13 بهمن 1400
ترکمنستان از نظر حقوقی باید یک کشور ترانزیتی ایده آل برای انتقال کالا بین آسیا و اروپا باشد. این چیزی است که رئیس جمهور قربانقلی بردی محمداف حداقل در باره آن فکر می کند. وی طی سخنانی در جلسه هیئت دولت در 28 ژانویه خاطرنشان کرد که حجم کالاهای عبوری از ترکمنستان در سال 2021 نسبت به سال قبل از آن سه و نیم برابر شده است. او البته هیچ ارقامی یا زمینه مفیدی ارائه نکرد که سال 2020 سالی بود که شاهد ورود کووید-19 مسدودکننده تجارت بود. بردی محمداف یک روز قبل، در جریان افتتاحیه اجلاس آسیای مرکزی و هند، که باید به صورت آنلاین برگزار می شد، با جزئیات بیشتری در مورد این موضوع صحبت کرد، اگرچه به نظر می رسد دهلی نو دوست داشت رهبران را شخصاً ببیند. بردی محمداف گفت که یک کریدور حمل و نقل اوراسیا می تواند آسیای مرکزی را به بنادر اقیانوس هند متصل کند. ما همچنین به پروژه کریدور حمل و نقل ازبکستان-ترکمنستان-ایران-عمان-قطر اهمیت زیادی قائل هستیم. همانطور که مشخص است، هند رسماً این پروژه را امضا کرده است که فرصت های گسترده تری را برای شرکت کنندگان باز می کند. اجماع در حال ظهور این است که بندر چابهار ایران باید به عنوان محور اصلی زنجیره اتصال آسیای مرکزی و هند عمل کند. شرکت کنندگان اجلاس هفته گذشته با تشکیل یک کارگروه مشترک برای توسعه سیستم هایی برای تضمین تردد آزاد کالا در امتداد محور شمال به جنوب که چابهار را به عنوان یک گره کلیدی می بیند، موافقت کردند.
تبریز امروز:
رئیس جمهور ترکمنستان آرزوهای بزرگی دارد. اتکا به چین همچنان قوی است. و روسیه هم دارای یک بمب است
ترکمنستان از نظر حقوقی باید یک کشور ترانزیتی ایده آل برای انتقال کالا بین آسیا و اروپا باشد. این چیزی است که رئیس جمهور قربانقلی بردی محمداف حداقل در باره آن فکر می کند.
وی طی سخنانی در جلسه هیئت دولت در 28 ژانویه خاطرنشان کرد که حجم کالاهای عبوری از ترکمنستان در سال 2021 نسبت به سال قبل از آن سه و نیم برابر شده است. او البته هیچ ارقامی یا زمینه مفیدی ارائه نکرد که سال 2020 سالی بود که شاهد ورود کووید-19 مسدودکننده تجارت بود.
بردی محمداف یک روز قبل، در جریان افتتاحیه اجلاس آسیای مرکزی و هند، که باید به صورت آنلاین برگزار می شد، با جزئیات بیشتری در مورد این موضوع صحبت کرد، اگرچه به نظر می رسد دهلی نو دوست داشت رهبران را شخصاً ببیند.
بردی محمداف گفت که یک کریدور حمل و نقل اوراسیا می تواند آسیای مرکزی را به بنادر اقیانوس هند متصل کند.
ما همچنین به پروژه کریدور حمل و نقل ازبکستان-ترکمنستان-ایران-عمان-قطر اهمیت زیادی قائل هستیم. همانطور که مشخص است، هند رسماً این پروژه را امضا کرده است که فرصت های گسترده تری را برای شرکت کنندگان باز می کند.
اجماع در حال ظهور این است که بندر چابهار ایران باید به عنوان محور اصلی زنجیره اتصال آسیای مرکزی و هند عمل کند. شرکت کنندگان اجلاس هفته گذشته با تشکیل یک کارگروه مشترک برای توسعه سیستم هایی برای تضمین تردد آزاد کالا در امتداد محور شمال به جنوب که چابهار را به عنوان یک گره کلیدی می بیند، موافقت کردند.
برای بردی محمداف، اجرای کامل کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب، یک چشم انداز پیچیده چندمنطقه ای که بیش از دو دهه در حال انجام است، نشان دهنده صدها میلیون هزینه شده برای ساختن یک کشور است. - هنر بندر کاسپین در شهرستان ترکمن باشی. وی در اجلاس هفته گذشته گفت: چابهار و ترکمن باشی حلقههای یک زنجیره هستند.
وی گفت: در این زمینه پیشنهاد می کنیم موضوع گنجاندن بندر ترکمن باشی در این مسیر ترانزیتی نیز مورد توجه قرار گیرد.
این صحبتهای صعودی است، اما تحقق بخشیدن به این مسیر حملونقل به چیزی بیش از کلمات نیاز دارد.
کالاهایی که از هند به اروپای غربی راه می یابند، برای ارائه یک مورد فرضی، باید در یک کشتی در بندر هند بارگیری شوند، در قطارها و کامیون ها در چابهار بارگیری شوند، به ترکمن باشی منتقل شوند، و برای یک سفر کوتاه در کشتی بارگیری شوند. خزر، و سپس به کامیون ها برای حمل و نقل به جلو بازگشت.
حتی اگر ترکمنستان یک کشور ترانزیتی بدون اصطکاک، فوق العاده کارآمد و عاری از فساد بود، این مسیر طاقت فرسا و پرهزینه خواهد بود. همانطور که هست، چشم انداز تبدیل شدن ترکمن باشی به یک گزینه اصلی برای شرکت های لجستیک دور از دسترس به نظر می رسد.
آستین آستین عشق آباد بزرگراه هایی هستند که اکنون در دست ساخت هستند. در ژانویه 2019، ترکمنستان کار بر روی یک پروژه 2.3 میلیارد دلاری برای ساخت 640 کیلومتر بزرگراه از پایتخت، عشق آباد، به شهر ترکمن آباد در نزدیکی بخارا را آغاز کرد. این جاده نیز به نوبه خود با مسیر موجود عشق آباد - ترکمن باشی مرتبط می شود.
جاده ها برای ترکمنستان به قدری مهم هستند که حتی باید بدنه دولتی اختصاصی خود را دریافت کنند. با این حال، در مورد اینکه این بخش نوپا چه نامی بگذاریم، اختلاف نظر وجود دارد.
معاون نخست وزیر چاریمیرات پورچکوف در جلسه کابینه پیشنهاد کرد که می توان آن را صرفاً وزارت راه نامید. بردی محمداف شکایت کرد که این نام با الزامات واقعیت های مدرن مطابقت ندارد، هر چه که قرار است به معنای آن باشد. او گفت که این نهاد جدید باید به جای آن آژانس دولتی مدیریت ساخت و ساز جاده نامیده شود.
این تمایز دقیقاً مشخص نیست. و همچنین مشخص نیست که بردی محمداف به چه چیزی اشاره می کند وقتی گفت که قوانین مربوط به "روابط بازار" آژانس باید در منشور تأسیس آن گنجانده شود.
اگر بتوان حدس زد، به نظر میرسد که در عصری که نهادهای دولتی راه خود را از نظر مالی در پیش میگیرند، همانطور که رئیسجمهور تقاضای فزایندهای میکند، نهاد دولتی که مسئول دریافت عوارض بزرگراهها است به یک نیروی رانتجمع قدرتمند تبدیل خواهد شد. همچنین اجتنابناپذیر است که ترکمنستان با واگذاری راههای پرسود به یک شرکت خصوصی، که احتمالاً توسط یکی از بستگان نزدیک رئیسجمهور کنترل میشود، در قالب ادعایی تاجیکستان پیروی کند.
قطعه ای که توسط ترکمن.نیوز مستقر در آمستردام اجرا می شود، تصویری دقیق از نحوه عملکرد اجاره بها در ترکمنستان است. تمرکز این مقاله بر فرماندار استان بالکان، تانگریگولی آتاهالیف است که در بین مردم با نام مستعاری که میتوان آن را به عنوان آقای میلیارد ترجمه کرد، شناخته میشود.
منبع این وب سایت می گوید: «این روزها [در پایتخت منطقه ای] بالکانابات، همه چیز در هر نقطه آزاد ساخته می شود. «در شهر همه میدانند که ارزش دارد 200 هزار منات به فرماندار بدهند، یعنی 1 میلیارد قدیمی.
منات، و شما می توانید هر چیزی که دوست دارید بسازید. این حق الزحمه اوست.»
با نرخ های بازار سیاه، 200000 منات حدود 9500 دلار است.
ترکمن.نیوز تاکید می کند که فساد در استان بالکان تا آخر ادامه دارد. محدودیتهای اعمال شده برای جلوگیری از شیوع COVID-19، که دولت ادعا میکند حتی به ترکمنستان هم نرسیده است، فرصتهای زیادی را برای افسران مجری قانون فاسد فراهم کرده است.
اتکای ترکمنستان به چین نشانه کمی از کاهش نشان می دهد. دولت در 28 ژانویه یک قرارداد 106 میلیون دلاری با CNPC چین در مورد تعمیر و نگهداری 16 چاه در میدان گازی وسیع گالکینیش امضا کرد. همکاری پکن با عشق آباد درآمدزایی دارد، هرچند از نظر انتقال دانش که ترکمنها را قادر میسازد تا مزارع خود را حفظ کرده و به آنها خدمت کنند، درآمدزایی دارد.
و هنوز بردی محمداف از میزان تولید گاز ترکمنستان راضی نیست.
در 26 ژانویه، او دستور داد 234 میلیون منات (67 میلیون دلار به نرخ رسمی) برای افزایش ارقام تولید سرمایه گذاری شود. هر چند این پول رایگان نیست. این یک وام است که توسط بانک مرکزی صادر می شود. 46 میلیون دلار به طور کامل به ترکمن گاز، انحصار گاز، و مابقی به آژانس دولتی زمین شناسی ترکمن زمین شناسی تعلق می گیرد. گفته نشده است که این وجوه چه زمانی باید بازگردانده شود.
ضمیر کابلوف، سفیر روسیه در افغانستان، در مصاحبه ای با خبرگزاری تاس در 31 ژانویه، با بیان این که مسکو ممکن است اکنون آماده مشارکت در پروژه خط لوله گاز تاپی ترانس افغانی ترکمنستان باشد، بمب احتمالی را پرتاب کرد.
از نظر سیاسی، این ایده جذاب به نظر می رسد. مسائل مربوط به تضمین امنیت پروژه، که قبلاً مشکلسازترین آنها تلقی میشد، در این زمان شدت خود را از دست داده است.
چیزی که خلاصه می شود پول است. وقتی همه چیز گفته شود و انجام شود، TAPI ممکن است تا 10 میلیارد دلار هزینه داشته باشد. مگر اینکه روسیه پول نقد کند یا کسی را پیدا کند که این کار را انجام دهد، این فقط هوای گرم است.
با وجود همه ابهامات اظهارات کابلوف، آنها به یک احتمال جالب اشاره می کنند. اکنون که غرب به سرعت از افغانستان عقب نشینی کرده است، فرصت هایی برای دستکاری های رادیکال ژئوپلیتیکی باز شده است. اگر TAPI تا این اندازه گران، مخاطره آمیز و پیچیده نبود، شانس ورود به افغانستان به عنوان یک شوالیه سفید، به هزینه ایالات متحده، یکی از مواردی است که کرملین بسیار از آن لذت می برد.
آخال تکه یک ستون هفتگی اوراسیا نت است که اخبار و تحلیل های ترکمنستان را گردآوری می کند.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.