خبر های ویژه

آیا فناوری واقعاً زندگی نوجوانان را خراب کرده است؟

11 تیر 1404

پنج راه برای کمک به دانش‌آموزان در نه گفتن به رفتارهای پرخطر

20 خرداد 1404

چهار روش خلاقانه برای درگیر کردن کودکان با مفاهیم STEM در تابستان: راهکارهایی برای پرورش کنجکاوی و حل مسئله در خانه

19 خرداد 1404

درمانی کهن با امواج صوتی

15 اردیبهشت 1404

روز معلم با یاد معلم

12 اردیبهشت 1404

عید فطر تبریز سال ها پیش در دارالحکومه تبریز

11 فروردین 1404

ده فرمان مربی برجسته، یانوش کورچاک، برای تربیت کودکان

11 اسفند 1403

مدیران چگونه می‌توانند به کارمندان نسل Z کمک کنند تا قدرت کار معنادار را کشف کنند

11 اسفند 1403

هنر و علم، تناسبات ظریف یکسانی را در شاخه‌های درختان روشن می‌کنند

23 بهمن 1403

در واقع زیبایی شناسی «وابی سابی» ژاپنی در مورد چیست؟

13 دی 1403

نقیبی بر چیلله گجه سی آذربایجان و رسم و رسوم آن

29 آذر 1403

زندگی در ازدواج

13 آذر 1403

خواب بی کیفیت کوتاه و دیرهنگام

29 آبان 1403

کاری را که بلد نیستید، انجام ندهید! ثبت کتاب حیدر بابایه سلام به عنوان میراث غیر ملموس و تثبیت یک تندیس فاخر از شهریار ضرورت فرهنگی است!

28 آبان 1403

سالی رونی، راشل کوشنر و آرونداتی روی خواستار تحریم موسسات فرهنگی اسرائیل شدند

10 آبان 1403

دارالشفای ربع رشیدی ، موقوفه رشیدالدین فضل الله همدانی در تبریز

23 شهریور 1403

7 دی 1400

ناکارآمدي مزمن نظام آموزشي

تغيير و تحولات پرشتاب سال‌هاي اخير به ويژه مشکلات اقتصادي، کرونا و... بر روي نظام آموزشي کشور بيش از هر بخش ديگري اثرگذار بوده است. اگرچه بخشي از مشکلات ناشي از توقف آموزش‌هاي حضوري با آموزش‌هاي مجازي تا حدودي مهار شد ولي تجربه نشان داد که آموزش مجازي هم به اندازه لازم و کافي نتوانسته جبران مافات کند. اين مبحث لازم است در فرصت مناسبي به صورت جداگانه آسيب‌شناسي و درباره آن تصميم‌سازي شود. متأسفانه مجلسيان هم در اين زمينه کار چندان مثبتي انجام نداده‌اند و گرهي از مشکلات پرتعداد آموزش و پرورش نگشوده‌اند. در جريان مذاکرات مجلس براي رأي اعتماد به وزراي آموزش و پرورش در طول 4 دهه اخير يک فهرست طولاني از انتظارات مطرح، عنوان و ارائه شده ولي تقريباً هيچگاه انتظارات با اختيارات و اعتبارات، هماهنگي و همخواني نداشته‌اند. همين ناهماهنگي، ناکارآمدي نظام آموزشي را مزمن کرده است. هنوز هم شاهد تکرار هميشگي مشکلات ريز و درشت آموزش و پرورش در سال‌هاي مختلف و مناسبت‌هاي گوناگون هستيم و کاملاً مشهود است که نظام آموزشي ما همواره درگير مشکلات روزمره و تکراري بوده و هست. کمبود فضاي آموزشي، کمبود معلم و دبير، کمبود وسائل و تجهيزات کمک آموزشي، کمبود فضاي مناسب ورزشي، به همراه طيف وسيعي از مسائل و مشکلاتي که به ساختار بنيادي آموزش و پرورش ازجمله ناکافي بودن دريافتي کادر آموزشي کشور، موقعيت نامطلوب و کم‌تأثير آموزش‌هاي ضمن ‌خدمت، موانع و مشکلات شغلي در نظام آموزشي کشور که نتوانسته انگيزه و رغبت چنداني براي ارتقاء شغلي متناسب با انتظارات آنها ايجاد کند و... باعث دامن زدن به «ناکارآمدي مزمن» در نظام آموزشي کشور شد که البته زيبنده کشور ما نيست.

تبریز امروز:

⬅️ تغيير و تحولات پرشتاب سال‌هاي اخير به ويژه مشکلات اقتصادي، کرونا و... بر روي نظام آموزشي کشور بيش از هر بخش ديگري اثرگذار بوده است. اگرچه بخشي از مشکلات ناشي از توقف آموزش‌هاي حضوري با آموزش‌هاي مجازي تا حدودي مهار شد ولي تجربه نشان داد که آموزش مجازي هم به اندازه لازم و کافي نتوانسته جبران مافات کند. اين مبحث لازم است در فرصت مناسبي به صورت جداگانه آسيب‌شناسي و درباره آن تصميم‌سازي شود.
متأسفانه مجلسيان هم در اين زمينه کار چندان مثبتي انجام نداده‌اند و گرهي از مشکلات پرتعداد آموزش و پرورش نگشوده‌اند. در جريان مذاکرات مجلس براي رأي اعتماد به وزراي آموزش و پرورش در طول 4 دهه اخير يک فهرست طولاني از انتظارات مطرح، عنوان و ارائه شده ولي تقريباً هيچگاه انتظارات با اختيارات و اعتبارات، هماهنگي و همخواني نداشته‌اند. همين ناهماهنگي، ناکارآمدي نظام آموزشي را مزمن کرده است.
هنوز هم شاهد تکرار هميشگي مشکلات ريز و درشت آموزش و پرورش در سال‌هاي مختلف و مناسبت‌هاي گوناگون هستيم و کاملاً مشهود است که نظام آموزشي ما همواره درگير مشکلات روزمره و تکراري بوده و هست. کمبود فضاي آموزشي، کمبود معلم و دبير، کمبود وسائل و تجهيزات کمک آموزشي، کمبود فضاي مناسب ورزشي، به همراه طيف وسيعي از مسائل و مشکلاتي که به ساختار بنيادي آموزش و پرورش ازجمله ناکافي بودن دريافتي کادر آموزشي کشور، موقعيت نامطلوب و کم‌تأثير آموزش‌هاي ضمن ‌خدمت، موانع و مشکلات شغلي در نظام آموزشي کشور که نتوانسته انگيزه و رغبت چنداني براي ارتقاء شغلي متناسب با انتظارات آنها ايجاد کند و... باعث دامن زدن به «ناکارآمدي مزمن» در نظام آموزشي کشور شد که البته زيبنده کشور ما نيست.
کاملاً آشکار است که قشر آموزگاران و دبيران و ساير کادرهاي آموزشي در هر رده از مسئوليت که هستند، اکثراً با اشتياق و تلاش روزافزون براي حفظ و ارتقاء سطح آموزشي کشور به کار طاقت‌فرساي خود که «تربيت نسل آينده زمامداران» کشور است، در تکاپو هستند ولي متأسفانه باید اعتراف کنیم که آموزش و پرورش به عنوان «وزارتخانه مادر» همواره مظلوم واقع شده و به تناسب انتظارات، شايد هيچگاه اختيارات و اعتبارات و بودجه دريافت نکرده تا امکانات لازم و کافي را در سطح وسيع مدارس کشور توزيع ‌کند. مجلس و ساير مراکز تصميم‌گيرنده بايد اين واقعيت را درک نمايند که با تغيير وزير و تعهد شفاهي و کتبي گرفتن از اين و آن براي بهبود و ارتقاء سطح آموزش کشور بدون تأمين نيازهاي بنيادي، نمي‌توان چنان انتظاراتي را محقق ساخت و انتظار معجزه داشت. اکنون که فصل بررسي بودجه سال آينده است و نمايندگان مجلس درصدد تصميم‌گيري درباره لايحه بودجه تدوين شده توسط دولت و تبديل ساختن آن به قانون هستند، زمان مناسبي براي توجه واقعي به بودجه آموزش و پرورش است. اين توجه اگر اصولي و اساسي باشد، مي‌تواند مبنائي شود براي ارتقاء هميشگي بودجه آموزش و پرورش و خارج ساختن آن از ناکارآمدي مزمني که گرفتار آنست.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت