18 خرداد 1403
اگر اخیراً از Google استفاده کردهاید و آنقدر خوش شانس بودهاید - یا بدشانس بودهاید - بهجای تعداد زیادی پیوند، با پاسخ سؤال خود مواجه شدهاید، در معرض چیزی به نام مرورهای هوش مصنوعی قرار گرفتهاید. این یک ویژگی اصلی جدید است که گوگل آن را عرضه کرده است، حرکتی که از زمان آزمایش های این شرکت با مدل زبان بزرگ LaMDA در سال 2021 و از زمانی که چت ربات هوش مصنوعی ChatGPT OpenAI در سال 2023 به شهرت رسید، به طور گسترده پیش بینی شده است.
تبریز امروز:
اگر اخیراً از Google استفاده کردهاید و آنقدر خوش شانس بودهاید - یا بدشانس بودهاید - بهجای تعداد زیادی پیوند، با پاسخ سؤال خود مواجه شدهاید، در معرض چیزی به نام مرورهای هوش مصنوعی قرار گرفتهاید. این یک ویژگی اصلی جدید است که گوگل آن را عرضه کرده است، حرکتی که از زمان آزمایش های این شرکت با مدل زبان بزرگ LaMDA در سال 2021 و از زمانی که چت ربات هوش مصنوعی ChatGPT OpenAI در سال 2023 به شهرت رسید، به طور گسترده پیش بینی شده است.
پنلهای دانش Google اطلاعات نتایج جستجو را خلاصه میکنند، برخلاف AI Overview که پاسخها را بر اساس دادههای آموزشی خود تولید میکند.
این ویژگی یکی دیگر از موارد افزوده به افزایش تعداد افزونه ها و ابزارهایی است که در موتورهای جستجو مانند گوگل ادغام می شوند. برخی از نمونههای قابل توجه عبارتند از پانلهای دانش مبتنی بر نمودار دانش، که برای جمعکردن اطلاعات واقعی مرتبط در یک جعبه اطلاعات در کنار نتایج جستجو، و قطعههای برجسته استفاده میشوند، که تارهایی هستند که از یک نتیجه جستجو استخراج شده و قبل از پیوند به آن صفحه ارائه میشوند.
اما آنچه که در مورد مرورهای هوش مصنوعی متفاوت است این است که آنها به سادگی از منابع مرتبط استخراج نمی شوند، بلکه در پشت صحنه توسط فناوری هوش مصنوعی مولد گوگل تولید می شوند. هدف این شرکت این است که به جای مجموعه ای استاندارد از اسناد یا حتی یک جعبه پاسخ مطابق با درخواست شما، به شما پاسخی شخصی و درخواستی بدهد.
این تقریباً جادویی و به طور بالقوه در بسیاری از موقعیت ها مفید به نظر می رسد. از این گذشته، مردم عمدتاً از موتورهای جستجو برای یافتن پاسخ ها استفاده می کنند و نه فهرستی از اسناد. اما چیزهای بیشتری در تصویر وجود دارد.
من و همکارم امیلی بندر در مورد آنچه کاربران موتورهای جستجو نیاز دارند، می خواهند و دارند نوشته ایم. ما نشان دادهایم که آنها نه تنها اطلاعات میخواهند، بلکه توانایی کشف، یادگیری و پرسش از آنچه مییابند را نیز میخواهند. به عبارت دیگر، کاربران طیف گسترده ای از موقعیت ها و اهداف دارند و فشرده سازی آنها به مجموعه ای از پیوندها یا بدتر از آن، یک پاسخ مشکل ساز است.
این ویژگیهای هوش مصنوعی اطلاعات را از اینترنت و سایر منابع موجود جمعآوری میکنند و بر اساس نحوه آموزش آنها برای مرتبط کردن کلمات، پاسخی را ارائه میکنند. یک استدلال اصلی علیه آنها این است که آنها عمدتا قضاوت، عاملیت و فرصت یادگیری کاربر را از معادله حذف می کنند.
این ممکن است برای بسیاری از جستجوها خوب باشد. آیا می خواهید توضیحی در مورد چگونگی تأثیر تورم بر قیمت خواربار در پنج سال گذشته یا خلاصه ای از آنچه قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا شامل می شود؟ بررسی اجمالی هوش مصنوعی می تواند راه خوبی برای برش بسیاری از اسناد و استخراج آن پاسخ های خاص باشد.
اما نیازهای جستجوی افراد به اطلاعات واقعی ختم نمی شود. آنها به دنبال ایده ها، نظرات و مشاوره هستند. به دنبال پیشنهادهایی در مورد چگونگی جلوگیری از لیز خوردن پنیر روی پیتزا هستید؟ گوگل به شما می گوید که باید مقداری چسب به سس اضافه کنید. یا این که آیا دویدن با قیچی فوایدی برای سلامتی دارد؟ مطمئنا، گوگل خواهد گفت، "همچنین می تواند منافذ شما را بهبود بخشد و به شما قدرت دهد".
دانشمند کامپیوتر پائولو شاکاریان توضیح می دهد که چرا "توهمات" - پاسخ های نادرست و اغلب عجیب و غریب - احتمالاً همچنان مدل های زبان بزرگ و بنابراین ابزارهایی مانند مرورهای هوش مصنوعی گوگل را آزار می دهد.
در حالی که یک کاربر معقول می تواند درک کند که چنین پاسخ های عجیب احتمالاً اشتباه هستند، تشخیص آن برای سؤالات واقعی دشوار است.
به عنوان مثال، در حین تحقیق در مورد ایمان روسای جمهور ایالات متحده، مرورگر هوش مصنوعی گوگل پاسخ نادرستی داد که باراک اوباما مسلمان است. این اطلاعات نادرست سالها پیش بهطور گسترده منتشر شد و افشا شد، اما گوگل آن را بدون هیچ راه خوبی برای کاربران بهدست آورد تا بفهمند این اطلاعات نادرست است.
در مورد دانش آموزی که از گوگل برای تکالیف استفاده می کند و می پرسد کدام کشورهای آفریقا با حرف K شروع می شوند چطور؟ در حالی که کنیا این معیارها را برآورده می کند، مرورهای هوش مصنوعی گوگل به اشتباه پاسخ داد که چنین کشورهایی وجود ندارد.
گوگل به مشکلات مربوط به AI Overviews اذعان کرده و گفته است که آنها را برطرف کرده است. اما نگرانی همچنان باقی است: آیا واقعاً می توانید به هر پاسخی که از طریق این سرویس دریافت می کنید اعتماد کنید؟
چگونه از پاسخ های هوش مصنوعی اجتناب کنیم
جایگزین هایی وجود دارد. همیشه می توانید به جستجوی ستی گوگل با 10 پیوند آبی آن بازگردید. روی «بیشتر» در منو کلیک کنید - همه، اخبار، تصاویر، نقشهها، ویدیوها و موارد دیگر - مستقیماً در زیر فیلد جستجو در بالای صفحه جستجوی Google و "Web" را انتخاب کنید.
سپس میتوانید کاری را که احتمالاً برای چندین دهه انجام دادهاید، انجام دهید - برخی از نتایج برتر را بررسی کنید، از چند مورد از آن سایتها دیدن کنید و خودتان تصمیم بگیرید. کمی کار میطلبد، اما به شما این امکان را میدهد که چندین سایت و شواهد برای حمایت یا رد چیزی را بررسی کنید. مهمتر از آن، شما فرصت های یادگیری، کشف و خوشبختی را باز می گذارید.
AI Overviews مانند فست فودی است که از طریق یک پنجره خودرو تحویل داده می شود - سریع، گرم و راحت است، اما سالم ترین انتخاب نیست. مرور نتایج جستجوی سنتی گوگل مانند بررسی یک منو در یک رستوران نشسته و سفارشی است که رسیدن به میز شما مدتی طول می کشد. شما می توانید از سرور خود در مورد آن موارد سوال بپرسید و حتی تغییراتی در پیشنهادات رستوران درخواست کنید. با دقت، سفارشیسازی و کنترل بیشتر آماده میشود، اما زمان بیشتری میبرد و ممکن است هزینه بیشتری نیز داشته باشد.
با این حال، اینها تنها روشهای یافتن اطلاعات نیستند. جایگزین هایی برای موتور جستجوی گوگل وجود دارد، از جمله ابزارهای جستجوی تخصصی.
برای نیازهای علمی، Google Scholar، Semantic Scholar و CORE مکان های مفیدی برای جستجوی مقالات و استنادات تحقیقاتی هستند. به دنبال اطلاعات پزشکی هستید؟ PubMed، ScienceDirect و OpenMD را امتحان کنید. برای نیازهای قانونی، برخی از خدمات عبارتند از Fastcase، Caselaw Access Project و CourtListener.
نگران حریم خصوصی هستید؟ DuckDuckGo، Startpage و Swisscows را بررسی کنید. اگر همچنان پاسخهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را میخواهید، برخی از گزینههای جایگزین برای مرورهای هوش مصنوعی گوگل و رقیب بینگ Copilot، You.com و Komo هستند که شفافیت بیشتری در مورد دادههایی که درباره شما جمعآوری میکنند، حفظ حریم خصوصی بیشتر و همچنین راههایی برای انصراف ارائه میدهند. از جمع آوری داده های شما برای آموزش مدل های هوش مصنوعی آنها.
یک رژیم غذایی متعادل اطلاعاتی
شاید شما نتوانید از پس غذا خوردن در یک رستوران خوب برآیید یا هر بار از ابتدا هر وعده غذایی خود را تهیه کنید، اما مهم است که از گذراندن تمام موادغذایی خود اجتناب کنید. به هر حال، شما همان چیزی هستید که می خورید، و به همین ترتیب، همان چیزی هستید که جستجو می کنید.
گرفتار شدن در معرض تیترهای پر سر و صدا و اخبار کوچکی که زمینه ندارند آسان است. اما لازم نیست اجازه دهید این شما را تعریف کند. می توانید دامنه نحوه جستجوی خود را گسترش دهید. اشکالی ندارد که هر از چند گاهی به سرعت در حال حرکت باشید و به سراغ بررسی های کلی هوش مصنوعی بروید، اما مهم است که راه های سالم تری دیگر برای برآورده کردن نیازهای خود برای غذا و اطلاعات پیدا کنید .
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.