24 دی 1400
بین چالش با عقل که پست مدرنیسم از آن حمایت می کند و عینیت اخبار دیجیتال تناقض وجود دارد. به نوعی زیر سؤال بردن عقل یک حالت عادی برای جامعه بشری است. با این حال، در پلتفرم های رسانه های اجتماعی، این گرایش پست مدرن به سمت پوچی ویژه بیشتر مشهود است. عواطف شخصی و عبارات ارتجاعی و مخرب رایج هستند و اغلب تأثیرگذارتر از بازنمایی صادقانه از خود حادثه مربوط به خبر قرار می گیرند . گزارشهای خبری آمیزهای از محتوای عقلانی و احساسی را ارائه میکنند که اصول اساسی روزنامهنگاری سنتی را تخریب میکند. در نتیجه، عینیت اخبار دیجیتال به شدت به چالش کشیده شده است. در واقع، رد عقل مساوی با کنار گذاشتن کامل عناصر ادراکی مانند شهود، عاطفه و اراده فردی نیست، بلکه تجارب عاطفی و فردی را در پاسخ به واقعیات عقلانی افزایش میدهد تا بهتر با اطلاعات کاربر محور سازگار شود.این چیزی است که در عصر اینترنت موبایل نیاز است و بواسطه ی این نیاز عملا خلق می شود . این ماجرا همچنین باعث میشود که «چرخش عاطفی - احساسی» روزنامهنگاری دیجیتال به طور فزایندهای برجسته شود. در مرحله بعد، شکاف ارتباط بین الاذهانی و اعتبار در اخبار دیجیتال یک نگرانی است.
تبریز امروز:
وقتی در گوشی موبایل خود روی گوگل کلیک می کنید ، با انبوهی از اطلاعات به زبان فارسی در مورد هنرپیشگان سینما مواجه می شوید، اختلاف سنی هنرپیشه زن نسبت به شوهر جوانش ، یا آشنایی پیش از ازدواج دختر جوان با شوهر هنرپیشه اش وقتی که او متاهل بود ، تیپ بدون روسری و یا بدون لک بودن صورت و دلیل آن در پوست فلان هنرپیشه اخبار راس گوگل فارسی را تشکیل می دهند .
شاید تعجب شما برانگیخته شود وقتی که متوجه شوید این مطالب از سایت های دارای مجوز منتشر می شوند، آنچه که زمانی زرد انگاشته می شد اکنون دارای بیشترین مخاطب است و خواهی نخواهی در این ساختار عجیب بی در و پیکر وارد می شویم ! گاه تصور می کنید این سبک ژورنالیسم براساس نظریه داروین است و نیاز گونه ها به یک عضو و عدم نیاز به دیگری موجب رشد و یا از بین رفتن آن شده است و سوژه ی خبری هم براساس این نظریه تولید می شود!
اخبار موجود در فهرست رتبهبندی اخبار «داغ » ، در محبوبترین پلتفرمهای رسانههای اجتماعی ، گاهی اوقات به جای محتوایی با ارزش خبری، ترافیک خبری و مشاهده ی افراد مشهور و به اصطلاح سلبریتی هاست.
زورنالیسم یا همان روزنامه نگاری به عنوان شاهد و مشارکت کننده در زندگی عمومی اجتماعی، در حال حاضر در جریان است. اخبار دیجیتال که با کمک پلتفرم های مختلف دیجیتال به صورت آنلاین تولید، پخش و مطالعه می شود، اولین چیزی است که چنین تاثیری را احساس می کند.
تحت تأثیر "پسامدرنیسم"، چالشی برای عقل،ارتباط بین الاذهانی و حرکت به سمت فردیت درحال شکل گیری است که منجر به انواع شیوه های خبری غنی و متنوعی می شود که روزنامه نگاری دیجیتال را برای به انطباق درآوردن بهتر با زمانه در حال تغییر فرا می خواند.
تضاد با عینیت
بین چالش با عقل که پست مدرنیسم از آن حمایت می کند و عینیت اخبار دیجیتال تناقض وجود دارد. به نوعی زیر سؤال بردن عقل یک حالت عادی برای جامعه بشری است. با این حال، در پلتفرم های رسانه های اجتماعی، این گرایش پست مدرن به سمت پوچی ویژه بیشتر مشهود است. عواطف شخصی و عبارات ارتجاعی و مخرب رایج هستند و اغلب تأثیرگذارتر از بازنمایی صادقانه از خود حادثه مربوط به خبر قرار می گیرند . گزارشهای خبری آمیزهای از محتوای عقلانی و احساسی را ارائه میکنند که اصول اساسی روزنامهنگاری سنتی را تخریب میکند. در نتیجه، عینیت اخبار دیجیتال به شدت به چالش کشیده شده است.
در واقع، رد عقل مساوی با کنار گذاشتن کامل عناصر ادراکی مانند شهود، عاطفه و اراده فردی نیست، بلکه تجارب عاطفی و فردی را در پاسخ به واقعیات عقلانی افزایش میدهد تا بهتر با اطلاعات کاربر محور سازگار شود.این چیزی است که در عصر اینترنت موبایل نیاز است و بواسطه ی این نیاز عملا خلق می شود . این ماجرا همچنین باعث میشود که «چرخش عاطفی - احساسی» روزنامهنگاری دیجیتال به طور فزایندهای برجسته شود. در مرحله بعد، شکاف ارتباط بین الاذهانی و اعتبار در اخبار دیجیتال یک نگرانی است.
ارتباط بین الاذهانی، بنا به تعریف، نوعی رابطه است که تعاملات سوژه به موضوع یا فرد به فرد را در نظر می گیرد. ارتباط بین الاذهانی به ارتباطات انسانی، یعنی گفتگو، تعامل، تفاهم و اجماع تبدیل می شود.
در صورت گسترش و ویروسی شدن یک رویداد اجتماعی، چندین موضوع مشترکاً در تولید اخبار شرکت می کنند و به طور مستمر یکدیگر را با مطالب تجربی مبتنی بر واقعیت های روزنامه نگاری تکمیل می کنند تا نقش غالب منابع مختلف را به نمایش بگذارند و در فرآیند درک معنا به اجماع برسند. هنگامی که هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و سایر فناوریهای هوشمند در فرآیند تولید خبر تعبیه میشوند و نقش آفرینی می کنند، انسانها و ماشینها به بازیگران شبکه تولید اخبار تبدیل میشوند تا تغییرات بومشناختی روزنامهنگاری دیجیتال را بر فرض صحت اخبار دیجیتال در فرآیند گفتگو و همکاری تسریع کنند
در نهایت، تضاد بین دنبال کردن فردیت پست مدرنیسم و ارزش اخبار دیجیتالی قابل توجه است. روزنامه نگاری سنتی ارزش واقعی اخبار را برجسته می کند که شامل به موقع بودن، اهمیت، صحت ، جذابیت و اعتبار است. در عصر روزنامه نگاری دیجیتال، تولد الگوریتم ها تولید اخبار را مهندسی مجدد کرده است.
الگوریتم نوعی عامل واسطه بین انسان و موضوع شناخت است که نه تنها بر ساخت شناخت، بلکه بر ساخت رابطه نیز تأثیر می گذارد. الگوریتم درک قبلی مردم از اخبار را تغییر داده است. از نظر روابط نیز پلی برای گفتگو بین افراد و گروه های مختلف می سازد.
تحت تأثیر پست مدرنیسم، مردم مشتاق دریافت اطلاعات شخصی تر هستند. توصیههای الگوریتم به این تماس پاسخ میدهند، اما معایب مشاهده بیشتر یعنی همان ترافیک و شلوغی جابجایی خبر را نیز آشکار میکند. در واقعیت، میزان ترافیک لزوماً با ارزش اخبار مطابقت ندارد، به خصوص در موضوعات پرطرفدار "یک کانال اجتماعی " که اخبار و شایعات مربوط به افراد مشهور در آن بیشتر دیده می شود، که به طور جدی ارائه محتوای ارزشمندتر را تضعیف می کند. الگوریتمها بر جریان ترافیک خبر در پلتفرمهای دیجیتال تأثیر میگذارند و به نوبه خود، ترافیک مخاطب بر جهتگیری ارزش تولیدکنندگان خبر تأثیر میگذارد. بنابراین، پیگیری بیش از حد فردیت ممکن است خطر کاهش ارزش اخبار دیجیتال را به همراه داشته باشد.
سه نوع روش خبری
در سالهای اخیر، نفوذ پلتفرمهای اجتماعی به تدریج عمیقتر شده است و رسانههای خبری شروع به استفاده از مزیتهای پلتفرم خود برای ارائه محتوای خبری بیپایان به کاربران کردهاند. در عین حال، کاربران احساسات شخصی خود را نسبت به محتوای خبری خاص از طریق عملیات راحت مانند لایک «پسندیدن»، فوروارد «پیشبرد» و کامنت «نظر دادن» ابراز میکنند و در نتیجه اخباری با ارزش احساسی ایجاد میکنند.
مطالعات متعددی مشاهده کرده اند که استراتژی تولید این نوع اخبار از ذهنیت های اینترنتی کاربر محور نشات می گیرد. بنابراین، این نوع اخبار دیجیتال، مشارکت کاربران را هدف قرار می دهد. برخی از محققان، اخبار احساسی را نوعی اخبار توصیف کرده اند که از جذب تجربیات، مفاهیم و احساسات ذهنی شکل می گیرد. به طور برجسته ای استفاده از داستان را نشان می دهد
تمایل به گزارش رویدادها، که می تواند واکنش های غیر منطقی را برانگیزد. در زمینههای پست مدرن، این نوع از اخبار دیجیتال اغلب از زبان احساسی برای بزرگنمایی اختلافات بر سر موضوعات بحثبرانگیز استفاده میکند و زوایای روایت و سبکهای نوشتاری متفاوتی را برای ارائه داستانهای خبری و گزارشهایی که کاربران جذب میکنند و به آنها اهمیت میدهند، اتخاذ میکنند.
روش بعدی روزنامه نگاری مشترک انسان و ماشین است، نوعی خبری که هوش انسانی و هوش مصنوعی را با استفاده از هوش ماشینی در تولید و انتشار اخبار انسانی برای بهبود کارایی کار ترکیب می کند. در اصل، این یک همکاری انسان و ماشین در گزارش خبری است. پست مدرنیسم از ارتباط بین الاذهانی حمایت می کند، در حالی که مخالف انسان محوری است. معرفی ماشینها و فناوریهای هوشمند به فعالیتهای تولید اخبار انسانی، نه تنها از دامهای ذهنیتهای انسانمحور جلوگیری میکند، بلکه فعالیت بین ذهنی مابین انسان و ماشینها را غنی میکند و دائماً اخبار دیجیتال را به عصر فناوری هوشمند سوق میدهد.
ویژگی های اصلی روزنامه نگاری مشارکتی انسان و ماشین را می توان به دو صورت خلاصه کرد. اول، مکمل شدن انسان و ماشین نسبت به یکدیگر است، به این معنی که انسان ها و ماشین ها از مزایای مربوطه خود برای جبران ضعف های هر دو طرف استفاده می کنند و نیروی مشترک بیشتری تشکیل می دهند. بعدی ایزومورفیسم انسان و ماشین است که در آن انسان و ماشین کار خود را یکپارچه می کنند و به یک کل در حال تکامل تبدیل می شوند. در سالهای اخیر، استفاده از روباتهای هوشمند، واقعیت مجازی، واقعیت توسعهیافته و سایر فناوریهای جدید، همکاری انسان و ماشین را در اخبار دیجیتال تغییر داده است.
سومین نوع اخبار در عصر دیجیتال، اخبار شخصی سازی شده است. از آنجایی که کاربران نیازهای شخصی متفاوتی دارند، رسانهها به دنبال ایجاد محتوای مناسب برای هدف قرار دادن کاربران از طریق الگوریتمها، توصیههای شخصیسازی شده و فیلترهای مشارکتی هستند. به عنوان شکلی از زیرساخت های رسانه ای، پلتفرم های اینترنتی نقش مهمی در زندگی روزمره مردم مدرن ایفا می کنند. آنها می توانند منابع اطلاعاتی عظیم را در خود جای دهند و افراد را از طریق ارتباطات آنلاین و تعاملات زمان واقعی به هم متصل کنند.
فرهنگ پست مدرنیستی مفهوم فردی یکپارچه و منسجم را رد می کند. در عوض، به شدت به دنبال تنوع و فردیت است. مکانیسم های توصیه شده محتوا می تواند خستگی اطلاعاتی کاربران را کاهش دهد. از طریق انتخاب الگوریتم، کنترل محتوای با کیفیت بالا و سایر مراحل، رسانههای مبتنی بر پلتفرم میتوانند بهطور دقیق محتوای خبری با کیفیت بالا را برای کاربران هدف جمعآوری کنند، که نه تنها نیازهای اطلاعات شخصی کاربران را برآورده میکند، بلکه توسعه محتوای خبری عمودی و اصلاحشده را نیز ارتقا میدهد.
رشد و پیشرفت
اولاً تأکید بر پوچی به این معناست که فضای عقلانیت محدود است. در سال های اخیر، روزنامه نگاری سازنده به موضوع بحث های داغ در دانشگاه و صنعت خبر تبدیل شده است. روزنامه نگاری سازنده گزارش دقیق موقعیت های مشکل ساز با تمرکز بر راه هایی است که ممکن است آن مشکلات حل شوند. روزنامهنگاری سازنده بهجای اینکه صرفاً به آنچه اشتباه است بتاباند، آنچه را که درست است نیز بررسی میکند و تصویر کاملتری از جهان ما ارائه میدهد. هدف این رویکرد ایجاد گفتگو و همکاری سازنده است، بنابراین آینده نگر است و نشان می دهد که تغییر امکان پذیر است.
بر اساس راهبردهای روانشناختی مثبت در فرآیند به کارگیری تولید و پخش اخبار، رسانه ها قادر به تحریک احساسات مصرف کننده خبر هستند. در مورد روزنامه نگاری دیجیتال، می تواند به ارائه محتوای خبری با کیفیت بالا و تقویت ارتباط بین رسانه های خبری و کاربران کمک کند.
لازم به ذکر است که اگرچه پست مدرنیسم پوچی را ترویج می کند، اما همچنان لازم است از ایجاد اختلال در ریتم اخبار دیجیتالی، ایجاد تعادل بین به موقع و زمان بندی، و تشکیل ماتریس رسانه ای از اخبار سازنده برای اجرای تاثیر نوآورانه ،از تولید اخبار دیجیتال در زمان مناسب و تقویت آن جلوگیری شود.
اینترنت به عنوان یک نیروی ساختاری در جامعه، با مشارکت کاربران در اشتراک گذاری اطلاعات و جمع آوری خرد برای رسیدن به اجماع در فرآیند همکاری متقابل، اشتیاق فردی را فعال می کند. علاوه بر این، ارتباط بین الاذهانی انسان و ماشین، شرکت کنندگان مختلف را از طریق اشتراک گذاری، تأیید و تصحیح، به فرآیند تولید اخبار دیجیتال دعوت می کند تا تأثیر گردش اخبار دیجیتال را بهینه کند.
بنابراین، نوآوری در اخبار دیجیتال نمیتواند صرفاً به خبرنگاران انسانی تکیه کند، بلکه باید بر قدرت فناوری و ماشینها سوار شود. این ترکیب نه تنها حساسیت و بینش انسان را برای موضوعات خبری نشان میدهد، بلکه از در دسترس بودن و کارایی فناوری نیز بهره میبرد، بنابراین به طور مشترک توسعه اخبار دیجیتال را در دوران پست مدرن ترویج میکند.
در نهایت، پیگیری فردیت به این معنی است که اخبار دیجیتال در یک منطق روایی ثابت گیر نخواهند کرد. در عوض، به دنبال تطبیق با نیازهای زمانه و ایجاد محصولات نوآورانه تر خواهد بود. محقق چینی فنگ هویزنگ Fang Huizeng یک محصول خبری مبتنی بر دادههای صوتی پیشنهاد کرد که روابط دادهها را با استفاده از روابط ادراکی تبدیل میکند.
سیگنال های صوتی برای شفاف سازی روابط داده ها ! این نوآوری حالت بصری سنتی را تغییر داده و محصولات خبری دیجیتال را بازسازی کرده است.
در عین حال، از دیدگاه حذف شده پست مدرنیسم، می توان اقتدار رسانه را شکست داد. پیگیری کورکورانه یک روایت بزرگ عظیم و گران بها یا فراروایت لزوماً چشم کاربران را جلب نمی کند. در این پرتو، اگر اخبار دیجیتال بتواند بر زندگی روزمره مردم عادی تمرکز کند و داستانهای سادهای را که به کاربران مربوط میشود، بازگو کند، مطمئناً ترافیک و توجه بیشتری را جمعآوری میکند و در نتیجه رویه پست مدرنیسم اخبار دیجیتال را غنی میکند.
Xue Xiang از دانشکده روزنامه نگاری در دانشگاه رنمین چین
برگردان به فارسی : توفیق وحیدی آذر
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.