خبر های ویژه

تکنو-اتوپیان‌هایی مانند ماسک در مسیرهای قدیمی قدم می‌زنند: آینده‌گرایی در اروپا اوایل قرن بیستم

18 شهریور 1404

ایالات متحده واقعاً در زمینه ناامنی شغلی با دیگر کشورهای ثروتمند متفاوت است – و هوش مصنوعی می‌تواند این «استثنا بودن» را حتی شدیدتر کند

4 شهریور 1404

سالانه حدود سه ونیم میلیارد مترمکعب حق آبه دریاچه ارومیه رامردم در آذربایجان مصرف می کنند.

4 شهریور 1404

کارگاه تخصصی «پویایی‌شناسی و تفکر سیستم‌ها»

29 مرداد 1404

اگر هوش مصنوعی از این بهتر نشود چه؟

23 مرداد 1404

ناسا قصد دارد یک رآکتور هسته‌ای بر روی ماه بسازد – یک وکیل متخصص حقوق فضا توضیح می‌دهد چرا، و قانون در این‌باره چه می‌گوید

18 مرداد 1404

جی‌پی‌تی-۵ رونمایی شد

16 مرداد 1404

انرژی خورشیدی خانگی و صنعتی گذری برای بحران های انرژی

27 تیر 1404

مرکز جهان کجاست؟

24 تیر 1404

وقتی هوش مصنوعی از کنترل خارج می شود !

20 تیر 1404

ایزومرهای هسته‌ای صد سال پیش کشف شدند و فیزیکدانان همچنان در حال رمزگشایی از اسرار آنها هستند

6 تیر 1404

غنی‌سازی اورانیوم: یک شیمیدان توضیح می‌دهد که چگونه این عنصر نسبتاً رایج برای تأمین انرژی رآکتورها و تسلیحات پردازش می‌شود

5 تیر 1404

اینترنت اشیا (IoT) چگونه بر حریم خصوصی و امنیت داده‌ها تأثیر می‌گذارد؟

5 تیر 1404

چگونه دستگاه‌های اینترنت اشیا بر حریم خصوصی شما تأثیر می‌گذارند – حتی زمانی که مال شما نیستند

3 تیر 1404

پلیس پیش‌بینی‌کننده با هوش مصنوعی در حال گسترش است − پاسخگویی آن به عموم می‌تواند اثرات زیان‌بارش را مهار کند

17 اردیبهشت 1404

بازاندیشی در زیبایی شهری: دفاع از آسمان تاریک با حذف نورپردازی‌های تزئینی ال ای دی

4 اردیبهشت 1404

18 شهریور 1404

تکنو-اتوپیان‌هایی مانند ماسک در مسیرهای قدیمی قدم می‌زنند: آینده‌گرایی در اروپا اوایل قرن بیستم

سونیا فریتزشه معاون ارشد و استاد مطالعات آلمانی، دانشگاه ایالتی میشیگان - برگردان به فارسی مهندس کاوه وحیدی آذر

در کتاب «تکینگی نزدیک‌تر است: وقتی با هوش مصنوعی یکی می‌شویم»، آینده‌پژوه ری کُرزویل نقطه‌ای در سال ۲۰۴۵ را تصور می‌کند، زمانی که پیشرفت سریع فناوری از آستانه‌ای عبور می‌کند و انسان‌ها با ماشین‌ها ادغام می‌شوند؛ رویدادی که او آن را «تکینگی» می‌نامد. اگرچه پیش‌بینی‌های کُرزویل ممکن است بیشتر شبیه داستان علمی-تخیلی به نظر برسند تا پیش‌بینی مبتنی بر واقعیت، اما نوع اندیشه‌ی او بسیار فراتر از مخاطبان معمول علمی-تخیلی رفته است. این شیوه‌ی فکر سال‌هاست که الهام‌بخش نخبگان صنعت فناوری آمریکا بوده، در رأس آن‌ها ایلان ماسک. با شرکت نورالینک ، که رابط‌های رایانه‌ای کاشتنی در مغز انسان را توسعه می‌دهد، ماسک می‌گوید قصد دارد «ابعاد جدیدی از ظرفیت انسانی را آزاد کند.» این همجوشی انسان و ماشین بازتاب همان تکینگی کُرزویل است. ماسک همچنین سناریوهای آخرالزمانی را مطرح می‌کند و به فناوری‌های تحول‌آفرینی اشاره می‌کند که می‌توانند بشریت را نجات دهند. ایده‌هایی مانند ایده‌های کُرزویل و ماسک، در نگاه اول ممکن است به نظر برسند که مسیرهایی به سوی دنیایی نو و شجاعانه می‌گشایند.

تبریز امروز:

 آینده‌پژوهان قرن بیستم پرواز، ارتباطات و تولید را گرامی می‌داشتند. امروزه، آنها از فضا، هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی الهام می‌گیرن

آینده‌پژوهان قرن بیستم پرواز، ارتباطات و تولید را گرامی می‌داشتند. امروزه، آنها از فضا، هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی الهام می‌گیرن

در کتاب «تکینگی نزدیک‌تر است: وقتی با هوش مصنوعی یکی می‌شویم»، آینده‌پژوه ری کُرزویل نقطه‌ای در سال ۲۰۴۵ را تصور می‌کند، زمانی که پیشرفت سریع فناوری از آستانه‌ای عبور می‌کند و انسان‌ها با ماشین‌ها ادغام می‌شوند؛ رویدادی که او آن را «تکینگی» می‌نامد.

اگرچه پیش‌بینی‌های کُرزویل ممکن است بیشتر شبیه داستان علمی-تخیلی به نظر برسند تا پیش‌بینی مبتنی بر واقعیت، اما نوع اندیشه‌ی او بسیار فراتر از مخاطبان معمول علمی-تخیلی رفته است. این شیوه‌ی فکر سال‌هاست که الهام‌بخش نخبگان صنعت فناوری آمریکا بوده، در رأس آن‌ها ایلان ماسک.

با شرکت نورالینک ، که رابط‌های رایانه‌ای کاشتنی در مغز انسان را توسعه می‌دهد، ماسک می‌گوید قصد دارد «ابعاد جدیدی از ظرفیت انسانی را آزاد کند.» این همجوشی انسان و ماشین بازتاب همان تکینگی کُرزویل است. ماسک همچنین سناریوهای آخرالزمانی را مطرح می‌کند و به فناوری‌های تحول‌آفرینی اشاره می‌کند که می‌توانند بشریت را نجات دهند.

ایده‌هایی مانند ایده‌های کُرزویل و ماسک، در نگاه اول ممکن است به نظر برسند که مسیرهایی به سوی دنیایی نو و شجاعانه می‌گشایند. اما به عنوان یک پژوهشگر علوم انسانی که درباره‌ی اتوپیانیسم و دیستوپیانیسم مطالعه می‌کنم، من با این نوع اندیشه پیش‌تر نیز مواجه شده‌ام: در هنر و نوشته‌های آینده‌گرایانه و تکنو-اتوپیایی اوایل قرن بیستم.

ریشه‌های تکنو-اتوپیانیسم

تکنو-اتوپیانیسم در شکل مدرن خود در دهه‌های ۱۸۰۰ پدیدار شد، زمانی که انقلاب صنعتی مجموعه‌ای از ایده‌های پرطرفدار را به همراه آورد که پیشرفت فناورانه را با اصلاح یا دگرگونی اجتماعی ترکیب می‌کردند.

مجسمه برنزی از یک فرم انسانی با ماهیچه‌های برجسته و دفرمه پا و بدون بازو

مجسمه ۱۹۱۳ اومبرتو بوتچونی با عنوان «اشکال یگانه تداوم در فضا» سرعت، پویایی و آمیختگی انسان و ماشین را منتقل می‌کند. 

تکینگی کُرزویل موازی است با ایده‌های فوتوریست‌های ایتالیایی و روسی، در میان انقلاب‌های الکتریکی و مکانیکی که در آغاز قرن بیستم رخ دادند. آن فوتوریست‌ها مجذوب اختراعاتی چون تلفن، اتومبیل، هواپیما و موشک بودند و الهام خود را از مفهوم «انسان نو» می‌گرفتند؛ موجودی که آن‌ها تصور می‌کردند با سرعت، قدرت و انرژی دگرگون خواهد شد.

یک قرن پیش از ماسک، فوتوریست‌های ایتالیایی ویرانی یک جهان را تصور کردند تا جهان تازه‌ای جایگزین آن شود؛ بازتابی از باور رایج غربیِ تکنو-اتوپیایی به آمدن یک آخرالزمان که پس از آن تولدی دوباره و جامعه‌ای دگرگون پدید می‌آید.

یکی از چهره‌های به‌ویژه تأثیرگذار آن دوران فیلیپو مارینتی بود، کسی که در مانیفست تأسیسی فوتوریسم سال ۱۹۰۹، چشم‌اندازی ملی‌گرایانه از ایتالیا‌یی مدرن و شهری ارائه کرد. او دگرگونی پرهیاهوی ناشی از انقلاب صنعتی را ستایش می‌کرد. این سند، کارگران را در حال یکی‌شدن با ماشین‌های آتشینشان توصیف می‌کند. همچنین به «کنش تهاجمی» همراه با سرعتی «ابدی» تشویق می‌کند که برای شکستن چیزها و آوردن نظمی نو به جهان طراحی شده است.

متن آشکارا پدرسالارانه‌ی مانیفست، جنگ را به عنوان «بهداشت» ستایش می‌کند و «تحقیر برای زن» را تبلیغ می‌کند. این بیانیه همچنین خواستار نابودی موزه‌ها، کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها می‌شود و از قدرت جمعیت شورشی حمایت می‌کند.

چشم‌انداز مارینتی بعدها او را به حمایت و حتی تأثیرگذاری بر فاشیسم اولیه‌ی دیکتاتور ایتالیایی، بنیته موسولینی سوق داد. با این حال، رابطه‌ی جنبش فوتوریسم و رژیم روزافزون ضدمدرن موسولینی رابطه‌ای ناآرام بود؛ همان‌طور که پژوهشگر ایتالیایی کاتیا پیتسی در کتاب فوتوریسم ایتالیایی و ماشین نوشت.

در شرق، انقلابیون روسیِ سال ۱۹۱۷، ایمانی اتوپیایی به پیشرفت مادی و علم پذیرفتند. آن‌ها «باور به سهولت ویران شدن فرهنگ» را با مزایای «گسترش ایده‌های علمی به توده‌های روسیه» ترکیب کردند؛ موضوعی که تاریخ‌دان ریچارد استایتس در کتاب رویاهای انقلابی مطرح کرده است.

تصویر: تابلوی نقاشی افرادی با دست‌های برافراشته در چشم‌اندازی با سیارات غول‌پیکر متعدد در آسمان و پرتوهایی از افق

تابلوی نقاشی افرادی با دست‌های برافراشته در چشم‌اندازی با سیارات غول‌پیکر متعدد در آسمان و پرتوهایی از افق
نقاشی ۱۹۲۱ کنستانتین یوون با عنوان «سیاره نو» شور و شوق انقلابی اتحاد شوروی اولیه و حس دگرگونی کیهانی جامعه را به تصویر می‌کشد.

برای چپ روسی، یک «بازسازی فوری و کامل» روح در حال وقوع بود. این فرهنگ نوین پرولتری در آرمان انسان نوین شوروی تجسم یافت. این «استاد طبیعت به وسیله‌ی ماشین‌ها و ابزارها» به جای پیگیری سنتیِ بورژواییِ هنرها و علوم انسانی، آموزش پلی‌تکنیک می‌دید؛ همان‌طور که پژوهشگر علوم انسانی جورج یانگ در کتاب کاسمویست‌های روسی نوشت. نخستین کمیسر خلقی آموزش در شوروی، آناتولی لونچارْسکی، از این جنبش‌ها حمایت می‌کرد.

گرچه ایدئولوژی‌های سیاسی‌شان اشکال متفاوتی داشت، این فوتوریست‌های قرن بیستم همگی تلاش خود را بر پیشرفت فناورانه به‌عنوان هدف نهایی متمرکز کردند. تکنو-اتوپیان‌ها قانع شده بودند که چرک و آلودگی کارخانه‌های دنیای واقعی به طور خودکار به آینده‌ای از «پاکیزگی، کارآمدی، آرامش و هماهنگی کامل» منجر خواهد شد؛ همان‌طور که تاریخ‌دان هاوارد سیگال در کتاب فناوری و اتوپیا نوشت.

اسطوره‌های کارآمدی و فناوری روزمره

با وجود پیشرفت‌های شگفت‌انگیز فناورانه‌ی آن زمان، و از آن زمان تا امروز، چشم‌انداز آن تکنو-اتوپیان‌ها تا حد زیادی محقق نشده است. در قرن بیست‌ویکم، ممکن است چنین به نظر برسد که ما در جهانی از کارآمدی تقریباً کامل و وفور زندگی می‌کنیم، به لطف توسعه‌ی سریع فناوری و گسترش زنجیره‌های تأمین جهانی. اما بهایی که این سیستم‌ها بر محیط زیست طبیعی – و بر افرادی که کارشان موفقیت آن‌ها را تضمین می‌کند – تحمیل می‌کنند، تصویری به‌کلی متفاوت ارائه می‌دهد.

 امروز، برخی از افرادی که دیدگاه‌های تکنو-اتوپیایی و آخرالزمانی را تبلیغ می‌کنند، قدرتی به دست آورده‌اند که می‌توانند آینده را تحت تأثیر قرار دهند – اگر نه تعیین کنند. در آغاز سال ۲۰۲۵، از طریق وزارت کارآمدی دولت (DOGE)، ماسک رویکردی سریع و فناورانه به حکمرانی معرفی کرد که به کاهش‌های عمده در سازمان‌های فدرال منجر شده است. او همچنین بر سرمایه‌گذاری‌های عظیم دولت در هوش مصنوعی تأثیر گذاشته است؛ دسته‌ای از ابزارهای فناورانه که مقامات عمومی تنها تازه شروع به فهم آن کرده‌اند.

نمایشگاه موزه گوگنهایم نشان می‌دهد که فوتوریسم قرن بیستم سیاست زمانه را تحت تأثیر قرار داد، اما در نهایت یک جنبش هنری و ادبی بود.

فوتوریست‌های قرن بیستم بر عرصه‌ی سیاسی اثر گذاشتند، اما جنبش‌هایشان نهایتاً هنری و ادبی بودند. در مقابل، فوتوریست‌های تکنولوژیک معاصر مانند ماسک، در رأس شرکت‌های چندملیتی قدرتمندی قرار دارند که اقتصادها و فرهنگ‌ها را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند.

این پرسش مطرح است: آیا این امر رؤیاهای ماسک درباره‌ی دگرگونی انسانی و آخرالزمان اجتماعی را بیش‌تر در معرض تحقق قرار می‌دهد؟ اگر نه، این عناصر از پروژه‌ی ماسک احتمالاً همچنان بیشتر جنبه‌ی نظری خواهند داشت، درست همان‌گونه که رؤیاهای تکنو-اتوپیان‌های قرن گذشته باقی ماندند.

 

 

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت