خبر های ویژه

ایستادگی زنان ترک‌تبار افغانستان؛ چهار سال مقاومت مقابل خفقان و محرومیت

23 مرداد 1404

روند کاهشی در جمعیت چین

22 مرداد 1404

راه آهن سراسری افغانستان با توافق جدید به سمت واقعیت می‌رود

20 مرداد 1404

انسجام زنان پنجشیر محدودیت‌های جدید طالبان را محکوم کرد

19 مرداد 1404

هشتادمین سالگرد مراسم یادبود قربانیان هیروشیما و ناگازاکی

16 مرداد 1404

خیابان‌ها به رودخانه تبدیل شدند: سیل مرگبار شمال پکن را درنوردید

9 مرداد 1404

جلوگیری از نشر اطلاعات نادرست و حفظ ارزش‌های اسلامی

1 مرداد 1404

هند خواستار تنظیم دمای ملایم‌تر برای کولرهای گازی به منظور صرفه‌جویی در انرژی است

23 تیر 1404

امامعلی رحمانف و دیالوگ صحبت با دختر جوان

18 تیر 1404

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، در 4 ژوئیه برای شرکت در هفدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی (اکو) وارد خانکندی شد.

13 تیر 1404

غول اینترنتی کره‌ای «کاکائو» با همکاری «اوپن‌ای‌آی» به دنبال جهش رشد

13 تیر 1404

بسیاری جان باخته‌اند: زندگی در جهنم شعله‌ور جریه، هند

7 تیر 1404

چین در حال تبدیل شدن به حالت وصول بدهی  و مطالبات

22 خرداد 1404

سه ورزشکار ایرانی به اتهام تجاوز جنسی در کره جنوبی بازداشت شدند

13 خرداد 1404

قرقیزستان شفافیت قضایی را در پی موجی از جلسات دادرسی غیرعلنی افزایش میدهد

12 خرداد 1404

ازبکستان در نظر دارد سفر بدون ویزا را برای گردشگران آمریکایی معرفی کند،آمریکایی‌ها، به ازبکستان خوش آمدید!

5 خرداد 1404

27 بهمن 1396

اجرای سیاست جدید شهر پکن برای کنترل آلودگی هوا

چین و آلودگی هوا!

به غیر از اجرای سیاست فرد و زوج، سیاست وجه عوارض و مالیات نیز بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است. کمیته راه و ترابری شهرداری پکن در برنامه مهار و کنترل ترافیک شهر در سال 2016 اعلام کرد که در این راستا تدابیری اندیشیده شده است که میزان وجه عوارض و مالیات را به عنوان یکی از این اقدامات در نظر می گیرد. بر اساس داده های منتشر شده، خودرو سواری حدود 30 درصد کل خودروهای پکن را شامل می شود. میانگین مسافت پیموده آن ها در روز به 45 کیلومتر می رسد. این سبب شده است که مساله پارک غیر قانونی، استفاده کم از وسایل نقلیه عمومی و ازدحام استفاده در صبح و عصر از وسایل نقلیه عمومی به وجود آید.

تبریز امروز:


در نشست های اخیر شهرداری پکن، حل مساله ترافیک سنگین، چگونگی کاهش انتشار گازهای خودرو و آلودگی هوا به موضوعات داغ قابل بحث تبدیل شده است. همچنین گزارشاتی مبنی بر اجرای آتی سیاست فرد و زوج تردد خودروها و همچنین وجه عوارض و مالیات نیز بسیار مورد توجه مردم این شهر قرار گرفته است. آیا اجرای چنین سیاست هایی واقعا به بهبود کیفیت هوا کمک می کند؟ نهادهای دولتی برای حل ترافیک سنگین چه اقداماتی باید در پیش بگیرند؟

در پایان سال گذشته، شهر پکن با آلودگی جدی رو به رو شد. شهرداری پکن نیز در این باره دو بار هشدار قرمز را اعلام کرد. علاوه بر این، دولت برای کاهش آلودگی سیاست فرد و زوج را برای تردد خودروها اجرا کرد.

در این میان، نهاد حفاظت محیط زیست اعلام کرد، از میان این تدابیر، اجرای سیاست فرد و زوج برای کاهش آلودگی موثرتر است. در روزهای اخیر نیز گزارشاتی درباره اجرای این سیاست در فصولی که نیاز به تامین گرما است، برای سال های آینده به دست آمده است. با توجه به این که فصل تامین گرما در شهر پکن از 15 نوامبر تا 15 مارس سال پس از آن است، صاحبان خودرو در این شهر در یک سوم روزهای سال باید این سیاست را اجرا کنند. با این حال، این سیاست همچنان از جمله موارد بحث انگیز مهم در میان مردم است.

آقای جو، اهل پکن در این باره می گوید: "آلودگی هوا تنها با انتشار گاز خودرو صورت نمی گیرد، بلکه عوامل دیگری نیز در آن تاثیر دارد. البته مساله ترافیک در شهرمان جدی است، اما تنها اجرای سیاست فرد زوج راه حل اصلی آن نیست."

خانم لی، نیز در این باره می گوید: "من از این سیاست پشتیبانی می کنم. اما فکر می کنم تنها با اجرای آن مساله مان حل نمی شود. برخی از دوستان با شنیدن خبر اجرای این سیاست در آینده قصد دارند خودرویی دیگر بخرند."

 

Image result for beijing air pollution

بر اساس آمار منتشر شده، تا کنون در شهر پکن در مجموع 5 میلیون و 610 هزار دستگاه خودرو در حال تردد است که این تعداد خودرو سبب انتشار سالانه 700 هزار تن آلایندگی هستند. چنین برآورد می شود که آلاینده های تخلیه شده توسط خودرو مانند اکسید کربن، اکسید نیتروژن، هیدروکربن به ترتیب 86، 56 و 32 درصد کل آلاینده تخلیه شده شهر پکن را در برگیرد. به این ترتیب می توان گفت، خودرو، عامل اصلی آلاینده هوا است.

یو جیان هوا (Yu Jianhua) مهندس ارشد اداره حفاظت از محیط زیست شهر پکن در این باره توضیح می دهد: "اجرای دوباره سیاست فرد و زوج در شرایط آلودگی شدید هوا نشان می دهد که کاهش رفت و آمد خودروها در کاهش ترافیک و آلودگی هوا بسیار موثر است. اما خودرویی که حرکتی آرام دارند، سرعت آلایندگی بیشتر دارند.

او در این باره می افزاید: "کاهش استفاده از وسایل نقلیه موتوری برای کاهش انتشار آلاینده موثر است. بنابراین، در شرایط آلودگی جدی، اجرای اجباری برخی سیاست ها در این راستا ضروری است."

با این که اجرای سیاست برای کاهش رفت و آمد خودروها در کاهش آلودگی هوا موثر است، اما اجرای آن نیز پیامدهای منفی در مدیریت شهر داشته است. برخی رسانه ها در گزارشات خود تاکید کرده اند که پیش از اجرای این سیاست ها باید مطالعاتی برای عملی کردن آن انجام داد تا از اشتباه اقدام و پیامدهای ناخشنود آن جلوگیری شود.

Image result for beijing air pollution

به غیر از اجرای سیاست فرد و زوج، سیاست وجه عوارض و مالیات نیز بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است. کمیته راه و ترابری شهرداری پکن در برنامه مهار و کنترل ترافیک شهر در سال 2016 اعلام کرد که در این راستا تدابیری اندیشیده شده است که میزان وجه عوارض و مالیات را به عنوان یکی از این اقدامات در نظر می گیرد. بر اساس داده های منتشر شده، خودرو سواری حدود 30 درصد کل خودروهای پکن را شامل می شود. میانگین مسافت پیموده آن ها در روز به 45 کیلومتر می رسد. این سبب شده است که مساله پارک غیر قانونی، استفاده کم از وسایل نقلیه عمومی و ازدحام استفاده در صبح و عصر از وسایل نقلیه عمومی به وجود آید.

جو جنگ یو (Zhou Zhengyu) رییس کمیته راه و ترابری شهر پکن در این باره عنوان می کند: "اکنون یک گردش منفی در رفت و آمد خودروها در شهر صورت گرفته است. طوری که اگر ترفیک سنگین باشد، حرکت خودرو کندتر می شود، در این صورت، میزان آلایندگی بیشتر شده و خسارات اقتصادی بیشتر وارد می شود. برآورد می شود که هر یک نفر در پکن، در سال به خاطر ترافیک 4000 یوان خسارت می بیند، به کل شهر نیز در سال حداقل 40 میلیارد یوان خسارت وارد می شود."

سخنگوی کمیته راه و ترابری پکن در کنفرانس خبری اعلام کرد، سیاست وضع وجه عوارض و مالیات در مرحله بررسی و مطالعه است و هنوز زمانی مشخص برای اجرای آن تعیین نشده است.

Image result for beijing air pollution

در نظر گرفتن عوارض و مالیات اقدامی برای حل ترافیک سنگین در ناحیه ویژه شهری در برخی شهرهای بزرگ بین المللی جهان به شمار می رود. اما آیا اجرای این سیاست برای شهر پکن مناسب است یا هنوز به مطالعات و بررسی بیشتر نیاز است.

به گزارش رسیده، در سال 2016، شهر پکن در مجموع 46 مورد تدبیر برای کاهش ترافیک از جمله ساخت پارگینگ بیشتر، تشدید مدیریت پارک غیر مجاز، تنظیم ساعات کار موسسات و شرکت ها در مرکز شهر اندیشیده است.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت