27 مرداد 1401
در عرض چند ماه پس از ورود به بازار قزاقستان در سال گذشته، چری به یکی از فروشندگان برتر تبدیل شد. خودروسازان چینی در بحبوحه کمبود خودرو و قطعات روسیه به دلیل تحریم ها، سهم بازار قزاقستان را تصاحب می کنند. آستانه موتورز، یک فروشنده با مراکز فروش در سراسر کشور، هفته گذشته اعلام کرد که به زودی واردات خودروهای خود را از سازنده چانگان در چونگ کینگ آغاز خواهد کرد. طبق قرارداد توزیع از 11 آگوست، خودروهای چانگان مستقیماً از کارخانه های چینی وارد قزاقستان می شوند. آستانه موتورز در بیانیهای مطبوعاتی گفت: «این یک افتخار برای ما است که نماینده قدیمیترین و در عین حال یکی از پیشرفتهترین برندهای خودروی چین هستیم». برندهای چینی به طور مداوم در قزاقستان نفوذ کرده اند.
تبریز امروز:
تحریمهای روسیه، تحویل کارخانههایی را که به طور سنتی به قزاقستان عرضه میکردند، متوقف کرده است.
در عرض چند ماه پس از ورود به بازار قزاقستان در سال گذشته، چری به یکی از فروشندگان برتر تبدیل شد. خودروسازان چینی در بحبوحه کمبود خودرو و قطعات روسیه به دلیل تحریم ها، سهم بازار قزاقستان را تصاحب می کنند.
آستانه موتورز، یک فروشنده با مراکز فروش در سراسر کشور، هفته گذشته اعلام کرد که به زودی واردات خودروهای خود را از سازنده چانگان در چونگ کینگ آغاز خواهد کرد. طبق قرارداد توزیع از 11 آگوست، خودروهای چانگان مستقیماً از کارخانه های چینی وارد قزاقستان می شوند.
آستانه موتورز در بیانیهای مطبوعاتی گفت: «این یک افتخار برای ما است که نماینده قدیمیترین و در عین حال یکی از پیشرفتهترین برندهای خودروی چین هستیم».
برندهای چینی به طور مداوم در قزاقستان نفوذ کرده اند.
خودروساز ارزان قیمت چری اواخر سال گذشته وارد بازار قزاقستان شد. طبق گزارش انجمن تجارت خودرو قزاقستان (AKAB)، یک گروه لابی، تا ماه جولای، با برنامه های مالی جذاب خود، به یکی از 10 خودروی برتر بازار تبدیل شد. هاوال گرانتر در آوریل 2021 وارد بازار شد. Jac و Lifan چند سالی است که در بازار محلی هستند و Jac در شمال منطقه کوستانای قزاقستان مونتاژ میشود.
به گزارش AKAB، برندهای چینی 3.4 درصد از خودروهای جدید فروخته شده در قزاقستان در سال 2021 یا بیش از 4000 دستگاه را به خود اختصاص دادند که این رقم نسبت به سال قبل دو برابر شده است. در هفت ماه اول سال 2022، چهار شرکت چینی قبلاً همان تعداد واحد فروش را در کل سال 2021 به فروش رسانده اند.
به نظر می رسد این رشد نه تنها به دلیل قیمت های رقابتی، بلکه کمپین های تبلیغاتی طراحی شده برای مبارزه با شک و تردید گسترده در مورد کیفیت و ایمنی کالاهای چینی است.
مشتریان قزاقستانی نیز این روزها با انتخاب کمی روبرو هستند. مارک های محبوب ژاپنی و اروپایی به سادگی در دسترس نیستند. بسیاری از مدلها در روسیه تولید میشوند، جایی که کارخانهها به دلیل تحریمهای بینالمللی به دلیل جنگ مسکو در اوکراین مجبور به توقف تولید شدهاند. این موضوع باعث کمبود شدید خودرو و قطعات یدکی در قزاقستان شده است.
تویوتا سنتر جتیسو، فروشنده آلماتی یکی از محبوب ترین برندها در قزاقستان، به اوراسیا نت گفت که به دلیل تعطیلی کارخانه در سن پترزبورگ، فروش خود را برای مدت نامحدودی متوقف کرده است.
علاوه بر این، مقامات روسیه صادرات بسیاری از انواع قطعات یدکی را ممنوع کرده اند که باعث افزایش قیمت ها شده است.
ساری آرکا پروم مستقر در کوستانی - که خودروهای شورلت و کیا را با قطعات وارداتی از ازبکستان و روسیه و جک چینی با قطعات وارداتی از چین مونتاژ می کند - با حدود 60 درصد قبل از جنگ، بیشترین سهم بازار را در قزاقستان دارد. این شرکت گفت که به تولید خودرو ادامه می دهد، اما از پاسخ دادن به سوالات خودداری کرد. بعید است که تولید تحت تأثیر قرار نگرفته باشد.
الکسی الکسیف، سردبیر مجله خودرو زا رولم مستقر در آلماتی، به اوراسیا نت گفت که تولیدکنندگان اروپایی بارها را از طریق ترکیه تغییر مسیر داده اند و روسیه را دور می زنند، که به طور قابل توجهی زمان و هزینه حمل و نقل را افزایش داده است.
الکسیف گفت: "تعمیرات برنامه ریزی شده که شامل تعویض ساده روغن، فیلترها و شمع های فولکس واگن تیگوان من است، امسال 2.5 برابر افزایش قیمت داشته و به 192000 تنگه (400 دلار) رسیده است که فوق العاده گران است." بعید است که بحران به زودی پایان یابد، ما فقط می توانیم به تامین قطعات از چین امیدوار باشیم.
به نظر می رسد شرکت های چینی مشتاق پر کردن خلاء هستند. تحویل خودرو بیش از 18 روز طول نمی کشد. به گفته یکی از توزیع کنندگان چری، قطعات یدکی حدود یک هفته دیگر می رسد.
الکسیف معتقد است که در صورت تداوم کمبودهای ناشی از جنگ، تولیدکنندگان چینی به افزایش فروش خود در قزاقستان ادامه خواهند داد و سهمی را که روسیه مدتها از آن بهره میبرد، خواهد خورد.
فروشندگان محلی در حال آماده شدن برای این احتمال هستند. نورلان شامگونوف، مدیر First Motor Group، توزیع کننده رسمی چری در قزاقستان، در یک کنفرانس مطبوعاتی در 15 آگوست در آلماتی گفت که در پنج سال آینده برندهای چینی جایگاه پیشرو در بازار داخلی خواهند داشت.
شمگونوف گفت: «این به دلیل دامپینگ قیمت نیست، بلکه به دلیل کیفیت و آپشن است. اکنون یک شکست در ذهن [مصرف کنندگان] وجود دارد، آنها به برند چینی اعتقاد دارند.
با این حال، خریداران بیشتر احساس اجبار می کنند.
یکی از بازدیدکنندگان یکی از نمایندگی های چری در آلماتی که خود را یرلان می نامید، به اوراسیا نت گفت: «من به دنبال خودرویی هستم که بتوانم بخرم. "در اینجا من مناسب ترین شرایط را پیدا می کنم: یک قیمت خوب و یک وام تا 10 سال."
SaryArkaProm دیگر هیوندای را مونتاژ نمی کند. این شرکت به مونتاژ مدلهای برند دختر هیوندای، کیا، روی آورده است.
آلماز کومنوف روزنامه نگار اهل آلماتی
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.