13 دی 1401
شرکت اتمی دولتی قزاقستان یک سری اورانیوم را از طریق کریدور میدل به کانادا تحویل داده است، مسیر حمل و نقلی که تقاضای فزاینده ای دارد زیرا صادرکنندگان به دنبال دور زدن روسیه تحریم شده هستند. این شرکت ماه گذشته گزارش داد که کازاتومپروم اعلام می کند که تحویل فیزیکی اورانیوم طبیعی را با استفاده از مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) تکمیل کرده است. TITR نام رسمی مسیری از چین به اروپا است که شامل عبور از دریای خزر، بارگیری کالا در قطارها و کامیونهای آذربایجان و ارسال آنها به گرجستان و ترکیه است.
تبریز امروز:
اوراسیانت گزارش می دهد:
سوخت رسانی در راه میانه (Kazatomprom)
شرکت اتمی دولتی قزاقستان یک سری اورانیوم را از طریق کریدور میدل به کانادا تحویل داده است، مسیر حمل و نقلی که تقاضای فزاینده ای دارد زیرا صادرکنندگان به دنبال دور زدن روسیه تحریم شده هستند.
این شرکت ماه گذشته گزارش داد که Kazatomprom "اعلام می کند که تحویل فیزیکی اورانیوم طبیعی را با استفاده از مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) تکمیل کرده است.
TITR نام رسمی مسیری از چین به اروپا است که شامل عبور از دریای خزر، بارگیری کالا در قطارها و کامیونهای آذربایجان و ارسال آنها به گرجستان و ترکیه است.
این اولین باری نبود که کازاتومپروم از کریدور میانه استفاده می کرد.
این شرکت توضیح داد: «از سال 2018 با موفقیت از TITR به عنوان یک مسیر جایگزین برای تحویل مواد کازاتومپروم به مشتریان غربی استفاده کرده است و به کاهش خطر در دسترس نبودن مسیر اصلی از طریق سنت پترزبورگ به هر دلیلی کمک می کند.
اما در این بیانیه تصریح شده است که تحریم های بین المللی علیه همسایه شمالی قزاقستان انگیزه اصلی برای روی آوردن به کریدور میانه در حال حاضر است.
در این بیانیه آمده است: «کازاتومپروم به نظارت بر فهرست رو به رشد تحریم ها علیه روسیه و تأثیر بالقوه آنها بر حمل و نقل محصولات از طریق خاک روسیه ادامه می دهد».
"تا به امروز، هیچ محدودیتی در فعالیت های این شرکت در ارتباط با عرضه محصولات خود به مشتریان در سراسر جهان وجود ندارد."
بخشی از دسته اورانیوم توسط خود کازاتومپروم و بخشی از اینکای، سرمایه گذاری مشترک بین این شرکت و شرکت هسته ای کانادایی Cameco، که 40 درصد از سهام اینکای را در اختیار دارد، تامین شد.
این محموله ماهها طول کشید تا به یک بندر نامشخص کانادا برسد و از طریق بندر پوتی گرجستان سفر کند.
به دنبال اعمال تحریمهای شدید علیه روسیه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، که شرکتها را از مسیر کوتاهتر شمالی به بنادر اتحادیه اروپا ناامید کرده است، ترافیک بار در امتداد کریدور جایگزین بهطور تصاعدی افزایش یافت.
در نه ماهه اول سال 2022، حجم کالاهای ترانزیت شده در امتداد کریدور میانه در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021 تقریباً سه برابر شد. به گفته انجمن TITR، قزاقستان صادرات خود را در این مسیر هشت برابر کرد.
اما این مسیر با تنگناهایی مواجه است که به دلیل ظرفیت محدود زیرساختهای کلیدی مانند راهآهن، بنادر دریایی، مراکز حمل و نقل و جادهها محدود شده است. این مشکل نه تنها قزاقستان، بلکه سایر کشورهای امتداد کریدور میانه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.
گیدار عبدیکریموف، دبیر کل انجمن TITR در مصاحبه اخیر با اوراسیا نت، محدودیتهای زیرساختی آذربایجان و گرجستان را به عنوان «گلوگاه» اصلی این مسیر توصیف کرد. او گفت که نبود مکان هایی برای بارگیری و تخلیه کشتی های باری و ازدحام در مسیرهای قطار باعث تاخیرهای مزمن می شود.
قزاقستان همچنین قصد دارد در سال جاری صادرات کمی از نفت خود را که بخش عمده آن از طریق روسیه به خارج از کشور ارسال می شود، از طریق کریدور میانه آغاز کند.
جوآنا لیلیس روزنامه نگار ساکن آلماتی و نویسنده کتاب سایه های تاریک: درون دنیای مخفی قزاقستان
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.