توصیف میکند و پکن امیدوار است این پروژهها حسن نیت را در میان ساکنان کشورهای جنوب جهانی تقویت کنند. گزارش اخیر CIDCA پروژههای S&B را بهعنوان مرحله دوم BRI معرفی کرده که برای «نمایش مراقبت انسانی و مهربانی کمکهای خارجی و همکاری توسعه بینالمللی چین» طراحی شدهاند.
این سند اعلام میکند که چین در ماههای آینده پروژههای S&B را گسترش خواهد داد و آنها را با توسعه زیرساختی مرتبط با BRI هماهنگ خواهد کرد تا «به کشورهای دریافتکننده کمک کند تا پایههای توسعه را تقویت کرده و مشکلات معیشتی را بهطور مؤثری حل کنند.»
منبع: اوراسیانت https://eurasianet.org/china-filling-void-left-by-usaids-dismantling
توضیحات تکمیلی و تحلیل:
-
تغییر استراتژی چین در آسیای مرکزی:مقاله نشاندهنده تغییر قابلتوجهی در رویکرد چین به کمکهای خارجی در آسیای مرکزی است. در حالی که ابتکار کمربند و جاده (BRI) در گذشته بر پروژههای زیرساختی بزرگ مانند راهآهن، جادهها و بنادر متمرکز بود، پروژههای «کوچک و زیبا» (S&B) نشاندهنده تمرکز جدید بر ابتکارات مردمی و پایدار است. این تغییر احتمالاً پاسخی به انتقادات بینالمللی از پروژههای بزرگ BRI است که به دلیل ایجاد بدهیهای غیرپایدار، عدم شفافیت و نفعرسانی بیشتر به شرکتهای چینی مورد انتقاد قرار گرفتهاند. پروژههایی مانند برنامه غذایی مدارس در قرقیزستان نشاندهنده تلاش چین برای ایجاد تأثیرات مثبت اجتماعی و جلب حمایت مردمی در کشورهای هدف است.
-
نقش CIDCA و همکاریهای چندجانبه:آژانس همکاری توسعه بینالمللی چین (CIDCA)، که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد، نقش کلیدی در هماهنگی و اجرای این پروژههای جدید ایفا میکند. پروژه مشترک با برنامه جهانی غذا (WFP) بهعنوان اولین ابتکار چندجانبه CIDCA در آسیای مرکزی، نشاندهنده تمایل چین به همکاری با سازمانهای بینالمللی برای تقویت اعتبار و تأثیرگذاری پروژههای خود است. این رویکرد همچنین به چین امکان میدهد تا از شبکهها و تخصص سازمانهای بینالمللی مانند WFP برای اجرای پروژههای مردمی استفاده کند، که به دلیل کمبود اکوسیستم قوی سازمانهای غیردولتی (NGO) در چین، یک چالش برای پکن بوده است.
-
بهرهبرداری از خلأ USAID:انحلال USAID توسط دولت ترامپ در اوایل سال ۲۰۲۵ فرصت استراتژیکی برای چین ایجاد کرده است تا خلأ ناشی از کاهش کمکهای خارجی آمریکا در آسیای مرکزی را پر کند. این منطقه، که به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی و منابع طبیعیاش از اهمیت بالایی برخوردار است، بهطور سنتی شاهد رقابت بین قدرتهای جهانی مانند آمریکا، روسیه و چین بوده است. پروژههای S&B مانند برنامه غذایی مدارس در قرقیزستان، که با همکاری WFP اجرا میشود، نشاندهنده تلاش چین برای تقویت نفوذ نرم (soft power) خود در منطقه از طریق ابتکارات انساندوستانه است.
-
پروژههای «کوچک و زیبا» و اهداف آنها:پروژههای S&B، همانطور که در گزارش CIDCA ذکر شده، با هدف بهبود معیشت مردم، تقویت پیوندهای مردمی و نمایش «مراقبت انسانی» چین طراحی شدهاند. نمونههای دیگر این پروژهها، مانند «تور قلب به قلب یونان» و «سفر عشق» در جنوب و جنوب شرقی آسیا، نشاندهنده نهادینه شدن تجربیات محلی در یک استراتژی ملی است. این پروژهها معمولاً مقیاس کوچک، مبتنی بر جامعه و قابل تکرار هستند و در زمینههایی مانند کشاورزی، آموزش و زیرساختهای کوچک اجرا میشوند. این رویکرد نهتنها بدهی کمتری برای کشورهای دریافتکننده ایجاد میکند، بلکه تأثیرات پایدارتری در جوامع محلی دارد.
-
ارتباط با ابتکار کمربند و جاده:گزارش CIDCA پروژههای S&B را بهعنوان «مرحله دوم» BRI معرفی میکند، که نشاندهنده تکامل این ابتکار از پروژههای عظیم زیرساختی به ترکیبی از توسعه زیرساختی و پروژههای معیشتی است. این تغییر احتمالاً پاسخی به چالشهای BRI، مانند بدهیهای غیرپایدار و انتقادات از تمرکز بیش از حد بر منافع اقتصادی چین است. با ادغام پروژههای S&B با زیرساختهای BRI، چین به دنبال ایجاد تعادل بین توسعه اقتصادی و تأثیرات اجتماعی است.
-
پیامدهای ژئوپلیتیکی:این تغییر استراتژیک چین در آسیای مرکزی پیامدهای مهمی برای رقابتهای ژئوپلیتیکی در منطقه دارد. با کاهش حضور آمریکا در منطقه به دلیل انحلال USAID، چین فرصت را برای تقویت جایگاه خود بهعنوان یک شریک توسعهای قابلاعتماد غنیمت شمرده است. همکاری با سازمانهای بینالمللی مانند WFP همچنین به چین کمک میکند تا تصویر مثبتتری از خود بهعنوان یک بازیگر مسئول جهانی ارائه دهد. با این حال، چالشهایی مانند کمبود تجربه چین در مدیریت پروژههای مردمی و محدودیتهای داخلی در همکاری با سازمانهای غیردولتی ممکن است مانع گسترش سریع این ابتکارات شود.
جمعبندی:
چین با راهاندازی پروژههای «کوچک و زیبا» مانند برنامه غذایی مدارس در قرقیزستان، در حال تغییر استراتژی کمکهای خارجی خود در آسیای مرکزی است. این پروژهها، که تحت نظارت CIDCA و در همکاری با سازمانهایی مانند WFP اجرا میشوند، نشاندهنده تلاش چین برای پر کردن خلأ ناشی از کاهش کمکهای خارجی آمریکا و تقویت نفوذ نرم خود در منطقه است. این ابتکارات بهعنوان مرحله دوم BRI معرفی شدهاند و با هدف بهبود معیشت، جلب حسن نیت و ایجاد تأثیرات پایدار طراحی شدهاند. با این حال، موفقیت این رویکرد به توانایی چین در غلبه بر چالشهای نهادی و هماهنگی با نیازهای محلی بستگی دارد.