10 تیر 1403
نینومیا سونتوکو (1787-1856) احتمالاً به عنوان نمونه اخلاقی قبل از جنگ جهانی دوم شناخته می شود که در مجسمه های بی شماری از یک جوان در حال خواندن کتاب با دسته ای هیزم بر پشت او به تصویر کشیده شده است. امروز ستاره نینومیا سونتوکو دوباره در بحبوحه شناخت فزاینده سهم او در سرمایه داری ژاپن و اخلاق تجاری در حال ظهور است. نینومیا سونتوکو (1787-1856) یک اصلاح طلب مهم کشاورزی و متفکر اقتصادی اواخر دوره ادو (1603-1868) بود. او که در یک خانواده دهقانی به دنیا آمد، خود را آموزش داد و بر شکافهای طبقاتی ریشهدار غلبه کرد و به یک مدیر برجسته کشاورزی، مبتکر مالی و فیلسوف اقتصادی تبدیل شد. اما دستاوردهای اساسی نینومیا سونتوکواغلب تحت الشعاع نقش نمادین او در آموزش اخلاقی قبل از جنگ جهانی دوم قرار گرفته است. سخت کوشی و مطالعه افسانه ای او در کودکی او را به نمونه ای طبیعی برای دانش آموزان ژاپنی تبدیل کرد. زمانی، تقریباً هر مدرسه ابتدایی در ژاپن مجسمهای را نشان میداد که نینومیا را در جوانی با دستهای هیزم بر پشت و کتابی باز در دست نشان میداد.
تبریز امروز:
Inoue Yūsuke
نینومیا سونتوکو (1787-1856) احتمالاً به عنوان نمونه اخلاقی قبل از جنگ جهانی دوم شناخته می شود که در مجسمه های بی شماری از یک جوان در حال خواندن کتاب با دسته ای هیزم بر پشت او به تصویر کشیده شده است. امروز ستاره نینومیا سونتوکو دوباره در بحبوحه شناخت فزاینده سهم او در سرمایه داری ژاپن و اخلاق تجاری در حال ظهور است.
نینومیا سونتوکو (1787-1856) یک اصلاح طلب مهم کشاورزی و متفکر اقتصادی اواخر دوره ادو (1603-1868) بود. او که در یک خانواده دهقانی به دنیا آمد، خود را آموزش داد و بر شکافهای طبقاتی ریشهدار غلبه کرد و به یک مدیر برجسته کشاورزی، مبتکر مالی و فیلسوف اقتصادی تبدیل شد.
اما دستاوردهای اساسی نینومیا سونتوکواغلب تحت الشعاع نقش نمادین او در آموزش اخلاقی قبل از جنگ جهانی دوم قرار گرفته است. سخت کوشی و مطالعه افسانه ای او در کودکی او را به نمونه ای طبیعی برای دانش آموزان ژاپنی تبدیل کرد. زمانی، تقریباً هر مدرسه ابتدایی در ژاپن مجسمهای را نشان میداد که نینومیا را در جوانی با دستهای هیزم بر پشت و کتابی باز در دست نشان میداد.
مجسمه نینومیا سونتوکو جوان در معبد هوتوکو نینومیا در اوداوارا، استان کاناگاوا. (موزه هوتوکو)
پس از جنگ، بسیاری از مدارس ژاپن این تصاویر را به همراه هوآندن عبادتگاه مانند که عکسهای امپراتور و کپیهایی از دستورالعمل امپراتوری آموزش و پرورش در سال 1890 را در خود جای داده بود، حذف کردند. مقامات اشغالگر ایالات متحده که مصمم بودند پرستش امپراتور و دیگر جنبه های ایدئولوژی ناسیونالیستی قبل از جنگ را از بین ببرند، دستور دادند هوندن را نابود کنند و خواندن نسخه امپراتوری را ممنوع کردند. از آنجا که مجسمههای نینومیای جوان اغلب در نزدیکی هواندن قرار میگرفتند – و از آنجا که تصاویر مشابه در ارتباط با برنامه درسی اخلاقی دولت قبل از جنگ مورد استفاده قرار میگرفتند – شهرت نینومییا به دلیل انجمن آسیب دید و مجسمههای بیشماری پس از جنگ ناپدید شدند.
