2 مرداد 1403
دولت قزاقستان تصمیم گرفته است که هزینه های بحث برانگیزی را برای خودروهای وارداتی اعمال کند. مقامات می گویند که این هزینه برای یک برنامه بازیافت درآمد ایجاد می کند که کالاهای بادوام از جمله خودروها را به شیوه ای مسئولانه از نظر زیست محیطی از بین می برد. با این حال، منتقدان معتقدند که این کارمزد با نگه داشتن فرسوده های پر آلاینده در جادهها به عکس اثر مورد نظر خود دست مییابد زیرا خودروهای وارداتی جدیدتر را از دسترس مالی بسیاری از قزاقها دور میکند.
تبریز امروز:
آلماز کومنوف 22 ژوئیه 2024
منتقدان معتقدند که برنامه بازیافت وسایل نقلیه دولت با نگه داشتن زباله های پر آلاینده در جاده ها برعکس اثر مورد نظر خود را به دست می آورد. (عکس: gov.kz)
دولت قزاقستان تصمیم گرفته است که هزینه های بحث برانگیزی را برای خودروهای وارداتی اعمال کند. مقامات می گویند که این هزینه برای یک برنامه بازیافت درآمد ایجاد می کند که کالاهای بادوام از جمله خودروها را به شیوه ای مسئولانه از نظر زیست محیطی از بین می برد. با این حال، منتقدان معتقدند که این کارمزد با نگه داشتن فرسوده های پر آلاینده در جادهها به عکس اثر مورد نظر خود دست مییابد زیرا خودروهای وارداتی جدیدتر را از دسترس مالی بسیاری از قزاقها دور میکند.
یک گروه ابتکاری شهروندان طوماری حاوی بیش از 50000 امضا در اواخر ماه مه ارائه کرد و خواستار لغو این هزینه شد و مدعی شد که این کار مانع از رقابت شده و با ممانعت از خرید و فروش خودروهای قدیمی برای مدلهای کارآمدتر باعث آسیب زیست محیطی شده است. کمیسیون دولتی که زیر نظر وزارت صنعت و ساختمان تشکیل شد، تقریباً دو ماه طول کشید تا تصمیم خود را صادر کند.
وزارت صنعت در بیانیهای اعلام کرد: هزینه بازیافت با هدف حل مسائل زیستمحیطی و در عین حال به عنوان یک اقدام حفاظتی برای بازار داخلی در برابر خودروهای فرسوده که الزامات زیستمحیطی را برآورده نمیکنند و به طور غیرمستقیم به توسعه تولید داخلی کمک میکند، میباشد. در 19 جولای.
هزینه بازیافت که به قیمت یک وسیله نقلیه سواری وارداتی استفاده شده یا جدید در قزاقستان متصل می شود، بسته به اندازه موتور می تواند تا 2.1 میلیون تنگه (حدود 4500 دلار) افزایش یابد. در سال 2022، این هزینه به بیش از 7000 دلار رسید، اما در برابر فشار عمومی کاهش یافت. با این حال، هزینه بازیافت، علاوه بر قیمت خرید و هزینه ثبت نام، خرید خودرو را برای بسیاری در قزاقستان غیرقابل تحمل می کند، جایی که درآمد سرانه سالانه در محدوده 4000 تا 5000 دلار است.
نیکلای شاپوالوف راننده تاکسی آلماتی در میان بسیاری از شهروندانی است که دوست دارد از شر ماشین قدیمی خود خلاص شود، در مورد او یک میتسوبیشی مدل 1998، اما باید به رانندگی با آن ادامه دهد زیرا نمی تواند مدل جدیدتری بخرد. شاپوالوف به Eurasianet گفت: «اغلب هزینه بازیافت حتی گرانتر از هزینه ماشین است. او افزود که هزینه بازیافت "یک اقدام ضد مردمی است که به نفع فروشندگان محلی است."
سانژار بوکایف، یکی از رهبران گروهی که این دادخواست را ارائه کرده است، ادعا می کند که آلودگی هوا ناشی از خودروهای قدیمی تر از مزایای زیست محیطی حاصل از برنامه بازیافت است. وی افزود: خودروهای قدیمی خطرات ایمنی در جاده ها را نیز افزایش می دهند. او گفت که هزینه بازیافت "چیزی جز ضرر برای کشور ندارد."
در تفسیری که توسط فوربس قزاقستان منتشر شده است، شینگیس تمیر، نماینده اتحادیه مشاغل مستقل خودرو، یک سازمان لابی، نشان داد که از زمان معرفی این هزینه در سال 2016، میانگین سنی خودروها در قزاقستان از 15 به 22 سال افزایش یافته است. قدیمی در همین حال، تعداد مالکیت خودرو از 22 خودرو به ازای هر 100 نفر در سال 2016 به 18.6 در هر 100 نفر کاهش یافته است.
بوکایف، در اظهاراتی که به اوراسیا نت داده است، خاطرنشان کرد که دولت تفکیک روشنی از نحوه تعیین هزینه بازیافت و دلیل بالا بودن آن ارائه نکرده است. او معتقد است که هزینه بالا قابل توجیه نیست. تمیر در عین حال تخمین زده است که هزینه بازیافت یک خودرو می تواند تا 200 دلار باشد.
بوکایف گفت که ظاهراً همه وسایل نقلیه برای بازیافت پذیرفته نمی شوند. در ویدئویی که در کانال یوتیوب خود منتشر شد، بوکایف یک تراکتور خراب را به قصد تحویل آن برای بازیافت خرید، اما این تجهیزات در هر دو مرکز بازیافتی که او به آن مراجعه کرد، رد شد. به او گفته شد که دستگاه نمیتواند پذیرفته شود، زیرا کار نمیکند. قزاقستانی ها برای چه پولی می پردازند؟ او در ویدئو پرسید.
مقامات معتقدند که برنامه بازیافت موفقیت آمیز بوده است و به آمارهایی اشاره می کنند که نشان می دهد از زمان معرفی این هزینه، درصد کالاهای خانگی بادوام بازیافت شده از 2 درصد در سال 2016 به 23 درصد در سال جاری افزایش یافته است. بین سالهای 2016 تا 2022، تقریباً 200000 خودرو و وسایل نقلیه مزرعه تحت این برنامه از بین رفتند.
تمیر و دیگر ناظران صنعت بر این باورند که هدف اصلی از حفظ این هزینه، محافظت از صنعت نوپای خودروی داخلی در برابر رقابت خارجی است. آستانه تایمز گزارش داد که در سال 2023، تولید خودروهای داخلی به 148000 دستگاه رسید که 30 درصد نسبت به کل سال قبل افزایش داشت. بخش خودروهای نوپا در شمال منطقه کوستانای متمرکز است.
آلماز کومنوف یک روزنامه نگار اهل آلماتی است.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.