خبر های ویژه

پارادوکس «تضمین امنیت»: اگر خیلی ضعیف باشد از اوکراین محافظت نمی‌کند؛ اگر خیلی قوی باشد روسیه آن را نمی‌پذیرد

1 شهریور 1404

موانع زیادی هنوز بر سر راه صلح ارمنستان و آذربایجان وجود دارد

20 مرداد 1404

مسیر ترامپ برای صلح و شکوفایی نام گدرگاه زنگزور شذ

17 مرداد 1404

جامعه ارمنستان به دو بخش تقسیم شده است: طرفدار اروپا و طرفدار روسیه

1 مرداد 1404

محدودیت‌های قانونی نسل‌کشی: درس‌هایی که قتل‌عام سربرنیتسا درباره غزه به ما می‌آموزد

26 تیر 1404

روسیه مرگ وزیر حمل و نقل خود را تأیید کرد، 

16 تیر 1404

منازعه ایران و اسرائیل، موقعیت دشوار ژئوپلیتیکی ارمنستان را برجسته می‌کند

4 تیر 1404

منازعه دولت و کلیسا در ارمنستان به سوی جنون پیش می‌رود

4 تیر 1404

خاطره ی جنگی از خنجرهای پشت پرده

26 خرداد 1404

سارکوزی نشان لژیون دونور، بالاترین نشان افتخار فرانسه را از دست داد

26 خرداد 1404

کاهش شدید تجارت الماس و طلا، ضربه‌ای به گردش تجاری ارمنستان

22 خرداد 1404

ارمنستان با دستیابی به پیشرفت در هوش مصنوعی، در تلاش برای تبدیل شدن به قطب نوآوری منطقه‌ای است

22 خرداد 1404

چهل درصد والدین دانمارکی، در مدیریت الکل نوجوانان با مشکل مواجه‌اند

19 خرداد 1404

عملیات «تار عنکبوت» اوکراین فقط هواپیماها را نابود نکرد – بلکه این ایده که پایگاه‌هایی دور از خط مقدم امن هستند را نیز زیر سوال برد

16 خرداد 1404

تارعنکبوت چگونه تنیده شد

12 خرداد 1404

موسیقی علیه سکوت، موزیسین‌ها برای فلسطین می‌نوازند

11 خرداد 1404

25 اسفند 1403

کارهای مربوط به بخش ۲۲۴ کیلومتری دهلیز زنگزور که از ترکیه عبور می‌کند، در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد

دهلیز زنگزور و اورتا دهلیز

عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه، در سخنرانی خود در دانشگاه فنی استانبول اعلام کرد که کارهای مربوط به بخش ۲۲۴ کیلومتری گذرگاه زنگزور که از خاک ترکیه عبور می‌کند، در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد. اورال اوغلو بیان کرد که آذربایجان نیز کارهای مربوط به گذرگاه زنگزور را ادامه می‌دهد. این گذرگاه از اهمیت استراتژیک برخوردار است و به تقویت ارتباطات حمل‌ونقل و تجاری در منطقه کمک خواهد کرد.

تبریز امروز:

زنگزور

 کارهای مربوط به بخش ۲۲۴ کیلومتری گذرگاه زنگزور که از ترکیه عبور می‌کند، در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد

عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه، در سخنرانی خود در دانشگاه فنی استانبول اعلام کرد که کارهای مربوط به بخش ۲۲۴ کیلومتری گذرگاه زنگزور که از خاک ترکیه عبور می‌کند، در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.

اورال اوغلو بیان کرد که آذربایجان نیز کارهای مربوط به گذرگاه زنگزور را ادامه می‌دهد. این گذرگاه از اهمیت استراتژیک برخوردار است و به تقویت ارتباطات حمل‌ونقل و تجاری در منطقه کمک خواهد کرد.

وزیر همچنین در مورد گذرگاه میانی (اورتا دهلیز) اطلاعاتی ارائه داد:

  • «نقطه عبور اصلی گذرگاه میانی، ترکیه است. در طول تاریخ، کارهای زیادی در این گذرگاه انجام شده و پروژه‌هایی اجرا شده است. ما اکنون قصد داریم این گذرگاه را بیش از پیش تقویت کنیم.»

گذرگاه میانی با هدف توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل و لجستیک در منطقه اوراسیا ایجاد شده است. ترکیه قصد دارد از طریق این گذرگاه، روابط خود با کشورهای منطقه را بیش از پیش تقویت کند.


اهمیت گذرگاه زنگزور

گذرگاه زنگزور با ایجاد ارتباط مستقیم بین جمهوری خودمختار نخجوان و مناطق غربی آذربایجان، سهم قابل توجهی در توسعه تجارت و حمل‌ونقل خواهد داشت. این گذرگاه همچنین همکاری‌های استراتژیک بین ترکیه و آذربایجان را تقویت خواهد کرد.


مراحل بعدی

ترکیه و آذربایجان برای اجرای موفقیت‌آمیز پروژه‌های گذرگاه زنگزور و گذرگاه میانی، همکاری نزدیکی دارند. کارهای زیرساختی که در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد، روابط اقتصادی و استراتژیک منطقه را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

اورتا دهلیز 
گذرگاه میانی (Orta Dəhliz) یک پروژه مهم حمل‌ونقل و لجستیک است که هدف آن ایجاد یک کریدور تجاری و ترانزیتی بین کشورهای اوراسیا، به ویژه بین ترکیه، آذربایجان، گرجستان و کشورهای آسیای مرکزی است. این گذرگاه بخشی از ابتکارات بزرگ‌تر منطقه‌ای برای بهبود ارتباطات حمل‌ونقل و تجاری بین اروپا و آسیا محسوب می‌شود.


مسیر گذرگاه میانی

گذرگاه میانی از مسیرهای کلیدی زیر عبور می‌کند:

  1. ترکیه:

    • ترکیه به عنوان نقطه شروع و یکی از نقاط اصلی این گذرگاه عمل می‌کند. شهرها و بنادر مهم ترکیه مانند استانبول و ازمیر در این مسیر نقش کلیدی دارند.

  2. گرجستان:

    • پس از ترکیه، این گذرگاه از گرجستان عبور می‌کند. تفلیس، پایتخت گرجستان، یکی از نقاط مهم در این مسیر است.

  3. آذربایجان:

    • آذربایجان نیز بخشی از این گذرگاه است. باکو، پایتخت آذربایجان، و دیگر شهرهای مهم این کشور در این مسیر قرار دارند.

  4. دریای خزر:

    • پس از آذربایجان، این گذرگاه به سمت دریای خزر ادامه می‌یابد و از طریق بنادر این دریا به کشورهای آسیای مرکزی متصل می‌شود.

  5. کشورهای آسیای مرکزی:

    • این گذرگاه از طریق دریای خزر به کشورهایی مانند قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی گسترش می‌یابد.


اهداف گذرگاه میانی

  • تقویت تجارت بین‌المللی: این گذرگاه به کشورهای منطقه امکان می‌دهد تا کالاها را سریع‌تر و با هزینه کمتر بین اروپا و آسیا جابه‌جا کنند.

  • کاهش وابستگی به مسیرهای سنتی: با ایجاد این گذرگاه، وابستگی به مسیرهای سنتی مانند تنگه بسفر کاهش می‌یابد.

  • توسعه اقتصادی: این پروژه به توسعه اقتصادی کشورهای منطقه کمک می‌کند و فرصت‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری و همکاری ایجاد می‌کند.


اهمیت استراتژیک گذرگاه میانی

گذرگاه میانی نه تنها برای ترکیه و آذربایجان، بلکه برای کل منطقه اوراسیا اهمیت استراتژیک دارد. این گذرگاه به عنوان یک پل ارتباطی بین شرق و غرب عمل می‌کند و نقش مهمی در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا می‌کند.

این پروژه بخشی از ابتکارات بزرگ‌تر مانند ابتکار کمربند و جاده چین و دیگر پروژه‌های منطقه‌ای است که هدف آن بهبود ارتباطات و تجارت بین کشورهاست.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت