خبر های ویژه

ایستادگی زنان ترک‌تبار افغانستان؛ چهار سال مقاومت مقابل خفقان و محرومیت

23 مرداد 1404

روند کاهشی در جمعیت چین

22 مرداد 1404

راه آهن سراسری افغانستان با توافق جدید به سمت واقعیت می‌رود

20 مرداد 1404

انسجام زنان پنجشیر محدودیت‌های جدید طالبان را محکوم کرد

19 مرداد 1404

هشتادمین سالگرد مراسم یادبود قربانیان هیروشیما و ناگازاکی

16 مرداد 1404

خیابان‌ها به رودخانه تبدیل شدند: سیل مرگبار شمال پکن را درنوردید

9 مرداد 1404

جلوگیری از نشر اطلاعات نادرست و حفظ ارزش‌های اسلامی

1 مرداد 1404

هند خواستار تنظیم دمای ملایم‌تر برای کولرهای گازی به منظور صرفه‌جویی در انرژی است

23 تیر 1404

امامعلی رحمانف و دیالوگ صحبت با دختر جوان

18 تیر 1404

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، در 4 ژوئیه برای شرکت در هفدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی (اکو) وارد خانکندی شد.

13 تیر 1404

غول اینترنتی کره‌ای «کاکائو» با همکاری «اوپن‌ای‌آی» به دنبال جهش رشد

13 تیر 1404

بسیاری جان باخته‌اند: زندگی در جهنم شعله‌ور جریه، هند

7 تیر 1404

چین در حال تبدیل شدن به حالت وصول بدهی  و مطالبات

22 خرداد 1404

سه ورزشکار ایرانی به اتهام تجاوز جنسی در کره جنوبی بازداشت شدند

13 خرداد 1404

قرقیزستان شفافیت قضایی را در پی موجی از جلسات دادرسی غیرعلنی افزایش میدهد

12 خرداد 1404

ازبکستان در نظر دارد سفر بدون ویزا را برای گردشگران آمریکایی معرفی کند،آمریکایی‌ها، به ازبکستان خوش آمدید!

5 خرداد 1404

28 فروردین 1404

«موج نهم»

ایوان آیوازوفسکی

تابلوی نقاشی‌ای با پهنای بیش از سه متر که تنها در عرض ۱۱ روز خلق شد. آیوازوفسکی آن را در کارگاه خود در فئودوسیا نقاشی کرد (اوانس آیوازیان که در کریمه به دنیا آمد و ترجیح می‌داد همان‌جا زندگی کند، اصالتاً ارمنی بود، اما نام و نام‌خانوادگی‌اش را تغییر داد – و به یک نقاش بزرگ روس بدل شد). در هنگام کار بر روی این اثر، هنرمند عمدتاً به حافظه و طراحی‌های اولیه‌اش تکیه داشت. طرفداران مکتب رئالیسم به دنبال ایراد گرفتن از آثار آیوازوفسکی بودند: مثلاً می‌گفتند که در وسط دریا موج‌هایی را نقاشی کرده که فقط می‌توانند در نزدیکی ساحل شکل بگیرند، و رنگ‌بندی آثارش واقع‌گرایانه نیست. اما نکته اصلی این است که با یک اثر رئالیستی روبه‌رو نیستیم، بلکه با شاهکاری از نقاشی رمانتیک طرف هستیم.

تبریز امروز:

 یوان آیوازوفسکی (Ivan Aivazovsky) (1817–1900)

یوان آیوازوفسکی (Ivan Aivazovsky)

(1817–1900)

تابلوی نقاشی‌ای با پهنای بیش از سه متر که تنها در عرض ۱۱ روز خلق شد. آیوازوفسکی آن را در کارگاه خود در فئودوسیا نقاشی کرد (اوانس آیوازیان که در کریمه به دنیا آمد و ترجیح می‌داد همان‌جا زندگی کند، اصالتاً ارمنی بود، اما نام و نام‌خانوادگی‌اش را تغییر داد – و به یک نقاش بزرگ روس بدل شد).

در هنگام کار بر روی این اثر، هنرمند عمدتاً به حافظه و طراحی‌های اولیه‌اش تکیه داشت. طرفداران مکتب رئالیسم به دنبال ایراد گرفتن از آثار آیوازوفسکی بودند: مثلاً می‌گفتند که در وسط دریا موج‌هایی را نقاشی کرده که فقط می‌توانند در نزدیکی ساحل شکل بگیرند، و رنگ‌بندی آثارش واقع‌گرایانه نیست. اما نکته اصلی این است که با یک اثر رئالیستی روبه‌رو نیستیم، بلکه با شاهکاری از نقاشی رمانتیک طرف هستیم.

 

  • نام اصلی او اوانِس آیوازیان (Hovhannes Aivazian) بود و در شهر فئودوسیا (در شبه‌جزیره‌ی کریمه) به دنیا آمد. او اصالتاً ارمنی بود ولی بیشتر عمر هنری خود را در چارچوب فرهنگ و هنر روسیه گذراند و یکی از بزرگ‌ترین نقاشان دریا در تاریخ هنر جهان شناخته می‌شود.

  • او تحصیلات خود را در آکادمی هنرهای سن‌پترزبورگ گذراند و با استعدادی درخشان، خیلی زود به شهرت رسید.

  • آیوازوفسکی بیش از ۶٬۰۰۰ نقاشی خلق کرد، که بیشتر آن‌ها صحنه‌هایی از دریا، کشتی‌ها، طوفان‌ها و مناظر دریایی هستند.

 

 «موج نهم» یا «دِوْیاتیی وَال» (The Ninth Wave)

سال خلق: ۱۸۵۰
ابعاد: بیش از سه متر عرض
محل نگهداری: موزه روسیه در سن‌پترزبورگ

این تابلو یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین آثار آیوازوفسکی است. او این نقاشی را تنها در ۱۱ روز در کارگاهش در فئودوسیا خلق کرد.

موضوع نقاشی:

  • نقاشی، بازماندگان یک کشتی‌شکسته را نشان می‌دهد که پس از طوفان سهمگین، به تخته‌پاره‌هایی چسبیده‌اند و در دل دریا درگیر نجات خود هستند.

  • موجی عظیم (موج نهم) در حال نزدیک شدن است، که در باور دریانوردان، بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین موج در دنباله‌ی طوفان‌هاست.

  • در پس‌زمینه، رنگ‌های طلوع خورشید دیده می‌شود که با نور گرمش بر امواج آشفته‌ی دریا می‌تابد و امیدی ضمنی را در دل تاریکی و ترس می‌پراکند.

سبک و نقد:

  • این نقاشی در سبک رمانتیسم خلق شده و تأکید آن بر احساسات شدید، طبیعت قدرتمند، و درگیری انسان با نیروهای ناشناخته و عظیم طبیعت است.

  • منتقدان رئالیست در زمان آیوازوفسکی می‌گفتند که امواج نقاشی‌شده شبیه امواج نزدیک ساحل‌اند، نه امواج وسط دریا؛ یا رنگ‌ها غیرواقعی‌اند. اما این اثر، با هدف بازنمایی دقیق طبیعت کشیده نشده، بلکه بیان شاعرانه‌ای از عظمت و زیبایی خطرناک طبیعت است.


چرا این اثر مهم است؟

  • «موج نهم» نماد مبارزه انسان با طبیعت، امید در دل ناامیدی، و زیبایی در دل خطر است.

  • این تابلو به عنوان یکی از شاهکارهای جاودان نقاشی دریایی در جهان شناخته می‌شود.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت