تصویری از یک شیشه رنگی قرن هفدهمی از سنت آگوستین. هنرمند: توبیاس مولر، ۱۶۲۲. مایکل ام. راگوین،
پاپ لئو چهاردهم شعار و نشان خود را اعلام کرده است − سنتی دیرینه برای اسقفها، کاردینالها و پاپها. انتخاب نمادها و کلمات، تجربه شخصی فرد را بازتاب میدهد.
سپر لئو بهصورت مورب تقسیم شده است: نیمه بالایی یک نیلوفر سفید روی زمینه آبی را نشان میدهد و نیمه پایینی نشان انجمن سنت آگوستین − انجمنی که او به آن تعلق دارد − را به نمایش میگذارد. شعار او «In Illo uno unam» است که به «در آن یگانه، ما یکی هستیم» ترجمه میشود، عبارتی از سنت آگوستین از تفسیر او بر مزمور ۱۲۷، بند دوم: «من یکی را در مسیح یگانه درک میکنم. بنابراین شما بسیارید و یکی هستید؛ ما بسیاریم و یکی هستیم.»
لئو با انتخاب این شعار، نماد شناسایی آگوستین، یعنی قلبی که با یک تیر سوراخ شده است، را نیز گنجانده است.
انجمن سنت آگوستین
آگوستین در اواخر قرن چهارم زندگی میکرد و در نهایت به مدت ۳۴ سال اسقف هیپو در شمال آفریقا بود. انجمن آگوستین در سال ۱۲۴۴ پس از درخواست چندین جامعه از زاهدان در منطقه توسکانی ایتالیا از پاپ اینوسنت چهارم برای تشکیل یک انجمن واحد تأسیس شد. پاپ به آنها «قانون سنت آگوستین» را بهعنوان آییننامه زندگی اعطا کرد که بیان میکرد: «هیچچیز را از آن خود ندانید، بلکه بگذارید همهچیز بهصورت مشترک متعلق به شما باشد؛ به دنبال آنچه پوچ و زمینی است نروید.»
جایگاه آگوستین بهعنوان یک عالم، الهیدان و مدیر او را به قدیسی تبدیل کرد که بهطور گسترده به تصویر کشیده شده است. برای مثال، او در یک پنجره شیشه رنگی که در سال ۱۶۲۲ توسط یک کشیش سفارش داده شده بود، ظاهر میشود؛ در این تصویر او نماد خود، یعنی قلب سوراخشده با تیر را که روی کتابی در دامانش قرار دارد، نگه داشته است.
این تصویر به عبارتی از کتاب آگوستین به نام «اعترافات» اشاره دارد: «تو قلب ما را با عشقت سوراخ کرده بودی و ما کلماتت را، گویی در درونمان فرو رفته، حمل میکردیم.»
در این تصویر شیشه رنگی، قدیس در حال صحبت با یک کودک دیده میشود. ترجمه سال ۱۴۸۳ از «افسانه طلایی»، مجموعهای از زندگی قدیسان، توضیح میدهد که آگوستین هنگام تلاش برای نوشتن رساله خود «درباره تثلیث»، در ساحل دریا قدم میزد و کودکی را دید که گودالی کوچک را با آب پر میکرد.
وقتی کودک توضیح داد که در حال آوردن اقیانوس به داخل گودال است، آگوستین او را بهخاطر حماقتش سرزنش کرد. کودک پاسخ داد که زودتر تمام آب دریا را در گودال جای خواهد داد تا اینکه آگوستین بتواند راز تثلیث را در درک محدود انسانی خود جای دهد. تثلیث مفهوم مسیحی است که خدا یک شخص واحد نیست، بلکه سه شخصیت − پدر، پسر و روحالقدس − است که در یک طبیعت الهی و ابدی متحد شدهاند.
این درس فروتنی در طول قرنها بهطور گسترده به تصویر کشیده شد. در سال ۱۴۸۲، یک محراب اثر نقاش و مجسمهساز مایکل پاچر، آگوستین را با کودکی در پای او که قاشقی در دست دارد، نشان میدهد.
تحصیلات آگوستین
میراث آگوستین شامل نهتنها «اعترافات»، یکی از پرخوانندهترین کتابهای قرون وسطی و اوایل دوران مدرن، و «درباره تثلیث»، بلکه آثار دیگری از جمله «شهر خدا»، اثری عظیم با بیش از ۱۰۰۰ صفحه است.
او با لباسی ساده شامل یک جامه بلند سفید و یک شنل، کلاه رسمی اسقفی خود را کنار گذاشته است − نشانهای دیگر از فروتنی. اتاق مطالعه او پر از کتاب است؛ در سمت راست، پشت سر او، کتابی باز به مطالعه هندسه دیده میشود.
بوتیچلی سعی کرده قدیس را بهعنوان یک عالم در دوران باستان نشان دهد و در سمت چپ یک مدل آسمانی قدیمی و بیاعتبار را قرار داده که زمین را در مرکز جهان نشان میدهد و خورشید، ماه، سیارات و ستارگان به دور آن میچرخند. ما با دانش مدرن میفهمیم که با وجود هوش آگوستین، او نمیتوانست همهچیز را بداند.
لئو هم عالم بوده و هم کشیش. او بهعنوان استاد حقوق کانونی و الهیات مسیحی اولیه در سمیناری در پرو، سان کارلوس و سان مارسلو، خدمت کرده است.
با این حال، مانند بنیانگذار انجمن خود، سخنان او در اولین مراسم عشای ربانیاش فروتنی او را نشان داد، زمانی که گفت انتصابش بهعنوان پاپ «هم صلیب است و هم برکت» و از مسئولیت او و کاردینالها در جهان سخن گفت.
منبع :