22 آذر 1400
"جاده ابریشم جدید" یک پروژه بزرگ توسعه بین المللی چین است. این یک شبکه تجاری است که آسیا، آفریقا و اروپا را در بر می گیرد -- و بیش از 70 کشور در حال حاضر در آن مشارکت دارند. راه ابریشم ممکن است نظم جهانی را برعکس کند.چین در حال سرمایه گذاری در پل ها، تاسیسات بندری، راه آهن و جاده ها در سراسر جهان است. پکن چند صد میلیارد یورو برای چیزی که «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» می نامد، هزینه می کند. رئیس جمهور چین شی جین پینگ می گوید این پروژه فرصت های توسعه و ثروت را برای چین و کل جهان فراهم می کند. پکن نقش رهبری را در ساخت این شبکه زیرساخت ایفا خواهد کرد. پس از بحران مالی در یونان، هیچ کشور اروپایی تمایلی به سرمایه گذاری در آنجا نداشت - اما چین با استفاده از این فرصت، سهام بندر پیرئوس را خریداری کرد. تا سال 2016، پکن اکثریت سهام را در اختیار داشت. اتحادیه کارگران اسکله یونان هنوز قبول ندارد که این بندر متعلق به یونان نباشد. در سال 2019، ایتالیا به پروژه جاده ابریشم پیوست - و یادداشت تفاهمی با چین در مورد توسعه بندر تریست امضا کرد. اما منتقدان هشدار می دهند که پروژه "جاده ابریشم" به پکن اجازه می دهد تا نفوذ خود را در سراسر جهان گسترش دهد. اروپا بین طرفداران این همکاری و مخالفان تقسیم شده است.
تبریز امروز:
"جاده ابریشم جدید" یک پروژه بزرگ توسعه بین المللی چین است. این یک شبکه تجاری است که آسیا، آفریقا و اروپا را در بر می گیرد -- و بیش از 70 کشور در حال حاضر در آن مشارکت دارند. راه ابریشم ممکن است نظم جهانی را برعکس کند.
چین در حال سرمایه گذاری در پل ها، تاسیسات بندری، راه آهن و جاده ها در سراسر جهان است. پکن چند صد میلیارد یورو برای چیزی که «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» می نامد، هزینه می کند. رئیس جمهور چین شی جین پینگ می گوید این پروژه فرصت های توسعه و ثروت را برای چین و کل جهان فراهم می کند. پکن نقش رهبری را در ساخت این شبکه زیرساخت ایفا خواهد کرد. پس از بحران مالی در یونان، هیچ کشور اروپایی تمایلی به سرمایه گذاری در آنجا نداشت - اما چین با استفاده از این فرصت، سهام بندر پیرئوس را خریداری کرد. تا سال 2016، پکن اکثریت سهام را در اختیار داشت. اتحادیه کارگران اسکله یونان هنوز قبول ندارد که این بندر متعلق به یونان نباشد. در سال 2019، ایتالیا به پروژه جاده ابریشم پیوست - و یادداشت تفاهمی با چین در مورد توسعه بندر تریست امضا کرد. اما منتقدان هشدار می دهند که پروژه "جاده ابریشم" به پکن اجازه می دهد تا نفوذ خود را در سراسر جهان گسترش دهد. اروپا بین طرفداران این همکاری و مخالفان تقسیم شده است.
طرح چین برای احداث "جاده ابریشم جدید" انتقادهای کشورهای غربی و آمریکا را برانگیخته است. این کشورها نگرانند که با احداث جاده ابریشم نوین تاثیر چین بر اروپا افزایش یابد به ویژه آنکه ایتالیا هم ممکن است به این طرح بپیوندد. ایتالیا نخستین کشور صنعتی غرب است که قصد دارد در طرح جدید جاده ابریشم چین مشارکت کند و در پروژههای زیربنایی این طرح حضور فعالی داشته باشد.
جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا بر این باور است که جاده ابریشم نوین با وجود تردیدهایی که درباره این طرح وجود دارد، میتواند فرصت خوبی برای کشورش باشد.
نخست وزیر ایتالیا گفته است که ممکن است که در دیدار او با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در ۲۲ مارس در رم درباره مشارکت ایتالیا در طرح جاده ابریشم توافقنامه امضا شود. قرار است رئیسجمهوری چین ۲۲ تا ۲۴ مارس (دوم تا چهارم فروردین ۱۳۹۸) به ایتالیا سفر کند.
جوزپه کونته ولی نگرانیها درباره تواقفنامه ایتالیا با چین و این ادعا را رد میکند که این پروژه میتواند به ضرر آمریکا تمام شود.
طبق گزارش رسانهها دفتر ریاست جمهوری آمریکا از احتمال مشارکت ایتالیا در این طرح انتقاد کرده است.
برنامهی "احیای راه ابریشم" در سال ۲۰۱۳ از سوی شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، مطرح شد. چین در این راستا قصد دارد با احداث جادهای، آسیای مرکزی را به اروپا وصل کند. بدین منظور قرار است شاهراهها و ریلهای بیشماری در کشورهایی که در مسیر جاده قرار دارند، ساخته شود.
هزینهی این طرح عظیم از طریق "بانک سرمایهگذاری زیرساختهای آسیا ـ AIIB" با سرمایهای بالغ بر یک صد میلیارد دلار آمریکایی که در سال ۲۰۱۳ به همین منظور تاسیس شده، تامین میشود. سهم چین در این سرمایهگذاری، بیش از ۵۰ میلیارد دلار است. رهبران چین در این رابطه اعلام کردهاند که در روند اجرای طرح، اصول "مذاکره، سازندگی و بهرهبرداری مشترک" را رعایت خواهند کرد. منتقدان و مخالفان این طرح را "پروژهای برای تسخیر جهان" از سوی چین مینامند.
آمریکا و کشورهای اروپایی و ژاپن از این طرح انتقاد کرده و گفتهاند که پکن قصد دارد با سرمایهگذاری هنگفتی که در ساختارهای زیربنایی بسیاری از کشورها میکند نفوذ خود در این کشورها را گسترش دهد.
اروپاییها همچنین انتقاد میکنند که طرف چینی معیارها و استانداردهای بینالمللی را رعایت نمیکند و غیرشفاف عمل میکند. به گفته منتقدین ضمانتهای لازم برای حفظ محیط زیست در این طرح وجود ندارد و همچین مناقصه عمومی برگزار نشده است. بیش از ۹۰ درصد از شرکتهایی که برای احداث جاده ابریشم جدید فعالیت میکنند هم چینی هستند.
با وجود این انتقادها چین موفق شده است نظر ایتالیا را به طرح احداث جاده ابریشم جلب کند.
امید ایتالیا به سرمایه گذاری چین
ایتالیا عضو کشورهای جی ۷ هفت است و یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا به شمار میآید. حال این کشور قصد دارد به پروژه احداث جاده ابریشم بپیوندد. ایتالیا با پیوستن به این طرح امیدوار است که چینیها در بنادر جنوا و تارانتوی این کشور سرمایهگذاری کند.
جوزپه کونته، نخستوزیر ایتالیا گفت اتحادیه اروپا و ایتالیا فرصت برای به دست آوردن استانداردهای اروپایی در شفافیت امور مالی، قانون و محیط زیست در این پروژه زیربنایی را خواهند داشت.
قرار است نخست وزیر ایتالیا در اواخر ماه آوریل سال جاری برای شرکت در دومین همایش جاده ابریشم جدبد عازم چین شود. نخست وزیر ایتالیا اما تاکید کرده است که او با طرف آمریکا نیز گفت و گوها را ادامه خواهد داد.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.