خبر های ویژه

ایستادگی زنان ترک‌تبار افغانستان؛ چهار سال مقاومت مقابل خفقان و محرومیت

23 مرداد 1404

روند کاهشی در جمعیت چین

22 مرداد 1404

راه آهن سراسری افغانستان با توافق جدید به سمت واقعیت می‌رود

20 مرداد 1404

انسجام زنان پنجشیر محدودیت‌های جدید طالبان را محکوم کرد

19 مرداد 1404

هشتادمین سالگرد مراسم یادبود قربانیان هیروشیما و ناگازاکی

16 مرداد 1404

خیابان‌ها به رودخانه تبدیل شدند: سیل مرگبار شمال پکن را درنوردید

9 مرداد 1404

جلوگیری از نشر اطلاعات نادرست و حفظ ارزش‌های اسلامی

1 مرداد 1404

هند خواستار تنظیم دمای ملایم‌تر برای کولرهای گازی به منظور صرفه‌جویی در انرژی است

23 تیر 1404

امامعلی رحمانف و دیالوگ صحبت با دختر جوان

18 تیر 1404

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، در 4 ژوئیه برای شرکت در هفدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی (اکو) وارد خانکندی شد.

13 تیر 1404

غول اینترنتی کره‌ای «کاکائو» با همکاری «اوپن‌ای‌آی» به دنبال جهش رشد

13 تیر 1404

بسیاری جان باخته‌اند: زندگی در جهنم شعله‌ور جریه، هند

7 تیر 1404

چین در حال تبدیل شدن به حالت وصول بدهی  و مطالبات

22 خرداد 1404

سه ورزشکار ایرانی به اتهام تجاوز جنسی در کره جنوبی بازداشت شدند

13 خرداد 1404

قرقیزستان شفافیت قضایی را در پی موجی از جلسات دادرسی غیرعلنی افزایش میدهد

12 خرداد 1404

ازبکستان در نظر دارد سفر بدون ویزا را برای گردشگران آمریکایی معرفی کند،آمریکایی‌ها، به ازبکستان خوش آمدید!

5 خرداد 1404

13 دی 1401

صادرات اورانیوم قزاقستان از طریق کریدور میانی انجام می شود

کازاتومپروم اعلام کرد که به دلیل تحریم های روسیه از عبور از مسیرهای روسیه اجتناب می کند.

شرکت اتمی دولتی قزاقستان یک سری اورانیوم را از طریق کریدور میدل به کانادا تحویل داده است، مسیر حمل و نقلی که تقاضای فزاینده ای دارد زیرا صادرکنندگان به دنبال دور زدن روسیه تحریم شده هستند. این شرکت ماه گذشته گزارش داد که کازاتومپروم اعلام می کند که تحویل فیزیکی اورانیوم طبیعی را با استفاده از مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) تکمیل کرده است. TITR نام رسمی مسیری از چین به اروپا است که شامل عبور از دریای خزر، بارگیری کالا در قطارها و کامیون‌های آذربایجان و ارسال آنها به گرجستان و ترکیه است.

تبریز امروز:

 اوراسیانت گزارش می دهد: 

اورانیوم

سوخت رسانی در راه میانه (Kazatomprom)
شرکت اتمی دولتی قزاقستان یک سری اورانیوم را از طریق کریدور میدل به کانادا تحویل داده است، مسیر حمل و نقلی که تقاضای فزاینده ای دارد زیرا صادرکنندگان به دنبال دور زدن روسیه تحریم شده هستند.

این شرکت ماه گذشته گزارش داد که Kazatomprom "اعلام می کند که تحویل فیزیکی اورانیوم طبیعی را با استفاده از مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) تکمیل کرده است.

TITR نام رسمی مسیری از چین به اروپا است که شامل عبور از دریای خزر، بارگیری کالا در قطارها و کامیون‌های آذربایجان و ارسال آنها به گرجستان و ترکیه است.

سوخت رسانی در راه میانه (Kazatomprom)

این اولین باری نبود که کازاتومپروم از کریدور میانه استفاده می کرد.

این شرکت توضیح داد: «از سال 2018 با موفقیت از TITR به عنوان یک مسیر جایگزین برای تحویل مواد کازاتومپروم به مشتریان غربی استفاده کرده است و به کاهش خطر در دسترس نبودن مسیر اصلی از طریق سنت پترزبورگ به هر دلیلی کمک می کند.

اما در این بیانیه تصریح شده است که تحریم های بین المللی علیه همسایه شمالی قزاقستان انگیزه اصلی برای روی آوردن به کریدور میانه در حال حاضر است.

در این بیانیه آمده است: «کازاتومپروم به نظارت بر فهرست رو به رشد تحریم ها علیه روسیه و تأثیر بالقوه آنها بر حمل و نقل محصولات از طریق خاک روسیه ادامه می دهد».

"تا به امروز، هیچ محدودیتی در فعالیت های این شرکت در ارتباط با عرضه محصولات خود به مشتریان در سراسر جهان وجود ندارد."

بخشی از دسته اورانیوم توسط خود کازاتومپروم و بخشی از اینکای، سرمایه گذاری مشترک بین این شرکت و شرکت هسته ای کانادایی Cameco، که 40 درصد از سهام اینکای را در اختیار دارد، تامین شد.

این محموله ماهها طول کشید تا به یک بندر نامشخص کانادا برسد و از طریق بندر پوتی گرجستان سفر کند.

به دنبال اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، که شرکت‌ها را از مسیر کوتاه‌تر شمالی به بنادر اتحادیه اروپا ناامید کرده است، ترافیک بار در امتداد کریدور جایگزین به‌طور تصاعدی افزایش یافت.

در نه ماهه اول سال 2022، حجم کالاهای ترانزیت شده در امتداد کریدور میانه در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021 تقریباً سه برابر شد. به گفته انجمن TITR، قزاقستان صادرات خود را در این مسیر هشت برابر کرد.

اما این مسیر با تنگناهایی مواجه است که به دلیل ظرفیت محدود زیرساخت‌های کلیدی مانند راه‌آهن، بنادر دریایی، مراکز حمل و نقل و جاده‌ها محدود شده است. این مشکل نه تنها قزاقستان، بلکه سایر کشورهای امتداد کریدور میانه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

گیدار عبدیکریموف، دبیر کل انجمن TITR در مصاحبه اخیر با اوراسیا نت، محدودیت‌های زیرساختی آذربایجان و گرجستان را به عنوان «گلوگاه» اصلی این مسیر توصیف کرد. او گفت که نبود مکان هایی برای بارگیری و تخلیه کشتی های باری و ازدحام در مسیرهای قطار باعث تاخیرهای مزمن می شود.

قزاقستان همچنین قصد دارد در سال جاری صادرات کمی از نفت خود را که بخش عمده آن از طریق روسیه به خارج از کشور ارسال می شود، از طریق کریدور میانه آغاز کند.

جوآنا لیلیس روزنامه نگار ساکن آلماتی و نویسنده کتاب سایه های تاریک: درون دنیای مخفی قزاقستان 

 

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت