خبر های ویژه

آیا فناوری واقعاً زندگی نوجوانان را خراب کرده است؟

11 تیر 1404

پنج راه برای کمک به دانش‌آموزان در نه گفتن به رفتارهای پرخطر

20 خرداد 1404

چهار روش خلاقانه برای درگیر کردن کودکان با مفاهیم STEM در تابستان: راهکارهایی برای پرورش کنجکاوی و حل مسئله در خانه

19 خرداد 1404

درمانی کهن با امواج صوتی

15 اردیبهشت 1404

روز معلم با یاد معلم

12 اردیبهشت 1404

عید فطر تبریز سال ها پیش در دارالحکومه تبریز

11 فروردین 1404

ده فرمان مربی برجسته، یانوش کورچاک، برای تربیت کودکان

11 اسفند 1403

مدیران چگونه می‌توانند به کارمندان نسل Z کمک کنند تا قدرت کار معنادار را کشف کنند

11 اسفند 1403

هنر و علم، تناسبات ظریف یکسانی را در شاخه‌های درختان روشن می‌کنند

23 بهمن 1403

در واقع زیبایی شناسی «وابی سابی» ژاپنی در مورد چیست؟

13 دی 1403

نقیبی بر چیلله گجه سی آذربایجان و رسم و رسوم آن

29 آذر 1403

زندگی در ازدواج

13 آذر 1403

خواب بی کیفیت کوتاه و دیرهنگام

29 آبان 1403

کاری را که بلد نیستید، انجام ندهید! ثبت کتاب حیدر بابایه سلام به عنوان میراث غیر ملموس و تثبیت یک تندیس فاخر از شهریار ضرورت فرهنگی است!

28 آبان 1403

سالی رونی، راشل کوشنر و آرونداتی روی خواستار تحریم موسسات فرهنگی اسرائیل شدند

10 آبان 1403

دارالشفای ربع رشیدی ، موقوفه رشیدالدین فضل الله همدانی در تبریز

23 شهریور 1403

11 تیر 1404

آیا فناوری واقعاً زندگی نوجوانان را خراب کرده است؟

نیویورکر

در سال‌های اخیر، یک فرضیه اغواکننده و شهودی، هم مرهمی بر دل‌های نگران والدین گذاشته و هم آتش اضطرابشان را شعله‌ورتر کرده است: مشکل، تلفن‌های همراه‌ هستند. طبق یکی از آمارهایی که زیاد به آن استناد می‌شود، ۴۶ درصد از نوجوانان می‌گویند که "تقریباً همیشه آنلاین" هستند؛ جمله‌ای که به‌نوعی هم واقعی به‌نظر می‌رسد و هم اغراق‌آمیز......... در سال‌های اخیر، فرضیه‌ای وسوسه‌برانگیز و شهودی برای توضیح داستان‌هایی شبیه الانیو شکل گرفته است: این تلفن‌های هوشمند هستند که مقصرند. تلفن همراه هوشمند، مجهز به تیک‌تاک و اینستاگرام، بسته‌ای براق است که مجموعه‌ای از نیروهایی را در خود دارد که می‌توانند یک نوجوان را ناراحت کنند—روابط اجتماعی سمی، تصویر بدنی غیرواقعی، تشویق به خودآگاهی فلج‌کننده، حتی دلیلی برای پرهیز از امور اساسی مثل خواب خوب شبانه. و—چنان‌که والدین و کارشناسان معمولاً اذعان دارند—تلفن‌ها حال بزرگسالان را هم چندان خوب نمی‌کنند.

تبریز امروز:

نوشته: مالی فیشر
منتشر شده در: ۳۰ ژوئن ۲۰۲۵

در سال‌های اخیر، یک فرضیه اغواکننده و شهودی، هم مرهمی بر دل‌های نگران والدین گذاشته و هم آتش اضطرابشان را شعله‌ورتر کرده است: مشکل، تلفن‌های همراه‌ هستند.

طبق یکی از آمارهایی که زیاد به آن استناد می‌شود، ۴۶ درصد از نوجوانان می‌گویند که "تقریباً همیشه آنلاین" هستند؛ جمله‌ای که به‌نوعی هم واقعی به‌نظر می‌رسد و هم اغراق‌آمیز.

در اوایل سال ۲۰۲۱، روزنامه‌نگاری به نام مت ریچتل با پدری صحبت کرد که چند هفته‌ای بود کابوس زندگی‌اش آغاز شده بود. تَتناای بورنت، پزشک بود و همسرش روان‌درمانگر؛ و تا پیش از راهیابی دخترشان، الانیو، به دوره‌ی راهنمایی، او دختری شاد به‌نظر می‌رسید که از محبت والدینش و خانه‌ای با ثبات برخوردار بود. اما ناگهان، بدون هیچ دلیل آشکار بیرونی، دچار افسردگی شد و شروع به خودزنی کرد. والدینش به دنبال درمان رفتند؛ دارودرمانی و روان‌درمانی را امتحان کردند. اما در یکم مارس ۲۰۲۱، الانیو مقدار زیادی قرص خورد. او باهوش به بیمارستان رسید اما سپس دچار توهم و تشنج شد، قلبش ایستاد و تحت دستگاه‌های حیات نگه‌دارنده قرار گرفت. در پنجم مارس، اندکی پیش از تولد شانزده‌سالگی‌اش، جان خود را از دست داد. همان ماه، پدرش در گفت‌وگو با یک خبرنگار، تلاش می‌کرد معنایی برای آن‌چه اتفاق افتاده بود، بیابد.

ریچتل در حال کار بر روی مجموعه‌ای بود که بعدها با عنوان «همه‌گیری درونی» در سال ۲۰۲۲ از سوی نیویورک‌تایمز منتشر شد؛ مجموعه‌ای درباره وضعیت سلامت روان نوجوانان آمریکایی—که طبق بسیاری از شاخص‌ها، مدت‌ها بود در حال وخیم‌تر شدن بود. او در کتاب جدیدش با عنوان چگونه بزرگ می‌شویم (منتشر شده توسط مارینر)، از گفت‌وگوی دلخراشش با بورنت چنین یاد می‌کند: «به‌سختی می‌توانستم خودم را کنترل کنم. من خبرنگار بودم، بله، اما بیش از آن پدری بودم با دو فرزند که خودشان هم در آستانه‌ی نوجوانی بودند.» پاسخ ریچتل، پاسخی از عمق جان بود. «من به‌شدت می‌خواستم بفهمم.»

در سال‌های اخیر، فرضیه‌ای وسوسه‌برانگیز و شهودی برای توضیح داستان‌هایی شبیه الانیو شکل گرفته است: این تلفن‌های هوشمند هستند که مقصرند. تلفن همراه هوشمند، مجهز به تیک‌تاک و اینستاگرام، بسته‌ای براق است که مجموعه‌ای از نیروهایی را در خود دارد که می‌توانند یک نوجوان را ناراحت کنند—روابط اجتماعی سمی، تصویر بدنی غیرواقعی، تشویق به خودآگاهی فلج‌کننده، حتی دلیلی برای پرهیز از امور اساسی مثل خواب خوب شبانه. و—چنان‌که والدین و کارشناسان معمولاً اذعان دارند—تلفن‌ها حال بزرگسالان را هم چندان خوب نمی‌کنند.

جاذبه‌ی این توضیح فناورانه وسوسه‌برانگیز است. (در مورد الانیو، هیچ عامل تکنولوژیکی واضحی وجود نداشت، اما والدینش باز هم تلاش کردند به روایت مسلط دست بیابند: «ما روی وسایل الکترونیکی کنترل داشتیم، دوستی‌هایش را زیر نظر داشتیم»، بورنت با درماندگی به ریچتل می‌گوید.)

اجماع درباره «تلفن» دوجناحی است؛ هم برای اخلاق‌گرایی راست‌گرایانه جذاب است و هم برای دیدگاه‌های ضدشرکتی چپ‌گرایانه. ایالت‌هایی چون فلوریدا، یوتا، کالیفرنیا و نیویورک همگی گام‌هایی برای محدودسازی دسترسی نوجوانان به رسانه‌های اجتماعی برداشته‌اند، یا به تعبیر دیگر، محدود کردن دسترسی شرکت‌های رسانه‌ای به نوجوانان؛ تگزاس نیز اخیراً تا مرز تصویب قانونی پیش رفت که استفاده‌ی نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی را به‌کلی ممنوع می‌کرد.

