23 آذر 1401
بررسی جریان های مالی توسعه چین به ارمنستان، آذربایجان و گرجستان بین سال های 2000-2017 نشان می دهد : آذربایجان غنی از انرژی بیشترین دریافت را در قفقاز جنوبی داشته است: 581 میلیون دلار در این مدت که با 60 دلار برای هر نفر نیز بیشترین سرانه در منطقه است. بخش اعظم این بودجه برای ساخت خطوط لوله نفت و گاز از دریای خزر به ترکیه استفاده شد که "حداقل از دو جهت در خدمت منافع چین بود." سرمایه گذاری های خط لوله احتمالاً بازده خوبی را ارائه می دهد. و "مشارکت چینی در تامین مالی ساخت کریدور انرژی ممکن است به چین کمک کرده باشد تا ترکیه را برای پروژه بزرگ خود به دست آورد." .................
تبریز امروز:
چین از زیرساخت های حمل و نقل عمده در قفقاز جنوبی حمایت کرده است، اما آیا به کشورها کمک می کند؟
تحلیل جدیدی از 17 سال هزینه های چین توسط کاتیا کالکشمید، اقتصاددان دانشگاه روهر بوخوم در آلمان می گوید: تامین مالی توسعه چین در قفقاز جنوبی نتایج متفاوتی داشته است، که اغلب نفع وام دهندگان و مشاغل چینی بیشتر از میزبانان آنها بوده است. برای اینکه وام گیرندگان بتوانند بازدهی خود را به حداکثر برسانند، باید بیشتر بر نیازهای داخلی خود تمرکز کنند.
مطالعه کالکشمید به موقع است. آذربایجان و گرجستان برای کریدور میانه - مسیر زمینی از چین به جنوب اروپا - به تازگی استراتژیک شده است، زیرا غرب از تجارت با روسیه اجتناب می کند، بسیار مهم هستند.
«عملکرد بالقوه کریدور میانه حتی قبل از جنگ بین روسیه و اوکراین به نفع چین بوده است. به منظور کاهش وابستگی ها، چین به دنبال تنوع بخشیدن به مسیرهای حمل و نقل شرق و غرب است. کریدور میانه یکی از مسیرهای راحت و بی دردسر و گسترده هزینه های زیرساختی چین است: ابتکار کمربند و جاده.
با ارقام منتشر شده توسط آزمایشگاه AidData در کالج ویلیام و مری، کالکشمید به بررسی جریان های مالی توسعه چین به ارمنستان، آذربایجان و گرجستان بین سال های 2000-2017 می پردازد.
آذربایجان غنی از انرژی بیشترین دریافت را در قفقاز جنوبی داشته است: 581 میلیون دلار در این مدت که با 60 دلار برای هر نفر نیز بیشترین سرانه در منطقه است. بخش اعظم این بودجه برای ساخت خطوط لوله نفت و گاز از دریای خزر به ترکیه استفاده شد که "حداقل از دو جهت در خدمت منافع چین بود." سرمایه گذاری های خط لوله احتمالاً بازده خوبی را ارائه می دهد. و "مشارکت چینی در تامین مالی ساخت کریدور انرژی ممکن است به چین کمک کرده باشد تا ترکیه را برای پروژه بزرگ خود به دست آورد."
برای پروژههای کوچکتر، مانند توسعه کارخانه آلومینیوم در گنجه، پکن اعتباراتی را در اختیار باکو قرار داد تا برای کالاهای چینی هزینه کند. این سیاست به چین کمک می کند تا کسری حساب جاری عظیم خود را برطرف کند. و علاوه بر این، "پروژه های زیرساختی فیزیکی به چین کمک می کند تا از مصالح ساختمانی و تولید صنعتی استفاده کند که شرکت های یارانه ای دولتی بیش از تقاضای داخلی تولید می کنند."
ارمنستان کمترین میزان را در بین این سه کشور دریافت کرد و این امر بر عدم اهمیت آن برای استراتژی چین تاکید دارد. این کشور که به دلیل چندین دهه جنگ با آذربایجان منزوی شده است، در مسیر تجاری اصلی قرار ندارد. کمک های چین به این کشور بیشتر شامل کمک های بلاعوض و وام های اعطایی برای پروژه های اجتماعی است: مدارس، بیمارستان ها، خودروها برای مقامات. کالکشمید می نویسد که هدف هم «به چالش کشیدن سلطه روسیه» و هم باز کردن کشور به روی تجارت چین است.
در گرجستان، تمرکز بر حمل و نقل است. چین در درجه اول مشتاق است تا "هابی برای حمل و نقل، ذخیره و توزیع محصولات بین شرق و غرب" ایجاد کند. بزرگترین پروژه در این دوره، وام 195 میلیون دلاری اگزیم بانک چین برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در حومه تفلیس بود: شهر جدید دریای تفلیس هوالینگ. فیل سفید که مدتها مورد استفاده قرار نمیگرفت، نیازهای محلی را هدایت نمیکرد، اما احتمالاً برای دههها در ترازنامه کشور باقی خواهد ماند.
برای زمینه، کالکشمید همچنین به کمک های توسعه ای در همان دوره به ترکیه و قزاقستان نگاه می کند. هر دو در قفقاز جنوبی خرج می کنند.
قزاقستان پس از روسیه، ونزوئلا، آنگولا و برزیل، پنجمین دریافت کننده بزرگ مالی توسعه چین در جهان است. او مینویسد: «پروژههای زیرساختی BRI در قزاقستان نسبت به اهداف اولیهشان بهطور گستردهای ضعیف عمل کردهاند». وام گیرندگان تعهدات بازپرداخت خود را نکول کردهاند، از داراییهای زیرساختی استفاده ناکافی میشد یا سودآوری کمتر از حد انتظار داشت، شرکتها ورشکست شدند و پیمانکاران نتوانستند به نقاط عطف کلیدی که در قراردادها مشخص شده بود عمل کنند. بالاتر از آن، فساد یک مشکل خاص بوده است» در قزاقستان، جایی که تعلیق و لغو پروژه ها از کل بودجه توسعه برای قفقاز جنوبی در همان دوره بیشتر است. علاوه بر این، بسیاری از این پروژهها در ترازنامه دولت قابل مشاهده نیستند و میزان واقعی بدهی آستانه به چین را پنهان میکنند.
کالکشمید روندی را در قفقاز جنوبی میبیند که باید سیاستگذاران محلی در صورت پیشنهاد یک معامله «برد-برد» توقف کند: پول کافی به کشورها کمک میکند توسعه پیدا کنند، در زنجیرههای ارزش جهانی ادغام شوند و ظرفیتهای محلی ایجاد کنند. او استدلال می کند که وام دهندگان چینی آنها را به عنوان منابع مواد خام و مسیرهای ترانزیت می دانند.
چین بودجه توسعه خود را به دلایل نوع دوستانه، حتی اهدای آمبولانس و مسکن برای سالمندان، تامین نمی کند. چین کمک های خود را برای تامین منافع خود ارائه می کند ... تبدیل منطقه قفقاز به یک مرکز تولید و حمل و نقل.
کارخانه های آلومینیوم بیشتر با کارگران آموزش دیده، مراکز خرید خالی کمتر:
رهبران قفقاز جنوبی باید سختگیر باشند تا «اطمینان حاصل کنند که آنچه در مرزهای ملی آنها انجام میشود منافع اقتصادی و سیاسی خودشان را برآورده میکند و تحت رهبری خودشان انجام میشود».
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.