این ننگ به تدریج محو شده است، و امروز نینومیا سونتوکو در حال بازگشت از چندین جبهه است. مجسمه های او دوباره جلوی ساختمان مدرسه ظاهر می شود. در سال 2018، او جایگاهی را در کتابهای درسی مورد تأیید دولت که برای آموزش برنامه درسی اخلاقی جدید استفاده میشوند، به دست آورد. و فیلمی درباره زندگی و حرفه او در سال 2019 با نام نینومیا سونتوکو پس از تولد مجدد نامش منتشر شد.
از دهقان تا مدیر محلی
نینومیا سونتوکو در سال 1787 در خانواده ای کشاورز دهقان در کایاما، استان ساگامی، در شهر کنونی اوداوارا، استان کاناگاوا به دنیا آمد.کار آنها تا سال 1791 رونق داشت، زمانی که سیل فاجعه بار بیشتر مزارع آنها را ویران کرد. پدر نینومیا پنج سال را صرف بازسازی مزرعه کرد، اما این مبارزه تاثیر خود را گذاشت. او در سال 1800 درگذشت، زمانی که نینومیا فقط 14 سال داشت و خانواده در فقر فرو رفت. دو سال بعد، نینومیا مادر خود را نیز از دست داد.
نینومیا در 16 سالگی نزد عمویش زندگی کرد. روزها در مزارع عمویش زحمت می کشید. شبها با نور لامپ درس می خواند. ، عمویش (مانند بسیاری از آن روزها) آموختن را علاقه ای بیهوده برای یک کشاورز را در نظر گرفت و نینومیا را به خاطر هدر دادن روغن چراغ سرزنش کرد. اینجاست که نینومیا ابتکار و نبوغ خود را نشان داد. او با استفاده از زمین های متروکه، دانه روغنی کلزا را کاشت و محصول خود را با روغن چراغ معاوضه کرد تا بتواند با هزینه شخصی به تحصیل ادامه دهد.
Ninomiya جوان (با بازی Andō Mikoto) در فیلم 2019 Ninomiya Kinjirō در حین حمل بار هیزم لحظه ای را برای مطالعه می دزدد. (© کمیته تولید فیلم Ninomiya Kinjirō)
وقتی 20 ساله شد، نینومیا به زادگاهش بازگشت و تصمیم گرفت مزرعه خانوادگی را کم کم بخرد. او با کار کردن به خانواده های دیگر و فروش محصولاتی که در زمینی که داشت، پول جمع آوری کرد. در سن 24 سالگی، 1.4 هکتار زمین کشاورزی جمع آوری کرده بود و ثروت خانواده را با ترکیبی از شیوه های کشاورزی خوب و مدیریت مالی زیرکانه احیا کرده بود.
در سن 25 سالگی، نینومیا به خدمت در خانواده هاتوری جوروبی، رئیس نگهبان دایمیو اوداوارا رفت. کار اصلی نینومیا کمک به سه پسر خانواده در تحصیل بود و در این سمت برای درس هایشان در خانه معلمشان که یک محقق کنفوسیوس بود به آنها ملحق شد. این به او اجازه داد تا تحصیلات خود را ارتقا دهد.
در طول سالهای خدمت به خانواده هاتوری بود که نینومیا مفهوم gojōkō، شکل اولیه تعاونی مالی را توسعه داد. به ابتکار نینومیا، خادمان خانواده هاتوری
به طور داوطلبانه به احداث صندوقی آغاز می کنند که هر یک از آنها می تواند در مواقع ضروری با بهره از آن وام بگیرد. همه اعضا موظف بودند از اخلاق کنفوسیوس پیروی کنند و وام ها را به طور قابل اعتماد و سریع بازپرداخت کنند. این طرح محبوب بود زیرا ریسک نکول بسیار کم بود و بهره وام ها برای همه وام دهندگان سود می برد. در سال 1820، دامنه Odawara روی یک نسخه بزرگتر از مفهوم نینومیا سرمایهگذاری کرد و یک gojōkō برای همه ساموراییهای این حوزه ایجاد کرد. به طور گسترده ای به عنوان اولین اتحادیه اعتباری جهان در نظر گرفته می شود.