در سال‌های اخیر، تلفن‌های هوشمند بیش از هر چیز دیگری مقصر معرفی شده‌اند. «تلفن‌ها»—یا همان‌طور که بسیاری والدین خسته و نگران می‌گویند: این لعنتی‌ها—با خود وسواس، افسردگی، بی‌خوابی، اضطراب اجتماعی، کاهش توانایی تمرکز، و البته سقوط سرانه مطالعه و فعالیت بدنی را به همراه آورده‌اند. یک نوجوان امروزی ممکن است هیچ‌گاه بدون تلفن همراه از خانه بیرون نرفته باشد، همان‌طور که نوجوانی در دهه ۱۹۹۰ ممکن بود هیچ‌گاه بدون .اکمن یا دیسکمن از خانه بیرون نرفته باشد، و همین تلفن همراه به نماد تکان‌دهنده‌ای از زندگی نوجوانانه‌ی مدرن تبدیل شده است. «نوجوانان آیفون‌به‌دست» روی نیمکت‌ها لم داده‌اند، روی تخت‌ها ولو شده‌اند و از معاشرت اجتناب می‌کنند—صحنه‌هایی که به‌صورت مکرر در مقاله‌های روزنامه‌ها و تحقیقات دانشگاهی بازنمایی می‌شوند، اغلب همراه با داده‌های آماری نگران‌کننده درباره افزایش بیماری روانی در میان جوانان. در این گزارش‌ها، صفحه‌نمایش تلفن مانند چراغ‌قوه‌ای است که تاریکی یک جهان آسیب‌زده را آشکار می‌کند، و پدر و مادرهایی که نگران هستند، به دنبال راهی برای خاموش کردن آن هستند.

در سال گذشته، بحران سلامت روان نوجوانان آن‌چنان توجه ملی را به خود جلب کرد که رییس‌جمهور بایدن از شرکت‌های فناوری خواست تا مسئولیت بیشتری بپذیرند. او در سخنرانی وضعیت کشور، در حضور اعضای کنگره گفت: «وقت آن است که شرکت‌های فناوری به خاطر آزاری که به کودکان وارد می‌کنند، پاسخگو باشند.» قانون‌گذاران از هر دو حزب، پیشنهادی برای محدودیت‌های بیشتر ارائه کردند. فرماندار ایالت یوتا در ماه مارس قانونی را امضا کرد که مستلزم کسب رضایت والدین برای پیوستن افراد زیر هجده سال به شبکه‌های اجتماعی است، و همچنین دسترسی نوجوانان به این شبکه‌ها را در ساعات شب محدود می‌کند. در ماه مه، سناتور ریچارد بلومنتال از کانکتیکات (دموکرات) و سناتور مارشا بلکبرن از تنسی (جمهوری‌خواه) لایحه‌ای موسوم به «قانون ایمنی آنلاین کودکان» را پیشنهاد کردند که شبکه‌های اجتماعی را ملزم به اتخاذ «محافظت‌های پیش‌فرض» می‌کند—که شامل خاموش کردن الگوریتم‌های توصیه‌گر و موقعیت‌یاب برای نوجوانان است. انجمن روان‌پزشکی آمریکا نیز بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که در مدارس، باید کلاس‌هایی درباره استفاده سالم از فناوری برگزار شود و تأکید کرد که مسئولیت اصلی این کار با شرکت‌های فناوری است، نه با خانواده‌ها.

اما بزرگ‌ترین حرکت سیاسی تا کنون از سوی ایالت فلوریدا انجام شد. در ماه مارس، فرماندار ران دیسانتیس لایحه‌ای را امضا کرد که افراد زیر ۱۴ سال را به‌طور کلی از شبکه‌های اجتماعی منع می‌کرد و افراد ۱۴ و ۱۵ ساله را تنها با رضایت والدین مجاز می‌دانست. «ما واقعاً داریم با اختلالاتی مثل اضطراب و افسردگی در کودکان‌مان مواجه می‌شویم که بخش عمده‌ای از آن، ناشی از نحوه تعامل آن‌ها با برخی از این پلتفرم‌های آنلاین است.» او این حرف را در کنفرانس خبری مربوط به امضای لایحه بیان کرد. این قانون در ماه ژانویه اجرایی خواهد شد—اگر دادگاه‌ها جلوی آن را نگیرند.

