28 اسفند 1400
یکی از خواسته های اصلی آذربایجان پس از پیروزی در جنگ 44 روزه در سال 2020 این بود که ارمنستان به آن اجازه دسترسی زمینی به منطقه نخجوان خود را بدهد، بخشی از خاک محاصره شده توسط ارمنستان، ایران و ترکیه. از زمانی که ارمنستان تسلیم شد، باکو به طور مداوم برای این مسیر که آن را «کریدور زنگزور» می نامد و از راه آهن و جاده های دوران شوروی در سراسر استان سیونیک ارمنستان عبور می کرد، مبارزه کرده است.
تبریز امروز:
راه آهن آذربایجان
جمهوری آذربایجان و ایران یک قرارداد ترانزیت امضا کرده اند که می تواند پیامدهای بزرگی برای ارمنستان داشته باشد.
یکی از خواسته های اصلی آذربایجان پس از پیروزی در جنگ 44 روزه در سال 2020 این بود که ارمنستان به آن اجازه دسترسی زمینی به منطقه نخجوان خود را بدهد، بخشی از خاک محاصره شده توسط ارمنستان، ایران و ترکیه. از زمانی که ارمنستان تسلیم شد، باکو به طور مداوم برای این مسیر که آن را «کریدور زنگزور» می نامد و از راه آهن و جاده های دوران شوروی در سراسر استان سیونیک ارمنستان عبور می کرد، مبارزه کرده است.
بیانیه آتشبس 10 نوامبر 2020 حتی شامل این زبان بود که روسیه "امنیت ارتباطات حمل و نقل" را بین سرزمین اصلی آذربایجان و نخجوان در سراسر ارمنستان تضمین می کند.
با ادامه تشدید تنش ها بین دو کشور، گفتگوها متوقف شده است.
با این وجود، زمانی که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران در 11 مارس برای امضای یادداشت تفاهمی که امکان ایجاد ارتباطات تجاری و ارتباطی جدید را که منطقه زنگزور شرقی آذربایجان و نخجوان را به هم وصل می کند، وارد شد، برای ناظران در باکو غافلگیرکننده بود.
اطلاعات کمی در مورد این یادداشت منتشر شد، اما روشی که باکو آن را به عنوان یک «راهرو» توصیف کرد، نشان میدهد که خودروهای آذربایجانی مجاز به عبور از خاک ایران بدون ارائه چکهای گمرکی ایران هستند.
این شرایط یک بزرگراه جدید، یک راه آهن و همچنین زیرساخت انرژی نامشخص را در نظر می گیرد. علاوه بر این، چهار پل بر روی رودخانه ارس که مرز دولتی جمهوری آذربایجان و ایران را مشخص می کند – دو پل جاده ای و دو پل راه آهن ساخته خواهد شد.
الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و قاسمی در مورد اینکه چگونه کریدور جدید یک کریدور بین المللی مهم برای حمل و نقل و برق خواهد بود، گفتگو کردند.
اظهارات رسمی مشخص نکرد که کدام طرف هزینه زیرساخت های جدید را پرداخت خواهد کرد، اما به عنوان ذینفع اصلی، به نظر می رسد که آذربایجان این هزینه را پرداخت کند.
علی اف پس از پایان جنگ بارها از ارمنستان خواسته است تا کریدوری در سراسر خاک خود باز کند. رئیس جمهور حتی تهدید کرد که در صورت امتناع ارمنستان از زور استفاده خواهد کرد.
حکمت حاجی اف مشاور ارشد سیاست خارجی رئیس جمهور در بیانیهای به رسانهها گفت که مسیر جدید از طریق ایران «به سیاست چند ساله ارمنستان در محاصره نخجوان پایان خواهد داد».
فواد شهبازوف، تحلیلگر مستقر در بریتانیا، معتقد است که باکو به تلاش برای رسیدن به مسیر در سراسر ارمنستان ادامه خواهد داد، اما "به احتمال زیاد برای مدتی به تعویق خواهد افتاد."
شهبازوف برای بیبیسی آذربایجانی نوشت: «آنچه دیده میشود این است که دولت آذربایجان تصمیم گرفته است منتظر موضع نهایی ارمنستان در مورد کریدور [زنگزور] نباشد، زیرا اولی بیشتر به تقویت همکاریهای منطقهای علاقه دارد.
روابط ایران و آذربایجان سالهاست که سرد و گرم بوده است. اما بعد با ترکمنستان توافق کردند تا گاز طبیعی را مبادله کنند.
حیدر ایسایف روزنامه نگار باکو
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.