25 تیر 1403
فداییان هجوم آوردند تا خاک را از زمینی که مرد تازه روی آن راه رفته بود جمع آوری کنند، تا جلوی محل برگزاری مراسمی زیر گرمای خفه کننده. که ربع میلیون نفر جمعیت داشت،هزاران نفر ازدحام کردند اما یکی پس از دیگری، بسیاری شروع به افتادن روی زمین گل آلود و در فاضلابی در آن نزدیکی کردند و در حالی که فریادهای وحشتناک هوا را درنوردید، یکدیگر را له کردند. آنها برای دریافت روشنگری معنوی وارد محل شده بودند، اما هفته گذشته در ایالت اوتار پرادش در شمال هند، 121 نفر - اکثراً زن - توسط جمعیت کشته شدند. آنهایی که جان سالم به در بردند زخم و آسیب دیدند. مردی که آنها برای دیدن آنها آمده بودند برای شاگردانش به عنوان Bhole Baba شناخته می شد، یک رهبر روحانی خودخوانده هندو که توسط بسیاری به عنوان یک خدای زنده پرستش می شد. و او در میان دهها استاد روحانی در کشور است که الهامبخش فداکاری در میلیونها پیروانش و نخبگان هندی است و مبالغ هنگفتی پول جمع میکند. در حالی که پرجمعیتترین کشور جهان مدتهاست که «خدایان» خودخوانده را تولید کرده است، این سنت در چند دهه گذشته به صنعتی چند میلیون دلاری تبدیل شده است که بزرگترین ستارههای آن امپراتوریهای بشردوستانه و تجاری گسترده را کنترل میکنند. بخش بزرگی از پول آنها از کمک های مالی پیروان آنها تأمین می شود. آنها در کشوری که مذهب و ایمان بیشتر جامعه را دیکته میکند، به طور گسترده مورد احترام هستند - حتی برخی از آنها مورد تایید بالاترین ردههای جامعه هستند. اما این صنعت گهگاه خود را گرفتار بحث و جدل میبیند، با چندین مرد مقدس که یا محکوم یا متهم به طیفی از جنایات - از کلاهبرداری مالی گرفته تا قتل و تجاوز - باعث نگرانی کسانی میشوند که شخصیتهای الهی خود را مورد تردید قرار میدهند. میرا ناندا، نویسنده کتاب «بازار خدا: چگونه جهانی شدن هندوستان را هندوتر میکند» گفت: «این سؤالی است که ما مدتها پرسیدهایم.» "چه چیزی میلیون ها انسان فقیر و مستاصل را به این خدایان می آورد؟"
تبریز امروز:
به گزارش سی ان ان Rhea Mogul
فداییان هجوم آوردند تا خاک را از زمینی که مرد تازه روی آن راه رفته بود جمع آوری کنند، تا جلوی محل برگزاری مراسمی زیر گرمای خفه کننده. که ربع میلیون نفر جمعیت داشت،هزاران نفر ازدحام کردند
اما یکی پس از دیگری، بسیاری شروع به افتادن روی زمین گل آلود و در فاضلابی در آن نزدیکی کردند و در حالی که فریادهای وحشتناک هوا را درنوردید، یکدیگر را له کردند.
آنها برای دریافت روشنگری معنوی وارد محل شده بودند، اما هفته گذشته در ایالت اوتار پرادش در شمال هند، 121 نفر - اکثراً زن - توسط جمعیت کشته شدند. آنهایی که جان سالم به در بردند زخم و آسیب دیدند.
مردی که آنها برای دیدن آنها آمده بودند برای شاگردانش به عنوان Bhole Baba شناخته می شد، یک رهبر روحانی خودخوانده هندو که توسط بسیاری به عنوان یک خدای زنده پرستش می شد.
و او در میان دهها استاد روحانی در کشور است که الهامبخش فداکاری در میلیونها پیروانش و نخبگان هندی است و مبالغ هنگفتی پول جمع میکند.
در حالی که پرجمعیتترین کشور جهان مدتهاست که «خدایان» خودخوانده را تولید کرده است، این سنت در چند دهه گذشته به صنعتی چند میلیون دلاری تبدیل شده است که بزرگترین ستارههای آن امپراتوریهای بشردوستانه و تجاری گسترده را کنترل میکنند. بخش بزرگی از پول آنها از کمک های مالی پیروان آنها تأمین می شود.
آنها در کشوری که مذهب و ایمان بیشتر جامعه را دیکته میکند، به طور گسترده مورد احترام هستند - حتی برخی از آنها مورد تایید بالاترین ردههای جامعه هستند.
اما این صنعت گهگاه خود را گرفتار بحث و جدل میبیند، با چندین مرد مقدس که یا محکوم یا متهم به طیفی از جنایات - از کلاهبرداری مالی گرفته تا قتل و تجاوز - باعث نگرانی کسانی میشوند که شخصیتهای الهی خود را مورد تردید قرار میدهند.
میرا ناندا، نویسنده کتاب «بازار خدا: چگونه جهانی شدن هندوستان را هندوتر میکند» گفت: «این سؤالی است که ما مدتها پرسیدهایم.»
"چه چیزی میلیون ها انسان فقیر و مستاصل را به این خدایان می آورد؟"
روز چهارشنبه «عناصر ضداجتماعی» را مسئول ازدحام جمعیت خود در منطقه هاتراس، ساعاتی پس از آنکه یوگی آدیتیانات، وزیر ارشد اوتار پرادش از تحقیقات قضایی در مورد این حادثه خبر داد. حادثه بدون رد احتمال "توطئه". دست کم 121 نفر، اکثراً زن و کودک، در ازدحام جمعیت کشته و بیش از صدها زخمی شدند. (عکس از سکیب علی / هندوستان تایمز از طریق گتی ایماژ)
محل له شدن جمعیت در هاتراس، اوتار پرادش، هند در 4 ژوئیه 2024. سکیب علی /Hindustan Times/Getty Images
احساس تعلق
سوهاش لال در نزدیکی 200 کیلومتری روستای مغال گرهی، جایی که بهوله بابا در حال ایراد خطبه خود بود، به عنوان نگهبان کار می کرد که این خبر در صفحه تلویزیون او پخش شد.
مادر لال، یکی از پیروان عابد مرشد، در میان جمعیت بود، و او از پاسخ مستاصل بود. لعل و خانوادهاش به سرعت به بیمارستانی که در حال مداوای بازماندگان بود، رفتند که پسرش از این خبر ویرانگر مطلع شد.
بیش از 100 نفر که تقریباً همگی زن بودند در یک مراسم مذهبی در هند کشته شدند
این مرد 48 ساله گفت: «او به من گفت، بابا، مادرت دیگر نیست. "مادر من به (بهوله بابا) اعتقاد داشت. نتونستم چیزی بهش بگم او در این مراسم شرکت می کرد... او به او ایمان داشت. چه کار می توانستم بکنم؟»
افرادی مانند مادر لال - فقیر و در طبقات پایین سیستم کاست سلسله مراتبی هند - بخش عمده ای از پیروان بهوله بابا را تشکیل می دهند. آنها عمدتاً زنان دالیت از پرجمعیتترین ایالت هند، اوتار پرادش هستند، جایی که مذهب نفوذ خاصی دارد. و برای آنها احساس ارادت به این خدایان راهی برای دیده شدن و شنیدن در دین هندو است.
علیرغم غیرقانونی شدن در سال 1950، سیستم کاست، که هندوها را در بدو تولد دسته بندی می کند و زمانی به اصطلاح "غیرقابل لمس" یا دالیت ها را به حاشیه جامعه می کشاند، هنوز در زندگی روزانه میلیون ها نفر در سراسر کشور وجود دارد.
پلیس تبدیل به واعظ شد
نارایان ساکار که در خانوادهای از طبقه پایین به دنیا آمد، قبل از اینکه واعظ شود و یک آشرام - یا محل عبادت - در ایالت تأسیس کند، بهوله بابا در پلیس اوتار پرادش یک پاسبان بود.
او که روی یک صندلی تزئین شده نشسته است، اغلب موعظه های پرشور را ایراد می کند و پیروانش را تشویق می کند که ارادت خود را حفظ کنند.
اگر به واسطه حقیقت، زباله های قدیمی را از درون خود دور کنید، و امروز اگر حقیقت را در قلب خود بگذارید، فداکاری برای خدا را در قلب خود بگذارید، انسانیت را در قلب خود ... پس بدانید که حتی اگر دنیا از شما سوء استفاده کند، اصلاً تحت تأثیر آن قرار نخواهید گرفت.» شنیده می شود که او در یکی از سخنرانی هایش می گوید.
پس از هجوم مرگبار در یک اجتماع مذهبی، جمعیت در خارج از بخش اورژانس در بیمارستان اته تجمع کردند. 'هر کسی که افتاد بلند نشد: بازماندگان هرج و مرج و سردرگمی در له شدن مرگبار در هند را به یاد می آورند
K. Kalyani، استادیار جامعه شناسی در دانشگاه عظیم پریمجی، بنگلور، گفت: «سفتی ساختار کاست» دلیل مهمی برای تکثیر انسان خدایان است.
او گفت: «جامعه طبقه پایین به ویژه در مذهب هندو از داشتن موقعیت قابل احترام در نهادهای مذهبی محروم هستند. "حضور آنها به عنوان کشیش در محراب مقدس یا نزدیکی آنها به خدا به دلیل اعمال "غیرقابل لمس" به عنوان یک عمل ناپاک تلقی می شود."
کالیانی گفت که در غیاب ارضای مذهبی و معنوی برای هندوهای طبقه پایین، "شکل جایگزینی از دینداری اجتناب ناپذیر می شود."
شیتال جاتاو، یکی از بازماندگان رویداد هفته گذشته بهول بابا، گفت که جامعه او - جاتاوهای طبقه پایین - "بی نهایت به او اعتقاد دارند"، تصاویر او را به دیوارهای خود آویزان کرده یا حتی آنها را در معابد کوچک خانه قرار می دهند.
جاتاو گفت که قبلا قادر به باردار شدن نبود اما در عرض دو ماه پس از بازدید از آشرام بول بابا باردار شد. او به CNN گفت: «داستانهای مشابه زیادی در اینجا وجود دارد. او از چیزهای خوب صحبت می کند و از همه ما می خواهد که کارهای نیک انجام دهیم. ما به آنجا می رویم و احساس آرامش می کنیم.»
معجزه گران
گوروهای هند از مردانی که ادعا میکنند میتوانند معجزه کنند، مانند ساتیا سای بابا، تا گوروی یوگا و بنیانگذار بنیاد بسیار محبوب هنر زندگی، سری سری راوی شانکار، تولید کردهاند.
خدامیان با ادعای برخورداری از دانش عرفانی و توانایی درمان بیماری و حل مشکلات، شور و حرارت قابل توجهی را در میلیون ها پیرو خود بر می انگیزند.
اما با ظهور آنها، تعداد زیادی از انتقادات در مورد نیات واقعی در پس این الوهیت درک شده، که در دهه های اخیر به دلیل سبک زندگی باشکوه و ثروت عظیم آنها تقویت شده، وارد شده است.
گورمیت رام رحیم سینگ، رئیس سازمان معنوی Dera Sacha Sauda، یکی دیگر از گوروهای معنوی خودخوانده است که میلیون ها نفر از او احترام می گذارند. گروه او در 10 ایالت و قلمرو اتحادیه در هند آشرام دارد و ادعا می کند که 60 میلیون دنبال کننده در سراسر جهان دارد.
GURGAON، هند - 16 سپتامبر: رئیس فرقه Dera Sacha Sauda، گورمیت رام رحیم سینگ، در اولین نمایش فیلم آینده خود MSG-2 در سکتور-29 در 16 سپتامبر 2015 در گورگان، هند به رسانه ها سخنرانی می کند. «MSG 2» به کارگردانی گورمیت رام رحیم سینگ جی اینسان، دنباله «MSG: The Messenger» که اوایل امسال اکران شد، قرار است از جمعه این هفته در سینماها اکران شود.
او همچنین یک قاتل و متجاوز به عنف است. او در سال 2017 به جرم تجاوز به دو تن از پیروانش به 20 سال زندان محکوم شد. دو سال بعد، او به دلیل قتل روزنامه نگاری که آزار جنسی زنان در گروهش را افشا می کرد، به حبس ابد محکوم شد.
با وجود شدت جنایاتش، سینگ پیروانی شبیه فرقه دارد. محکومیت تجاوز به عنف حتی باعث شورش هایی از سوی هواداران او شد که 36 کشته و صدها زخمی در شمال هند برجای گذاشت.
از آن زمان به بعد، سینگ بارها به آزادی مشروط اعطا شد، حتی یک بار برای شرکت در جشن تولد خود از زندان خارج شد و این اتهامات مبنی بر معافیت از مجازات برای این مردان مقدس مطرح شد.
ناندا، نویسنده، گفت: «آنها ارتباطات عمیقی با ماشین سیاسی دارند... و این عمیقاً مشکل ساز است.
خشم در مورد پرونده سینگ یادآور درگیری های خشونت آمیزی بود که در سال 2013 پس از دستگیری گورو آسارام باپو به دلیل تجاوز به دختری 16 ساله آغاز شد. او پنج سال بعد به جرم این جنایت محکوم شد و به حبس ابد محکوم شد.
جودپور، راجستان، هند - 02/05/2016: اسارام باپو، رهبر روحانی متهم در یک پرونده تجاوز جنسی، روی صندلی چرخدار برای رسیدگی به دادگاه منطقه میآید. (عکس از Sunil Verma/Pacific Press/LightRocket از طریق Getty Images)
فالوورهای معروف
بسیاری از خدامیان نیز بهخاطر بشردوستیشان شناخته میشوند و به خاطر ساختن مدارس برای فقرا و زیرساختهای در حال توسعه در روستاهای کوچک مورد تحسین قرار میگیرند - و همچنین میلیونها نفر را به شهرهای کوچک در سراسر کشور جذب میکنند.
برای مثال، پیروان ساتیا سای بابا، هنرپیشه آمریکایی گلدی هاون و بنیانگذار کافه هارد راک، آیزاک تیگرت بودند. هنگامی که این گورو در سال 2011 درگذشت، اسطوره کریکت هندی ساچین تندولکار آشکارا در مراسم تشییع جنازه او، که نخست وزیر وقت هند، مانموهان سینگ نیز در آن حضور داشت، گریست.
بیشتر اوقات، عابدترین پیروان آنها از طبقات متوسط پایین می آیند، اما میلیون ها کمک مالی نیز از سوی خارجی ها، هندی های مقیم خارج از کشور و ثروتمندترین افراد جامعه سرازیر می شود.
در حالی که جذابیت ساتیا سای بابا - تا حد زیادی - به دلیل سطح معینی از عرفان بود، خدایان دیگر، از جمله سینگ، صریحتر هستند و با دقت از رسانهها برای تقویت رشد خود استفاده میکنند.
کالیانی، جامعه شناس گفت: «آنجا یک ساختار رسانه ای کامل وجود دارد که از آنها حمایت و ترویج می کند. "
کانال های اختصاصی مانند Astha یا Sanskar TV هستند که زمانی را برای نمایش موعظه های خود اختصاص داده اند.
در حالی که مقامات سازمان دهندگان رویداد هفته گذشته را به دلیل سهل انگاری مورد تحقیق قرار می دهند، بهول بابا، که این رویداد را با خودروی زرهی ترک کرد، توسط مقامات تحت تعقیب قرار نمی گیرد.
بسیاری از کسانی که تحت تأثیر این تراژدی قرار گرفته اند، عصبانی هستند.
سورندرا سینگ، که همسرش از پیروان عابد گورو بود، گفت: "این یک (آدم خدا) واقعی نیست، و همسرم در ازدحام غم انگیز جمعیت جان باخت.
بهوله بابا در صحبت با بزرگترین خبرگزاری هند، ANI، که مایوس به نظر میرسید، گفت: "این حادثه من را پریشان کرد."
شیطنتکنندگان و عناصر ضداجتماعی مسئول این ازدحام در امان نخواهند بود.»
وی با اشاره به نام تولد خود افزود: باشد که ستایش نارایان ساکار هاری برای همیشه در سراسر گیتی طنین انداز باشد.
آیشواریا اس. ایر
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.