خبر های ویژه

ایستادگی زنان ترک‌تبار افغانستان؛ چهار سال مقاومت مقابل خفقان و محرومیت

23 مرداد 1404

روند کاهشی در جمعیت چین

22 مرداد 1404

راه آهن سراسری افغانستان با توافق جدید به سمت واقعیت می‌رود

20 مرداد 1404

انسجام زنان پنجشیر محدودیت‌های جدید طالبان را محکوم کرد

19 مرداد 1404

هشتادمین سالگرد مراسم یادبود قربانیان هیروشیما و ناگازاکی

16 مرداد 1404

خیابان‌ها به رودخانه تبدیل شدند: سیل مرگبار شمال پکن را درنوردید

9 مرداد 1404

جلوگیری از نشر اطلاعات نادرست و حفظ ارزش‌های اسلامی

1 مرداد 1404

هند خواستار تنظیم دمای ملایم‌تر برای کولرهای گازی به منظور صرفه‌جویی در انرژی است

23 تیر 1404

امامعلی رحمانف و دیالوگ صحبت با دختر جوان

18 تیر 1404

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، در 4 ژوئیه برای شرکت در هفدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی (اکو) وارد خانکندی شد.

13 تیر 1404

غول اینترنتی کره‌ای «کاکائو» با همکاری «اوپن‌ای‌آی» به دنبال جهش رشد

13 تیر 1404

بسیاری جان باخته‌اند: زندگی در جهنم شعله‌ور جریه، هند

7 تیر 1404

چین در حال تبدیل شدن به حالت وصول بدهی  و مطالبات

22 خرداد 1404

سه ورزشکار ایرانی به اتهام تجاوز جنسی در کره جنوبی بازداشت شدند

13 خرداد 1404

قرقیزستان شفافیت قضایی را در پی موجی از جلسات دادرسی غیرعلنی افزایش میدهد

12 خرداد 1404

ازبکستان در نظر دارد سفر بدون ویزا را برای گردشگران آمریکایی معرفی کند،آمریکایی‌ها، به ازبکستان خوش آمدید!

5 خرداد 1404

19 اسفند 1403

آسیای مرکزی و قفقاز از خطرناک‌ترین مکان‌ها برای رانندگی در جهان هستند

مرگ‌ومیر و جراحات ناشی از ترافیک، هزینه اقتصادی به بار می‌آورد.

ایمنی خودرو همچنان یک مسئله بزرگ برای کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی است، به‌طوری که این دو منطقه برخی از بالاترین نرخ‌های مرگ‌ومیر مرتبط با ترافیک را در جهان دارند. جاده‌ها در آسیای مرکزی به نظر می‌رسد خطرناک‌تر می‌شوند. مرگ‌ومیر مرتبط با خودرو در قزاقستان در سال ۲۰۲۴ به ۲,۵۷۹ نفر رسید که بالاترین تعداد در یک دهه گذشته است. تاجیکستان نیز در سال ۲۰۲۴ با ۵۵۲ کشته، بالاترین مجموع تلفات خود را از حداقل سال ۲۰۰۵ ثبت کرد. نرخ مرگ‌ومیر در ازبکستان و قرقیزستان پایین‌تر بود و هر دو در دهه گذشته بهبودهای اندکی در کاهش تلفات داشته‌اند. با این حال، قرقیزستان در سال ۲۰۲۴ دومین نرخ بالای تصادفات ترافیکی در آسیای مرکزی را با حدود ۱,۰۰۰ مورد در هر میلیون نفر ثبت کرد. شرایط در قفقاز بهتر نیست. گرجستان در سال ۲۰۲۴، ۴۴۴ مرگ مرتبط با خودرو را ثبت کرد که افزایش اندکی نسبت به سال قبل داشت و با اعداد پنج سال گذشته سازگار بود. ارمنستان و آذربایجان در سال ۲۰۲۴ کاهش تلفات را شاهد بودند. با این حال، اعداد برای ارمنستان امروز بدتر از یک دهه پیش است.

تبریز امروز:

به زبان پارسی (فارسی):
۳ مارس ۲۰۲۵
امدادگران اولیه پس از یک تصادف جاده‌ای در قزاقستان، مسافری گرفتار را آزاد می‌کنند. (عکس: gov.kz)
امدادگران اولیه پس از یک تصادف جاده‌ای در قزاقستان، مسافری گرفتار را آزاد می‌کنند. (عکس: gov.kz)
ایمنی خودرو همچنان یک مسئله بزرگ برای کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی است، به‌طوری که این دو منطقه برخی از بالاترین نرخ‌های مرگ‌ومیر مرتبط با ترافیک را در جهان دارند.
جاده‌ها در آسیای مرکزی به نظر می‌رسد خطرناک‌تر می‌شوند. مرگ‌ومیر مرتبط با خودرو در قزاقستان در سال ۲۰۲۴ به ۲,۵۷۹ نفر رسید که بالاترین تعداد در یک دهه گذشته است. تاجیکستان نیز در سال ۲۰۲۴ با ۵۵۲ کشته، بالاترین مجموع تلفات خود را از حداقل سال ۲۰۰۵ ثبت کرد. نرخ مرگ‌ومیر در ازبکستان و قرقیزستان پایین‌تر بود و هر دو در دهه گذشته بهبودهای اندکی در کاهش تلفات داشته‌اند. با این حال، قرقیزستان در سال ۲۰۲۴ دومین نرخ بالای تصادفات ترافیکی در آسیای مرکزی را با حدود ۱,۰۰۰ مورد در هر میلیون نفر ثبت کرد.
شرایط در قفقاز بهتر نیست. گرجستان در سال ۲۰۲۴، ۴۴۴ مرگ مرتبط با خودرو را ثبت کرد که افزایش اندکی نسبت به سال قبل داشت و با اعداد پنج سال گذشته سازگار بود. ارمنستان و آذربایجان در سال ۲۰۲۴ کاهش تلفات را شاهد بودند. با این حال، اعداد برای ارمنستان امروز بدتر از یک دهه پیش است.
بر اساس داده‌های گردآوری‌شده توسط World Population Review، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان و قرقیزستان همگی در رتبه‌های بالای جهانی از نظر تعداد تلفات مرتبط با خودرو به ازای هر میلیون نفر قرار دارند. قزاقستان با ۱۲۹ مرگ به ازای هر میلیون نفر در سال ۲۰۲۴، بالاترین نرخ تلفات را در میان کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز داشت.
ناظران محلی می‌گویند عوامل مختلفی به نرخ بالای مرگ‌ومیر مرتبط با خودرو در این مناطق کمک می‌کند، از جمله وسایل نقلیه‌ای که به‌خوبی نگهداری نمی‌شوند، رانندگی تهاجمی و مست، و همچنین جاده‌هایی که به‌خوبی علامت‌گذاری یا نگهداری نشده‌اند.
تحلیلگران مالی، در عین حال، پیشنهاد می‌کنند که تأثیر اقتصادی مرگ‌ومیر مرتبط با خودرو قابل‌توجه است. بر اساس برآورد بانک جهانی، حدود دو سوم کسانی که در تصادفات رانندگی در آسیای مرکزی جان خود را از دست می‌دهند، مردانی بین ۱۸ تا ۴۴ سال هستند که اغلب منبع اصلی درآمد خانواده‌هایشان هستند. بسیاری از خانواده‌ها به دنبال مزایای دولتی هستند تا بخشی از آسیب اقتصادی ناشی از مرگ ناگهانی مرتبط با جاده را جبران کنند. به عنوان مثال، در قزاقستان، دولت «سالانه حدود ۱,۶۴۵ دلار برای هر خانواده بدون نان‌آور در قزاقستان» هزینه می‌کرد.
مطالعه‌ای از بانک جهانی در سال ۲۰۱۷ تلاش کرد تا تأثیر کلی مرگ‌ومیر و جراحات ترافیکی بر اقتصاد هر کشور را اندازه‌گیری کند. این گزارش مشخص کرد که حدود ۹۰ درصد از مرگ‌ومیر مرتبط با خودرو در سطح جهانی در کشورهای با درآمد کم و متوسط، مانند کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی، رخ می‌دهد. همچنین تخمین زده شد که تصادفات خودرویی که منجر به مرگ یا جراحت می‌شوند، «حدود ۱-۲ درصد از تولید ناخالص ملی (GNP) را سالانه در تمام کشورهای در حال توسعه هزینه می‌کنند.»
این مطالعه بر اساس داده‌های گرفته‌شده از پنج کشور با درآمد کم و متوسط انجام شد: چین، هند، فیلیپین، تانزانیا و تایلند.
مطالعه اعلام کرد: «مدل‌های ما نشان می‌دهند که کاهش مرگ‌ومیر ناشی از جراحات ترافیکی جاده‌ای (RTI) تأثیر قابل‌توجهی بر رشد اقتصادی در هر پنج کشور تحلیل‌شده خواهد داشت. اندازه این تأثیر در کشورها متفاوت است. اما همه آن‌ها افزایش درآمد قابل‌توجهی را تجربه خواهند کرد.»

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت