چگونه بحران تراشه نکسپریا بار دیگر زنجیره تأمین خودرو را به هم ریختسلطه چین بر زنجیرههای تأمین حتی به قطعات معمولی و کماهمیت نیز رسیده و تولید جهانی را مختل کرده است.
- کارشناسان میگویند خودروسازان از اختلالات قبلی زنجیره تأمین درس نگرفتهاند.
- دولت هلند کنترل نکسپریا را پس گرفت و سپس عقبنشینی کرد؛ نشانهای از پیشرفت احتمالی.
دونگگوان، چین – کارخانهای کنار زمینی پر از علف هرز در جنوب صنعتی چین، به یک نقطه خفهکننده جهانی برای تراشههای خودرو تبدیل شده و صنعتی را که چند سال پیش قسم خورده بود دیگر گرفتار اختلال زنجیره تأمین نشود، بار دیگر فلج کرده است.
خودروسازان پس از اختلال تولید نیمهرساناها در دوران کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ و آتشسوزی یک کارخانه ژاپنی در سال بعد که کمبود را تشدید کرد، قول دادند زنجیره تأمین خود را تقویت کنند.
اما بحرانی که کارخانه نکسپریا (شرکت هلندی تولیدکننده تراشه) را دربرگرفت، نقطه کور صنعت را آشکار کرد: هیچکس تصور نمیکرد تراشههای کمفناوری تبدیل به اهرم فشار چین علیه غرب شوند.«هیچکس برای اختلال ژئوپلیتیکی آماده نبود و هنوز هم نیستند»،
آمبروز کانروی، مدیرعامل شرکت مشاوره آمریکایی سراف که به خودروسازان مشاوره میدهد، میگوید.دولت هلند اواخر سپتامبر کنترل شرکت نکسپریا مستقر در هلند را به دلیل نگرانی از انتقال فناوری به مالک چینی آن یعنی شرکت وینگتک (Wingtech) به دست گرفت. پکن در واکنش، صادرات تراشههای آماده نکسپریا که در کارخانهای در دلتای رود مروارید (منطقه دونگگوان) بستهبندی میشدند را متوقف کرد.
هلند هفته گذشته از تصمیم خود عقبنشینی کرد که نشانهای از گشایش احتمالی است.نکسپریا از کارخانه دونگگوان خود نیمهرساناهایی صادر میکند که در همه چیز از ترمز خودرو گرفته تا شیشهبالابر برقی استفاده میشود.
این تراشهها کسری از یک پنی قیمت دارند، اما کمبودشان باعث شد نیسان و هوندا تولید را کاهش دهند و تأمینکننده آلمانی بوش ساعت کاری کارخانههایش را کم کند.این گزارش که نشان میدهد چگونه موجودی «درست بهموقع» (just-in-time) و تنوع محدود زنجیره تأمین، خودروسازان را در برابر شوک ژئوپلیتیکی آسیبپذیر کرد، بر اساس مصاحبه با بیش از ده نفر از مدیران خودروسازی، تأمینکنندگان و توزیعکنندگان تراشه تهیه شده است.گزارش نشان میدهد سلطه چین فراتر از فناوریهای پیشرفته و عناصر نادر خاکی، به قطعات حیاتی اما معمولی هم رسیده و پکن چگونه از این قدرت برای فلج کردن تولید جهانی استفاده میکند.در حالی که دولت هلند مقر نکسپریا در شهر نایمگن هلند را تصرف کرد، عملیات در چین همچنان تحت کنترل مالک چینی باقی ماند.
«هلندیها فکر میکردند نکسپریا را تصرف کردهاند، اما فقط یک ساختمان اداری را گرفته بودند»، لی شینگ، استاد روابط بینالملل در مؤسسه استراتژیهای بینالمللی گوانگدونگ میگوید. «این ماجرا نشان میدهد حتی در بخشهای متوسط و پایین نیز به چین وابستهاند. اگر چین بخواهد شما را گیر بیندازد، راه فراری ندارید.»سخنگوی وینگتک گفت نکسپریا پس از خریداری شدن به یک رهبر صنعت تبدیل شده و «بحران کنونی نشان میدهد تجزیه شرکتهای بینالمللی به زنجیره تأمین و صنایع کلیدی آسیب میزند».
وزارت بازرگانی چین به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.سخنگوی نکسپریا گفت پیچیدگی جهانی صنعت نیمهرسانا پیشبینی تأثیرات ژئوپلیتیک را دشوار کرده است.مورد مطالعاتی برای ریسک سیاسی تراشههای نکسپریا آنقدر ارزان و در دسترس به نظر میرسیدند که یک خودروساز اروپایی معمولاً منبع جایگزین برایشان تهیه نمیکرد. یکی از افراد این شرکت گفت: «الکترونیک بسیار معمولی با قیمت پایین».این بحران نشان داد آسیبپذیری استراتژیک فراتر از قطعات پیشرفته است.
بوش با وجود سفارش سالانه ۲۰۰ میلیون یورو محصول نکسپریا، در ابتدا جایگزین کافی نداشت. بوش از اظهارنظر خودداری کرد.نکسپریا از اواخر اکتبر فروش به برخی توزیعکنندگان داخلی را از سر گرفت اما پرداخت را فقط به یوان قبول کرد (به جای ارز خارجی قبلی). این تغییر ظاهراً تلاش بخش چینی برای استقلال بیشتر از مقر هلند بود. دو منبع آگاه گفتند تراشههای آماده ارسال در کارخانه دونگگوان انبار شدند چون سیستم قادر به پردازش حجم بالای تراکنشهای یوانی نبود. اکنون وضعیت کمی بهبود یافته است.سخنگوی وینگتک گفت انبار تراشه یا مشکلی در پرداخت یوانی وجود نداشته است.چین پس از دیدار دونالد ترامپ و شی جینپینگ در شهر بوسان کره جنوبی در ماه جاری، اجازه ازسرگیری برخی صادرات نکسپریا را داد. این اتفاق درست بهموقع بود؛ بوش و تأمینکنندگان آئوموویو، ZF و هلا چند روز با توقف تولید فاصله داشتند.هنگامی که رویترز از کارخانه دونگگوان بازدید کرد، برخی پردهها بسته بود و کامیونها در حال رفتوآمد بودند. دهها موتورسیکلت بیرون پارک شده بودند.شرکتهای اتریشی مِلِکس و جِیبیل (تأمینکننده اپل) با استفاده از نهادهای چینی و پرداخت یوانی موفق به دریافت تراشه شدند.
خودروسازان درس نگرفتندجولی بوت، تحلیلگر خودرو در مؤسسه پلهام اسمیترز لندن میگوید کمبود تراشه نشان داد خودروسازان از بحران قبلی درس نگرفتهاند. «انتظار میرفت چند ماه موجودی تراشه داشته باشند. همین را بعد از بحران قبلی گفته بودند».
مدیر عملکرد نیسان گفت تغییر زنجیره تأمین زمانبر است: «میدانم همه خواهند گفت "شما از گذشته درس نگرفتید"، بله، اما فکر میکنید میشود همه تأمینکنندگان را در سه سال عوض کرد؟»
کمبود نکسپریا باعث کاهش تولید شاسیبلند پرفروش روگ نیسان شد و همچنان ریسک ادامه دارد.مشاور آمبروز کانروی به مشتریان توصیه میکند موجودی اضافی قطعات حیاتی را در همان منطقهای که نیاز است نگه دارند؛ تغییری پرهزینه برای صنعتی که به مدیریت موجودی «درست بهموقع» وابسته است.
همه خودروسازان ضربه نخوردند. تویوتا پس از زلزله ۲۰۱۱ ژاپن، دستور ذخیره چندماهه تراشه را صادر کرده بود.هزینه تابآوری تعویض تراشههای نکسپریا آسان نیست؛ چون اغلب مستقیم روی ماژولهای قدرت لحیم میشوند و نمیتوان آنها را سریع جایگزین کرد. آزمایش و تأیید قطعه جدید ماهها طول میکشد.شرکت هلا در حال بررسی تأمینکنندگان جایگزین است اما یک منبع صنعتی گفت این فرآیند تا یک سال یا بیشتر طول میکشد.مدیر مشاوره آنکُرا در پکن میگوید: «همه دوباره درباره تابآوری و تنوعبخشی صحبت خواهند کرد، بعد متوجه میشوند چقدر گران است».