 در سال‌های اخیر، هم‌زمان با افزایش پوشش رسانه‌ای درباره بحران سلامت روان نوجوانان، پژوهشگران سعی کرده‌اند مشخص کنند که واقعاً چه چیزی در حال رخ دادن است. یکی از چهره‌های محوری در این مسیر، جین توئنژ (Jean Twenge)، روان‌شناس دانشگاه ایالتی سن‌دیگو است که در مقاله‌ها و کتاب‌هایی چون «آی‌جن» (iGen) این استدلال را مطرح کرده که ظهور گوشی‌های هوشمند باعث «تغییرات ناگهانی و چشمگیر در رفتارهای نوجوانان» شده است. در پژوهش‌های توئنژ، نمودارهایی وجود دارد که کاهش سلامت روان جوانان را به شکل هم‌زمان با افزایش مالکیت تلفن‌های هوشمند در حدود سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهند.

توئنژ اخیراً با همکاری جاناتان هایت (Jonathan Haidt)، روان‌شناس اجتماعی محافظه‌کار از دانشگاه نیویورک، فعالیت‌های خود را گسترش داده است. هایت در کتاب جدید خود به نام The Anxious Generation («نسل مضطرب»)، که در بهار گذشته منتشر شد، در کنار توئنژ، ادعا می‌کند که در دهه ۲۰۱۰، «یک تغییر اجتماعی عظیم و جهانی» اتفاق افتاده—جایگزینی «کودکی بازی‌محور» با «کودکی مبتنی بر تلفن هوشمند». این دو محقق با تأکید بر داده‌هایی از ده‌ها کشور صنعتی، کاهش چشمگیر در زمان بازی آزاد در فضای باز، کاهش خواب، افزایش تنهایی، و در برخی کشورها افزایش خودآزاری و خودکشی در میان نوجوانان را مستند می‌کنند.

هایت در کتاب خود از اصطلاح «قفس شیشه‌ای» برای توصیف کودکانی استفاده می‌کند که در خانه و درون تلفن‌هایشان به دام افتاده‌اند، کودکانی که از جهان فیزیکی فاصله گرفته و در دنیای الگوریتمی گرفتار شده‌اند. توئنژ و هایت هر دو خواهان ایجاد محدودیت‌هایی برای فناوری هستند. پیشنهادهای آن‌ها شامل ممنوعیت تلفن‌های هوشمند در مدارس، تاخیر در عضویت نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی تا سن ۱۶ سال، و کاهش زمان استفاده از صفحه‌نمایش برای کودکان است.

منتقدان می‌گویند این نوع رویکرد بیش از حد تقلیل‌گرایانه است. برخی از پژوهشگران معتقدند که ارتباط بین استفاده از تلفن و مشکلات سلامت روان، پیچیده‌تر از آن چیزی است که هایت و توئنژ نشان می‌دهند—و شواهدی وجود دارد که اثرات شبکه‌های اجتماعی به میزان زیاد به نحوه استفاده از آن‌ها، جنسیت کاربر، و زمینه‌های فردی بستگی دارد. آن‌ها هشدار می‌دهند که سیاست‌های ساده‌انگارانه می‌توانند بیشتر از آنکه مفید باشند، آسیب‌زا باشند. اما برای والدین و سیاست‌گذاران مضطرب، سادگی روایت توئنژ و هایت، همان چیزی است که به دنبال آن بوده‌اند: تلفن‌ها مقصرند—پس آن‌ها را از نوجوانان دور نگه دارید.

در ماه‌های اخیر، این بحث‌ها به عرصه سیاست کشیده شده‌اند. در ماه آوریل، جو بایدن در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست نوشت: «شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که برخی شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی به طور عمدی ویژگی‌هایی را طراحی کرده‌اند که اعتیادآور و مضر برای کودکان‌اند.» او خواستار تصویب قوانینی برای افزایش مسئولیت‌پذیری پلتفرم‌ها شد.

چنین اظهاراتی نشان می‌دهد که بحران سلامت روان نوجوانان حالا به یکی از معدود موضوعاتی تبدیل شده که می‌تواند حمایت هر دو حزب سیاسی را جلب کند. در کنگره، مجموعه‌ای از لوایح با هدف محدود کردن تأثیر فناوری بر کودکان در دست بررسی است، از جمله قوانینی که شرکت‌های فناوری را موظف به ارائه کنترل‌های والدین قوی‌تر، افزایش سن عضویت در شبکه‌های اجتماعی، و حذف الگوریتم‌های خاص برای کاربران خردسال می‌کند. برخی ایالت‌ها، مانند یوتا و آرکانزاس، قوانینی تصویب کرده‌اند که شرکت‌ها را ملزم می‌کند برای ایجاد حساب کاربری نوجوانان، اجازه والدین را دریافت کنند.

اما این قوانین با چالش‌هایی مواجه‌اند. گروه‌های حقوق دیجیتال و آزادی‌های مدنی نگران‌اند که محدودیت‌های سختگیرانه، باعث نظارت بیش از حد یا سانسور شوند. همچنین، متخصصان سلامت روان هشدار می‌دهند که تمرکز بیش از حد بر فناوری، می‌تواند عواملی مانند نابرابری اقتصادی، تبعیض نژادی، خشونت خانگی و فشارهای تحصیلی را که در بحران سلامت روان نقش دارند، نادیده بگیرد. آن‌ها می‌پرسند: اگر فناوری فقط یکی از عوامل مؤثر باشد، آیا حذف آن واقعاً مشکل را حل خواهد کرد؟

در همین حال، نوجوانان همچنان در حال استفاده از تلفن‌های خود هستند. برخی از آن‌ها از اینترنت برای یافتن حمایت اجتماعی، دسترسی به اطلاعات سلامت روان، یا بیان خلاقانه خود استفاده می‌کنند. در پژوهش‌هایی که از نوجوانان خواسته شده توصیف کنند فناوری چه تأثیری بر زندگی آن‌ها دارد، پاسخ‌ها اغلب متناقض‌اند—آن‌ها هم از فشار، اضطراب و خستگی می‌گویند، و هم از دوستی، سرگرمی و یادگیری.

این تجربه‌ چندلایه، باعث شده که برخی پژوهشگران و معلمان خواهان برخوردی متعادل‌تر با مسئله فناوری باشند—رویکردی که به جای «ترس‌افکنی»، نوجوانان را به مهارت‌یابی دیجیتال، تفکر انتقادی، و استفاده سالم از ابزارها تشویق کند

در بسیاری از مدارس، معلمان و مشاوران سعی دارند میان مزایا و مضرات فناوری تعادل برقرار کنند. برخی مدارس تلفن همراه را ممنوع کرده‌اند، برخی دیگر آن‌ها را تنها در ساعات خاصی مجاز می‌دانند. در برخی برنامه‌های آموزشی، به دانش‌آموزان مهارت‌های «شهروندی دیجیتال» آموزش داده می‌شود—این‌که چطور منابع آنلاین را ارزیابی کنند، چگونه به اطلاعات غلط واکنش نشان دهند، و چگونه حریم خصوصی خود را حفظ کنند.

با این حال، مقابله با بحران سلامت روان نوجوانان، به چیزی فراتر از اصلاح پلتفرم‌ها یا تغییر عادت‌های دیجیتال نیاز دارد. میشل کارتر, مشاور مدرسه‌ای در پنسیلوانیا، به نیویورکر گفت: «گاهی نوجوانان فقط دنبال کسی هستند که به حرفشان گوش دهد. این کمتر درباره اینترنت است، و بیشتر درباره احساس شنیده‌شدن و دیده‌شدن.»

در پایان، سؤال اساسی این است: چگونه می‌توان به جوانان کمک کرد در دنیایی پر از ناپایداری، رقابت، و تغییرات سریع دیجیتال، احساس امنیت و معنا داشته باشند؟ شاید فناوری، حتی اگر مسبب بخشی از این مشکل باشد، بخشی از راه‌حل هم باشد. همان‌طور که بسیاری از نوجوانان نشان داده‌اند، آن‌ها می‌توانند از اینترنت نه‌فقط برای تفریح، بلکه برای آگاهی، پیوند اجتماعی، و حتی کنشگری استفاده کنند.

پس شاید بهتر باشد به جای آن‌که فناوری را دشمن ببینیم، آن را به عنوان ابزار ببینیم—ابزاری که استفاده از آن، بسته به شیوه‌های آموزش، گفتگو، و مراقبتی که برای نوجوانان فراهم می‌کنیم، می‌تواند سودمند یا زیان‌بار باشد.

 

 

 
 
منبع: https://www.newyorker.com/magazine/2025/07/07/how-we-grow-up-understanding-adolescence-matt-richtel-book-review?utm_source=nl&utm_brand=tny&utm_mailing=TNY_Daily_Free_070125&utm_campaign=aud-dev&utm_medium=email&utm_term=tny_daily_digest&bxid=

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت