خبر های ویژه

ایستادگی زنان ترک‌تبار افغانستان؛ چهار سال مقاومت مقابل خفقان و محرومیت

23 مرداد 1404

روند کاهشی در جمعیت چین

22 مرداد 1404

راه آهن سراسری افغانستان با توافق جدید به سمت واقعیت می‌رود

20 مرداد 1404

انسجام زنان پنجشیر محدودیت‌های جدید طالبان را محکوم کرد

19 مرداد 1404

هشتادمین سالگرد مراسم یادبود قربانیان هیروشیما و ناگازاکی

16 مرداد 1404

خیابان‌ها به رودخانه تبدیل شدند: سیل مرگبار شمال پکن را درنوردید

9 مرداد 1404

جلوگیری از نشر اطلاعات نادرست و حفظ ارزش‌های اسلامی

1 مرداد 1404

هند خواستار تنظیم دمای ملایم‌تر برای کولرهای گازی به منظور صرفه‌جویی در انرژی است

23 تیر 1404

امامعلی رحمانف و دیالوگ صحبت با دختر جوان

18 تیر 1404

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، در 4 ژوئیه برای شرکت در هفدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی (اکو) وارد خانکندی شد.

13 تیر 1404

غول اینترنتی کره‌ای «کاکائو» با همکاری «اوپن‌ای‌آی» به دنبال جهش رشد

13 تیر 1404

بسیاری جان باخته‌اند: زندگی در جهنم شعله‌ور جریه، هند

7 تیر 1404

چین در حال تبدیل شدن به حالت وصول بدهی  و مطالبات

22 خرداد 1404

سه ورزشکار ایرانی به اتهام تجاوز جنسی در کره جنوبی بازداشت شدند

13 خرداد 1404

قرقیزستان شفافیت قضایی را در پی موجی از جلسات دادرسی غیرعلنی افزایش میدهد

12 خرداد 1404

ازبکستان در نظر دارد سفر بدون ویزا را برای گردشگران آمریکایی معرفی کند،آمریکایی‌ها، به ازبکستان خوش آمدید!

5 خرداد 1404

28 اسفند 1400

آذربایجان و ایران قرارداد حمل و نقل با دور زدن ارمنستان امضا کردند

این مسیر جایگزینی برای کریدور عبوری از ارمنستان است که یکی از خواسته های اصلی آذربایجان از زمان آتش بس سال 2020 است.

یکی از خواسته های اصلی آذربایجان پس از پیروزی در جنگ 44 روزه در سال 2020 این بود که ارمنستان به آن اجازه دسترسی زمینی به منطقه نخجوان خود را بدهد، بخشی از خاک محاصره شده توسط ارمنستان، ایران و ترکیه. از زمانی که ارمنستان تسلیم شد، باکو به طور مداوم برای این مسیر که آن را «کریدور زنگزور» می نامد و از راه آهن و جاده های دوران شوروی در سراسر استان سیونیک ارمنستان عبور می کرد، مبارزه کرده است.

تبریز امروز:

Azerbaijan railwaysراه آهن آذربایجان
جمهوری آذربایجان و ایران یک قرارداد ترانزیت امضا کرده اند که می تواند پیامدهای بزرگی برای ارمنستان داشته باشد.

یکی از خواسته های اصلی آذربایجان پس از پیروزی در جنگ 44 روزه در سال 2020 این بود که ارمنستان به آن اجازه دسترسی زمینی به منطقه نخجوان خود را بدهد، بخشی از خاک محاصره شده توسط ارمنستان، ایران و ترکیه. از زمانی که ارمنستان تسلیم شد، باکو به طور مداوم برای این مسیر که آن را «کریدور زنگزور» می نامد و از راه آهن و جاده های دوران شوروی در سراسر استان سیونیک ارمنستان عبور می کرد، مبارزه کرده است.

Nagorno-Karabakh after 2020 warبیانیه آتش‌بس 10 نوامبر 2020 حتی شامل این زبان بود که روسیه "امنیت ارتباطات حمل و نقل" را بین سرزمین اصلی آذربایجان و نخجوان در سراسر ارمنستان تضمین می کند.

با ادامه تشدید تنش ها بین دو کشور، گفتگوها متوقف شده است.

با این وجود، زمانی که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران در 11 مارس برای امضای یادداشت تفاهمی که امکان ایجاد ارتباطات تجاری و ارتباطی جدید را که منطقه زنگزور شرقی آذربایجان و نخجوان را به هم وصل می کند، وارد شد، برای ناظران در باکو غافلگیرکننده بود.

اطلاعات کمی در مورد این یادداشت منتشر شد، اما روشی که باکو آن را به عنوان یک «راهرو» توصیف کرد، نشان می‌دهد که خودروهای آذربایجانی مجاز به عبور از خاک ایران بدون ارائه چک‌های گمرکی ایران هستند.

این شرایط یک بزرگراه جدید، یک راه آهن و همچنین زیرساخت انرژی نامشخص را در نظر می گیرد. علاوه بر این، چهار پل بر روی رودخانه ارس که مرز دولتی جمهوری آذربایجان و ایران را مشخص می کند – دو پل جاده ای و دو پل راه آهن ساخته خواهد شد.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و قاسمی در مورد اینکه چگونه کریدور جدید یک کریدور بین المللی مهم برای حمل و نقل و برق خواهد بود، گفتگو کردند.

اظهارات رسمی مشخص نکرد که کدام طرف هزینه زیرساخت های جدید را پرداخت خواهد کرد، اما به عنوان ذینفع اصلی، به نظر می رسد که آذربایجان این هزینه را پرداخت کند.

علی اف پس از پایان جنگ بارها از ارمنستان خواسته است تا کریدوری در سراسر خاک خود باز کند. رئیس جمهور حتی تهدید کرد که در صورت امتناع ارمنستان از زور استفاده خواهد کرد.

حکمت حاجی اف مشاور ارشد سیاست خارجی رئیس جمهور در بیانیه‌ای به رسانه‌ها گفت که مسیر جدید از طریق ایران «به سیاست چند ساله ارمنستان در محاصره نخجوان پایان خواهد داد».

فواد شهبازوف، تحلیلگر مستقر در بریتانیا، معتقد است که باکو به تلاش برای رسیدن به مسیر در سراسر ارمنستان ادامه خواهد داد، اما "به احتمال زیاد برای مدتی به تعویق خواهد افتاد."

شهبازوف برای بی‌بی‌سی آذربایجانی نوشت: «آنچه دیده می‌شود این است که دولت آذربایجان تصمیم گرفته است منتظر موضع نهایی ارمنستان در مورد کریدور [زنگزور] نباشد، زیرا اولی بیشتر به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای علاقه دارد.

روابط ایران و آذربایجان سالهاست که سرد و گرم بوده است.  اما بعد با ترکمنستان توافق کردند تا گاز طبیعی را مبادله کنند.

 

حیدر ایسایف روزنامه نگار باکو 

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت