حمله گسترده اسرائیل به ایران در ۱۳ ژوئن، که بدون تأیید شورای امنیت سازمان ملل انجام شد، واکنش تلافیجویانه تهران را به دنبال داشت. دو طرف در چند روز گذشته حملاتی را علیه یکدیگر انجام دادهاند که تاکنون بیش از ۲۰۰ ایرانی و ۱۴ اسرائیلی کشته شدهاند.
این تشدید تنش پیامدهای گستردهتری دارد. این امر نهادهایی مانند سازمان ملل، دیوان کیفری بینالمللی (ICC) و دیوان بینالمللی دادگستری (ICJ) را که در جریان تهاجم اسرائیل به غزه بهطور فزایندهای به حاشیه رانده شدهاند، بیشتر منزوی میکند. این نهادها اکنون ناتوان به نظر میرسند.
جهان ظاهراً با یک تحول بیسابقه در نظم حقوقی بینالمللی پس از سال ۱۹۴۵ مواجه است. دولت اسرائیل با سطحی از مصونیت که بهندرت دیده شده عمل میکند. در عین حال، دولت ترامپ بهطور فعال نهادهای جهانی طراحیشده برای اجرای قوانین بینالمللی را تضعیف میکند.
قدرتهای جهانی دیگر، از جمله روسیه و چین، از این فرصت برای حرکت بهسوی فراتر از نظام مبتنی بر قوانین غربی استفاده میکنند. ترکیبی از یک دولت قدرتمند که با مصونیت عمل میکند و یک ابرقدرت که مکانیزمهای پاسخگویی را غیرفعال میکند، نقطه عطفی جهانی را رقم میزند.
این لحظه چنان برجسته است که ممکن است مجبور شویم آنچه درباره رفتار در روابط بینالملل و مدیریت تعارض میدانستیم، چه برای مبارزه فلسطینیها و چه برای نظام عدالت بینالمللی ساختهشده پس از جنگ جهانی دوم، بازاندیشی کنیم.
فلسطینیها در تاریخ ۲۹ مه، کمکهای انساندوستانهای را که از سوی «بنیاد انساندوستانه غزه» با حمایت آمریکا و اسرائیل ارسال شده بود، حمل میکنند. عکس: هيثم عماد / EPA
دولت اسرائیل، علاوه بر کمپین هوایی پیشدستانه خود علیه برنامه هستهای ایران، با مصونیت در سه جبهه دیگر پیش میرود. این دولت کنترل خود بر غزه را تشدید میکند، با چشماندازی که اشغال دائمی آن بهطور فزایندهای ممکن به نظر میرسد.
وزرای ارشد اسرائیل همچنین طرحهایی برای الحاق بخشهای بزرگی از کرانه باختری اشغالی از طریق گسترش شهرکسازی ارائه کردهاند. این روند اکنون بدون مانع پیش میرود. اسرائیل در ماه مه برنامههایی برای ایجاد ۲۲ شهرک جدید در آنجا تأیید کرد، از جمله قانونی کردن شهرکهایی که بدون مجوز دولت ساخته شده بودند.
این اقدامات با قوانین تحریکآمیز مانند لایحهای که مالیات بر سازمانهای غیردولتی با بودجه خارجی را افزایش میدهد، همراه شده است. دولت اسرائیل همچنین به تلاشهای خود برای کاهش استقلال قوه قضاییه ادامه میدهد.
عناصر تندرو در کابینه بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، گفتهاند اگر او مسیر خود را تغییر دهد، دولت را سرنگون خواهند کرد.
دیوان بینالمللی دادگستری (ICJ) با فوریت به اقدامات اسرائیل در غزه و کرانه باختری واکنش نشان داد. در ژانویه ۲۰۲۴، این دیوان شواهدی یافت که فلسطینیهای غزه در معرض خطر نسلکشی قرار دارند و به اسرائیل دستور داد اقدامات موقت برای جلوگیری از آسیب بیشتر را اجرا کند.
سپس، در مه ۲۰۲۴، با ادامه تهاجم نیروهای اسرائیلی، دیوان بینالمللی دادگستری حکم دیگری صادر کرد که به اسرائیل دستور داد عملیات نظامی خود در شهر رفح در جنوب غزه را فوراً متوقف کند. همچنین از اسرائیل خواست تا دسترسی بدون مانع به کمکهای بشردوستانه به نوار غزه را فراهم کند.
این دیوان در ژوئیه با صدور یک نظر مشورتی تاریخی، اشغال سرزمینهای فلسطینی توسط اسرائیل را غیرقانونی اعلام کرد. دیوان کیفری بینالمللی (ICC) نیز با صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو، وزیر دفاع پیشین او یوآو گالانت، و رهبران حماس اقدام جسورانهای انجام داد.
نادیده گرفتن قوانین بینالمللی
این تلاشهای چشمگیر برای اجرای قوانین بینالمللی شکست خورد. اسرائیل تنها در ژانویه ۲۰۲۵، زمانی که واشنگتن اصرار کرد، با آتشبس موقت در غزه موافقت کرد، که نشان میدهد تنها ترمز ممکن بر اسرائیل همچنان ایالات متحده است.
اما دولت دوم ترامپ حتی از دولت اول او معاملهگرایانهتر است. این دولت به اولویتبندی معاملات تجاری و اتحادهای استراتژیک – بهویژه با کشورهای خلیجفارس – بر اجرای هنجارهای حقوقی بینالمللی میپردازد.
در ژانویه، ترامپ فرمانی اجرایی صادر کرد که تحریمهایی علیه دیوان کیفری بینالمللی به دلیل اقدامات «غیرقانونی» این دیوان علیه ایالات متحده و «متحد نزدیک» آن اسرائیل وضع کرد. این تحریمها کمی بیش از یک هفته پیش از حملات اسرائیل به ایران اجرایی شدند.
ترامپ سپس ایالات متحده را از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج کرد و ممنوعیت تأمین مالی آنروا، آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی، را تمدید کرد.
فرمان اجرایی دیگری در فوریه به وزارت امور خارجه دستور داد بخشهایی از کمکهای ایالات متحده به بودجه عادی سازمان ملل را متوقف کند. همچنین ترامپ بازنگری ۱۸۰ روزهای از تمام سازمانهای بینالمللی با بودجه ایالات متحده را آغاز کرد که نشانهای از خروجهای بیشتر یا کاهش بودجه در سراسر سیستم چندجانبه است.
در مه ۲۰۲۵، ایالات متحده و اسرائیل سپس مکانیزم جدیدی برای کمک به غزه ایجاد کردند که توسط پیمانکاران امنیتی خصوصی در «مناطق امن» مورد تأیید اسرائیل اداره میشود. کمکها مشروط به جابجایی جمعیت است، بهطوری که غیرنظامیان در شمال غزه تا زمانی که به مکان دیگری منتقل نشوند، به کمک دسترسی ندارند.
این رویکرد، که توسط سازمانهای بشردوستانه محکوم شده، با اصول بشردوستانه تثبیتشده بیطرفی و بیغرضی مغایرت دارد.
در واقع، یکی از ستونهای نظم پس از جنگ در حال حمله به ستون دیگر است. بنیانگذار اصلی سازمان ملل اکنون این نهاد را از درون تضعیف میکند، با استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت برای جلوگیری از اقدام، در حالی که همزمان منابع سازمان را محدود میکند. ایالات متحده در ۴ ژوئن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتشبس در غزه را وتو کرد.
پیامدهای این نقطه عطف در نظم بینالمللی در سراسر جهان در حال آشکار شدن است. روسیه جنگ تجاوزکارانه خود در اوکراین را با وجود احکام دیوان بینالمللی دادگستری و شواهد گسترده از جنایات جنگی ادامه میدهد. این کشور میداند که مکانیزمهای اجرایی ضعیف و پراکنده هستند و معاملهگری جایگزین پیشنهادی توسط میدانی بهطور نامحدود ادامه مییابد.
و چین فشار دریی خود را بر تایوان افزایش میدهد. این کشور از تاکتیکهای منطقه ش، استفاده میکند که همهچیز را در تحریک و اطلاعات نادرست زیر آستانه جنگ آشکار انجام میدهد و از تعهدات حقوقی برای حل مسالمتآمیز بازنمیماند.
این موارد نشانههایی از فروپاشی اعتبار نظم حقوقی بینالمللی پس از سال ۱۹۴۵ هستند. سیاستهای اسرائیل در غزه و حمله آن به ایران استثنا نیست، بلکه شتابدهنده است. این موارد تأییدی برای سایر دولتها هستند که قانون دیگر قدرت را محدود نمیکند، نهادها را میتوان دور زد، و اصول بشردوستانه میتوانند برای اهداف سیاسی استفاده شوند.