تعرفه های ترامپ و خودروساز آسیایی- رویترز گزارش می دهد

با وجود تعرفه‌ها، همچنان آمریکا در اولویت خودروسازان سنتی آسیایی است

تاریخ انتشار : ۰۱:۱۷ ۲۵-۰۴-۱۴۰۴

تویوتا و هیوندای موتور ممکن است با سیاست‌های حمایت‌گرایانه آمریکا مشکل داشته باشند، اما یک نقطه مشترک با رئیس‌جمهور دونالد ترامپ دارند: وقتی صحبت از بازارهای جهانی خودرو می‌شود، برای خودروسازان سنتی آسیایی، آمریکا در اولویت است. تعرفه‌های اعمال‌شده توسط ترامپ بر خودروهای وارداتی، چشم‌انداز صنعت جهانی را دگرگون کرده است،

تبریز امروز:

  خودروهای جدید از خودروساز ژاپنی سوبارو در پارکینگی در بندر ریچموند دیده می‌شوند، در حالی که تنش‌های تجاری پس از اعلام رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، مبنی بر اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر کالاهای وارداتی از ژاپن و کره جنوبی از اول اوت تشدید شده است، در خلیج سان‌冯
نویسندگان: هیونجو جین، ماکی شیراکی و هی‌کیونگ یانگ
خودروهای جدید از خودروساز ژاپنی سوبارو در پارکینگی در بندر ریچموند دیده می‌شوند، در حالی که تنش‌های تجاری پس از اعلام رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، مبنی بر اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر کالاهای وارداتی از ژاپن و کره جنوبی از اول اوت تشدید شده است، در خلیج سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا، آمریکا، ۷ جولای ۲۰۲۵. 
  • شرکت‌ها:
    • خودروسازان آسیایی با خط تولید هیبریدی قوی و حاشیه سود بالاتر احتمالاً سهم بیشتری از بازار آمریکا به دست خواهند آورد.
    • اکثر خودروسازان آسیایی از افزایش شدید قیمت‌ها در آمریکا خودداری کرده‌اند، با وجود تأثیرات تعرفه‌ها.
    • تعرفه‌ها ممکن است باعث ادغام در صنعت یا افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در آمریکا شوند.
    • تحلیلگران می‌گویند تأثیر تعرفه‌ها بر درآمد ممکن است هنوز در پیش‌بینی‌ها لحاظ نشده باشد.
سئول/توکیو، ۱۵ جولای (رویترز): تویوتا و هیوندای موتور ممکن است با سیاست‌های حمایت‌گرایانه آمریکا مشکل داشته باشند، اما یک نقطه مشترک با رئیس‌جمهور دونالد ترامپ دارند: وقتی صحبت از بازارهای جهانی خودرو می‌شود، برای خودروسازان سنتی آسیایی، آمریکا در اولویت است. تعرفه‌های اعمال‌شده توسط ترامپ بر خودروهای وارداتی، چشم‌انداز صنعت جهانی را دگرگون کرده است، با این حال، آمریکا همچنان مهم‌ترین بازار برای تویوتای ژاپن، هیوندای کره جنوبی و رقبای آسیایی آن‌ها از جمله هوندا و نیسان است. بر اساس اسناد مالی، آمریکای شمالی حداقل ۴۰ درصد از درآمد تویوتا و هیوندای را تشکیل می‌دهد. اهمیت این بازار در آینده نزدیک تغییر نخواهد کرد، به گفته منابع داخلی صنعت و تحلیلگران، به‌ویژه با توجه به تسلط خودروسازان داخلی چینی مانند BYD بر بازار خودرویی چین، که اکنون بزرگ‌ترین بازار خودرویی جهان است. خودروسازان سنتی آسیایی با حاشیه سود قوی‌تر و خط تولید هیبریدی قدرتمند مانند تویوتا، هیوندای، کیا و تا حدی هوندا احتمالاً بهتر می‌توانند در برابر طوفان تعرفه‌های آمریکا مقاومت کنند و حتی ممکن است سهم بازار را از بازیگران ضعیف‌تر مانند نیسان بگیرند، به گفته تحلیلگران. نوریوکی تاکیمورا، مدیر اجرایی مزدا، هفته گذشته در رویدادی در توکیو به خبرنگاران گفت: «محیطی که اکنون در آن هستیم به طور فزاینده‌ای سخت و نامطمئن است، از جمله به دلیل تعرفه‌های آمریکا.» مزدا قصد دارد تعادلی بین اقدامات «دفاعی» مانند کاهش هزینه‌ها و اقدامات «تهاجمی» مانند تقویت خط تولید خود برقرار کند. دو منبع داخلی هیوندای و دو مدیر اجرایی خودرویی ژاپنی به طور جداگانه به رویترز گفتند که هیچ قصدی برای کاهش فعالیت‌های تجاری خود در آمریکا در پاسخ به تعرفه‌ها ندارند، حتی با وجود اذعان به دشواری‌های پیش رو. این چهار نفر به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند. آمریکا بزرگ‌ترین بازار تویوتا از نظر تعداد خودرو است. این شرکت در سال ۲۰۲۴، ۲.۳ میلیون خودرو در آنجا فروخت، از جمله برند لکسوس، که بیش از یک‌پنجم کل فروش جهانی آن را تشکیل می‌دهد. از نظر درآمد، آمریکای شمالی در سال مالی گذشته پس از ژاپن در رتبه دوم قرار داشت. درآمد هیوندای در آمریکای شمالی در سال گذشته بالاترین میزان در نزدیک به یک دهه بود. کیم چانگ-هو، تحلیلگر مؤسسه سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار کره، تخمین زد که حدود ۶۰ درصد سود هیوندای از آمریکا به دست می‌آید، به لطف قیمت‌های بالاتر خودروها. هیوندای که در دهه ۱۹۸۰ در آمریکا به دلیل کیفیت پایینش مورد تمسخر قرار می‌گرفت، حدود یک دهه پیش تمرکز خود را بر این بازار دوچندان کرد، به‌ویژه پس از تنش‌های بین پکن و سئول و ظهور خودروسازان برقی داخلی که باعث از دست دادن جایگاهش در چین شد. یکی از منابع داخلی هیوندای گفت: «پس از سال‌ها تلاش، برند ما بالاخره در ایالات متحده به رسمیت شناخته شده است. بنابراین ما دست از آمریکا نخواهیم کشید.» 
ک کشتی حمل خودرو که حامل خودروهای ساخته‌شده توسط کیا موتورز، بخشی از بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی کره جنوبی یعنی هیوندای موتور، است، در نزدیکی بندر پیونگ‌تک در کره جنوبی، در کنار درختان شکوفه‌دار گیلاس عبور می‌کند، پیونگ‌تک، کره جنوبی، ۱۵ آوریل ۲۰۲۵. (عکس: کیم هونگ-
 
