11 خرداد 1401
فیلم ویدیویی ویروسی از معلمی که به طرز وحشیانه ای یک دانش آموز را کتک می زند، افکار عمومی را در قرقیزستان متشنج کرده است، در حالی که برخی از این خشونت ها وحشت کرده اند، زیرا دیگران غر می زنند که به جوانان باید آداب و رسوم آموزش داده شود. در همین حال، مقامات با فشار به قوانینی برای جرم انگاری بی احترامی به معلمان واکنش نشان داده اند. حادثه مورد بحث که در مدرسه ای در منطقه جلال آباد جنوبی رخ داد، بر اثر نزاع معلم با دانش آموز دختر کادیچا ژانبایوا قربانی 14 ساله رخ داد. . گزارش شده است که ژانبایوا دچار ضربه مغزی شده است. آلمازبک بیشنعلیف، وزیر آموزش و پرورش اولین عضو دولت بود که با بیان اینکه علت رفتار پرخاشگرانه معلمان ناشی از رفتار کودکان است، نظر داد. او با این حال در این مورد از معلم انتقاد کرد. «معلم نباید دست خود را بلند کند یا باعث آسیب روحی کودکان شود. اما اتفاقاتی در جامعه رخ می دهد که معلمان را به این نقطه سوق می دهد.» «این به دلیل فقدان آموزش معنوی و خلأ در کودکان است. اگر بچه ها را در خانه خوب تربیت می کردیم، این اتفاقات نمی افتاد.» ادیل بایسالوف، معاون نخست وزیر دارای پورتفولیوی در امور اجتماعی، در 26 مه موضع مشابهی اتخاذ کرد و قبل از دفاع از کارکنان خسته آموزش و پرورش، این حمله وحشیانه را محکوم کرد. «دانش آموزان نباید با معلمان بحث کنند. این یک قانون آهنین است.» «معلم نباید نیازی به اثبات چیزی داشته باشد یا مجبور باشد خود را در مورد چیزی اثبات کند. در مدرسه، مرجع اصلی معلم است.» در گوشه دیگر این بحث، گروههای مدافع حقوق کودک هستند که در اول ژوئن در مقابل وزارت آموزش و پرورش تظاهرات کردند.
تبریز امروز:
تظاهرات گروه های مدافع حقوق کودک در بیرون از وزارت آموزش و پرورش در بیشکک در 1 ژوئن. (دانیل عثمانوف)
فیلم ویدیویی ویروسی از معلمی که به طرز وحشیانه ای یک دانش آموز را کتک می زند، افکار عمومی را در قرقیزستان متشنج کرده است، در حالی که برخی از این خشونت ها وحشت کرده اند، زیرا دیگران غر می زنند که به جوانان باید آداب و رسوم آموزش داده شود. در همین حال، مقامات با فشار به قوانینی برای جرم انگاری بی احترامی به معلمان واکنش نشان داده اند.
حادثه مورد بحث که در مدرسه ای در منطقه جلال آباد جنوبی رخ داد، بر اثر نزاع معلم با دانش آموز دختر کادیچا ژانبایوا قربانی 14 ساله رخ داد. . گزارش شده است که ژانبایوا دچار ضربه مغزی شده است.
آلمازبک بیشنعلیف، وزیر آموزش و پرورش اولین عضو دولت بود که با بیان اینکه علت رفتار پرخاشگرانه معلمان ناشی از رفتار کودکان است، نظر داد. او با این حال در این مورد از معلم انتقاد کرد.
«معلم نباید دست خود را بلند کند یا باعث آسیب روحی کودکان شود. اما اتفاقاتی در جامعه رخ می دهد که معلمان را به این نقطه سوق می دهد.» «این به دلیل فقدان آموزش معنوی و خلأ در کودکان است. اگر بچه ها را در خانه خوب تربیت می کردیم، این اتفاقات نمی افتاد.»
ادیل بایسالوف، معاون نخست وزیر دارای پورتفولیوی در امور اجتماعی، در 26 مه موضع مشابهی اتخاذ کرد و قبل از دفاع از کارکنان خسته آموزش و پرورش، این حمله وحشیانه را محکوم کرد.
«دانش آموزان نباید با معلمان بحث کنند. این یک قانون آهنین است.» «معلم نباید نیازی به اثبات چیزی داشته باشد یا مجبور باشد خود را در مورد چیزی اثبات کند. در مدرسه، مرجع اصلی معلم است.»
در گوشه دیگر این بحث، گروههای مدافع حقوق کودک هستند که در اول ژوئن در مقابل وزارت آموزش و پرورش تظاهرات کردند.
این فعالان احتمالاً از نحوه واکنش قانونگذاران به این قسمت وحشت زده خواهند شد. در 30 مه، پارلمان شروع به بررسی پیش نویس قانونی برای جریمه والدین دانش آموزانی کرد که در کلاس فحش می دهند یا به معلمان خود بی احترامی می کنند. این لایحه جریمه هایی بین 2000 تا 5000 سوم قرقیزستان (25 تا 60 دلار) را بسته به سن کودک و اینکه آیا این تخلف تکرار می شود پیش بینی می کند.
در استدلالی که در لایحه آمده است، آمده است: «کودکان فقط رفتار و نگرش والدین را نسبت به معلمان منعکس میکنند: اگر کودکی رفتار بیاحترامی والدین را نسبت به معلم ببیند... بعید است که آنها چیزی غیر از تحقیر نسبت به معلمان احساس کنند».
یکی از نویسندگان این لایحه می خواهد فراتر رفته و کودکان را از داشتن تلفن همراه در مدرسه منع کند.
رشد اخلاقی جوانان از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور صدیر جپاروف در سال 2020 به موضوعی تکراری در گفتمان رسمی تبدیل شده است. او ماه گذشته برنامه ملی طراحی شده برای ترویج "ارزش های سنتی خانواده" و "سنت های ملی" در موسسات آموزشی را تصویب کرد.
دولت او کمتر به آزار فیزیکی افراد زیر سن قانونی توجه می کند. بر اساس گزارش دادستانی کل، 244 مورد اعمال خشونت آمیز علیه کودکان، که برخی از آنها در مدارس انجام شده است، در سال 2021 ثبت شده است.
تعیین علت استرس معلم در درجه اول در رفتار کودکان در بهترین حالت مانند یک تشخیص مشکوک به نظر می رسد. قرقیزستان سال هاست که با کمبود شدید مدارس مواجه بوده است که منجر به ازدحام بیش از حد در کلاس ها شده است. در بزرگ ترین شهرها، بیشکک و اوش، مدارس دو برابر تعداد دانش آموزانی که برای پذیرش طراحی شده اند مملو از دانش آموزان هستند.
این در حالی است که به معلمان حقوق ناچیز پرداخت می شود. نیمی از معلمان شاغل یا در سن بازنشستگی هستند یا به آن نزدیک می شوند. بسیاری از مربیان نیز فاقد آموزش لازم برای انجام کار هستند. یک گروه تحقیقاتی دریافته است که حدود 35 درصد از معلمان در قرقیزستان حتی مهارت های ابتدایی خواندن و ریاضی را ندارند.
آیزیرک ایمانالیوا یک روزنامه نگار مقیم بیشکک است.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.