سپس از نینومیا خواسته شد تا مشکلات مالی خانواده هاتوری را بازسازی کند. او با تحمیل تدابیر ریاضتی سختگیرانه، با این چالش مقابله کرد. استعدادهای او به سرعت مورد توجه دایمیو اوداوارا، اوکوبو تادازان قرار گرفت و در سال 1821 از او برای احیای اقتصاد در حال شکست ناحیه ساکوراماچی (در استان توچیگی امروزی) که توسط شاخه ای از قبیله اوکوبو اداره می شد، استفاده شد. در زمان شکافهای سخت طبقاتی، زمانی که طبقهی جنگجو اداره حوزههای فئودالی کشور را در انحصار خود درآورد، عملاً غیرممکن بود که یک دهقان چنین مسئولیتی به او واگذار شود.
آزمایشات و بیداری معنوی
در سال 1823، نینومیا با همسر و پسرش به ساکوراماچی نقل مکان کرد و شروع به احیای منطقه کرد. خاک فقیر بود و عملکرد برنج بسیار پایین بود. روستاییان فاقد انضباط و انگیزه بودند و مزارع آنها در وضعیت اسفناکی بی توجه قرار داشت. بسیاری از مزارع به طور کامل رها شده بودند. در نتیجه، درآمد این منطقه به شدت کاهش یافته بود.
آزمایش ها و پیروزی ها در انتظار نینومیا (با بازی گودا ماساشی) در پست جدید خود در Sakuramachi است. (© کمیته تولید فیلم Ninomiya Kinjirō)
مدت کوتاهی پس از اینکه نینومیا کار خود را به عهده گرفت، دایمیو کمک مالی سخاوتمندانه ای را برای شروع سریع فرآیند احیا ارائه کرد. اما او از این کمک امتناع کرد، زیرا متقاعد شده بود که چنین کمک هایی از سوی دولت منطقه با تضعیف اخلاق کاری روستاییان به بروز مشکل کمک کرده است. در عوض، او از داراییهای خود، همراه با پولی که به او میپرداختند، برای تأمین مالی کم بهره برای خرید ادوات کشاورزی و سایر نهادهها استفاده کرد، با این درک که سود حاصل از فروش محصولات برای بازپرداخت آن اعمال میشود. . در این راه او به دنبال پرورش مسئولیت شخصی و ابتکار عمل در میان روستاییان بود.
نینومیا همچنین تشخیص داد که همکاری و همبستگی برای رفاه یک جامعه مزرعه ضروری است. با در نظر گرفتن این موضوع، او یک فرآیند ایجاد اجماع مشارکتی را تشویق کرد که آن را imokoji (با اشاره به تکنیک کندن ریشههای تارا با هم زدن آنها در یک وان) نامید.
در طول تلاشهای احیای نینومیا ، دشمنی ها افزایش می یابد (© کمیته تولید فیلم Ninomiya Kinjirō)
با این حال، طولی نکشید که اصلاحات نینومیا با مقاومت سیاسی بوروکراتهای سامورایی مواجه شد که از اقتدار او و منافع محلی او که به نفع وضعیت موجود بود ناراضی بودند. او که دچار مشکل شده بود، به طور موقت به معبد ناریتاسان شینشوجی در استان چیبا امروزی عقب نشینی کرد. پس از 21 روز روزه داری و مراقبه، بیداری روحی پیدا کرد. مسلح به مفهوم مونیستیک ichien یا "یک دایره"، نینومیا به Sakuramachi بازگشت و متقاعد شده بود که می تواند بر مخالفان خود پیروز شود.
نینومیا با دشمن خود، بوروکرات سامورایی تویوتا شوساکو روبرو می شود. (© کمیته تولید فیلم Ninomiya Kinjirō)
راهبان بودایی ناریتاسان شینشوجی در حالی که نینومیا با درک معنوی جدیدی به ساکوراماچی بازمیگردد، وداع میکنند. (© کمیته تولید فیلم Ninomiya Kinjirō)
بعد از بازگشت نینومیا از ناریتاسان، اوضاع راحتتر پیش رفت. روستاییان از خرد و رهبری او قدردانی کرده بودند و اصلی ترین دشمن او توسط مقامات حوزه برکنار شده بود. برای کمک به احیای منطقه خالی از سکنه، نینومیا اسکان مجدد از مناطق اطراف را تشویق کرد. او همچنین تجارت در بازار برنج را تبلیغ کرد و از یک روستایی جوان خوش فکر استفاده کرد تا محصول را سال به سال پیش بینی کند و بر اساس آن خرید یا فروش کند. (زمانی که قحطی بزرگ تنپو در دهه 1830 رخ داد، ساکوراماچی ذخایر قابل توجهی از برنج داشت و در نتیجه کمتر از بسیاری از مناطق اطراف آسیب دید.) در سال 1831، آخرین سال انتصاب نینومیا، محصول بالقوه برنج مزارع برنج مشمول مالیات منطقه بود. در مقایسه با سال 1823 تقریباً دو برابر شده بود.
خبر موفقیت نینومیا منتشر شد و او متعاقباً برای رهبری برنامههای مشابه در سایر مناطق و جوامع کشاورزی فراخوانده شد. بر اساس برخی برآوردها، در نهایت حدود 600 روستا در سراسر کشور از راهنمایی مستقیم او بهره مند شدند.
وحدت اخلاق و اقتصاد
نینومیا همچنین سیستم اخلاق اقتصادی خود را به نام هوتوکو توسعه داد که تأثیر عمیقی بر نسلهای بعدی داشت. فلسفه هوتوکو بر رفتار منطبق با احساس قدردانی نسبت به خانواده، اجداد، جامعه بزرگتر و زمین تأکید داشت. بدین منظور، چهار اصل اساسی در رفتار را بیان کرد: "شیسی" یا صداقت و اخلاص،"کینرو" یا سخت کوشی. بوندو یا بودجه بندی در حد توان و "سویجو "، چیزی که امروزه مردم ممکن است آن را «باز پس دادن» بدانند. نینومیا موعظه می کرد که فعالیت اقتصادی با هدف انباشت ثروت می تواند به نفع جامعه به عنوان یک کل باشد، اگر با فضائلی مانند خویشتن داری و نوع دوستی تثبیت شود. چنین مفاهیمی پایههای اخلاقی و معنوی را برای سرمایهداری مدرن ژاپنی پایهریزی کردند و تقریباً همان نقشی را ایفا کردند که ماکس وبر (1864-1920) هنگام ردیابی توسعه سرمایهداری غربی به اخلاق پروتستان نسبت داد.
میراث معنوی Ninomiya
فلسفه هوتوکو Ninomiya الهامبخشترین نمادها بود
شخصیت های مهم و محوری در تاریخ اقتصادی ژاپن مدرن. وارثان معنوی او عبارتند از صنعتگر شیبوساوا ایچی (1840-1931) که «پدر سرمایه داری ژاپن» لقب گرفته است. کارآفرین یاسودا زنجیرو (1838-1921)، که به ساختن سیستم بانکداری مدرن ژاپن کمک کرد. مخترع و صنعتگر تویودا ساکیچی، که تویوتا را تاسیس کرد. و ماتسوشیتا کونوسوکه افسانه ای (1894-1989)، بنیانگذار پاناسونیک.
خانواده و دوستان از نینومیا پس از عقب نشینی روحانی به ساکوراماچی استقبال می کنند. (© کمیته تولید فیلم Ninomiya Kinjirō)
در تصور عمومی، تصویر نینومیا سونتوکو بهعنوان اصلاحگر کشاورزی و متفکر اقتصادی، تمایل دارد که در جایگاهی از الگوی کوشش جوانی و غیرت تحصیلی قرار گیرد. فیلم نینومیا Kinjirō که در نزدیکی آغاز دوره جدید Reiwa منتشر شد، تلاش میکند تا این عدم تعادل را جبران کند، و به مبارزات و دستاوردهای نینومیا بهعنوان یک مدیر پیشگام کشاورزی توجه کند. همچنین نوع دوستی اجتماعی را برجسته می کند که نقش مهمی در زندگی حرفه ای او ایفا کرد، مانند زندگی صنعتگرانی که به ساخت ژاپن مدرن کمک کردند. در زمانی که به نظر میرسد چنین ارزشهایی اغلب کنار گذاشته شدهاند، بازگشت نینومیا سونتوکو یک پیشرفت خوشایند و دلگرم کننده است.
(اصالتاً در ۱ ژوئن ۲۰۱۹ به زبان ژاپنی منتشر شد. عکس بنر: پرتره نینومیا سونتوکو توسط اوکاموتو شوکی. با احترام موزه هوتوکو، اوداوارا.)
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.