14 آذر 1398
این فیلم درکی بهتر از ذهنیت مردم روسیه و چگونگی درک آنها از جهان و جایگاه خود در آن را نشان می دهد . آنها به یک دلیل عملی شروع به فعالیت وعمل می کنند و سفر زندگی را یک کار سخت و دشوار می دانند. در شخصیت آنها "دنبال شادی بودن" وجود ندارد. تنها بدنبال جایی هستند که بتوانند خوشبختی را پیدا کنند و از آن لذت ببرند! اما آیا خوشبختی در دسترس انسان قرار خواهد گرفت؟
تبریز امروز:
***
دون آرام یا Тихий Дон فیلمی حماسی در سه قسمت محصول سال 1958 اتحاد جماهیر شوروی به کارگردانی سرگئی گراسیموف است که براساس رمانی با همین عنوان اثر میخائیل شولوخوف ساخته شده است. دو بخش اول فیلم در اکتبر سال 1957 و بخش سوم آخر در سال 1958 منتشر شد. در سال 1958 این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم کارلووی وری و جایزه بهترین تصویر در جشنواره فیلم کریستال گلوب را به دست آورد.
میخائیل شولوخوف در سال ۱۹۰۵ در روستای کروجلنین در نزدیکی وشنسکایا در حومه جنوبی رودخانه دن متولد شد. پدرش روستایی سادهای از نژاد روس و مادرش از اهالی اوکراین بود.
میخائیل شولوخف و همسرش
میخائیل شولوخف در سال ۱۹۱۸ به سبب درگرفتن جنگ داخلی در ناحیه دن ناچار درسش را ناتمام گذارد و به ارتش سرخ پیوست تا در نبردهایی در برابر آخرین بازماندگان از هواخواهان ارتش سفید شرکت جوید. تأثیر این تجربه در آثار وی بهطرز محسوسی آشکار است. وی نویسندهای رئالیست بود و در داستانهایش به مردم و انقلاب اکتبر پرداختهاست.
«دن آرام» از مهمترین آثار وی که از سال ۱۹۲۸ تا ۱۹۴۰ به نویسندگی آن مشغول بود، در چهار جلد انتشار یافت
شولوخف در سال ۱۹۴۱ برنده جایزه استالین و در سال ۱۹۶۰ برنده جایزه لنین در شوروی شد و در سال ۱۹۶۵ جایزه نوبل ادبیات به وی اهدا شد. آثار جمع آوری شده شولوخوف در هشت جلد بین سالهای ۱۹۵۶ و ۱۹۶۰ منتشر شد.
سرگئی گراسیموف Серге́й Апполинавириевич Гера́симов کارگردان و فیلم نامه نویس شوروی در 21 ماه می 1906 در استان استان چلیابینسک روسیه بدنیا آمد ، قدیمی ترین مدرسه فیلم در جهان به نام وی نام گذاری گردید.
گراسیموف فعالیت صنعت سینمایی خود را به عنوان بازیگر در سال 1924 آغاز کرد. در ابتدا در فیلم های کوزنستف و تروبرگ ، مانند اورکت و بابل ظاهر شد. بعداً وی به تولید نسخه های سینمایی از کلاسیک های ادبی رئالیسم سوسیالیستی پرداخت . فیلم حماسی وی از "نگهبان جوان" الكساندر فدایف (1948) و فیلم او از " دن آرام " اثر میخاییل شولوخف به عنوان اثری بارز از فیلم سازی شناخته شد.
در طی چند دهه از تدریس خود در مدرسه سینمایی گراسیموف و با همراهی همسرش تامارا ماکارووا نسل های زیادی از بازیگران روسی را تربیت کردند. در آخرین فیلم خود ، گراسیموف با بازی در نقش لئو تولستوی ، در حالی که ماکاروا به عنوان همسر تولستوی بازی می کرد، توانمندی خود را نشان داد . مرگ وی در سن 79 سالگی و در 26 نوامبر 1985 واقع شد، گراسیموف در گورستان نوودویچوی مسکو دفن شده است.
***
داستان به زندگی دون کوساکس در دهکده ای در جنوب روسیه بین سالهای 1912 تا 1922 می پردازد که شخصیت اصلی این اثر ، گریگوری ملخوف یک قزاق ناملایم است که بین عشق اول و واقعی او اکسینیا پاره شده است. همسرش ناتالیا ،زندگی شخصی گریگوری ملخوف، به عنوان یک سفر خشن از طریق تجربه جنگ جهانی اول ، انقلاب روسیه و جنگ داخلی نشان داده می شود. كوزاك ها به عنوان كشاورزان و مبارزان سنتی نشان داده می شوند ، كه از دراماتیک ترین وقایع تاریخ روسیه رنج می برند.
این فیلم با بازیگری پیتر گلبوف در نقش گریگوری ملخوف ،
الینا بیستریسکایا در نقش آکسینیا،
زینایدا کرینکوف در نقش ناتالیا، لودمیلا خیتیااوا در نقش داریا ملکوا ،
بوریس نویکوف در نقش میتکا کورشونوف
ایگور دیمیتریف در نقش ایوگنی لیستنیتسکی ،
وادیم زاخارچنکف در نقش پروکور زیکف
و میخائیل گلوزسکی در نقش اساول کامیکوف
ساخته شد.
***
دن آرام به زندگی و عشق در کازاک های روسی می پردازد که در طول انقلاب روسیه در دشت های شرقی روسیه زندگی می کردند. فیلم به بیان این تلاش می پردازد که
چگونگی تاثیرگذاری وقایع فراتر از کنترل انسان و قضاوت دیگران ،شکل دادن زندگی را بوجود می آورد . میزان تلاش مهم نیست ، گاهی اوقات سرنوشت، آینده ما را می نویسد.
این روایت نشانگر اتفاقاتی است که علیرغم تاثیرگذاری بر حیات انسانی از نطر و دید دیگران پنهان بوده است. دلیل ها و رفتارها در حیات بشری متفاوتند و آنان در این داستان به چشم می آیند.
در اواخر سال 1950 ، اتحاد جماهیر شوروی مشتاق بود در مقابل فرهنگ عمومی خود و توانمندی نگرش و بینش جامعه روس قدرت نمایی کند ، سینمای شوروی در مقابل فیلم های پر هزینه هالیوود همچون "بن هور" فیلم های بسیاری را تولید کرد که می توان آن را بیش از پنج ساعت و نیم تجربه زندگی روس ها در وسعت و مقیاسی بزرگ دانست.
این فیلم طولانی آهسته قدم می زند . سینمای روسیه داستان را با سرعت زیاد پیش نمی برد. شخصیت ها به آرامی ساخته می شوند و روابط بین آنها پیچیده و گسترده است. این تصویر زیباست ، اما پراکنده است ، همانطور که در مناطق داخلی روسیه همخوانی دارد. این فیلم اکثراً یک فیلم "مردمی" روستایی است ، بدون آنکه چیز دیگری برای حواس پرت کردن مخاطب مانند ماشین آلات یا صحنه های بزرگ در شهرها باشد. صمیمیتی است که بر روی یک بوم بسیار گسترده ای پخش می شود.
اگر حواس پرت نباشید گم شدن در پیچیدگی داستان آسان است. این فیلم درک بهتر از ذهنیت مردم روسیه و چگونگی درک آنها از جهان و جایگاه خود در آن را نشان می دهند . آنها به یک دلیل عملی شروع به فعالیت و عمل می کنند و سفر زندگی را یک کار سخت و دشوار می دانند. در شخصیت آنها "دنبال شادی بودن" وجود ندارد. تنها بدنبال جایی هستند که بتوانند خوشبختی را پیدا کنند و از آن لذت ببرند! اما آیا خوشبختی در دسترس خواهد بود؟
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.