22 مرداد 1402
رودخانه ایرتیش که از چین سرچشمه می گیرد و سپس به قزاقستان و روسیه می ریزد، پایین ترین سطح آب خود را از اواخر دوران شوروی تجربه می کند. خشکسالی، که به طور فزاینده ای در آسیای مرکزی رایج شده است، به عنوان یک عامل کمک کننده ذکر شده است. اما بر اساس گزارشی که توسط" این بزینس "انتشار یافته است، شاید مهمترین علت افزایش مصرف آب در چین، از جمله انحراف آب برای نیازهای کشاورزی و سایر نیازها، و همچنین ساخت سدهای متعدد در امتداد قسمت بالایی رودخانه باشد. طرف چینی رواناب در حوضه ایرتیش را 21.5 درصد (2.1 کیلومتر مکعب) کاهش داد. همچنین، طرف جمهوری خلق چین جریان آب را از طریق حوضه بلخاش-الاکول 15.3 درصد (2.3 کیلومتر مکعب) کاهش داد. تاکنون، جدی ترین تاثیرات در مناطق پایین دست روسیه، از جمله اومسک، تیومن و سوردلوفسک احساس شده است، جایی که سطح پایین آب باعث اختلال در تردد بارج ها شده است. مقامات روسی از کاهش قابل توجه درآمد برای باربرهای رودخانه ای و بخش ماهیگیری منطقه گزارش می دهند. آنها در درجه اول قزاقستان را مسئول این مشکل می دانند." این بزینس " به نقل از یک مقام روسی که نامش فاش نشده است، گفت: "قزاقستان آب کمی برای ما ارسال می کند. در نتیجه، نه تنها ایرتیش کم عمق می شود، بلکه سطح آب رودخانه های توبول و سیبری نیز در حال کاهش است." جریان کم ایرتیش می تواند پیامدهای زیست محیطی جدی برای قزاقستان داشته باشد. به ویژه، می تواند به طور بالقوه منجر به کوچک شدن دریاچه بلخاش شود. در گزارش " این بزینس " آمده است: «نه تنها تولید و کشاورزی در شرق قزاقستان، بلکه قزاقستان مرکزی، از جمله آستانه، به منابع آبی ایرتیش بستگی دارد. «این رودخانه نوعی اهداکننده است که رودخانهها و دریاچههای محلی را تغذیه میکند. اگر ایرتیش خشک شود، همه چیز به بیابان تبدیل می شود.
تبریز امروز:
آکیلبیک جپاروف، نخست وزیر قرقیزستان (سمت راست) و سفیر چین در قرقیزستان، دو دیون، در جریان یک تور اخیر از رودخانه ساری جاز، جایی که قرقیزستان قصد دارد یک پروژه برق آبی با کمک چین بسازد، صحبت می کنند.
قزاقستان
رودخانه ایرتیش که از چین سرچشمه می گیرد و سپس به قزاقستان و روسیه می ریزد، پایین ترین سطح آب خود را از اواخر دوران شوروی تجربه می کند. خشکسالی، که به طور فزاینده ای در آسیای مرکزی رایج شده است، به عنوان یک عامل کمک کننده ذکر شده است. اما بر اساس گزارشی که توسط" این بزینس "انتشار یافته است، شاید مهمترین علت افزایش مصرف آب در چین، از جمله انحراف آب برای نیازهای کشاورزی و سایر نیازها، و همچنین ساخت سدهای متعدد در امتداد قسمت بالایی رودخانه باشد. طرف چینی رواناب در حوضه ایرتیش را 21.5 درصد (2.1 کیلومتر مکعب) کاهش داد. همچنین، طرف جمهوری خلق چین جریان آب را از طریق حوضه بلخاش-الاکول 15.3 درصد (2.3 کیلومتر مکعب) کاهش داد. تاکنون، جدی ترین تاثیرات در مناطق پایین دست روسیه، از جمله اومسک، تیومن و سوردلوفسک احساس شده است، جایی که سطح پایین آب باعث اختلال در تردد بارج ها شده است. مقامات روسی از کاهش قابل توجه درآمد برای باربرهای رودخانه ای و بخش ماهیگیری منطقه گزارش می دهند. آنها در درجه اول قزاقستان را مسئول این مشکل می دانند." این بزینس " به نقل از یک مقام روسی که نامش فاش نشده است، گفت: "قزاقستان آب کمی برای ما ارسال می کند. در نتیجه، نه تنها ایرتیش کم عمق می شود، بلکه سطح آب رودخانه های توبول و سیبری نیز در حال کاهش است." جریان کم ایرتیش می تواند پیامدهای زیست محیطی جدی برای قزاقستان داشته باشد. به ویژه، می تواند به طور بالقوه منجر به کوچک شدن دریاچه بلخاش شود. در گزارش " این بزینس " آمده است: «نه تنها تولید و کشاورزی در شرق قزاقستان، بلکه قزاقستان مرکزی، از جمله آستانه، به منابع آبی ایرتیش بستگی دارد. «این رودخانه نوعی اهداکننده است که رودخانهها و دریاچههای محلی را تغذیه میکند. اگر ایرتیش خشک شود، همه چیز به بیابان تبدیل می شود.
چین و قزاقستان توافق نامه ای را نهایی کرده اند که اجازه سفر بدون ویزا و چند بار ورود را بین دو کشور می دهد. طبق این توافق، شهروندان یک کشور می توانند تا 90 روز در یک دوره شش ماهه در کشور دیگر بمانند. هیچ محدودیتی برای تعداد گذرگاه هایی که یک بازدیدکننده می تواند در آن بازه زمانی انجام دهد وجود ندارد. رژیم سفر اهدافی مانند "امور خصوصی، گردشگری، درمان پزشکی، حمل و نقل بین المللی، ترانزیت و مذاکرات تجاری" را پوشش می دهد.
خبرگزاری کورسیو در اوایل آگوست گزارش داد، خودروساز چینی جیلی قراردادی را برای آغاز فروش خودروهای الکتریکی برند Zeekr این شرکت در قزاقستان امضا کرده است. شریک قزاق جیلی در این پروژه، Evolux Auto، با افتتاح هشت نمایندگی Zeekr در سراسر کشور آسیای مرکزی موافقت کرد که در ابتدا انتخاب محدودی از مدلها را ارائه میکرد. این توافق همچنین طرح هایی را برای "توسعه شبکه ای از ایستگاه های شارژ برق در سراسر کشور، از جمله مقاصد بین شهری" ترسیم می کند. جیلی که در سال 1986 تأسیس شد، هفتمین خودروساز بزرگ چین است. این شرکت برند Zeekr را در سال 2021 راه اندازی کرد.
قرقیزستان
هدف قرقیزستان احیای یک پروژه انرژی آبی طولانی مدت با کمک چین بر روی رودخانه ساری جاز، یکی از بزرگترین رودخانه هایی است که از رشته کوه مرکزی تین شان، نه چندان دور از مرز مشترک این کشورها عبور می کند. آکیلبیک جپاروف، نخست وزیر قرقیزستان و دو دیون، سفیر چین در قرقیزستان، اخیراً از منطقه پروژه بالقوه بازدید کردند. در بیانیه دولت قرقیزستان آمده است که برنامه های ساخت شش نیروگاه برق آبی با ظرفیت تولید 1100 مگاوات در رودخانه ساری جز به اواسط دهه 1980 باز می گردد. این بیانیه افزود: «اما طی سالهای استقلال [قرقیزستان]، این پروژه هرگز اجرا نشد. انتظار می رود جپاروف در سفر آتی به چین در اواخر این ماه با سرمایه گذاران بالقوه گفتگو کند. در اواخر ژوئیه، مقامات قرقیزستان یک قرارداد سرمایه گذاری با یک کنسرسیوم به رهبری چین در مورد یک پروژه برق آبی به نام آبشار نیروگاه برق کازرمان امضا کردند.
