28 آبان 1402
باتری ها وظیفه تامین انرژی مورد نیاز زندگی مدرن ما را بر عهده دارند و از بسیاری جهات، آینده تحرک پایدار را شکل می دهند. با این حال، یک چالش مهم وجود دارد: مدیریت این باتری ها در کل زنجیره ارزش آنها، از ساخت و استفاده تا دفع مناسب پس از پایان عمر مفید آنها. برای رفع این مشکل، لازم است اطلاعات دقیقی در مورد تاریخچه هر باتری در طول عمر آن داشته باشید. از نوع چرخه های شارژ و دشارژی که در معرض بازده انرژی و ظرفیت نگهداری شارژ آن در طول زمان قرار گرفته است. این اطلاعات باید در دسترس هر کاربر یا بازیافت کننده ای باشد که علاقه مند به استفاده مجدد از آنها در ذخیره انرژی حیات دوم است.
تبریز امروز:
انریکه گارسیا-کویزموندو هرنایز
محقق انرژی های تجدیدپذیر، IMDEA ENERGÍA
باتری ها وظیفه تامین انرژی مورد نیاز زندگی مدرن ما را بر عهده دارند و از بسیاری جهات، آینده تحرک پایدار را شکل می دهند. با این حال، یک چالش مهم وجود دارد: مدیریت این باتری ها در کل زنجیره ارزش آنها، از ساخت و استفاده تا دفع مناسب پس از پایان عمر مفید آنها.
برای رفع این مشکل، لازم است اطلاعات دقیقی در مورد تاریخچه هر باتری در طول عمر آن داشته باشید. از نوع چرخه های شارژ و دشارژی که در معرض بازده انرژی و ظرفیت نگهداری شارژ آن در طول زمان قرار گرفته است. این اطلاعات باید در دسترس هر کاربر یا بازیافت کننده ای باشد که علاقه مند به استفاده مجدد از آنها در ذخیره انرژی حیات دوم است.
با باتری های مستعمل چه کنیم؟
با استفاده از باتری ها، الکترودهایشان خراب می شود. عناصر تشکیل دهنده آن ذاتاً توسط طبیعت برای ذخیره انرژی به طور نامحدود طراحی نشده بودند. در نهایت، آنها تمایل دارند به ترکیباتی تبدیل شوند که برای عملکرد آنها غیر فعال هستند.
با این حال، هنگامی که یک دستگاه الکترونیکی از کار میافتد – نه تنها تلفنهای همراه و رایانهها، بلکه سیستمهایی با تجهیزات الکترونیکی پیشرفتهتر با باتری، مانند آلارمها یا چراغهای اضطراری – همیشه به دلیل خرابی باتریها نیست.
هنگام تعمیر یک دستگاه الکترونیکی معمولاً یکی از این دو مورد رخ می دهد:
دستگاه ایراد دارد ولی باتری سالم است.
دستگاه دیگر کار نمی کند زیرا باتری انرژی لازم را تامین نمی کند یا خیلی کم کار می کند.
در حالت اول، کل دستگاه، مثلاً تبلت، معمولاً از چرخه خارج میشود و میتوان از باتری برای تأمین انرژی همان نوع دستگاه تازه تولید شده استفاده کرد. به این ترتیب از رسیدن باتری ها به محل دفن زباله جلوگیری می کنیم.
در حالت دوم، می توان باتری را با یک باتری جدید تعویض کرد و به استفاده از دستگاه ادامه داد. به این ترتیب عمر آن را افزایش می دهیم و همچنین زباله های الکترونیکی را کاهش می دهیم. اگر باتری مصرفشدهای که ما برداشتهایم فقط کمی ظرفیت دارد، میتوان از آن برای استفاده دوم استفاده کرد. به عنوان یک باتری دست دوم، می توان از آن به عنوان یک پاوربانک یا باتری قابل حمل مانند باتری هایی که برای افزایش ظرفیت تلفن های همراه استفاده می شود یا برای تغذیه یک دستگاه کوچک با برق استفاده کرد. اگر ظرفیت باقی نمانده باشد، مسائل مربوط به بازیافت باید برطرف شود.
در عمر دوم باتریها، باتریهای خودروهای الکتریکی نقش مهمی دارند، زیرا بستههایی با دهها یا چند باتری کوچک هستند. اگر آنها بیش از حد تجزیه نشده باشند، کاربردهای زیادی وجود دارد که در آنها مقدار بسیار قابل توجهی انرژی از این باتری ها ذخیره می شود. اینها، همانطور که برای استفاده دوم هستند، هزینه کمتری خواهند داشت، و ظرفیت زیادی دارند، زیرا باتری های وسایل نقلیه الکتریکی زمانی که ظرفیت نسبتا کمی از دست داده باشند، دور انداخته می شوند، زیرا ما کاربران محدوده استقلال بسیار زیادی داریم.
آگاهی زیست محیطی و اجتماعی
در دنیایی که به طور فزاینده ای نسبت به محیط زیست آگاه است، مصرف کنندگان به طور فزاینده ای خواستار دستگاه هایی هستند که به محیط زیست احترام بگذارند و در دراز مدت مقرون به صرفه باشند. بهره وری انرژی و دوام باتری فاکتورهای کلیدی هستند زیرا نه تنها ضایعات الکترونیکی را کاهش می دهند بلکه در هزینه نیز صرفه جویی می کنند. اما به زودی مصرفکنندگان میخواهند بدانند چه مقدار انرژی در ساخت دستگاههایی که میخرند مصرف شده است و چه مقدار از منابع تجدیدپذیر تأمین میشود.
در حالی که این رویکرد هنوز در حال توسعه است، ایده روشن است: برای مدیریت موثرتر و پایدارتر، یک رکورد کامل از عمر باتری، یک سند یا "گذرنامه" ایجاد کنید. این همچنین به صنعت نوپای تولید باتری خودروهای الکتریکی نیز گسترش مییابد، جایی که انتظار میرود بستههای باتری به گونهای طراحی شوند که بتوانند پس از از دست دادن ظرفیت به استفاده از آنها ادامه دهند. اگر یک وسیله نقلیه الکتریکی دارای باتری های تقریباً 70 کیلووات ساعتی باشد، در پایان عمر مفید آن همچنان می تواند حدود 56 کیلووات ساعت داشته باشد. این مقدار برای تامین انرژی روزانه 10 خانه کافی است.
با این حال، اجرای این سیاست ها نشان دهنده یک چالش قابل توجه است، زیرا مستلزم نیاز به هماهنگی بخش های مختلف است. این شامل تولید کنندگان باتری و دستگاه های الکترونیکی، سازندگان خودرو و می شود
تعمیرگاه تجهیزات الکترونیک . به طور خاص در حوزه تولید کنندگان باتری و خودروهای الکتریکی، آنها با چالش های مربوط به اشتراک گذاری اطلاعات روبرو هستند که اغلب درگیر اختلافات مالکیت معنوی است.
مقررات جدید اتحادیه اروپا
بنابراین، اتحادیه اروپا با معرفی مقررات جدید برای باتری های مورد استفاده در تحرک الکتریکی و دستگاه های تلفن همراه، گامی مهم در ترویج اقتصاد دایره ای برداشته است.
برچسب برای دستگاه های الکترونیکی حاوی اطلاعاتی در مورد بهره وری انرژی، عمر باتری، محافظت در برابر گرد و غبار و آب، و مقاومت در برابر سقوط های تصادفی. کمیسیون اروپا
بنابراین، از 20 ژوئن 2025، باتریهای دستگاههای تلفن همراه و تبلتها باید اطلاعاتی در مورد بهرهوری انرژی، دوام، مقاومت در برابر آب و گرد و غبار و توانایی مقاومت در برابر سقوطهای تصادفی خود را نشان دهند. این اولین باری است که محصولی که در بازار اتحادیه اروپا عرضه میشود، باید برچسبی را به نمایش بگذارد که از نظر شماتیک میتواند مانند برچسبهای روی یخچالها باشد، با امتیاز طراحی زیستمحیطی که سهولت تعمیر را اندازهگیری میکند.
از جمله مهم ترین نیازها، عمر باتری ها باید به گونه ای طراحی شود که بتوانند حداقل 800 چرخه شارژ و دشارژ را تحمل کنند و 80 درصد ظرفیت اولیه خود را حفظ کنند.
قوانینی در مورد جداسازی و تعمیر نیز تحمیل شده است و سازندگان تعهداتی را برای طراحی دستگاهها به گونهای اعمال میکنند که باتریها را میتوان با ابزارهای معمولی بدون آسیب رساندن به محصول جدا کرد و دستورالعملهایی را برای جدا کردن ایمن آنها ارائه کرد. علاوه بر این، آنها باید قطعات جایگزین را به سرعت و به مدت هفت سال پس از فروش محصول تهیه کنند.
ضایعات کمتر و تقاضا برای مواد اولیه
در مورد باتری خودروهای الکتریکی، از اول فوریه 2027، باید دارای برچسب یا «گذرنامه پایداری» باشند. این سند یک نمای کامل از چرخه عمر باتری، از عمر مورد انتظار آن تا جزئیات مربوط به منشاء عناصر سازنده باتری و کمیت آنها، و همچنین جزئیات مربوط به تولید و در دسترس بودن قطعات یدکی را ارائه می دهد.
در مورد بازیافت، مقررات حداقل سطوح مواد بازیافتی از ضایعات باتری را برای دورههای زمانی مختلف و همچنین حداقل سطوح محتوای بازیافتی تولید و ضایعات مصرفکننده را برای استفاده در باتریهای جدید تعیین میکند.
افزایش عمر باتری و ترویج تعمیر باتری نه تنها نیاز به تولید باتری های جدید را به طور مکرر کاهش می دهد، بلکه تقاضا برای مواد خام و تولید زباله های الکترونیکی را نیز کاهش می دهد. هدف این است که اطمینان حاصل شود که باتری ها به محل های دفن زباله ختم نمی شوند، ماندگاری دارند و برای بازیافت یا استفاده مجدد به راحتی قابل جابجایی هستند.
همانطور که ما به سمت آینده ای پاک تر و پایدارتر پیش می رویم، نحوه مدیریت باتری هایمان نقش مهمی در ایجاد دنیای سبزتر خواهد داشت.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.