ک کشتی حمل خودرو که حامل خودروهای ساخته‌شده توسط کیا موتورز، بخشی از بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی کره جنوبی یعنی هیوندای موتور، است، در نزدیکی بندر پیونگ‌تک در کره جنوبی، در کنار درختان شکوفه‌دار گیلاس عبور می‌کند، پیونگ‌تک، کره جنوبی، ۱۵ آوریل ۲۰۲۵. (عکس: کیم هونگ-

تقاضا برای خودروهای هیبریدی در آمریکا به دلیل نگرانی‌های مصرف‌کنندگان درباره برد باتری، قیمت و مشکلات شارژ خودروهای برقی افزایش یافته است. وینسنت سان، تحلیلگر مورنینگ‌استار، گفت که مدل‌های کم‌مصرف مانند هیبریدی‌ها عامل کلیدی در کسب سهم بازار خواهند بود. تویوتا، هیوندای و کیا دارای خط تولید هیبریدی بسیار قوی هستند. تاکنون، اکثر خودروسازان سنتی آسیایی از افزایش قیمت‌ها در آمریکا خودداری کرده‌اند و بازیگران قوی‌تر احتمالاً به این روند ادامه خواهند داد، با وجود کاهش سودآوری، به گفته تحلیلگران. در عوض، تمرکز احتمالاً بر گرفتن سهم بازار از رقبای با حاشیه سود پایین‌تر مانند نیسان و استلانتیس خواهد بود. کیم سونگ-رائه، تحلیلگر مؤسسه سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار هانوها، گفت: «این مانند یک بازی مرغ خواهد بود. کسانی که بهتر مقاومت کنند، برنده خواهند شد.» با گذشت زمان، تعرفه‌ها می‌توانند به عنوان کاتالیزوری برای ادغام در صنعت عمل کنند یا حداقل همکاری‌های موجود را عمیق‌تر کنند. سرمایه‌گذاران کنجکاو هستند که آیا تعرفه‌ها می‌توانند نیسان را به احیای مذاکرات ادغام با هوندا، که امسال به نتیجه نرسید، سوق دهند. مزدا، که ۵.۱ درصد متعلق به تویوتا است، و سوبارو، که ۲۱ درصد متعلق به تویوتا است، ممکن است وابستگی بیشتری به این شرکت بزرگ‌تر پیدا کنند. سرمایه‌گذاری بیشتر؟
در حالی که هیوندای و کیا سه کارخانه در آمریکا دارند، همچنان حدود دوسوم خودروهای فروخته‌شده در آنجا را وارد می‌کنند. تویوتا در سال گذشته ۱.۳ میلیون خودرو در آمریکا تولید کرد، معادل ۵۴ درصد خودروهای فروخته‌شده در آنجا. خودروسازان ژاپنی از دهه ۱۹۸۰ بیش از ۶۶ میلیارد دلار در تولید آمریکا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و حدود دوجین کارخانه ساخته‌اند، به گفته گروه لابی خودرویی JAMA.
در رویدادی در کاخ سفید با حضور ترامپ در مارس، هیوندای برنامه سرمایه‌گذاری ۲۱ میلیارد دلاری را اعلام کرد که شامل یک کارخانه فولاد جدید و برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت تولید در آمریکا به ۱.۲ میلیون خودرو در سال است. تعرفه‌ها احتمالاً خودروسازان ژاپنی و کره جنوبی را به سرمایه‌گذاری بیشتر در گسترش ظرفیت تولید و بومی‌سازی زنجیره‌های تأمین تشویق می‌کند تا موقعیت خود را حفظ کنند، به گفته جاستیناس لیویما از مؤسسه تحقیقاتی یورومانیتور اینترنشنال. آن‌ها همچنین از یکی از جنبه‌های حمایت‌گرایی آمریکا سود می‌برند: تعرفه‌های بالاتر بر خودروهای برقی چینی، به این معنا که با همان رقابت چینی که در بازارهای نوظهور آسیایی با آن مواجه‌اند، در آمریکا روبه‌رو نیستند، به گفته لیویما. چین تعداد بسیار کمی خودرو به ایالات متحده ارسال می‌کند، که در دولت قبلی رئیس‌جمهور جو بایدن تعرفه ۱۰۰ درصدی بر خودروهای برقی وارداتی چینی اعمال کرد. یکی از مدیران ژاپنی گفت که افزایش تولید در آمریکا به سادگی نیست، زیرا هزینه‌های بالا، به‌ویژه هزینه‌های نیروی کار، بر سودآوری تأثیر می‌گذارد. جولی بوت، تحلیلگر مؤسسه پلهام اسمیترز در لندن، درباره تأثیر بلندمدت احتمالی تعرفه‌ها گفت: «این واقعاً یک تغییر بازی است.» برخی خودروسازان از ارائه پیش‌بینی‌هایی که تعرفه‌ها را برای کل سال در نظر بگیرند خودداری کرده‌اند، به این معنا که سرمایه‌گذاران ممکن است با تعدیل پیش‌بینی‌ها در گزارش‌های مالی سه‌ماهه با شوک مواجه شوند، به گفته او. او افزود: «حرف‌های زیادی وجود دارد که تأثیر آن قبلاً در قیمت‌ها لحاظ شده است. من واقعاً فکر نمی‌کنم این‌طور باشد.» تحلیل تکمیلی برای کیا و هیوندای:
  • وضعیت کیا: کیا، به عنوان بخشی از گروه هیوندای موتور، از شهرت رو به رشد برند در آمریکا بهره می‌برد، به‌ویژه با مدل‌های شاسی‌بلند مانند تلوراید و سورنتو. خط تولید هیبریدی قوی کیا (مانند اسپورتیج هیبرید) به آن کمک می‌کند تا در بازار آمریکا که تقاضا برای هیبریدی‌ها در حال افزایش است، رقابتی باقی بماند.
  • سرمایه‌گذاری و تولید: سرمایه‌گذاری ۲۱ میلیارد دلاری هیوندای شامل گسترش تولید کیا در آمریکا می‌شود. با این حال، وابستگی به واردات (دوسوم خودروهای فروخته‌شده) آن‌ها را در برابر تعرفه‌ها آسیب‌پذیر می‌کند.
  • چشم‌انداز رقابتی: کیا و هیوندای به دلیل حاشیه سود بالا و تمرکز بر هیبریدی‌ها در موقعیت بهتری نسبت به نیسان یا سوبارو هستند، اما همچنان باید با هزینه‌های بالای تولید در آمریکا و تأثیرات مالی احتمالی تعرفه‌ها مقابله کنند.
:
کیا و هیوندای، با وابستگی قابل‌توجه به بازار آمریکا، با چالش‌های ناشی از تعرفه ۲۵ درصدی مواجه‌اند، اما خط تولید هیبریدی قوی و سرمایه‌گذاری‌هایشان در تولید محلی آن‌ها را در موقعیت بهتری برای رقابت قرار می‌دهد. اجتناب از افزایش قیمت و گسترش تولید در آمریکا استراتژی‌های کلیدی برای کاهش تأثیرات تعرفه‌ها هستند. با این حال، وابستگی به واردات و هزینه‌های بالای تولید در آمریکا همچنان چالش‌هایی ایجاد می‌کند. تعرفه‌ها ممکن است باعث ادغام یا همکاری‌های عمیق‌تر در صنعت شوند، و تأثیر مالی بلندمدت آن هنوز به طور کامل در پیش‌بینی‌ها منعکس نشده است.
 
 
 
 
منبع: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/despite-tariffs-its-still-america-first-asias-legacy-automakers-2025-07-14/?utm_source=Sailthru&utm_medium=Newsletter&utm_campaign=Auto-File&utm_term=071525&lctg=658b592fb3384cb8f10e2b0d 
 
 
 

نظرات کاربران


@