30 آبان 1400
الف:معلمین و آموزگاران محترم که در وسط گود هستند و بار سنگین وظیفه آموزش و پرورش دانش آموزان را بعهده دارند بهتر از هر قشر دیگری در کوران مسائل و مشکلات آموزش و پرورش میباشند و بیشترین دغدغه و نگرانی را در مورد اوضاع نا به سامان این دستگاه انسان ساز را دارند. معلمین باید بیش از گذشته وارد میدان شوند و مطالبات خود را از طریق قانونی، فضای مجازی و سایر راههای ممکن را به دولت و مجلس برسانند و آنان را وادار کنند که حل معضلات آموزش و پرورش را در اولویت مشکلات کشور قرار دهند. ب: نخبگان کشور از هر قشری باید حساسیت خود را نسبت به حل مشکلات آموزش و پرورش بیشتر نمایند و به همراه اولیاء دانش آموزان وارد صحنه شوند و پشتیبان آموزگاران و معلمین دلسوز کشور شوند که آنان بتوانند به خواستههای به حق خویش برسند. ج:رسانههای کشور اعم از دیداری و شنیداری، سایتها و فضای مجازی، ائمه جماعات و جمعه و همه آنانیکه دل در گرو حل مشکلات کشور و مردم دارند با اطلاع رسانی به موقع فضای رسانهای کشور را به گونهای به نمایش بگذارند که اولویت اول و مهم کشور رساندن آموزش و پرورش و آموزگاران به جایگاه مطلوب و ممتاز کشور باشد و شاهد شکوفایی بزرگی در استعدادهای نهفته جوانان و نوجوانان کشور باشیم؛ تا آموزش و پرورشی که در تراز و زیبنده ایران اسلامی که در آستانه تمدن سازی جدید میباشد و قرار است از قدرت منطقهای به قدرتی جهانی در آینده نه چندان دور برسد، داشته باشیم.
تبریز امروز:
1-اهمیت علم آموزی و تربیت جامعه علمی در کتاب آسمانی، نقل و قولهای پیامبر گرامی و ائمه اطهار بر همگان روشن است. زگهواره تا گور دانش بجوی، مسلمانان باید فرزند زمان خویش باشند، در عوض کار معلم، دهان او را از طلا پر کنید و.. در این عرصه قابل بیان است.
2-در عصر ما تمام کشورهایی که پیشرفت و ترقی کردند اولویت و اهمیت اول کار خود را سرمایه گذاری روی آموزش و پروش قرار دادند. امیر کبیر در ایران که بعلت قتل او تلاشهایش به نتیجه نرسید، امپراطوری فوجی در ژاپن، بیسمارک در آلمان و ماهاتیر محمد در مالزی، در صورتی که مالزی که در صد سال پیش دارای یک جامعه قبیلهای و جنگل نشین بود، هم اکنون به لطف سرمایه گذاری روی آموزش و پرورش خود، یکی از کشورهای پیشرفته شرق آسیا میباشد.
3-بعد از انقلاب اسلامی با احداث مدارس در مناطق محروم و دور افتاده کشور، پوشش آموزش به درصد بالایی رسید که قابل مقایسه با رژیم گذشته نبود اگر چه هنوز در برخی مناطق دور افتاده مدارس کپری موجود میباشد اما همزمان با گسترش بعد کمی در آموزش و پروش نتوانستیم در ابعاد کیفی هم پیشرفتهای لازم را داشته باشیم.
الف: به جایی رسیدیم که هم اکنون آموزگاران ما پایین ترین دستمزد را میگیرند و مجبور به کار دوم می شود که بعضا با شئونات معلمی در تضاد است. جایگاه والای معلمی در جامعه تنزل پیدا کرده است. بهره های هوشی بالا جذب آموزش و پرورش نمیشوند، مرجعیت آموزگاران در جامعه به حداقل رسیده است. زمانی معلمین برای همه اقشار جامعه الگو و سرمشق بودند. معلمها برای دانش آموزان، اولیا، دلسور و راهنما بودند. در مسائل دینی و مذهبی، معلمها بودند که مسیر خداشناسی را عملا به دانش آموزان القا میکردند در مسائل اجتماعی –فرهنگی و رفتارهای پرورشی معلمها بودند که هادی دانش آموزان بودند.
ب: محتوای دروس مدارس ما به چه اندازه به نیازهای جامعه جواب میدهند؟
آیا فارغ التحصیلان مدارس ما با آموختههای خود میتوانند آنچنان توانمندی پیدا کنند که در جامعه فردی موثر باشند یا در ورود به دانشگاهها در رشتههایی ادامه تحصیل بدهند که فرد موثری برای جامعه باشند؟
ج:در بعد تربیتی و پرورشی فارغ التحصیلان ما چقدر دین دار میشوند؟ چه مقدار مفاهیم وطن پرستی در آنان نهادینه میشود؟ وجدان کاری، نظم اجتماعی، حساسیت در مقابل اموال عمومی در آنها ایجاد میشود؟
د: فضای مدارس و تجهیزات آنان تا چه میزان با نیازهای آموزشی و پرورشی تناسب دارد؟ در تهران و شهرههای بزرگ مدارسی وجود دارد که تنها در چند آپارتمان ایجاد شدهاند و فاقد حیاط و فضای ورزشی هستند. درصد زیادی از مدارس کشور فرسوده و باید بازسازی شوند. مدارس و هنرستان ها به چه اندازه دارای تجهیزات آزمایشگاهی و فنی هستند که دانش آموز آشنایی ابتدایی با تجهیزات فوق الذکر داشته باشد ؟
4-نقش دولتها و مجالس در عقب رفت آموزش و پرورش: در دهه اول انقلاب وزرای آموزش و پرورش وزنههای علمی و فرهنگی و انقلابی بودند. نه تنها وزارت خانه مربوطه به خوبی اداره میشد بلکه بسیاری از آموزگاران در دیگر وزارتخانهها منشاء خدمات بزرگی شدهاند. متاسفانه در سه دهه اخیر روسای محترم جمهور فکر کردند که آموزش و پرورش یک صندوق رای است که باید آن را به سمت جهت گیریهای سیاسی و حزبی هدایت کرد. بدین جهت وزرایی برای رای اعتماد به مجلس معرفی شدند که عمده مدیران اجرایی بودند و وجهاهت علمی و فرهنگی لازم را جهت تصدی گری این وزارتخانه انسان ساز نداشتهاند و عمده وقت خود را به تغییرات مدیران و امور جاری وزارت خانه اختصاص میدادند. فاجعه بارتر از همه این بود که در صندوق ذخیره فرهنگیان 8 هزار میلیارد تومان اختلاس شد که در طول تاریخ فساد مالی هیچگونه سنخیتی با سازمان پاک و مطهر آموزش و پرورش نداشت.
5-پیشنهادات برون رفت از وضع موجود: اگر چه وظیفه اصلی مجلس و دولت است که با برنامه ریزی و مصوبات لازم آموزش و پرورش را به جایگاه مطلوب و ممتاز خود برسانند اما عملکرد چهل ساله این دو قوه اساسی کشور نشان داده است که آنچنان سرگرم امور روزمره و مسائل باندی و حزبی و گروهی و شخصی هستند که به طور مستمر از آموزش و پرورش غافل شدهاند چگونه باید محلس و دولت متوجه وظیفه خطیر و اساسی خودشان نمود:
الف:معلمین و آموزگاران محترم که در وسط گود هستند و بار سنگین وظیفه آموزش و پرورش دانش آموزان را بعهده دارند بهتر از هر قشر دیگری در کوران مسائل و مشکلات آموزش و پرورش میباشند و بیشترین دغدغه و نگرانی را در مورد اوضاع نا به سامان این دستگاه انسان ساز را دارند. معلمین باید بیش از گذشته وارد میدان شوند و مطالبات خود را از طریق قانونی، فضای مجازی و سایر راههای ممکن را به دولت و مجلس برسانند و آنان را وادار کنند که حل معضلات آموزش و پرورش را در اولویت مشکلات کشور قرار دهند.
ب: نخبگان کشور از هر قشری باید حساسیت خود را نسبت به حل مشکلات آموزش و پرورش بیشتر نمایند و به همراه اولیاء دانش آموزان وارد صحنه شوند و پشتیبان آموزگاران و معلمین دلسوز کشور شوند که آنان بتوانند به خواستههای به حق خویش برسند.
ج:رسانههای کشور اعم از دیداری و شنیداری، سایتها و فضای مجازی، ائمه جماعات و جمعه و همه آنانیکه دل در گرو حل مشکلات کشور و مردم دارند با اطلاع رسانی به موقع فضای رسانهای کشور را به گونهای به نمایش بگذارند که اولویت اول و مهم کشور رساندن آموزش و پرورش و آموزگاران به جایگاه مطلوب و ممتاز کشور باشد و شاهد شکوفایی بزرگی در استعدادهای نهفته جوانان و نوجوانان کشور باشیم؛ تا آموزش و پرورشی که در تراز و زیبنده ایران اسلامی که در آستانه تمدن سازی جدید میباشد و قرار است از قدرت منطقهای به قدرتی جهانی در آینده نه چندان دور برسد، داشته باشیم.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.