14 آذر 1401
تهاجم نسنجیده روسیه به اوکراین باد بدی است که هیچ سودی ندارد. با این وجود، قزاقستان از یک فرصت در تغییر ژئوپلیتیکی که توسط لشکرکشی مسکو به وجود آمده است، استفاده کرده است. در حالی که کشورهای غرب – به ویژه در اروپا – افق را برای یافتن مسیرهای جایگزین برای واردات واردات از شرق بررسی می کنند، قزاقستان به عنوان یک بازیگر مهم در حال ظهور است. زمانی که کالاها از چین به سمت غرب ارسال میشوند، به طور فزایندهای این کار را در امتداد مسیر حملونقل بینالمللی ترانس خزر یا کریدور میانی که به آن معروف است، انجام میدهند. این مسیر همچنین شامل عبور از دریای خزر، بارگیری کالا در قطارها و کامیونهای آذربایجان و ارسال آنها به گرجستان و ترکیه است.
تبریز امروز:
کریدور میانی - مسیری جایگزین از چین به اروپا که از روسیه دور میشود - امسال شاهد افزایش قابل توجهی در حمل و نقل بوده است.
حجم کالاهای عبوری از قزاقستان در سال جاری تقریباً سه برابر شده است. تهاجم نسنجیده روسیه به اوکراین باد بدی است که هیچ سودی ندارد.
با این وجود، قزاقستان از یک فرصت در تغییر ژئوپلیتیکی که توسط لشکرکشی مسکو به وجود آمده است، استفاده کرده است.
در حالی که کشورهای غرب – به ویژه در اروپا – افق را برای یافتن مسیرهای جایگزین برای واردات واردات از شرق بررسی می کنند، قزاقستان به عنوان یک بازیگر مهم در حال ظهور است.
زمانی که کالاها از چین به سمت غرب ارسال میشوند، به طور فزایندهای این کار را در امتداد مسیر حملونقل بینالمللی ترانس خزر یا کریدور میانی که به آن معروف است، انجام میدهند. این مسیر همچنین شامل عبور از دریای خزر، بارگیری کالا در قطارها و کامیونهای آذربایجان و ارسال آنها به گرجستان و ترکیه است.
در نه ماهه اول سال 2022، حجم کالاهای ترانزیت شده در امتداد کریدور میانه در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021 تقریباً سه برابر شده است. به گفته انجمن ترانس خزر، قزاقستان میزان صادرات خود را در این مسیر حمل و نقل بین المللی یا TITR هشت برابر کرده است..
مقامات در آستانه امیدوارند که این روند ادامه یابد.
رئیس جمهور قاسم ژومارت توکایف در یک گردهمایی انتخاباتی در شهر بندری آکتائو در 7 نوامبر گفت: "در میان قالب بندی مجدد زنجیره های تامین جهانی، نقش دریای خزر به طور چشمگیری افزایش یافته است." توسعه بیشتر مسیر ترانس خزر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
توکایف چند روز پیش در دیدار با دیپلمات های خارجی خاطرنشان کرد که بیش از 80 درصد ترافیک ترانزیت زمینی از چین به اروپا از قزاقستان می گذرد. او با استناد به پیش بینی بانک جهانی گفت که توسعه بیشتر اتصالات حمل و نقل منطقه می تواند به رشد کل حدود 15 درصدی اقتصاد آسیای مرکزی کمک کند.
با این حال، گفتن این همه آسان تر از انجام دادن است.
جریان انتقال کالا که اکنون به روسیه متکی است، در حال حاضر بهدلیل ظرفیت محدود زیرساختهای کلیدی مانند راهآهن، بنادر دریایی، قطبهای حمل و نقل و جادهها به شدت محدود شده است. این مشکل نه تنها قزاقستان، بلکه سایر کشورهای امتداد کریدور میانه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.
گیدار عبدیکریموف، دبیر کل انجمن TITR در مصاحبه با اوراسیا نت، محدودیتهای زیرساختی آذربایجان و گرجستان را «گلوگاه» اصلی این مسیر توصیف کرد. او گفت که نبود مکان هایی برای بارگیری و تخلیه کشتی های باری و ازدحام در مسیرهای قطار باعث تاخیرهای مزمن می شود.
زیرساخت های ترانزیت در قزاقستان به طور کلی در وضعیت بهتر و منظم تر از قفقاز جنوبی است. اما ما مشکلات خود را داریم: یعنی در اطراف شهر آکتائو، ظرفیت ناکافی دو بندر خزر ما. حجم محموله های ورودی در مجموع بیش از دو برابر ظرفیت حمل و نقل بنادر ما است. علاوه بر این، ما ناوگان کشتیهای خود را نداریم.»
عبدالکریموف گفت که باید راه آهن و بزرگراه های بیشتری ساخته شود.
کار در این راستا ادامه دارد. ماه گذشته، قزاقستان شروع به افزودن ظرفیت 800 کیلومتری راه آهن از مرز چین به مرکز این کشور کرد. دولت این پروژه را که باید تا پایان سال 2025 تکمیل شود، عنوان کرده است که "به صادرات بی وقفه محصولات داخلی و رشد پتانسیل ترانزیتی کشور کمک می کند."
رفع مشکلات مستلزم هماهنگی دقیق در مورد مسائل فنی بین کشورهای کریدور میانه است.
در 24 تا 25 نوامبر، روسای وزارتخانه های خارجه و وزارتخانه های حمل و نقل آذربایجان، گرجستان، قزاقستان و ترکیه برای گفتگو در آکتائو دیدار کردند و نقشه راه 2022-2027 را برای رفع هماهنگ تنگناها امضا کردند. پیشبینی میشود که 7.5 میلیارد دلار در طول پنج سال توسط همه کشورها در این طرح به نفع دستیابی به افزایش سه برابری در ظرفیت فعلی هزینه شود.
قزاقستان اهداف خود را حتی بالاتر می برد. در نشست سران کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک در نوامبر، توکایف گفت که دولت او قصد دارد تا سال 2025 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت های لجستیکی و حمل و نقل در کشورش انجام دهد.
موانع فیزیکی تنها بخشی از داستان هستند.
مزیت مسیر وابسته به روسیه این است که هر کالایی که مثلاً از گوانگژو به ورشو حمل می شود، فقط باید از دو مانع گمرکی عبور کند. قزاقستان به همراه بلاروس و روسیه همگی اعضای بلوک گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند. کریدور میانه از مرزهای زیادی عبور می کند که هر کدام مستلزم رویه های بوروکراتیک وقت گیر است.
عبدیکریموف به اوراسیا گفت
آذربایجان، گرجستان، قزاقستان و ترکیه از وضعیت مخمصه آگاه هستند و با ایجاد یک مکانیسم واحد برای عبور محموله های وارد شده از چین، در حال کار بر روی تسهیل ترانزیت بدون مانع کالا از مرزهای مشترک خود هستند.
وی گفت: کشورهای مسیر دریای خزر درک می کنند که همه ما به این نیاز داریم و این آینده مشترک ماست.
هیچ کدام از اینها به معنای کاملا مخالف دور شدن قزاقستان از روسیه نیست. .
نورداولت کیلیبای، معاون فرماندار منطقه منگیستاو قزاقستان در هجدهمین همایش همکاریهای بینمنطقهای قزاقستان و روسیه در شهر اورنبورگ سیبری در 28 نوامبر، خاطرنشان کرد که حجم محمولههای کانتینری که بین روسیه و چین از طریق قزاقستان حرکت میکنند، چهار برابر شده است. -در همان رویداد، الکساندر پولوخین، رئیس وزارت راه و ترابری در منطقه اورنبورگ روسیه، سال 2030 را به عنوان تاریخ هدف برای تکمیل زیرساختهایی تعیین کرد که به طور چشمگیری گردش کالا را افزایش میدهد و زمان سفر را کاهش میدهد.
در حالی که مقامات قزاقستان ترانزیت را کمک قابل توجهی به رشد اقتصادی میدانند، توهمهای کمی وجود دارد که این کشور را قادر میسازد تا کاملاً از وابستگی فعلی خود به صادرات مواد خام مانند نفت خلاص شود.
و وقتی صحبت از نفت به میان میآید، برای دور زدن روسیه میتوان کارهای زیادی انجام داد.
در سال 2021، قزاقستان 54 میلیون تن نفت، تقریبا 80 درصد از صادرات خود را از طریق خط لوله کنسرسیوم خط لوله خزر یا CPC حمل کرد که بیشتر آن در خاک روسیه قرار دارد. در چهار مورد در سال جاری، عملیات در CPC متوقف شد - یک بار به دلایل فنی به ظاهر خرابکاری که مشکوک به مداخله با انگیزه سیاسی را برانگیخت - و باعث خسارات جدی قزاقستان شد.
از سال جدید میلادی، قزاقستان ارسال اولین محموله های نفت خود را از طریق کریدور میانی از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان آغاز خواهد کرد. پیش بینی های اولیه سالانه نشان می دهد که حدود 1.5 میلیون تن نفت در این مسیر حمل می شود. این در مقایسه با آنچه که CPC می تواند مدیریت کند، کمی است.
توکایف به دولت دستور داده است تا برای افزایش این حجم به 20 میلیون تن تلاش کند، اگرچه او چارچوب زمانی را مشخص نکرد. فرض مشترک این است که باید تا سال 2030 اتفاق بیفتد، زیرا میدان غول پیکر کاشاگان به اوج ظرفیت تولید نزدیک می شود.
خودی های صنعت نسبت به این موضوع تردید دارند. نورلان ژوماگولف، رئیس اتحادیه شرکت های خدمات میدان نفتی در مصاحبه با اوراسیا نت گفت: بسیاری از عوامل عینی، از جمله نگرانی در مورد کاهش سطح دریای خزر، که میزان حمل نفتکش ها را کاهش می دهد، این کار را دشوار می کند. "
ژوماگولف گفت در هر صورت، CPC گزینه بسیار ارزان تری است. و ظرفیت وجود دارد فقط در حال رشد است. تاسیسات جدید پمپاژ به این معنی است که این خط لوله از سال آینده قادر به حمل 83 میلیون تن نفت خواهد بود که از سقف فعلی 67 میلیون تنی بیشتر است.
ژوماگولف گفت: «و بنابراین، با وجود تمام چشم اندازهای امیدوارکننده برای ترانزیت از طریق قزاقستان، موتور اصلی اقتصاد ما صادرات نفت از طریق روسیه خواهد بود.
آلماز کومنوف- روزنامه نگار اهل آلماتی
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.