25 اسفند 1403
عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه، در سخنرانی خود در دانشگاه فنی استانبول اعلام کرد که کارهای مربوط به بخش ۲۲۴ کیلومتری گذرگاه زنگزور که از خاک ترکیه عبور میکند، در ماههای آینده آغاز خواهد شد. اورال اوغلو بیان کرد که آذربایجان نیز کارهای مربوط به گذرگاه زنگزور را ادامه میدهد. این گذرگاه از اهمیت استراتژیک برخوردار است و به تقویت ارتباطات حملونقل و تجاری در منطقه کمک خواهد کرد.
تبریز امروز:
عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه، در سخنرانی خود در دانشگاه فنی استانبول اعلام کرد که کارهای مربوط به بخش ۲۲۴ کیلومتری گذرگاه زنگزور که از خاک ترکیه عبور میکند، در ماههای آینده آغاز خواهد شد.
اورال اوغلو بیان کرد که آذربایجان نیز کارهای مربوط به گذرگاه زنگزور را ادامه میدهد. این گذرگاه از اهمیت استراتژیک برخوردار است و به تقویت ارتباطات حملونقل و تجاری در منطقه کمک خواهد کرد.
وزیر همچنین در مورد گذرگاه میانی (اورتا دهلیز) اطلاعاتی ارائه داد:
«نقطه عبور اصلی گذرگاه میانی، ترکیه است. در طول تاریخ، کارهای زیادی در این گذرگاه انجام شده و پروژههایی اجرا شده است. ما اکنون قصد داریم این گذرگاه را بیش از پیش تقویت کنیم.»
گذرگاه میانی با هدف توسعه همکاریهای حملونقل و لجستیک در منطقه اوراسیا ایجاد شده است. ترکیه قصد دارد از طریق این گذرگاه، روابط خود با کشورهای منطقه را بیش از پیش تقویت کند.
گذرگاه زنگزور با ایجاد ارتباط مستقیم بین جمهوری خودمختار نخجوان و مناطق غربی آذربایجان، سهم قابل توجهی در توسعه تجارت و حملونقل خواهد داشت. این گذرگاه همچنین همکاریهای استراتژیک بین ترکیه و آذربایجان را تقویت خواهد کرد.
ترکیه و آذربایجان برای اجرای موفقیتآمیز پروژههای گذرگاه زنگزور و گذرگاه میانی، همکاری نزدیکی دارند. کارهای زیرساختی که در ماههای آینده آغاز خواهد شد، روابط اقتصادی و استراتژیک منطقه را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.
اورتا دهلیز
گذرگاه میانی (Orta Dəhliz) یک پروژه مهم حملونقل و لجستیک است که هدف آن ایجاد یک کریدور تجاری و ترانزیتی بین کشورهای اوراسیا، به ویژه بین ترکیه، آذربایجان، گرجستان و کشورهای آسیای مرکزی است. این گذرگاه بخشی از ابتکارات بزرگتر منطقهای برای بهبود ارتباطات حملونقل و تجاری بین اروپا و آسیا محسوب میشود.
گذرگاه میانی از مسیرهای کلیدی زیر عبور میکند:
ترکیه:
ترکیه به عنوان نقطه شروع و یکی از نقاط اصلی این گذرگاه عمل میکند. شهرها و بنادر مهم ترکیه مانند استانبول و ازمیر در این مسیر نقش کلیدی دارند.
گرجستان:
پس از ترکیه، این گذرگاه از گرجستان عبور میکند. تفلیس، پایتخت گرجستان، یکی از نقاط مهم در این مسیر است.
آذربایجان:
آذربایجان نیز بخشی از این گذرگاه است. باکو، پایتخت آذربایجان، و دیگر شهرهای مهم این کشور در این مسیر قرار دارند.
دریای خزر:
پس از آذربایجان، این گذرگاه به سمت دریای خزر ادامه مییابد و از طریق بنادر این دریا به کشورهای آسیای مرکزی متصل میشود.
کشورهای آسیای مرکزی:
این گذرگاه از طریق دریای خزر به کشورهایی مانند قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی گسترش مییابد.
تقویت تجارت بینالمللی: این گذرگاه به کشورهای منطقه امکان میدهد تا کالاها را سریعتر و با هزینه کمتر بین اروپا و آسیا جابهجا کنند.
کاهش وابستگی به مسیرهای سنتی: با ایجاد این گذرگاه، وابستگی به مسیرهای سنتی مانند تنگه بسفر کاهش مییابد.
توسعه اقتصادی: این پروژه به توسعه اقتصادی کشورهای منطقه کمک میکند و فرصتهای جدیدی برای سرمایهگذاری و همکاری ایجاد میکند.
گذرگاه میانی نه تنها برای ترکیه و آذربایجان، بلکه برای کل منطقه اوراسیا اهمیت استراتژیک دارد. این گذرگاه به عنوان یک پل ارتباطی بین شرق و غرب عمل میکند و نقش مهمی در تقویت همکاریهای منطقهای و بینالمللی ایفا میکند.
این پروژه بخشی از ابتکارات بزرگتر مانند ابتکار کمربند و جاده چین و دیگر پروژههای منطقهای است که هدف آن بهبود ارتباطات و تجارت بین کشورهاست.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.