خبر های ویژه

پایانی برای خشونت نیست، زیرا اسرائیل حمله خود به شهر غزه را آغاز می‌کند

1 شهریور 1404

اسرائیل جبهه جدیدی در جنگ غزه باز می‌کند

1 شهریور 1404

برای دروزهای سوریه، خشونت اخیر یک فصل دیگر در مبارزه‌ای چندصدساله بر سر خودمختاری است

23 مرداد 1404

زیبای خفته

22 مرداد 1404

تونیکی می کن و در دجله انداز

3 مرداد 1404

تصویب طرح تاسیس شهر بین‌المللی طلا در بغداد

1 مرداد 1404

در میان آتش‌بس شکننده، خشونت در جنوب سوریه روابط پیچیده میان‌مرزی جوامع دروزی را به پیش‌زمینه آورده است

30 تیر 1404

طرح جابجایی فلسطینیان غزه به یک «شهر بشردوستانه» یک جنایت علیه بشریت است

27 تیر 1404

چرا اسرائیل سوریه را بمباران می‌کند؟

26 تیر 1404

دو هنرمند در حمله هوایی اسرائیل به کافه‌ای در غزه کشته شدند

10 تیر 1404

شاهدان از پیامدهای دلخراش حمله اسرائیل به کافه‌ای شلوغ در غزه می‌گویند

10 تیر 1404

بازگشت حجاج از طریق مرز زمینی

25 خرداد 1404

لغو تحریم‌های سوریه توسط ترامپ، پیروزی برای ترکیه نیز هست – نشان‌دهنده نقش برجسته قدرت‌های متوسط در امور منطقه‌ای

30 اردیبهشت 1404

نعمت های الهی از دریا برای یمنی ها

13 اردیبهشت 1404

نگاهی به آینده مذاکرات عُمان

12 اردیبهشت 1404

بمب افکن های B-2

9 فروردین 1404

8 آبان 1402

مسیحیان فلسطینی و مسلمانان قرن‌هاست که در غزه با هم زندگی می‌کنند - و ده ها نفر هنگام پناه گرفتن در کلیسای تاریخی سنت پورفیریوس کشته شدند.

غزه مسلمان همراه با مسیحی در جنگ کشته می شود

بمبی با برخورد به مجموعه کلیسای تاریخی سنت پورفیریوس در غزه در 19 اکتبر 2023 منفجر شد که بیش از ده ها نفر از صدها مسیحی و مسلمان را که در داخل پناه گرفته بودند کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند. اغلب با پیچیدگی این منطقه مواجه می شوم. بسیاری از خانواده‌های مسیحی و مسلمان در غزه امروز در سال 1948، پس از تقسیم این سرزمین سابقاً عثمانی توسط سازمان ملل به کشورهای جدید عربی و یهودی، آواره شدند. مسیحیان فلسطینی امروزی جایگاه پیچیده ای را در این سرزمین مورد مناقشه اشغال کرده اند. نام کلیسای سنت پورفیریوس یا پورفیری به خاطر اسقف قرن پنجمی است که به خاطر ساختن کلیسایی در شهر و تخریب معابد محلی خدایان رومی به یادگار مانده است. ساختمان فعلی بازسازی قرن نوزدهمی کلیسایی است که صلیبی‌های اروپایی در قرن دوازدهم بر روی بقایای نمونه قرن پنجم خود که به مسجد تبدیل شده بود، ساخته شد. در حالی که تعداد مسیحیان غزه در سال 2022 به اندکی بیش از هزار نفر کاهش یافت و تقریباً 50000 نفر دیگر در کرانه باختری و اورشلیم بودند، سرشماری سال 1922 بریتانیا قیمومیت فلسطین بیش از 73000 نفر را در این منطقه که مسیحیان از زمان مسیحیت در آن زندگی می کردند گزارش داد.

تبریز امروز:

بچه ها با لباس پوشیدن و شمع در دست در کلیسا دعا می کنند.
کودکان در مراسم عشای ارتدکس کریسمس در کلیسای سنت پورفیریوس در شهر غزه در 7 ژانویه 2023

بمبی با برخورد به مجموعه کلیسای تاریخی سنت پورفیریوس در غزه در 19 اکتبر 2023 منفجر شد که بیش از ده ها نفر از صدها مسیحی و مسلمان را که در داخل پناه گرفته بودند کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

من به عنوان یک مورخ مسیحیت رومی که بر مدیترانه شرقی تمرکز دارد، اغلب با پیچیدگی این منطقه مواجه می شوم. بسیاری از خانواده‌های مسیحی و مسلمان در غزه امروز در سال 1948، پس از تقسیم این سرزمین سابقاً عثمانی توسط سازمان ملل به کشورهای جدید عربی و یهودی، آواره شدند. مسیحیان فلسطینی امروزی جایگاه پیچیده ای را در این سرزمین مورد مناقشه اشغال کرده اند.

نام کلیسای سنت پورفیریوس یا پورفیری به خاطر اسقف قرن پنجمی است که به خاطر ساختن کلیسایی در شهر و تخریب معابد محلی خدایان رومی به یادگار مانده است. ساختمان فعلی بازسازی قرن نوزدهمی کلیسایی است که صلیبی‌های اروپایی در قرن دوازدهم بر روی بقایای نمونه قرن پنجم خود که به مسجد تبدیل شده بود، ساخته شد. در حالی که تعداد مسیحیان غزه در سال 2022 به اندکی بیش از هزار نفر کاهش یافت و تقریباً 50000 نفر دیگر در کرانه باختری و اورشلیم بودند، سرشماری سال 1922 بریتانیا قیمومیت فلسطین بیش از 73000 نفر را در این منطقه که مسیحیان از زمان مسیحیت در آن زندگی می کردند گزارش داد. 

مسیحیان اولیه غزه
هنگامی که اولین پیروان عیسی درباره اهمیت زندگی، مرگ و رستاخیز او خبر دادند، جوامع کلیسا در اطراف دریای مدیترانه به وجود آمدند. در اوایل قرن چهارم، مورخ کلیسا، اوسبیوس قیصریه، در «تاریخ شهدای فلسطین»، از مسیحیان که در آزار و شکنجه روم در زمان امپراتور دیوکلتیان جان باختند، از جمله مسیحیان غزه و اسقف آنها، سیلوانوس، یاد کرد.

در اواخر قرن چهارم، یک راهبه مسیحی غربی به نام اجریا، مجله ای از سفرهای خود به مکان های مسیحی در مصر، کوه سینا، فلسطین رومی، سوریه و بین النهرین نوشت. او توقف برای دیدن مکان های رویدادهای کتاب مقدس و دریافت برکت راهبان مسیحی ساکن در هر منطقه را توصیف کرد.

مسیحیت اولیه در شهر بندری مایوما شکوفا شد و سپس به شهر اصلی غزه، مرکز آموزش یونانی، گسترش یافت. در سال 325، اسقف اسکلپاس نماینده غزه در شورای معروف امپراتور کنستانتین در نیکیه بود، که اعتقادنامه نیقیه را تأسیس کرد که اصول اعتقادی مسیحی را برای اکثر مسیحیان امروز جهان تعریف می کند. مسیحیان فلسطینی قرن بیست و یکم شامل جوامع مختلفی هستند که با این تاریخ اولیه پیوند دارند.

مسیحیان و مسلمانان در غزه قرون وسطی
در اوایل قرن پنجم، جامعه کوچک مسیحی غزه یک رهبر غیور در اسقف پورفیری یافت، که تلاش‌های قهرآمیز او برای مسیحی کردن شهر توسط ساختمان کلیسای تاریخی که امروز به یاد او اختصاص داده شده است، به یادگار مانده است.

زنان، با سر پوشیده، همراه با کودکان در سکوهای کلیسا ایستاده اند.

مسیحیان ارتدوکس فلسطینی در مراسم عید کریسمس ارتدکس در کلیسای ارتدوکس سنت پورفیریوس در شهر غزه در 7 ژانویه 2016 شرکت می کنند
در دهه‌های پس از مرگ اسقف پورفیری در سال 420، مسیحیان در شرق مدیترانه، از جمله مسیحیان فلسطین رومی، بر سر درگیری‌های الهیاتی سیاسی شده اختلاف داشتند. آنها در سال 451 در شورای کلیسای امپراتور روم در کلسدون، در ترکیه امروزی، که پسر خدا را در دو ماهیت تعریف می کرد، یکی انسانی و دیگری الهی، به اوج رسید.

بسیاری از همسایگان فلسطین رومی در مصر، سوریه و بین النهرین این شورا را رد کردند، زیرا معتقد بودند که پسر خدا دارای یک طبیعت واحد است، در عین حال انسانی و الهی. آنها را مسیحیان "میافیزیت" می نامند که در یونانی به معنای "یک طبیعت" است.

با این حال، اکثر مسیحیان فلسطین رومی، این شورا را پذیرفتند و در کلیسای امپراتوری رم و قسطنطنیه ماندند که قرن‌ها بعد، در سال 1054، به کاتولیک رومی و ارتتو شرقی تقسیم شد.

دوکسی میافیزیت‌ها، ارتدوکس‌های شرقی و کاتولیک‌های رومی امروز، همگی در سرزمینی که فلسطین رومی بود، کلیسا دارند.

کمتر از یک دهه پس از مرگ پیامبر اسلام در سال 632، پیروان او بر مسیحیان فلسطین حکومت کردند و در نتیجه بیش از هزار سال است که زبان عربی به جای یونانی، زبان اول اکثر مسیحیان منطقه بوده است.

هنگامی که صلیبیون مسیحی قرون وسطایی در سال 1099 از اروپای غربی به اورشلیم رسیدند، نه تنها مسلمانانی را که برای حمله به آنها آمده بودند، بلکه این جوامع باستانی مسیحی محلی را نیز در درگیری‌های پیچیده منطقه یافتند.

مسیحیان فلسطینی امروز
اکثر مسیحیان فلسطینی امروزی مسیحیان عرب و بخشی از کلیسای ارتدکس شرقی تحت رهبری اسقف ارتدکس یونانی اورشلیم هستند. سایر مسیحیان محلی میافیزیت در کلیساهای ارتدوکس سوریه، قبطی، اتیوپی و ارمنی هستند.

هنوز سایر مسیحیان این منطقه، مانند مارونی ها، کلدانی ها، کاتولیک های سوری، کاتولیک های یونانی و کاتولیک های محلی رومی، اقتدار پاپ را به رسمیت می شناسند و با کلیسای کاتولیک روم در ارتباط هستند. انواع کلیساهای پروتستان نیز اخیراً وارد منطقه شده اند.

مردمی که در اندوه دور بدن پوشیده شده یک مرده ناله می کنند.

بستگان در مراسم تشییع جنازه فلسطینی‌هایی که در کلیسای سنت پورفیریوس غزه در شهر غزه کشته شدند، در 20 اکتبر 2023 عزاداری می‌کنند. 
در حالی که جوامع دیاسپورا در سراسر جهان، از جمله بسیاری در سراسر آمریکای شمالی و جنوبی، صدها هزار مسیحی فلسطینی در اسرائیل، کرانه باختری، اردن و لبنان با جمعیت کمتری در غزه و سایر کشورهای منطقه به زندگی خود ادامه می دهند. جوامع مسیحی و مسلمان بیش از 1300 سال در این سرزمین همسایه بوده اند. و هفته گذشته آنها در کلیسای سنت پورفیریوس غزه هنگام بمباران با هم پناه گرفتند و رنج کشیدند.

با ساده‌سازی بیش از حد داستان خاورمیانه به مقوله‌های دوتایی - مسلمانان و یهودیان، درست و غلط، تروریست‌ها و بی‌گناهان - ما توانایی درک تاریخ لایه‌ای عمیق این منطقه پیچیده را از دست می‌دهیم. این در حالی است که خود سرزمین غزه زیر کفن ضخیم خاکستری در ماتم است.

 


کریستین شپردسون
استاد علوم انسانی، گروه مطالعات دینی، دانشگاه تنسی

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت