خبر های ویژه

ایستادگی زنان ترک‌تبار افغانستان؛ چهار سال مقاومت مقابل خفقان و محرومیت

23 مرداد 1404

روند کاهشی در جمعیت چین

22 مرداد 1404

راه آهن سراسری افغانستان با توافق جدید به سمت واقعیت می‌رود

20 مرداد 1404

انسجام زنان پنجشیر محدودیت‌های جدید طالبان را محکوم کرد

19 مرداد 1404

هشتادمین سالگرد مراسم یادبود قربانیان هیروشیما و ناگازاکی

16 مرداد 1404

خیابان‌ها به رودخانه تبدیل شدند: سیل مرگبار شمال پکن را درنوردید

9 مرداد 1404

جلوگیری از نشر اطلاعات نادرست و حفظ ارزش‌های اسلامی

1 مرداد 1404

هند خواستار تنظیم دمای ملایم‌تر برای کولرهای گازی به منظور صرفه‌جویی در انرژی است

23 تیر 1404

امامعلی رحمانف و دیالوگ صحبت با دختر جوان

18 تیر 1404

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، در 4 ژوئیه برای شرکت در هفدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی (اکو) وارد خانکندی شد.

13 تیر 1404

غول اینترنتی کره‌ای «کاکائو» با همکاری «اوپن‌ای‌آی» به دنبال جهش رشد

13 تیر 1404

بسیاری جان باخته‌اند: زندگی در جهنم شعله‌ور جریه، هند

7 تیر 1404

چین در حال تبدیل شدن به حالت وصول بدهی  و مطالبات

22 خرداد 1404

سه ورزشکار ایرانی به اتهام تجاوز جنسی در کره جنوبی بازداشت شدند

13 خرداد 1404

قرقیزستان شفافیت قضایی را در پی موجی از جلسات دادرسی غیرعلنی افزایش میدهد

12 خرداد 1404

ازبکستان در نظر دارد سفر بدون ویزا را برای گردشگران آمریکایی معرفی کند،آمریکایی‌ها، به ازبکستان خوش آمدید!

5 خرداد 1404

8 خرداد 1402

قزاقستان به سرمایه‌گذاری در انبارش غلات باکو برای صادرات اروپا چشم دوخته است

بنا بر گزارش ها، ترمینال غلات ممکن است در پنج سال آینده تکمیل شود.

یوجین سیاه در گزارشی به زبان روسی توسط سرویس خبری تجاری روسی پرایم نقل کرد که غله‌ای که به باکو می‌رسد می‌تواند برای «هر کسی که به آن نیاز دارد» ارسال شود. ساخت پایگاه مرکزی، روند نوظهور کشورهایی را در امتداد آنچه که به عنوان کریدور میانی شناخته می شود، تثبیت می کند و ظرفیت مسیرهای حمل و نقل اروپا را که از روسیه دوری می کنند، افزایش می دهد. یوجین سیاه نشان داد که پایانه باکو کمترین در معرض تحریم‌های غرب علیه مسکو است زیرا تنها چند کشتی روسی در آنجا پهلو می‌گیرند.

تبریز امروز:

آلماز کومنوف 27 مه 2023
The grain in Baku will stay mainly in the terminal: Kazakhstan hoping to build the storage facility in the coming five years. (Photo: Baku International Sea Trade Port website)غلات در باکو عمدتاً در ترمینال باقی خواهند ماند: قزاقستان امیدوار است در پنج سال آینده تأسیسات ذخیره سازی را بسازد. (عکس: وب سایت بندر تجارت دریایی بین المللی باکو)
رئیس عملیات در یک بندر دریایی بین‌المللی در آذربایجان گفت که قزاقستان قصد دارد یک انبار غلات در آنجا بسازد تا هدف خود را برای گسترش بازار صادرات بین‌المللی خود تسهیل کند.

یوجین سیاه، افسر ارشد عملیات در بندر تجارت دریایی بین‌المللی باکو، در کنفرانسی در واشنگتن، در این هفته گفت که این تاسیسات ممکن است در پنج سال آینده ظاهر شود.

یوجین سیاه در گزارشی به زبان روسی توسط سرویس خبری تجاری روسی پرایم نقل کرد که غله‌ای که به باکو می‌رسد می‌تواند برای «هر کسی که به آن نیاز دارد» ارسال شود.

ساخت پایگاه مرکزی، روند نوظهور کشورهایی را در امتداد آنچه که به عنوان کریدور میانی شناخته می شود، تثبیت می کند و ظرفیت مسیرهای حمل و نقل اروپا را که از روسیه دوری می کنند، افزایش می دهد.

یوجین سیاه نشان داد که پایانه باکو کمترین در معرض تحریم‌های غرب علیه مسکو است زیرا تنها چند کشتی روسی در آنجا پهلو می‌گیرند.

ظاهراً این بندر از زمان آغاز جنگ از افزایش ترافیک شرق به غرب از طریق دریای خزر بهره برده است. در سال 2022، جریان کالاهای محموله‌ای که از طریق دریای خزر به اروپا ارسال می‌شد و در نتیجه روسیه را دور می‌زد، 2 و نیم برابر به 1.5 میلیون تن در سال افزایش یافت.

در مورد قزاقستان، مقدار صادرات از طریق کریدور ترانس خزر بیش از شش برابر شده و به حدود 900000 تن در مدت مشابه سال قبل رسیده است.

بیشتر این صادرات غلات بود.

خریدار اصلی غلات قزاقستان در اروپا، کشور ایتالیا است که در سال گذشته 226000 تن از این مواد غذایی را وارد کرد که 10 درصد نسبت به سال 2021 افزایش داشت. ترکیه 110 تن غلات خریداری کرد که افزایش 58 درصدی را نشان داد. سایر خریداران فعال تر اسکناس شامل لتونی و لهستان بودند.

پتانسیل تصوری برای گسترش در این جریان قابل توجه است. آگاهان صنعت کشاورزی گفته اند که تولیدکنندگان غلات قزاقستان در این سال زراعی که در ماه اوت به پایان می رسد، برنامه ریزی می کنند تا صادرات کلی غلات و آرد را به 9 میلیون تن افزایش دهند. همانطور که روزنامه تجاری کورسیو گزارش کرده است، قزاقستان به طور معمول حدود 7 میلیون تن غلات و آرد معادل غلات صادر می کند.

اگرچه این بخش برای اقتصاد قزاقستان در زمینه صنعت بسیار بزرگتر هیدروکربن اهمیت نسبتاً ناچیزی دارد، اما تفکر عملگرایانه در مورد لجستیک نشان دهنده راه هایی است که این کشور در تلاش برای تنوع بخشیدن به سبد صادراتی خود به سمت کالاهای فرآوری شده است. ارسال محصولات کشاورزی به بازارهای اتحادیه اروپا از جمله حوزه های اولویت دار است.

آستانه در اوایل ماه جاری به مناسبت یک مجمع اقتصادی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی که در آلماتی برگزار شد، طرح خود را مطرح کرد.

قزاقستان می تواند بیش از 175 نوع کالای فرآوری شده را به اتحادیه اروپا عرضه کند که مجموعاً بیش از 2.3 میلیارد دلار ارزش دارند. مواردی مانند کالاهای مهندسی، محصولات آهن و فولاد و محصولات کشاورزی و مواد غذایی فرآوری شده. علاوه بر این، به عنوان یک تولیدکننده بزرگ غلات، این کشور در موقعیتی قرار دارد که به شریک استراتژیک اتحادیه اروپا در تنظیم دستور کار جهانی غذا تبدیل شود.»

این بیانیه در مورد اینکه دولت قزاقستان در چه زمانی و در چه بازه زمانی آرزوی دستیابی به آن سطح تجارت با اتحادیه اروپا را دارد، مشخص نیست.

والدیس دامبروسکیس، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا، که در مجمع آلماتی حضور داشت، گفت که باید برای "از بین بردن تنگناها در زمینه حمل و نقل و کمک به توسعه زیرساخت ها" کار انجام شود.

همانطور که گیدار عبدیکریموف، دبیر کل انجمن مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر به اوراسیا نت توضیح داد، گلوگاهی که پتانسیل ترانزیتی خزر را درگیر می کند، قفقاز جنوبی است. او گفت که زیرساخت های بندری توسعه نیافته ظرفیت را محدود می کند و باعث ازدحام می شود.

به نظر می رسد که ترمینال غلات باکو برای حل این مشکل طراحی شده است.

آلماز کومنوف روزنامه نگار اهل آلماتی

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت