خبر های ویژه

آیا فناوری واقعاً زندگی نوجوانان را خراب کرده است؟

11 تیر 1404

پنج راه برای کمک به دانش‌آموزان در نه گفتن به رفتارهای پرخطر

20 خرداد 1404

چهار روش خلاقانه برای درگیر کردن کودکان با مفاهیم STEM در تابستان: راهکارهایی برای پرورش کنجکاوی و حل مسئله در خانه

19 خرداد 1404

درمانی کهن با امواج صوتی

15 اردیبهشت 1404

روز معلم با یاد معلم

12 اردیبهشت 1404

عید فطر تبریز سال ها پیش در دارالحکومه تبریز

11 فروردین 1404

ده فرمان مربی برجسته، یانوش کورچاک، برای تربیت کودکان

11 اسفند 1403

مدیران چگونه می‌توانند به کارمندان نسل Z کمک کنند تا قدرت کار معنادار را کشف کنند

11 اسفند 1403

هنر و علم، تناسبات ظریف یکسانی را در شاخه‌های درختان روشن می‌کنند

23 بهمن 1403

در واقع زیبایی شناسی «وابی سابی» ژاپنی در مورد چیست؟

13 دی 1403

نقیبی بر چیلله گجه سی آذربایجان و رسم و رسوم آن

29 آذر 1403

زندگی در ازدواج

13 آذر 1403

خواب بی کیفیت کوتاه و دیرهنگام

29 آبان 1403

کاری را که بلد نیستید، انجام ندهید! ثبت کتاب حیدر بابایه سلام به عنوان میراث غیر ملموس و تثبیت یک تندیس فاخر از شهریار ضرورت فرهنگی است!

28 آبان 1403

سالی رونی، راشل کوشنر و آرونداتی روی خواستار تحریم موسسات فرهنگی اسرائیل شدند

10 آبان 1403

دارالشفای ربع رشیدی ، موقوفه رشیدالدین فضل الله همدانی در تبریز

23 شهریور 1403

20 آبان 1400

وزارت آموزش و پرورش مهم است

وزیر چگونه انتخاب خواهد شد

وزير پيشنهادي اول دولت سيزدهم براي وزارت آموزش و پرورش متأسفانه به قدري نامناسب بود که مجلس يازدهم که کاملا هم راي و همراه دولت جديد است نيز نتوانست به ايشان راي اعتماد بدهد و سرنوشت اين وزارت خانه به غايت مهم به محاق بلاتکليفي و سر درگمي رفت و فرصت سه ماهه معرفي فرد پيشنهادي بعدي براي اين وزارت خانه هم رو به اتمام بود که روز دوشنبه هفدهم آبان ماه آقاي مسعود فياضي به عنوان وزير پيشنهادي به مجلس معرفي گرديد. فرد معرفي شده در رزومه خويش چيزي که حاکي از دانش يا تجربه‌اي در کار معلمي يا مديريت آموزشي قابل قبولي در سطوح اوليه، مياني و عالي وزارت خانه باشد و صلاحيت اوليه ايشان براي معرفي به عنوان وزير آموزش و پرورش را نشان دهد ارائه ننموده است. طبق آنچه در همین رزومه آمده است، ايشان واجد دانش حوزوي در اصول فقه است و براي پژوهش و تدريس در حوزه‌هاي علوم ديني مناسب به نظر مي‌رسد. وزير آموزش و پرورش هر که باشد طبيعتا نمي‌تواند در همه حوزه‌هاي اين وزارت خانه واجد دانش، مهارت و تجربه مديريتي باشد ولي اگر از آزمون مديريت در يکي از حوزه‌هاي نظام تعليم وتربيت موفق بيرون آمده باشد مي‌تواند مخاطبان فرهيخته اين مجموعه را نسبت به امکان موفقيت خود در اين بزرگترين دستگاه اجرايي کشور اميدوار سازد. آنچه براي نامزد وزارت آموزش و پرورش در احراز حداقل صلاحيت‌هاي اين شغل لازم است سنواتي از تدريس در مدارس و کسب تجربه در مديريت‌هاي صف و ستاد نظام تعليم و تربيت است.

تبریز امروز:

اهمیت آموزش و پرورش

وزير پيشنهادي اول دولت سيزدهم براي وزارت آموزش و پرورش متأسفانه به قدري نامناسب بود که مجلس يازدهم که کاملا هم راي و همراه دولت جديد است نيز نتوانست به ايشان راي اعتماد بدهد و سرنوشت اين وزارت خانه به غايت مهم به محاق بلاتکليفي و سر درگمي رفت و فرصت سه ماهه معرفي فرد پيشنهادي بعدي براي اين وزارت خانه هم رو به اتمام بود که روز دوشنبه هفدهم آبان ماه آقاي مسعود فياضي به عنوان وزير پيشنهادي به مجلس معرفي گرديد.
فرد معرفي شده در رزومه خويش چيزي که حاکي از دانش يا تجربه‌اي در کار معلمي يا مديريت آموزشي قابل قبولي در سطوح اوليه، مياني و عالي وزارت خانه باشد و صلاحيت اوليه ايشان براي معرفي به عنوان وزير آموزش و پرورش را نشان دهد ارائه ننموده است. طبق آنچه در همین رزومه آمده است، ايشان واجد دانش حوزوي در اصول فقه است و براي پژوهش و تدريس در حوزه‌هاي علوم ديني مناسب به نظر مي‌رسد.
وزير آموزش و پرورش هر که باشد طبيعتا نمي‌تواند در همه حوزه‌هاي اين وزارت خانه واجد دانش، مهارت و تجربه مديريتي باشد ولي اگر از آزمون مديريت در يکي از حوزه‌هاي نظام تعليم وتربيت موفق بيرون آمده باشد مي‌تواند مخاطبان فرهيخته اين مجموعه را نسبت به امکان موفقيت خود در اين بزرگترين دستگاه اجرايي کشور اميدوار سازد.
آنچه براي نامزد وزارت آموزش و پرورش در احراز حداقل صلاحيت‌هاي اين شغل لازم است سنواتي از تدريس در مدارس و کسب تجربه در مديريت‌هاي صف و ستاد نظام تعليم و تربيت است.
طبيعتا کار در سطوح عالي مديريت کارنامه‌اي قابل بررسي براي تحليل وزير پيشنهادي فراهم مي‌کند و اگر شخص فاقد دانش مرتبط، سابقه تدريس و سوابق مديريتي باشد بايد به اين سؤال پاسخ داد که حجت نمايندگان مجلس براي دادن راي اعتماد به فرد پيشنهادي چيست؟
آيا نمايندگان مجلس مي‌توانند بر مبناي مقاله يا کتابي که فرد در مباحث فقه و اصول نوشته است به توانايي وي براي مديريت بر وزارت آموزش و پرورش پي ببرند؟
آيا رئيس‌جمهور محترم که چنين فردي را براي وزارت آموزش و پرورش معرفي کرده‌اند مي‌پذيرند که در وزارت آموزش و پرورش يک درس خوانده الهيات رياضيات درس بدهد و يا دبير تربيت بدني زبان و ادبيات فارسي درس بدهد؟ وقتي براي تدريس در يک‌کلاس درس تناسب رشته و دوره تحصيلي معلم با ماده درسي پايه مربوطه ضرورت دارد آيا مديريت در عالي‌ترين سطح نظام تعليم و تربيت نياز به دانش، صلاحيت و تخصص ويژه‌اي ندارد؟
وزارت آموزش و پرورش علاوه بر شش معاونت آموزش متوسطه، آموزش ابتدايي، پرورشي و فرهنگي، تربيت بدني و سلامت، حقوقي و امور مجلس و توسعه مديريت و پشتيباني از سازمان‌‌ها و مراکز مهمي تشکيل شده که در سطح معاونت وزير به عنوان مجموعه‌هاي وابسته به اين وزارت خانه تعريف و ساختار دهي شده‌اند و تحت مديريت وزير آموزش و پرورش اداره مي‌شوند.
مجموعه‌هاي مديريتي بزرگ، مهم و پيچيده‌اي چون سازمان‌هاي پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، نوسازي توسعه و تجهيز مدارس، آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه، سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان، دبيرخانه شوراي عالي آموزش و پرورش، پژوهشگاه تعليم و تربيت، مرکز سنجش و پايش کيفيت آموزشي، دانشگاه فرهنگيان با نزديک به يک صد پرديس دانشگاهي و دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي و کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان و صندوق ذخيره فرهنگيان و دهها دستگاه ريز و درشت ديگر که توسط وزير توليت مي‌شوند و علاوه بر اين‌‌ها ادارات کل آموزش و پرورش استانها که وظيفه نظارت بر آنها نيز با وزير آموزش و پرورش است.
يقينا هيچ‌کس نمي‌تواند بر همه اين مجموعه بزرگ و قوانين، مقررات و ضوابط حاکم بر آنها اشراف کامل بيابد ولي به دليل بزرگي اين سيستم انتظار مي‌رود فرد معرفي شده سابقه مطلوبي از مديريت در سطح حداقل يکي از معاونت‌هاي وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه داشته باشد.
ايفاي مسئوليت و انجام خدمت در يک دوره زماني معقول در يکي از معاونت‌هاي وزارت آموزش و پرورش موجب مي‌شود تا معاون مربوطه به دليل عضويت در شوراي معاونان وزارت و ساير شوراها و مجامع وزارتي و شرکت در جلسات مرتبط در خارج از وزارت خانه به اشرافي نسبي بر ساير حوزه‌هاي عمل در وزارت آموزش و پرورش نيز توفيق يابد و با اين مجموعه بزرگ و چگونگي نظامات تصميم‌سازي و فرايند تصميم‌گيري در آن آشنايي حاصل نمايد.
رزومه‌اي که از آقاي مسعود فياضي منتشر شده است به غير از يک زمان کوتاه مسئوليت اداري هيچ ارتباطي با آموزش و پرورش ندارد و اصلا معلوم‌نيست چرا اين رزومه ارائه شده است؟
داشتن معلوماتي در حوزه‌هاي فقه و اصول چه ارتباطي با الزامات مديريت عالي در نظام تعليم و تربيت دارد؟ ارائه اين رزومه مانند ارائه کارنامه تحقيق و پژوهش در حوزه کشاورزي براي اثبات صلاحيت يک مدعي جراحي مغز و اعصاب است!
فرد پيشنهادي قبلي اگر چه از کارنامه تدريس و مديريت مناسبي براي احراز مسئوليت وزارت آموزش و پرورش برخوردار نبود اما تحصيل دانشگاهي مرتبطي داشت و آقاي فياضي از اين ويژگي نيز محروم است.
اميد است مجلس شوراي اسلامي در بررسي وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت آموزش و پرورش به ارتباط ميان سوابق تحصيلي و شغلي فرد پيشنهادي براي اين مسئوليت توجه کرده و وزارت آموزش و پرورش را به فردي بسپارند که دوران وزارت برايش دوره شگفت زدگي از مشاهده و درک‌مسائل اين دستگاه نباشد و وزارت به عنوان دوره کارآموزي وزير تلقي نشود.
با توجه به اين که معمولا وزير جديد تيم مديريتي وزارت خانه و مديران کل استانها را نيز به فوريت با تيم جديدي جايگزين مي‌سازد انتصاب وزير فاقد دانش و تجربه کافي به معناي اختراع دوباره چرخ و آگاه شدن اين تيم از مسائل و مشکلات وزارت خانه پس از بغرنج و سر درگم کردن هر چه بيشتر کلاف مسائل در دوره چهار ساله وزارت خواهد بود.

 

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت