منتشر شده در: ۶ می ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۴۲ به وقت CEST
اخیراً پسر ۸ سالهام یک کارت تولد از مادربزرگش دریافت کرد. او کارت را باز کرد، به آن نگاه کرد و گفت: «من هنوز نمیتونم خط تحریری بخونم.»
سپس کارت را به من داد تا برایش بخوانم.
اگر فرزند شما در منطقه آموزشی فیلادلفیا تحصیل میکند، به احتمال زیاد به او نحوه خواندن یا نوشتن خط تحریری آموزش داده نشده است.
اما خط تحریری در حال بازگشت به برنامه آموزشی دانشآموزان پایههای K-8 (مهدکودک تا کلاس هشتم) در ایالات متحده است. چندین ایالت در سالهای اخیر قوانینی برای اجباری کردن آموزش خط تحریری تصویب کردهاند، از جمله کالیفرنیا، آیووا و اوکلاهما.
ایالتهای پنسیلوانیا و نیوجرسی نیز در حال بررسی قوانین مشابهی هستند، همانطور که ایالتهای دیگر نیز چنین برنامهای دارند.
من دانشیار آموزش ویژه و مدیر مرکز تحقیقات خواندن آیووا هستم. در این مرکز، ما در حال انجام یک بررسی سیستماتیک از تحقیقات پیشین هستیم تا آموزش خط تحریری را بهبود ببخشیم.
همچنین میخواهیم بدانیم که یادگیری خط تحریری چگونه بر توسعه مهارتهای خواندن و نوشتن تأثیر میگذارد.
کنار گذاشته شدن آموزش خط تحریری
در خط تحریری، حروف یک کلمه با خطوط اتصال به هم متصل میشوند، مانند امضای یک فرد.
خط تحریری بیش از یک دهه پیش در مدارس ایالات متحده از رونق افتاد. در سال ۲۰۱۰، اکثر ایالتها استانداردهای تحصیلی Common Core را پذیرفتند که خط تحریری را از مهارتهای تحصیلی مورد انتظار برای دانشآموزان پایههای K-8 حذف کرد. در واقع، این استانداردها فقط بهطور مختصر به خط چاپی (سبکی که در آن حروف یک کلمه به هم متصل نیستند) بهعنوان مهارتی که باید در پایههای ابتدایی آموزش داده شود، اشاره دارند.
مربیان اغلب با مشکل کمبود وقت در برنامه روزانه مدرسه برای آموزش همه مهارتهای نوشتاری مورد انتظار مواجه هستند، چه برسد به چیزی که اجباری نیست، مانند خط تحریری.
در چندین نظرسنجی ملی، معلمان گزارش دادهاند که زمان محدودی برای آموزش نوشتن دارند و آموزش مهارتهای پایهای نوشتن، مانند خط، و مهارتهای پیشرفتهتر، مانند نوشتن مقاله، برایشان دشوار بوده است.
فواید نوشتن با دست
علاقه فزاینده به خط تحریری احتمالاً از تلاش سیاستگذاران برای بهبود عملکرد سوادآموزی دانشآموزان پایههای K-12 در سراسر کشور ناشی میشود.
در ارزیابی ملی پیشرفت تحصیلی در خواندن، که معیاری برای پیشرفت خواندن در سطح ملی است، تنها ۳۱ درصد از دانشآموزان کلاس چهارم در سطح مهارت یا بالاتر امتیاز کسب کردند. در فیلادلفیا این آمار بدتر بود، بهطوری که تنها ۱۹ درصد از دانشآموزان کلاس چهارم در سطح مهارت یا بالاتر قرار گرفتند.
تحقیقات نشان میدهند که ممکن است بتوان از طریق آموزش خط، مهارتهای کلی نوشتن و خواندن را بهبود بخشید.
فواید این موضوع بیشتر در مورد خط چاپی بررسی شده است، اما شواهد اولیه نشان میدهد که آموزش خط تحریری نیز ممکن است مفید باشد. برخی مطالعات نشان دادهاند که آموزش خط تحریری میتواند خوانایی خط، طول متن نوشتهشده و برخی مهارتهای خواندن را بهبود ببخشد. در مطالعهای در سال ۲۰۲۰، محققان دریافتند که آموزش خط تحریری همچنین میتواند دقت املا و توانایی داستانسرایی را بهبود ببخشد.
چرا خط تحریری ممکن است تأثیرگذار باشد؟ در ظاهر، به نظر میرسد یک مهارت حرکتی ساده باشد. اما در زیر سطح، خط تحریری به دانش عمیق خواندن وابسته است و نیازمند هماهنگی چندین فرآیند شناختی و فیزیکی است.
برای نوشتن حروف یا املای کلمات بهصورت چاپی یا تحریری، دانشآموزان باید جنبههای مختلفی از هر حرف را به خاطر بسپارند. برای مثال، اگر دانشآموزان کلمه "cat" را بنویسند، باید شکل کلی هر حرف، نام آن و صدای آن را بدانند.
پس از به خاطر آوردن این دانش خواندن از حافظه، دانشآموزان از ترکیبی از سیستمهای حرکتی و بینایی برای نوشتن هر حرف و کل کلمه استفاده میکنند. حرکات درشت برای تنظیم بدن و بازو نسبت به سطح نوشتن به کار میروند. حرکات ظریف برای کنترل مداد با انگشتان استفاده میشوند. و هماهنگی دیداری-حرکتی برای نوشتن هر حرف و تنظیم حرکات در صورت نیاز به کار میرود.
![تصویری از سندی نوشتهشده به خط تحریری که با "ما مردم" آغاز میشود.]
بسیاری از اسناد تاریخی ایالات متحده، مانند قانون اساسی، به خط تحریری نوشته شدهاند. (داگلاس ساچا/مجموعه مومنت از طریق گتی ایمیجز)
مهارتی با دوام؟
علاوه بر فواید احتمالی برای توسعه کلی نوشتن و خواندن، خط تحریری همچنان اهمیت اجتماعی دارد.
این خط اغلب برای امضای اسناد رسمی از طریق امضای تحریری یا برای ارتباط با دوستان نزدیک یا عزیزان استفاده میشود. علاوه بر این، درک خط تحریری برای خواندن اسناد تاریخی مهم، مانند اعلامیه استقلال، لازم است.
حتی در عصر دیجیتال، تبلتهای لمسی و سایر دستگاهها اغلب امکان نوشتن متن با مداد الکترونیکی را فراهم میکنند. من در دانشگاه آیووا دورههایی تدریس میکنم و بسیاری از دانشجویانم یادداشتهای خود را روی تبلتهای الکترونیکی مینویسند.
برای مدارس، گزینههای کمفناوری مانند کاغذ و مداد همچنان مقرونبهصرفهتر از گزینههای پرهزینه فناوری هستند. برای مثال، جایگزینی یک لپتاپ شکسته میتواند زمانبر و گران باشد، اما تیز کردن یک مداد شکسته یا گرفتن یک کاغذ جدید نسبتاً ارزان است.
اگرچه ممکن است برای مربیان پیدا کردن زمان کافی برای آموزش نوشتن دشوار باشد، اما دانشآموزان احتمالاً از توسعه توانایی بیان ایدههایشان به روشهای مختلف، از جمله خط تحریری، سود خواهند برد.
برای افرادی که علاقهمند به یادگیری خط تحریری و آموزش آن به فرزندان یا دانشآموزان خود هستند، مرکز تحقیقات خواندن آیووا یک دوره آنلاین رایگان و برنامههای درسی به نام CLIFTER را در تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۲۵ منتشر خواهد کرد.
توجه برای تبریز:
در تبریز، مانند بسیاری از مناطق ایران، آموزش خط تحریری (یا خط نسخ و نستعلیق که معادل خط تحریری در فرهنگ ما هستند) همچنان در برنامه درسی مدارس وجود دارد، اما تمرکز بیشتر روی خطوط سنتی فارسی است تا خط تحریری لاتین. با این حال، اگر کودکان تبریزی به یادگیری خط تحریری لاتین علاقهمند باشند، میتوانند از منابع آنلاین مانند دوره CLIFTER که در بالا ذکر شد، استفاده کنند. این مهارت میتواند به آنها در خواندن اسناد تاریخی انگلیسی یا بهبود مهارتهای نوشتاری کمک کند. همچنین، یادگیری خط تحریری ممکن است به هماهنگی دست و چشم و تقویت مهارتهای شناختی کودکان کمک کند، که در نهایت میتواند به بهبود خواندن و نوشتن آنها منجر شود.
اگر سوال دیگری دارید یا میخواهید درباره آموزش خط در تبریز بیشتر بدانید، بفرمایید!