28 تیر 1401
ترکمنستان ممکن است یکی از سخت ترین نقاط جهان برای ورود به آن باشد، اما این هرگز مانع از تلاش دولت برای ارائه این کشور به عنوان یک مرکز ترانزیت منطقه نمی شود. در 18 ژوئیه، عشق آباد میزبان رویدادی تحت عنوان کریدورهای حمل و نقل-ترانزیت بین المللی: اتصال و توسعه بود. سردار دوردیف نماینده وزارت امور خارجه ترکمنستان در سخنرانی خود در کنفرانس در مورد اینکه چگونه تحرک کلید ثبات است صحبت کرد. دوردیف به نقل از خبرگزاری دولتی روسیه تاس گفت: «امروزه حملونقل عامل مهمی در ژئوپلیتیک است که میتواند تأثیر مثبت و جدی بر وضعیت کلی منطقه و فراتر از آن داشته باشد». این بخش از سخنان او تقریباً کلمه به کلمه تکرار آنچه رئیس جمهور سابق، قربانقلی بردی محمداف در دسامبر 2014 در افتتاحیه خط راه آهن ایران، قزاقستان و ترکمنستان گفت، بود.
تبریر امروز:
قطار ترکمنستان،یک عامل مهم در ژئوپلیتیک
ترکمنستان ممکن است یکی از سخت ترین نقاط جهان برای ورود به آن باشد، اما این هرگز مانع از تلاش دولت برای ارائه این کشور به عنوان یک مرکز ترانزیت منطقه نمی شود.
در 18 ژوئیه، عشق آباد میزبان رویدادی تحت عنوان کریدورهای حمل و نقل-ترانزیت بین المللی: اتصال و توسعه بود. سردار دوردیف نماینده وزارت امور خارجه ترکمنستان در سخنرانی خود در کنفرانس در مورد اینکه چگونه تحرک کلید ثبات است صحبت کرد.
دوردیف به نقل از خبرگزاری دولتی روسیه تاس گفت: «امروزه حملونقل عامل مهمی در ژئوپلیتیک است که میتواند تأثیر مثبت و جدی بر وضعیت کلی منطقه و فراتر از آن داشته باشد».
این بخش از سخنان او تقریباً کلمه به کلمه تکرار آنچه رئیس جمهور سابق، قربانقلی بردی محمداف در دسامبر 2014 در افتتاحیه خط راه آهن ایران، قزاقستان و ترکمنستان گفت، بود.
ناظران سخاوتمند ممکن است این اتکا به فیلمنامه های آزمایش شده و آزمایش شده را به پایداری بینش نسبت دهند. منتقدان می گویند که این نشان دهنده فقدان ایده های جدید یا ناتوانی در پیشبرد برنامه های فراتر از شعار است.
دوردیف در جای دیگری از سخنرانی خود اشارات پنهانی به جنگ در اوکراین و چگونگی این درگیری برای مختل کردن کانال های مهم ترافیک غرب به شرق داشت. این تفکر بیان نشده در سخنرانی دیگری توسط آتاگلدی خلجانوف، نماینده دائم ترکمنستان در ژنو در سازمان ملل تکمیل شد. وی در مورد چگونگی ایستادگی روسیه و چینکریدور حمل و نقل عمان برای دستیابی به بازارهای جدید با استفاده بیشتر از ازبکستان-ترکمنستان-ایران- صحبت کرد.
خاستگاه این مفهوم حتی بیشتر از اظهارات بردی محمداف به گذشته است. توافقنامه عشق آباد در آوریل 2011 توسط وزرای خارجه کشورهای فوق الذکر (و همچنین قطر که بعداً از کل پروژه دور شد) امضا شد و شبکه یکپارچه ای از اتصالات جاده ای، راه آهن و بندری شمال به جنوب را پیش بینی کرد.
به اندازه کافی، مقامات و استراتژیستها در مسکو در ماههای اخیر شروع کردهاند به گفتوگوی مستمر در مورد چگونگی فرارسیدن زمان آنچه که به عنوان کریدور حملونقل شمال-جنوب شناخته میشود – که معمولاً در گزارشهای رسانههای روسی به سادگی «شمال-جنوب» شناخته میشود، صحبت میکنند. همه جادههایی که از آسیای مرکزی به خلیج فارس میروند، بهخوبی در محدوده وسیعتر شمال-جنوب قرار میگیرند، که همچنین مسیرهای حمل و نقلی را که از قفقاز عبور میکنند، امکانپذیر میسازد.
در 13 جولای، خبرگزاری دولتی ایران ایرنا گزارش داد که چگونه یک قطار باری روسی که اولین سفر خود را از روسیه به هند انجام می داد، روز گذشته از مرز ترکمنستان و ایران عبور کرد. یکی از مسئولان راه آهن ایران به خبرنگار ایرنا گفت: 39 کانتینر مصالح ساختمانی از گذرگاه سرخس عبور کرد. این محموله قرار بود به بندر شهید رجایی ایران در ضلع شمالی تنگه هرمز حمل و سپس به بندر ناوا شوا بمبئی حمل شود.
یک مسیر کمی جایگزین شمال به جنوب که ترکمنستان را در بر می گیرد و همچنین در حال توسعه است، باعث می شود کالاها از طریق دریای خزر به بندری پیشرفته در ترکمن باشی حمل شوند و سپس در قطارهایی که به سمت چابهار حرکت می کنند، بندری ایرانی که موقعیت راحت تری دارد، بارگیری می شود. باز کردن اقیانوس هند
روسیه در بسیاری از راه های عملی دیگر به برنامه حمل و نقل ترکمنستان متعهد است.
ایگور بابوشکین، فرماندار ایالت آستاراخان روسیه، هنگام بازدید از عشق آباد در ماه دسامبر، پیشنهاد ساخت تانکر، کشتی های ریلی و اتومبیلرانی، کشتی های باری و حتی کشتی های ماهیگیری را برای ترکمنستان داد. برای شیرین کردن این پیشنهاد، بابوشکین پیشنهاد کرد که اجزای کشتی را میتوان در کارخانههای کشتیسازی آستاراخان تولید کرد و سپس در ترکمنستان مونتاژ کرد – پیشنهادی که به وضوح برای ضربه زدن به روحیه رهبری ترکمنستانی طراحی شده است که همیشه مشتاق نشان دادن آن است که میتواند اشتغال محلی ایجاد کند.
در 16 ژوئیه، وب سایت دولتی عصر طلایی گزارش داد که شرکت دولتی راه آهن ترکمنستان پنج لوکوموتیو دیزلی قطار باری تولید شده توسط کارخانه موتورسازی بریانسک متعلق به شرکت سازنده کالای راه آهن روسیه Transmashholding خریداری کرده است. بر اساس گزارش ها، همین شرکت دو لوکوموتیو دیگر را در ماه اکتبر به ترکمنستان تحویل داد.
ترکمنستان به فکر همسایگان نزدیک خود نیز هست.
در 14 ژوئیه، رئیس جمهور سردار بردی محمداف برای یک سفر دولتی به ازبکستان سفر کرد، مثل همیشه، با هدف گفتگو در مورد "همکاری های متقابل سودمند در زمینه مسائل سیاسی، دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه". این اولین دیدار بردی محمداف از یک همسایه آسیای مرکزی از زمان تحویل گرفتن از پدرش در ماه مارس است.
در حالی که شوکت میرضیایف طی دو روز رویارویی بردی محمداف و همتای ازبکی خود، حرفه های زیادی را با فداکاری بی پایان به وجود آورد، مفیدترین کار قبل از آن انجام می شد. در 13 ژوئیه، وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان گزارش داد که موافقت نامه های سرمایه گذاری و تجاری به ارزش 451 میلیون دلار در جریان یک مجمع بین منطقه ای افتتاحیه در بخارا که پیش از این سفر برگزار شد، امضا شده است. هیچ اطلاعات خاصی در دست نیست.
این وزارتخانه گفت که نمایندگان دو کشور از این رویداد برای تأیید قصد خود برای افزایش تجارت دوجانبه به 2 میلیارد دلار "در آینده نزدیک" استفاده کردند. راه اندازی به موقع دو بندر تجاری فرامرزی - لباب-بخارا و داشغوز-خوارزم- به عنوان ابزاری برای تحقق این امر تلقی می شود.
همه اینها خوب و خوب است، اما همانطور که ترکمن.نیوز مستقر در آمستردام در ماه آوریل گزارش داد، تجارت ترکمنستان و ازبکستان در سه ماهه اول سال 2022 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در واقع 17 درصد کاهش یافت. تجارت دوجانبه برای کل سال 2021 به 882 میلیون دلار رسید - واقعیتی که هدف 2 میلیارد دلاری را به طور قطعی جاه طلبانه می کند.
یکی از زمینه هایی که ممکن است شاهد فعالیت بیشتری باشد، تجارت در منابع انرژی است. میرضیایف در جریان گفتگوها گفت که تاشکند علاقمند است واردات برق، گاز طبیعی و محصولات نفتی از ترکمنستان را دنبال کند.
این نوع چیزها در گوش عشق آباد موسیقی است. بردی محمداف ها (هر دوی آنها) مدت هاست که زیردستان خود را برای تولید نفت و گاز و مشتقات بیشتر آنها تحت فشار قرار داده اند، اما فروش این مواد همیشه آسان نیست.
در 13 ژوئیه، ، معاون نخست وزیر دارای پورتفولیوی ساخت، صنعت و انرژی، در جلسه دولت در مورد پیشرفت ادعایی در افزایش ظرفیت در کارخانه گاز به مایعات که در ژوئن 2019 در اووائان تپه افتتاح شد، گفت: پایتخت، عشق آباد پورچکوف ادعا کرد که در نیمه اول سال 2022، این کارخانه بیش از 20 درصد اهداف تولید خود را برآورده کرد.
ماه گذشته گزارش شد که دراگون اویل مستقر در امارات متحده عربی که در حال توسعه میادین فراساحلی دریای خزر جیتون و جیگالی بیگ بر اساس توافقنامه اشتراک تولید است، تمدید این قرارداد را تا ماه می 2035 تضمین کرد. از آن زمان، خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی WAM جزئیات بیشتری در مورد چگونگی دستیابی به این توافق ارائه کرده است.
WAM گزارش داد که به طور کامل 500 میلیون دلار به صورت نقدی پرداخت می شود و 500 میلیون دلار دیگر نیز طی 13 سال، تا حدی در قالب توسعه جامعه، آموزش، بهداشت عمومی و سایر اشکال پروژه های اجتماعی منتقل می شود.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.