2 فروردین 1401
تحریمهای روسیه کریدور راه آهن جاده ابریشم چین را منحرف میکند - ترافیک بار را مختل میکند و برای چین ضرر ایجاد میکند - در حالی که پکن را مجبور میکند تا در استراتژیهای تجارت، توسعه و امنیت منطقه تجدید نظر کند.
تبریز امروز:
یک قطار چینی در مرز قزاقستان منتظر است (چین دیلی)
تحریمهای روسیه کریدور راه آهن جاده ابریشم چین را منحرف میکند - ترافیک بار را مختل میکند و برای چین ضرر ایجاد میکند - در حالی که پکن را مجبور میکند تا در استراتژیهای تجارت، توسعه و امنیت منطقه تجدید نظر کند. اما شدیدترین پیامدهای درازمدت ممکن است در قزاقستان احساس شود.
تقویت ترافیک ریلی از چین به اتحادیه اروپا از طریق شبکه ای از مسیرها از طریق قزاقستان، روسیه و بلاروس، عنصر کلیدی در طرح کمربند و جاده (BRI)، چشم انداز 1 تریلیون دلاری است که توسط شی جین پینگ، رهبر چین در سال 2013 برای پروژه پکن رونمایی شد. نفوذ اقتصادی و سیاسی در سراسر جهان حمل و نقل ریلی از طریق خاک روسیه در طول چند هفته اول پس از تهاجم روسیه به اوکراین طبق برنامه انجام می شد، زیرا دستورات آغاز شده قبل از جنگ سفرهای بین قاره ای خود را تکمیل می کردند. اما در حالی که ترانزیت از طریق راهآهن روسیه تحریمشده هنوز از نظر فنی امکانپذیر است، تعداد فزایندهای از شرکتهای لجستیکی عملاً عملیاتهای مرتبط با BRI را از طریق روسیه متوقف کردهاند.
برای مثال، در 10 مارس، DB Schenker، ارائهدهنده تدارکات آلمانی اعلام کرد که به طور موقت «حمل و نقل زمینی، هوایی و اقیانوسی» به روسیه و از روسیه را تعلیق میکند. یک روز قبل، غول لجستیک دیگری، Hapag-Lloyd، تایید کرد که دیگر رزروهای مربوط به روسیه، بلاروس و اوکراین را نمی پذیرد. همچنین در تاریخ 9 مارس، بیانیهای که توسط بندر داخلی دویسبورگ در آلمان، یک مرکز کلیدی برای محمولههای BRI صادر شد، خاطرنشان کرد که احتمالاً بیمهگران بینالمللی ارائه پوشش برای محمولههای ترانزیت روسیه و بلاروس را متوقف خواهند کرد.
پیامدهای مالی ناشی از خرابی راه آهن جاده ابریشم به طرق مختلف بر چین تأثیر می گذارد. جنگ نه تنها باعث از دست رفتن درآمد تجاری پکن شده است، بلکه سرمایهگذاریهای زیرساختی را به هزینه های بی خاصیت تبدیل میکند. یکی از این پروژه ها پارک صنعتی سنگ بزرگ است که در 15 مایلی خارج از پایتخت بلاروس، مینسک واقع شده است. این مجتمع با سرمایه 2 میلیارد دلاری چین به عنوان یک مرکز تجاری و فناوری اطلاعات در نظر گرفته شد، اما عمدتاً یک ژست حسن نیت برای القای همکاری BRI از بلاروس بود. این سرمایه گذاری اکنون ممکن است زیان کاملی را برای چین به همراه داشته باشد.
ضربه اقتصادی در مقایسه با سردرد اجتماعی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی که حمله روسیه به اوکراین برای دولت شی ایجاد میکند، نسبتاً جزئی است. شراکت راهبردی «بدون محدودیت» چین با روسیه به یک مسئولیت برای پکن تبدیل شده است. تمایل ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه برای وارد کردن آسیبهای جانبی به BRI - که ارتباط تنگاتنگی با اعتبار شخصی رهبر چین دارد - هزینههایی را برای چین به همراه داشته است، هزینههایی که ممکن است پس از پایان جنگ در اوکراین مانع از تلاشها برای القای حرکت جدید BRI شود. در صورتی که پکن به روسیه کمک نظامی یا مالی ملموسی ارائه دهد، ممکن است مجازاتهای اقتصادی برای چین در نظر گرفته شود.
از نظر داخلی، چشم انداز وقفه طولانی مدت تجارت BRI پیامدهای قابل توجهی برای پکن دارد. یکی از اهداف استراتژیک BRI، تسهیل آرامش استان ناآرام سین کیانگ چین است، صحنه سرکوب مداوم اقلیت های مسلمان. شی به طور مداوم BRI را به عنوان ابزاری معرفی کرده است که قادر به ایجاد صلح از طریق تجارت و توسعه اقتصادی است. چشم انداز خاص سین کیانگ در سیزدهمین برنامه پنج ساله چین مطرح شد که متعهد به «تقویت توسعه زیرساخت ها در مسیرهای اصلی و بنادر اصلی ورودی» و «کار برای توسعه سین کیانگ به عنوان منطقه اصلی کمربند اقتصادی جاده ابریشم است». ” استراتژی چین همچنین بر یکپارچگی اقتصادی بیشتر با کشورهای آسیای مرکزی، به ویژه قزاقستان، تأکید میکند، بنابراین سطح بیشتری از ثبات را در امتداد مرز غربی چین ارتقا میدهد. با مسدود شدن بسیاری از مسیرهای ریلی BRI، چین برای یافتن جایگزین های استراتژیک به سختی تحت فشار قرار خواهد گرفت. فراتر از تأثیرات کوتاه مدت بر تجارت، تهاجم روسیه به شدت منطق استراتژیک «صلح از طریق تجارت» BRI را تضعیف می کند.
با توجه به اینکه تحریمهای اعمال شده علیه روسیه اقتصادهای آسیای مرکزی را نیز مجازات میکند و باعث تغییر الگوهای مهاجرت نیروی کار میشود، ثبات آسیای مرکزی بهسرعت به عنوان منبع نگرانی برای چین در حال ظهور است. حواله هایی که توسط مهاجران کارگری آسیای مرکزی به خانه هایشان ارسال می شود، مدت ها منبع درآمد مهمی برای بسیاری از خانواده ها در این منطقه بوده است. اما این جریان حیاتی درآمد اکنون در خطر خشک شدن سریع است.
به دلایل مختلف، از جمله ترس از تحت تأثیر قرار گرفتن در ارتش روسیه، لژیونی از مهاجران کارگری آسیای مرکزی روسیه را ترک کرده و به سرزمین خود بازمیگردند، جایی که چشماندازهای شغلی بدی در انتظار آنهاست. ترکیبی از تورم سریع، رکود اقتصادی و افزایش بیکاری در آسیای مرکزی خطر ناآرامی های منطقه ای را افزایش می دهد. قبلاً در ژانویه، قبل از شروع جنگ، نارضایتی به تظاهرات خیابانی مرگبار در قزاقستان تبدیل شد. بدتر از آن می تواند درست در افق ظاهر شود.
قزاقستان سنت است
کشور آسیایی با بیشترین ضرر از اختلال BRI. تجارت ترانزیتی BRI در سال های اخیر نقطه روشنی در چشم انداز اقتصادی تاریک قزاقستان بوده است. قزاقستان همچنین استراتژی توسعه خود را حول نقش خود به عنوان یک کریدور تجاری تنظیم کرد. حتی زمانی که همهگیری کووید در حال گسترش بود، کریدورهای ریلی فرا اوراسیا رشد کردند. در سال 2021، شبکه BRI، که قزاقستان قطب اصلی آن است، حدود 15000 قطار را اداره می کرد که تقریباً 1.5 میلیون کانتینر را حمل می کرد. بندر بزرگ جدید داخلی خورگوس، در مرز قزاقستان و چین، که اغلب توسط مقامات قزاقستان به عنوان «سنگک کمربند و جاده» به تصویر کشیده می شود، علیرغم قاچاق بی رویه، جریان درآمد خوبی به خزانه دولت ایجاد کرد. اکنون، به نظر میرسد که افت مداوم قطارهای عبوری از خورگوس وجود داشته باشد.
مقامات قزاقستان به وضوح نگران هستند، به ویژه با توجه به اینکه این کشور به سختی از بی ثباتی شدید خود در ژانویه بهبود یافته است. اثر موج دار تحریم ها قبلاً به کاهش 20 درصدی ارزش پول قزاقستان، تنگه دامن زده است. نرخ تورم در ماه فوریه تقریباً دو برابر برآورد رسمی بود. بانک مرکزی تاکنون بیش از 800 میلیون دلار از ذخایر خود را برای تقویت ارز آسیب دیده هزینه کرده است. مقامات همچنین محدودیت هایی را برای صادرات ارز خارجی و طلا اعمال کرده اند. مشخص نیست که جهش قیمتهای جهانی انرژی پس از تهاجم میتواند با تأمین درآمد اضافی برای قزاقستان غنی از انرژی به جبران تلاطم مالی کمک کند.
با توجه به اینکه مسیرهای BRI که از روسیه عبور می کنند اکنون به ظاهر متوقف شده است، مسیرهای جنوبی از طریق حوضه خزر که از قلمرو روسیه اجتناب می کنند، توجه بیشتری را به خود جلب کرده اند. در 16 مارس، شی به منظور تقویت روابط دیپلماتیک در امتداد مسیر جنوبی، بحث در مورد تجارت و ترانزیت با رهبران ترکمنستان، قربانقلی بردی محمداف و پسر و وارثش، سردار، حرکت کرد. در حالی که رشد حجم ترانزیت در امتداد مسیرهای BRI جنوبی امکانپذیر است، مسیرهای جایگزینی که از قلمرو روسیه اجتناب میکنند، عوارض لجستیکی خاص خود را دارند، که احتمالاً از جمله ادعای مستمر روسیه مبنی بر «حوزه نفوذ» در حوضه بزرگ خزر است.
بی ثباتی ناشی از جنگ یکی از عوامل پشت سر پیشنهاد قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان برای تلاش به عنوان میانجی برای پایان دادن به جنگ است. با این حال، این پیشنهاد بر سر زبان ها افتاده است. به نظر می رسد ولادیمیر پوتین تمایلی به گوش دادن به صحبت های افراد خارج از حلقه داخلی خود ندارد. به نظر می رسد که تنها چین از قدرت کافی برای عبور از حباب دفاعی پوتین برخوردار است. اما تاکنون، به نظر میرسد که رابطه «بدون محدودیت» آن با روسیه بر ضررهای BRI و سایر ملاحظات اقتصادی در ترغیب چین به ماندن در حاشیه تاثیر گذاشته است.
ناتان هاتسون استاد دانشگاه تگزاس شمالی
برگردان : وحیدی آذر
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.