قرقیزستان قرار است در 13 اکتبر میزبان نشست شورای سران کشورهای مستقل مشترک المنافع باشد. همچنین از دبیر کل سازمان همکاری شانگهای (SCO)، ژانگ مینگ دعوت شده است. به گزارش خبرگزاری بلتا، سرگئی لبدف، دبیر کل CIS خاطرنشان کرد که "ارتباطات خوبی با سازمان همکاری شانگهای و ژانگ مینگ برقرار شده است."
چین و قرقیزستان در حال توسعه مجتمع گذرگاه مرزی در ایرکشتم هستند.
با هدف کاهش تاخیر در حمل و نقل زمینی کالا بین دو کشور. وزارت حمل و نقل قرقیزستان، تردد کامیونها در مرز قرقیزستان و چین را «بسیار جدی» توصیف کرده و علت اصلی آن را زمینهای کوهستانی و زیرساختهای توسعه نیافته عنوان کرده است. توسعه گذرگاه مرزی ایرکشتم، روزانه 1200 خودرو را قادر می سازد تا از مرز ترانزیت کنند که از ظرفیت فعلی حدود 160 خودرو در روز افزایش می یابد.
روزنامه Vecherniy Bishkek به نقل از یک مقام وزارت کشاورزی گزارش داد که قرقیزستان به دنبال افزایش ظرفیت پرورش ماهی با چشمانداز افزایش صادرات به چین است. این مقام مسئول گفت: کشورها در حال حاضر در حال تدوین استانداردهای بهداشتی و رویه های بازرسی برای تسهیل صادرات هستند. هیچ تاریخ هدفی برای راه اندازی طرح صادرات تعیین نشده است.
ازبکستان
چین به تامین کننده اصلی کامیون به ازبکستان تبدیل شده است. بر اساس گزارش آژانس آمار ازبکستان، چین 97 درصد از واردات به ازبکستان را به خود اختصاص داده است. در مجموع، 33450 کامیون چینی در دوره ژانویه تا ژوئن امسال در ازبکستان فروخته شد. کره جنوبی و لهستان بخش عمده ای از باقی مانده فروش کامیون های خارجی را به خود اختصاص داده اند. ارزش تجمعی تمام کامیون های وارداتی ازبکستان در نیمه اول سال 2023 بالغ بر 143 میلیون دلار بوده است.
رسانه های دولتی چین گزارش دادند که اولین قطار باری حامل قطعات پروژه انرژی خورشیدی که در ازبکستان ساخته می شود، شهر شیان چین را در اوایل ماه اوت ترک کرد. پروژه انرژی خورشیدی یکی از قراردادهای متعددی بود که در حاشیه نشست چین و آسیای مرکزی در ماه می امضا شد. ظرفیت تولید این پروژه 1 گیگاوات پیش بینی شده است. در مجموع، 60 قطار باری چینی که حدود 3000 کانتینر را حمل می کنند، برای تحویل تمام قطعات مورد نیاز، عمدتا سلول های فتوولتائیک، مورد نیاز است.
ترکمنستان
بررسی راههایی برای کاهش عدم تعادل تجاری منطقهای با چین موضوع اصلی بحث در نشست اوایل ماه اوت در عشق آباد با حضور روسای جمهور ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان - سردار بردی محمداف، امامعلی رحمان و شوکت میرضیایف بود. شرکت کنندگان تمایل خود را برای تقویت صادرات به PRC از طریق خطوط ریلی موجود که کشورها را به هم متصل می کند، ابراز کردند. در بیانیه وزارت خارجه ترکمنستان آمده است که این کریدور ترانزیتی می تواند به طور موثر برای حمل و نقل بار در جهت [به سمت شرق] با دسترسی بیشتر به چین مورد استفاده قرار گیرد.
برای خبرنامه هفتگی رایگان Eurasianet ثبت نام کنید. پشتیبانی
Look up details
Send feedback
Side panels
History
Saved
Contribute
5,000 character limit. Use the arrows to translate more.
Done
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.